Hlavní navigace

Centrum a Atlas mají společného vlastníka

27. 2. 2008
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Během několika měsíců budou portály Centrum i Atlas provozovány jednou firmou, obě značky však nejspíš zůstanou zachovány. Rok 2008 může vstoupit do dějin českého Internetu. Co spojení obou bývalých konkurentů znamená pro český internetový trh a jak se na nového konkurenta dívají jeho ostatní hráči?

Po několika měsících vyplněných spekulacemi o tom, kdo se stává kupcem třetího českého největšího portálu, přišlo konečné rozuzlení. Společnost Atlas.cz a.s. v pátek 22. února změnila majitele. Tím novým se stal Centrum.cz Holding BV, holandská společnost, kterou vlastní nadnárodní investiční společnost Warburg Pincus. Spolu s portálem Atlas.cz se tak do stejného holdingu dostal i slovenský Atlas.sk, který je vlastněn českým Atlas.cz a.s.

V nedávném rozhovoru pro Lupu spoluzakladatel Centra, Ondřej Tomek, potvrdil dlouhodobé úvahy o koupi Atlasu. Jde o citaci nesporně zajímavou, protože vše nakonec dopadlo jinak, než kam vedly původní úvahy.

„Tehdy byly úvahy dost racionální, ale nakonec jsem se rozhodl, že to neuděláme. A to ze dvou důvodů: můj osobní názor je, že je velmi těžké odpovědět, co v horizontu více let akvizice Atlasu Centru přinese. V horizontu tří let je to snadné a asi to dává smysl. Už jen aspekt, že dosáhnete lepší pozice vůči agenturám. Z dlouhodobého pohledu už to tolik smysl nedávalo. Je mi mnohem bližší přemýšlet nad organickým růstem a myslím si, že na Internetu dlouhodobě přežijí jen firmy, schopné růst ve svém vlastním oboru. Akvizice Atlasu by neznamenala, že Centrum posílí svůj "core business“, jen vylepší čísla návštěvnosti. Svůj hlavní obor podnikání musí každý subjekt vybudovat sám a žádná akvizice mu nepomůže." 

Jakkoliv se většina názorů shodovala v tom, že by nejlepším kupcem Atlasu byla CME (TV Nova), nestalo se tak. Atlas.cz tak sice nebyl koupen českým Centrum.cz, ale efekt je stejný. Společný vlastník tak znamená hlavně to, že v průběhu dalších měsíců dojde ke spojení obou společností, včetně přestěhování do nových společných prostor (Praha 7, Holešovice).

Jak na úterní tiskové konferenci uvedl Pavel Mucha, nyní generální ředitel obou portálů, obě společnosti si (dodávám prozatím) zachovají svá vedení. Jméno nové společnosti, která později bude provozovat oba portály, prozatím není stanoveno.

Co bude s Centrum.cz, Centrum.sk, Atlas.cz, Atlas.sk

Na tiskové konferenci představitelé českých i slovenských Center a Atlasů už v podstatě neměli co oznamovat. V pondělí se skrz ČTK dostala informace o koupi Atlasu do médií a v úterý dopoledne se objevila i informace o zprovoznění www.spojeno.cz. Na této webové adrese by měly být zveřejňovány informace o dalším vývoji obou (lépe řečeno všech čtyř) portálů. Předčasné informování novinářů tak tiskovou konferenci změnilo pouze v klasické pokládání otázek (věcných, poznámka autora) a získávání odpovědí (méně konkrétních, očekávatelně).

navstevnost-sluzeb-centrum

Na Slovensku i v Česku budou prozatím oba (čtyři) portály fungovat beze změn. „To co bude za tím, bude jedna společnost, která bude rozdělovat zdroje mezi dva portály. A nebudeme tříštit síly, kdy jeden vývojářský tým z Centra vyvíjel tutéž službu jako tým z Atlasu,“ uvedl Pavel Doležal, ředitel Atlasu.

Na tiskové konferenci byla většina otázek na budoucnost odkázána na činnost expertního týmu, který v průběhu příštích týdnů bude analyzovat a srovnávat nejenom všechny služby a weby, které jednotlivé portály provozují, ale také náklady, pracovní týmy, projekty, smlouvy, dodavatele a související činnosti.

navstevnost-sluzeb-atlas

Spojení dvou firem představuje zhruba 400 až 450 pracovních míst, jejichž náplň a využití musí projít stejnou analýzou. Na tiskové konferenci padla i otázka na téma, zda je možné očekávat propouštění. „Spíše se počítá s tím, že tato společnost bude pracovní příležitosti vytvářet,“ uvedl k otázce Pavel Doležal.

