Hlavní navigace

CentralWay investuje do HyperMedia, Autobazar.eu a Toprecepty

11. 9. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Švýcarská investiční skupina CentralWay tento týden potvrdila odkup třetinového podílu v projektech HyperMedia a Aurobazar.eu. Po nedávném vstupu do Toprecepty.cz a Hledejceny je to čtvrtá investice v rychlém sledu.

HyperMedia

V prvním případě jde o společnost HyperMedia, která provozuje šestnáct webů, z nichž asi nejznámější a nejnavštěvovanější je HyperInzerce.cz, která se pohybuje kolem 800 tisíc uživatelů měsíčně dle Netmonitoru. Druhá příčka patří Adresářfirem.cz s cca 140 tisíci uživateli, návštěvnost ostatních inzertních serverů (reality, automobily a další specializované) už je pod 100 000 měsíčně. I tak to obnáší síť o celkové návštěvnosti měsíčně přes milion uživatelů, což není vůbec málo.

HyperMedia byla založena 8. června 2005 Petrem Benešem a Janem Šmidákem. Její historie však sahá ještě o dva roky zpět, kdy vznikl projekt Hyperinzerce.cz coby první portál budoucí skupiny HyperMedia. K inzertnímu serveru postupem času přibyly i specializované inzertní servery HyperReality.cz, HyperPrace.cz a HyperBydleni.cz. V roce 2005 HyperMedia také vstoupila na trh nákupních rádců se serverem KatalogMobilu.cz. Ten doplnily podobně laděné servery zaměřené také na výběr fotoaparátů, monitorů, notebooků, automobilů, motocyklů a tiskáren.

HyperInzerce je dnes dominantním hráčem na trhu s řádkovou inzercí na českém Internetu, kde mu ještě tradičně konkuruje Annonce, ta má ale nižší návštěvnost – a především Sbazar Seznamu. HyperMedia chce vyvést model HyperInzerce i na západní trhy, jednou ze součástí dohody s CentralWay je plánovaná expanze na německé trhy, kdy by se v listopadu letošního roku měly objevit německé varianty HyperAnzeigen v doménách de, at a ch. Zároveň zde budou představeny místní verze adresářů firem.

Na rok 2010 je pak naplánováno spuštění regionálních variant HyperInzerce pro Británii a pro Francii, plánují se i varianty realitních a pracovních portálů.

Lokalizované verze pro polský a slovenský trh firma představila již dříve a dále na těchto trzích počet svých serverů rozšiřuje.

HyperMedia je pro nás velice důležitou investicí. Má úžasný potenciál prorazit jako první čistě český projekt také na západoevropských trzích. Z osobní zkušenosti navíc mohu říci, že některé backendové systémy, které využívají inzertní servery HyperMedia, jsou pokročilejší než ty, které využíval Scout24 v době, kdy jsme jej prodávali skupině Deutsche Telekom, uvedl Martin Saidler, generální ředitel Centralway Holding. HyperMedia má vlastní technologie a vlastním tým lidí, v současnosti jde o zhruba 65 pracovníků. Na jejich schopnostech a kreativitě stavíme plány do budoucna, dodává výkonný partner Centralway David Dostal.

Obraty HyperMedia a.s.

  • 2006 – 14,7 milionů Kč, zisk 560 000 Kč
  • 2007 – 21,4 milionů Kč, ztráta 5,3 mil Kč
  • 2008 – 44,5 milionů Kč, zisk 4,1 mil Kč

Za třetinový podíl v HyperMedia dala CentralWay částku v řádech stovek milionů Kč – přesněji to specifikováno nebylo. Spíše než platba společníkům za třetinový podíl to ale bude investice do společnosti, která by měla pokrýt rozjezd regionálních projektů a jejich propagaci na trzích, které už své dominantní hráče mají. Investice do prosazení na těchto trzích budou obrovské, krom toho zrovna řádková inzerce v provedení HyperInzerce nemá žádný obchodní model, se kterým by mohla na trhu zaujmout, inzeráty jsou podávány zdarma a přilepená bannerová inzerce zrovna moc nefrčí. V každém případě bude jejich prosazení na západních trzích do pozice alespoň viditelného serveru během na dlouhou trať. A drahou.

Autobazar.eu

Z tohoto pohledu je investice do slovenského Autobazar.eu doplňkovým krokem. Na poli autoinzerce není HyperMedia tak silná a specializovaný projekt Autobazar.eu si na Slovensku vydobyl silnou pozici, kdy jej navštěvuje 400 000 uživatelů měsíčně a obsahuje přes 100 000 inzerátů na prodej aut, motocyklů a lodí. I zde získal CentralWay 34 % za blíže neurčenou částku. I v tomto případě se chystá expanze na zahraniční trhy, především ovšem posílení pozice serveru v Česku, kde se zatím příliš na výsluní nedostal.

CentralWay má s českým automobilismem zkušenosti – a dlužno říct, že dobré. V roce 2004 investoval do serveru Auto.cz, aby jej po necelých třech letech prodal nakladatelství Axel Springer za blíže nespecifikovanou částku. Bude mít úspěch se systémem, jenž bude jeho někdejšímu aktivu konkurovat? Uvidíme.

BRAND24

Toprecepty.cz

Asi nejpřekvapivější investicí je vstup do projektu Toprecepty.cz, kde CentralWay za oficiálně neoznámenou sumu získal 40 %. Podle výpisu z rejstříku za tento podíl zaplatil jen symbolickou hodnotu, použil tedy svůj oblíbený přístup, kdy podíl vyměňuje za své konzultace. Snad s tímto přístupem budou mít v Topreceptech lepší úspěch, než například H1. V případě Topreceptů jde o server, který zatím neukázal v praxi žádný úspěšný obchodní model, jen úspěšně publikuje recepty na webu. Což není málo – ale peníze z toho zatím vidět nejsou.

Podrobnému zmapování investic CentralWay do českých internetových projektů se budeme vbrzku ještě zvláště věnovat, protože se jak prodejů, tak nákupů nahromadilo a bude vhodné se za nimi s odstupem ohlédnout.

Prorazí Hyperinzerce v Evropě?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).