Hlavní navigace

CDMA od Eurotelu - oběť vlastního úspěchu?

3. 2. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

CDMA síť Eurotelu postihly čtyři výpadky v průběhu necelých čtrnácti dnů - poslední, pondělní výpadek, však souvisel s upgradem sítě, který by měl sít posílit, a tak zamezit opakování situace. Výsledky budou brzy zřejmé. Také T-Mobile opravuje, co mu nefungovalo: EDGE by se nyní již mělo chovat korektně i při použití služby GPRSpeed.
V pátek ráno, kdy byl na Lupě publikován předchozí článek věnovaný problémům CDMA sítě, se tato služba poroučela do kolen znovu – opět trvalo několik hodin, než se situace zlepšila, i když i kolem poledne se ještě drobné problémy projevily. V úterý ráno, přesně ve tři hodiny, se síť odmlčela zcela – to už však bylo součástí nápravy situace, kterou prováděli technici (byť bohužel Eurotel své zákazníky nijak dopředu na odstávku neupozornil – je však možné, že to bylo dáno aktuálním vývojem situace).

Podle slov tiskového oddělení byla příčinou problémů softwarová chyba v PDSN (Packet Data Serving Node – určité rozhraní mezi rádiovou sítí a Internetem). Problém byl vyřešen instalací druhého PDSN s tím, že problém je dále řešen spolu s Nortelem, který připravuje opravu software. Situace se po instalování druhé PDSN a rozložení zátěže stabilizovala, následující dny a týdny ukáží, zda se tím opravdu vyřešily problémy. Uvidíme také, jestli i nadále budou uživatelé hlásit víceméně náhodnou „nedostupnost“ některých serverů – je možné, že tento problém byl jen průvodním jevem chyb v PDSN, ale možná spolu nijak nesouvisí.

Jelikož Eurotel zvolil cestu instalace druhého PDSN, dá se vyvozovat, že chyba se vyskytovala především při vyšší zátěži sítě. Stačí letmý pohled na statistiky v NIXu, aby bylo zřejmé, že pádům CDMA předcházela rekordní zátěž sítě Eurotelu – předvánoční růst pokračoval i po Novém roce, možná ještě strměji než v prosinci. Paradoxně však nedošlo ke kolapsu sítě v okamžiku maximální zátěže (ta je u CDMA ve večerních hodinách, což vypovídá o tom, že CDMA se nejvíce používá v domácnostech), k pádům došlo v jednom případě v sobotu odpoledne ještě před špičkou, středeční a páteční kolaps nastal v ranních hodinách. Zvolené řešení – tedy rozložení zátěže na dvě PDSN – však nasvědčuje, že vytíženost sítě s problémy souvisí.

Oběť vlastního úspěchu?

Ve středu 2. února 2005 v Eurotelu mohli slavit první půlrok existence služby Eurotel Data Expres, potažmo sítě CDMA2000 1×EV-DO – ta byla ve veřejném provozu spuštěna 2. srpna 2004. Neznáme přesný počet zákazníků za půlrok provozu, poslední údaj z prvních dnů roku 2005 hovořil o překročení hranice 30.000. Jelikož Eurotel pokračuje v reklamní kampani i speciálních akcích, dá se předpokládat (a růst provozu v NIXu tomu nasvědčuje), že počet zákazníků stoupá dále, byť se v mnoha případech bude jednat o smlouvy „na zkoušku“, kdy zákazník využije 14ti denní zkušební období. Počet zákazníků kolem 35.000 tak může být poměrně konzervativním odhadem.

Pro Eurotel to byl do určité míry křest ohněm – takový počet zákazníků nezískala půl roku od spuštění žádná síť sloužící k připojení k Internetu. Kabelové televize měly poměrně pozvolný nárůst, 35.000 zákazníků (dohromady) ohlásily dvě největší kabelové společnosti loni v květnu. ADSL zaznamenalo 32.000 zákazníků rok po oficiálním spuštění, dva roky po prvním pokusu s Internet Platinum. GPRS silně akcelerovalo po zavedení „unlimited“ tarifů, ovšem to již GPRS sítě u Eurotelu i T-Mobile běžely dva až tři roky v praxi, kdy bylo dost času na ověření technologií (byť se Eurotelu po uvedení GPRS Data Nonstop problémy s GPRS také nevyhnuly).

Eurotel tak v době, kdy v minulosti bylo dost času na řešení dětských problémů (a měla je každá telekomunikační síť), musí zvládat nápor zákazníků (byť se počty podle všeho pohybují v hranicích, které byly předpokládány), a tak je také pod bedlivějším dohledem masy zákazníků, kteří rádi potrestají libovolné zaváhání či problém. Ovšem obvykle jen slovně – často prostě jiná lepší alternativa není.

Eurotelu se vytýká, že služby, poskytované v jeho CDMA síti, jsou nekvalitní, porovnává se také s GPRS u GSM sítí, kde „to jde“. Je otázkou, zda má smysl vysvětlovat základní rozdíly – zatímco GSM síť je postavená na miliony hlasových zákazníků (kteří síť zaplatí) a mnoho let provozu a GPRS je pouhou doplňkovou službou (těžící z volné kapacity sítě) využívanou zlomkem zákazníků, v případě CDMA je situace zcela odlišná. Datová síť musí být v tomto případě navržena jako rozumný kompromis, neboť za několik málo let budou parametry CDMA2000 1×EV-DO k smíchu, a neuvážená investice do mohutné bezdrátové sítě by se tak nikdy nemusela zaplatit. Případně by služby nestály necelou tisícovku bez daně, ale několikanásobně více. Takže „rýpalové“ bohužel porovnávají neporovnatelné.

Tím rozhodně nechci tvrdit, že služby Eurotelu fungují ideálně a bez problémů, ale stále se jedná o bezkonkurenční nabídku ve své kategorii. A samozřejmě, pokud má někdo jiný názor, nelze než doporučit změnu poskytovatele připojení. Doufejme, že příchod dalšího operátora s podobnou sítí v pásmu 800 MHz (o tendru Českého telekomunikačního úřadu jsme psali nedávno) potěší nespokojené zákazníky a nabídne jim další alternativu připojení.

BRAND24

Dvě datové infolinky

Znovu se vrátím k zpoplatnění datové infolinky, o čemž bylo psáno již v minulém článku. Jelikož však část zákazníků podle všeho považuje zpoplatněnou datovou infolinku za naprostou náhradu datové podpory na bezplatné lince, je asi vhodné zdůraznit, že tomu tak není. Na bezplatné lince (*11 z Eurotelu nebo 800 33 00 11 z jiných telefonů) jsou stále k dispozici operátoři, kteří poskytnou základní informace o datových službách, o problémech sítě a podobně, pro zjištění situace tedy rozhodně není nutné volat na placené číslo. Na placenou linku bude zákazník odkázán se specifickými požadavky týkajícími se především konfigurace počítače a služeb.

T-Mobile spravil GPRSpeed s EDGE

Při loňském testování služby EDGE u T-Mobile jsem narazil na zajímavý problém, kdy připojení nefungovalo tak rychle, jak mělo. Po delším zkoumání jsem za pomocí zástupců T-Mobile odhalil, že problém byl v nastavení GPRSpeed, které za určitých okolností omezovalo maximální rychlost EDGE. T-Mobile přišel s nápravou, na webových stránkách je k dispozici patch, který chybu odstraní, v nové verzi GPRSpeed by již měla být chyba odstraněna rovnou.

Jak hodnotíte pády CDMA?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se již dlouhá léta šťourá v Macích, mobilních technologiích a Internetu a provozuje svůj osobní technický blog www.maler.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).