Odpovědět na to, co se bude s Atlasem dít, je jednoduché a zároveň složité. Jednoduché je to, že v průběhu několika příštích měsíců poběží vše jako předtím, byť ovlivněno nevyhnutelným chaosem, spojeným se snahou sloučit dvě různorodé společnosti.

Po dvou až třech měsících je jisté, že dojde ke zrušení některých služeb. Důvodem může být absence odpovídajících výnosů, stejně tak jako případný konflikt v podobě existence služeb na Atlasu i Centru. Vliv budou mít i dodavatelsko-odběratelské vztahy, stejně tak jako případný problém konkurování si navzájem. Jedním z nejlepší příkladů je otazník v podobě Aktuálně.cz vs. Azprávy.cz (externě dodávané od Deník.cz). I v tomto případě Pavel Doležal odkázal na výsledky činnosti expertních skupin.

Podle informací z tiskové konference je ale možné, že některé služby budou zachovány duplicitní. Citována byla například Žena.cz a Žena.atlas.cz, které by mohly fungovat obě. „Na první pohled to budou dvě různé služby, řízené z jednoho místa,“ dodal Pavel Doležal. Pavel Mucha to přirovnal k Lidovým novinám versus MF Dnes.

Pokud si rozkliknete dva grafy uveřejněné v tomto odstavci, můžete se podívat na malé  srovnání toho, jaké návštěvnosti mají služby na obou portálech. Grafy vycházejí z českých RUest (odhady uživatelů) NetMonitoru za měsíc (a nejsou započítány zahraniční návštěvníci). Proto nemusí v absolutních hodnotách souhlasit s konečnými měsíčními výstupy. U vybraných služeb je zdůrazněna hodnota návštěvnosti pro snazší srovnání. V případě Centrum.cz bohužel nebylo možné poskytnout více údajů, v rámci NetMonitor statistiky nejsou dostupné. Každopádně je vidět, že ve většině služeb je Centrum.cz v podstatně silnější pozici. Přesto se najdou služby, které Atlas.cz určitě může do spojeného podnikání vložit jako přínosné.

Co Warburg Pincus koupil a za kolik? A proč?

Je nutné hned na samém počátku zdůraznit, že žádná informace o výši finančního či jiného plnění nebyla zveřejněna a aktéři si to ani nepřejí. Atlas byl každopádně prodán ze 100 %, nikdo z původních akcionářů nezůstal.

Proč Warbug Pincus koupil v poměrně krátkém časovém období druhý portál působící na českém a slovenském trhu? Na to existuje nejpravděpodobnější odpověď  – aby obě firmy zbavil zbytečností, využil po krátkou či střední dobu některých synergií doplněním o další akvizice a pak následně vše prodal někomu dalšímu se slušným ziskem. Je nutné stále mít na paměti, že Warburg Pincus jsou investoři, nikoliv provozovatelé.

Na tiskové konferenci bylo potvrzeno i to, že se Warburg Pincus chystá koupit další internetově (a možná i mediálně) zaměřené společnosti. A jakkoliv je možné očekávat i rozšíření do dalších okolních zemí, spojení Centra a Atlasu tuto ambici (pravděpodobně prozatím) nemá. „Prioritou je postavení silných lokálních management týmů a základ organizace schopné rozvíjet další sesterské společnosti,“ uvedl Pavel Mucha.

V každém případě je spojená společnost slušnou dvojkou na českém trhu. Jak z hlediska návštěvnosti, tak z hlediska příjmů (hlavně příjmů z reklamy, byť na tom Atlas má minimální podíl). Na slovenském trhu může být jedničkou, tak, jak sami naznačují, ale s ohledem na „malost“ (ve významu velikosti) tamního internetového trhu je otázka, nakolik je to vůbec významné.

graf-vyvoj-navstevnosti

Není ale zcela pravda to, že by spojením mělo Centrum+Atlas snadnou možnost sáhnout si na hranici 4 milionů uživatelů (měsíční čísla, viz graf s vývojem návštěvnosti). Jak už to tak u návštěvnostni bývá, čísla se nesčítají – Centrum.cz a Atlas.cz totiž mají společné uživatele.

