Hlavní navigace

Centrum a Atlas se spojují. A dál?

11. 3. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ještě loni zněla taková spekulace značně divoce a obvykle byla odkázána do patřičných mezí. Spojovat Centrum s Atlasem, proč, proboha? Že jsou oba portály na prodej, bylo sice dlouho známo, že by ale někoho napadlo investovat do obou portálů, vypadalo na první pohled dost nepravděpodobně. O to zvláštněji nyní působí téměř rozpačité ticho, které po oznámení transakce desetiletí na českém Internetu panuje.
Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Podobné spekulace o zaručeném prodeji a novém majiteli tu Centra, tu Atlasu, probíhaly internetovými diskusemi i kuloáry určitě několik let a většina zúčastněných si na tento průběžný šum už zvykla. Jak se jedna zpráva za druhou nepotvrzovala, osvojili si novináři i ostatní přihlížející silný návyk těmto zkazkám nedůvěřovat. Když přesto „padlo“ Centrum, byla to velká událost a patřičně se o ní referovalo. Prodaná dvojka (nebo trojka, ale v tu chvíli to nikoho příliš nezajímalo), údajných 100 milionů eur – to je přece rána!

Atlas už takové štěstí neměl; spekulace o jeho prodeji pokračovaly a Centrum se v nich opakovalo tak dlouho a často, až když skutečně „došlo na věc“, nebyl vlastně nikdo příliš překvapený. V kombinaci s tím, že strategie pro synergii služeb obou portálů teprve vznikají a tudíž o nich nelze nic konkrétního říct, je výsledkem téměř lhostejný klid přihlížejících. Událost desetiletí českého Internetu tak paradoxně provází jakési ticho, symbolicky rámující zřejmě největší epizodu rozprodeje českých služeb nadnárodním investorům, o němž jen pouhé zmínky ještě loni vzbuzovaly tak vášnivé emoce.

Jediným zpestřením během tichého usazování prachu jsou tak hlavně další spekulace, tentokrát třeba o tom, že skutečným vlastníkem obou portálů je Nova (resp. CME), která je koupila přes nastrčený Warburg Pincus (a například Ondřej Tomek tuto variantu na březnovém NetClubu nevyloučil). To podstatné se ale jako vždy skrývá v méně atraktivních částech tiskových prohlášení: spojování obou firemních kultur a produktů se může ukázat jako natolik složitý proces, že na reálný výsledek spojení (ať už to bude znamenat cokoliv) si můžeme počkat ještě hodně dlouho.

BRAND24

I dnes, dva týdny od oznámení události, tak zůstává jedinou jistotou radost konkurence – Seznamu, Googlu, MAFRy a možná i Novy. Vzájemné, byť nejspíš jen dočasné „vyrušení“ dvou velkých konkurentů, řešících nyní vcelku jiné problémy než boj o trh, musí být pro ně pěkným jarním dárkem. Nemluvě o „personálních synergiích“, které tato konkurence pravděpodobně naváže s těmi ze zaměstnanců Centra a Atlasu, kteří se s novými poměry ve své původní firmě nesmíří.

Osobně jsem nyní jen zvědavý, jestli ticho bude následovat i v případě potvrzeného lišáckého manévru Novy. Nebude-li se už ovšem dávno spekulovat zase o něčem jiném…

Koupila Nova Centrum s Atlasem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).