Podle analýz NetMonitoru za prosinec 2007 je z celkové návštěvnosti Atlasu (1 919 718) plných 1 174 916 unikátních návštěvniků společných s Centrem (to má celkem 2 744 516). Sečteno a podtrženo s pomocí průniku množin to znamená, že Centrum si za neurčenou částku koupilo šanci navýšit své uživatele „až na“ 3,4 milionu lidí, tedy asi o 700 tisíc návštěvníků.

graf-1-prunik-navstevnost

Graf  – Průnik návštěvnost Centrum.cz/Atlas.cz (NetMonitor, 2007/12)

Pokud se u prodeje Centrum.cz operovalo s částkou 1.4 miliardy (konzervativní odhad, nekonzervativní byl 2 miliardy, někdy dokonce až 2.9 miliardy), tak by to znamenalo zhruba pět set korun na uživatele. V rámci takovéto metriky by pak odpovídající částka za Atlas mohla být okolo 400 milionů korun (nekonzervativní odhady hovoří až o 800 milionech). Atlas.cz a.s. přitom v září loňského roku byl v kumulované ztrátě pohybující se okolo 100 milionů korun.

Poměrně důležité měřítko je samozřejmě internetová reklama. V ceníkových cenách se Centrum.cz v roce 2007 umístilo v podstatě na druhém místě (jedničkou je Seznam) se zhruba 434 miliony korun, Atlas.cz pouze 80 milionů korun. V tomto případě by případná kupní cena Atlasu byla ještě nižší, zejména pro nepříliš pozitivní obchodní výsledky. A také z důvodu zmíněné kumulované ztráty.

graf-2-admonitoring-2007

graf-2-admonitoring-2007

A stejně jako u návštěvnosti, i u obratů v reklamě platí, že je nelze sčítat. I tak by prostý součet neposunul výsledný obrat nijak výrazně blíž Seznamu.

Je důležité dodat, že nelze srovnávat pouze výnosy z reklamy – v roce 2006 měl Atlas výnosy 204 milionů korun se ziskem 17.5 milionu korun (po předchozích rocích bez zisku). Centrum.cz mělo v roce 2006 výnosy 376,6 milionů korun se ziskem 15,8 milionů korun.

Pro srovnání – v roce 2006 měl Seznam.cz výnosy 1,022 miliardy korun a zisk 350,5 milionu. Pokud se rozhodnete pro další matematiku, zjistíte věc v internetovém podnikání obvyklou, hodnoty společnostní jsou velmi relativní…

Co na to říkají hráči na českém internetovém trhu?

Koupě druhého a třetího největšího portálu je událostí roku 2008, to je jediná jistota, kterou u této transakce prozatím lze mít. Podívejme se, co na koupi Atlasu říkají ostatní významní hráči na českém internetovém trhu (zvýraznění pocházejí od autora).

Tomáš Jindříšek, Ogilvy Interactive

O Atlasu v poslední době nebylo tolik slyšet, ale stále nabízí některé zajímavé možnosti, i když vize bývalého generálního ředitele Davida Duroně, že bude Atlas.cz brzy dvojkou na českém Internetu mezi portály, je nyní science-fiction. O Centru se zase mluvilo až moc v souvislosti s jeho prodejem. Domnívám se, že zejména reklamní propojení Centrum a Atlas by pro trh mělo mít pozitivní následky. Silný, dominantní a na výsledky orientovaný Seznam.cz a hravý a ambiciózní Google by mohly dostat zajímavého protihráče.

Pokud by spojený „Centratlas„ byl jen menší Seznam.cz, nikoho nezaujme. Naopak by mohl těžit ze spojení zajímavých služeb a být flexibilní v nabídkách na míru, a to nejenom pro návštěvníky, ale především pro inzerenty v době, kdy Seznam.cz reklamní pozice spíše omezuje, je na to ideální doba.

Řada portálů v minulosti dělala zásadní chybu, že investovala značné prostředky do vývoje služeb a příliš se nezabývala přítomností a obchodní politikou – často pod vlivem nadšenců a IT guru. Věřím, že se zahraničním kapitálem bude řízení více pragmatické a může tak obohatit nabídku internetového trhu.

Jaroslav Kábele, iDnes.cz

Pro nás není tato transakce žádným překvapením. Nabídku koupit Atlas.cz jsme měli a před rokem – po seznámení se s chodem firmy – jsme od záměru upustili. Naše strategie budování multimediálního domu a úspěšného posilování příjmů elektronických médií se nemění.

Tomáš Jankůj, ARBO Interactive

Očekávám, že transakce bude mít na tuzemský trh větší než malý vliv. Sjednocení dvou velmi podobných společností, jejichž nákladová struktura je jako zrcadlo, oběma umožní šetřit peníze spotřebované provozem a investovat je na trhu, který nabízí velmi zajímavou návratnost.

Na straně Centra je pak několik best practices (např. rozvoj vlastního obsahu nebo prodej malým a středním firmám), jejichž potenciál teď může efektivně využít na větším hřišti. Kdo se asi musí nové situace nejméně obávat, je Seznam, ne proto, že by jejich náskok byl nedostižný, ale proto, že konsolidace zabere několik měsiců, a pak teprve přijdou na řadu projekty, jejichž úspěsné provedení múže s postavením jedničky zatřást.

Kdo by měl o těchto událostech hodně přemýšlet, jsou zakladatelé nezavislých webů a především majitelé tištěných vydavatelství, kteří investují velké zdroje do získání internetových aktiv. Investuje se do technologických softwarů na obsluhu internetové reklamy, do lidí, kteři je obsluhují, do vybudování a provozování obchodních týmů. Jen málo z nich investuje do vytvoření skutečně funkční protiváhy nabídce portálů, kterou zadavatelé potřebují.

Výsledek je, že dříve čtyři dnes tři největší provozovatelé získávají 3/4 reklamních rozpočtů. Bezpečnou budoucnost těchto médií vidím v obchodních koalicích. Pokud však zvítězí partikulární zájmy každého média, mají Centrum a Atlas vydlážděnu cestu k úspěchu.

Pavel Zima, výkonný ředitel Seznam.cz

Zpráva o spojení Atlasu a Centra potvrzuje to, o čem se na trhu mluví už delší dobu. Z našeho pohledu však nejde o budování konkurence českému Seznamu, ale spíš o krok investora, jehož cílem je vydělat na českém trhu peníze. Sloučení některých, i zahraničních, aktivit obou portálů dává investorovi více možností, jak tyto aktivity později výhodně rozprodat.

Tomáš Řehák, OMD

Jedná se o asi nejvýznamnější představitelnou koncentraci na dnešním internetovém trhu, ale její vliv bych nepřeceňoval. Dojde nesporně k mnoha zajímavým synergiím: Jako uživatelé se určitě dočkáme rychlejšího rozvoje některých služeb na straně jedné a sloučení řady služeb na straně druhé. Jako celek firma ušetří (finance, obchod, vývoj). Vzhledem k významnému překryvu návštěvnosti mezi oběma stávajícími portály a významnému odskoku ve velikosti od leadera trhu se mediální situace krátkodobě ani střednědobě příliš nezmění.

Zlepšují se ale dlouhodobější vyhlídky společnosti. Krátkodobě sice nelze předpokládat zvýšení společných tržeb (pozitivní synergický efekt), spíše pravý opak. Střednědobě bude záležet, jak spojená společnost nákladové úspory a obsahové synergie dokáže zhodnotit.

Malé odbočení do historie

Atlas.cz byl založen v roce 1997, v roce 2000 do společnosti vstoupil EPIC Holding, který za 34 procent akcií zaplatil 104,5 milionu korun a v průběhu dalších let svůj podíl navyšoval – teoreticky až na 53 %. O prodeji Atlasu se spekulovalo už někdy od roku 2006. Mezi možnými kupci bylo Centrum.cz, TV Nova (CME) i mediální skupina Mafra. V počátcích své existence se Atlas výrazně orientoval na spolupráci s Microsoftem, včetně propojení s tehdy spuštěnými aktivitami MSN. Již tehdy bylo odhadováno, že mu tyto aktivity žádné výrazné výhody nepřinesou, což se nakonec stalo.

V roce 2005 oznámil Atlas „restart“ a zahájil i spolupráci s ICQ, ani zde ale nedošlo k žádným výrazným změnám v pozici na trhu. V roce 2007 se objevila aktivita „Atlas+“, které opět slibovaly výrazné změny a snažila se o zlepšení pozice na trhu. Ani zde nedošlo k výrazným změnám.

Centrum.cz bylo založeno v roce 1999, loni v prosinci bylo koupeno investorským fondem Warburg Pincus od Ondřeje Tomka (40% podíl), Oldřicha Bajera (25% podíl), fondu Baring Communications Equity a Intel Capital (35% podíl). Do portálu Centrum.cz byly investovány stovky milionů korun v roce 2000, kdy do něj vstoupily právě zmíněné fondy. Původní majitelé si v Centrum.cz ponechali symbolické podíly.

Seznam.cz byl založen v roce 1996, většinovým majitelem je Ivo Lukačovič (70 %), zbylých 30 % koupila v roce 1999 švédská společnost Spray (za 75 milionů korun). Tu v roce 2000 pohltil americký Lycos a podil v Seznamu později prodal Tiger Holding Four a Miura International za 65 milionů Euro (1,8 miliardy korun), více informací např. v článku na Lupě Američtí investoři se dostali do Seznamu a rozhlížejí se dál.

Co ještě zaznělo na tiskové konferenci

Je nejvyšší čas článek věnovaný koupi Atlasu Centrem ukončit. Pokud jste měli trpělivost dočíst až sem, tak je tu několik zajímavých věcí,  které na tiskové konferenci zazněly.

Především, „Centratlas“ se opakovaně vyjadřoval ve smyslu toho, že „vzniká silný mediální titul schopný zasáhnout napříč segmenty“. 

„V internetové reklamě se nabízí posílení mediálního obchodního týmu. Největší potenciál je v možnosti přinést nové inzerenty a nové peníze z mediatypů, které prozatím nejsou na Internetu. Tam kde bude dobrá příležitost k balíčkování, bude nepochybně využita,“ říká Pavel Mucha.

Trochu to připomíná nedávné vyjádření Ivo Lukačoviče, který hovořil o tom, že by Seznam mohl v delším horizontu vstoupit na mediální trh vydáváním vlastního tištěného titulu.

Řeč pochopitelně byla i o tom, koho „Centratlas“ bere jako hlavní konkurenci.

„Myslíme si, že naším konkurentem jsou velké mediální skupiny, které i když v Internetu zatím třeba nejsou, dávají nám signál, že si brzy konkurovat budeme. CME/Nova je budoucí konkurent, Mafra, kde již bojujeme a samozřejmě Seznam,“ uvádí Pavel Mucha.

Mě zajímalo i to, jakým způsobem bude řešeno vyhledávání. Centrum.cz má vlastní vyhledávací technologii (Morfeo) a Atlas.cz začal vloni využívat služeb Seznamu (poté, co zvažoval i využití služeb Google a nedošlo k dohodě s ohledem na nevýhodné finanční podmínky).

Odpověď z tiskové konference byla v souladu s ostatními odpověďmi – je potřeba počkat, jak dopadnou jednání expertních skupin. „Analogicky ke zpravodajství chceme pro uživatele co nejlepší produkt, pro nás chceme nejlepší ekonomické výsledky,“ uvedl Pavel Mucha. A dodal i to, že je docela dobře možné, že bude použita kombinace, tj. zůstane zachována vlastní technologie (Morfeo) a zároveň bude vyhledávací technologie „nakupována“.

Poslední zajímavá věc je nejspíš očekávatelná. Po vstupu Seznamu do Stream.cz by určitě chybělo zaměření se na videoobsah.

BRAND24

„Video na Internetu má určitě svoji budoucnost, trh, tedy inzertní trh, půjde tím směrem,“ říká Pavel Doležal. „Máme výborný produkt ICQ TV, takže dokážeme monetizovat internetovou skupinu mladých lidí. Takže to, co vidíte ve spojení Seznam/Stream, něco podobného máme v záloze,“ dodává.

Do konce roku odhadují návštěvnost ICQ TV na 200 tisíc uživatelů. „Žádné lokální variace na YouTube zde prostor nemají, dnes je to druhá nejnavštěvovanější služba v ČR,“ říká ale Pavel Mucha.

Předpokládali jste tuto událost?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).