Hlavní navigace

Centrum.cz: nová hlavní stránka, návrat Bóbika a růst tržeb

26. 9. 2006
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
A vlastně to ještě není všechno. Centrum.cz se v podzimních a zimních měsících chystá velmi výrazně inovovat a spouštět řadu nových služeb. Portál, který chce být jedničkou v Internetu pro mladé. A zároveň už nechce dotáhnout náskok Seznamu - revoluce přichází.

Centrum.cz za pololetí zvýšilo tržby na 224 milionů korun, což meziročně představuje nárůst o 58 procent (a dle Centra český Internet narostl o cca 40 procent). Byť je údaj předložený na tiskové konference neauditovaný, rozhodně není nezajímavý. Podle Ondřeje Tomka, generálního ředitele portálu Centrum.cz, měl podstatnou roli v pozitivním vývoji zpravodajský deník Aktuálně.cz – tržby z něj tvoří stále větší díl v celkovém koláči (na měsíční bázi si na sebe Aktuálně.cz vydělá a do roka by mělo vrátit i počáteční investice). Příznivý vývoj má, podle Ondřeje Tomka, i příjem z internetové reklamy, a to včetně růstu příjmu z AdFOX (PayPerClick) systému.

Stoupá pochopitelně i návštěvnost, v meziročním hledisku stoupla měsíční čísla o 16 procent, denní návštěvnost dokonce o 50 procent – Centrum.cz svým návštěvníkům dodává 356 milionů stránek za měsíc (červen 2006).

České portály ve válce

Ikona - vyhledávače
Bitva českých portálů začíná ve stínu Googlu na místním trhu nabírat obrátek. Novinky včetně nové homepage nedávno oznámil Atlas, který by podle vlastních slov rád zaútočil na místo české portálové dvojky. Své plány však letos přehodnocovalo i Centrum, přičemž řada odchodů z firmy vyvolala dohady o stabilitě tohoto portálu. Svoje názory na celou situaci Lupě v červenci prozradil generální ředitel Centra Ondřej Tomek.

Centrum.cz chystá i nové reklamní formáty právě u příležitosti spuštění nové hlavní stránky (o té více později). Nová hlavní stránka totiž nabízí méně reklamních formátů než předchozí podoba. Předpokládají přitom, že nová reklama bude více založena na sponzorské reklamě – vázané na určitě prvky, které se uživateli zobrazují až teprve poté, co zvolí některý z aktivních prvků na hlavní stránce. Dobrá zpráva nakonec, nechystá se zdražení reklamy.

Nová hlavní stránka Centrum.cz

Právě dnes by Centrum.cz mělo nabídnout svým uživatelům novou hlavní stránku – označuje ji jako 5 in 1 a dodává, že jde o největší změnu vzhledu i funkčnosti v historii portálu. Jakkoliv je všeobecný trend zeštíhlit a nabízet pouze ty nejpodstatnější informace, Centrum.cz jde cestou opačnou – nová stránka obsahuje podstatně více informací. A „5 in 1“ předpovídá rozdělení do pěti tematických záložek – přehled, komunikace, zpravodajství, volný čas a osobní prostor.

Stávající podoba Centrum.cz

Stávající podoba portálu Centrum.cz

Nová podoba Centrum.cz

Nová podoba portálu Centrum.cz

„Přínosem nové koncepce hlavní stránky 5 in 1 je také například to, že je přímou branou do mnohem širšího spektra služeb portálu“, říká Roman Gallo, který projekt řídí (ne nadlouho, zasvěcení vědí, že odchází řídit redakci vydavatelství Vltava-Labe Press). Nová hlavní stránka pochopitelně nabízí možnosti změn vzhledu a základní možnosti personalizace – Jan Horyna, u Centrum.cz zodpovídající za komunitní služby, předpokládá, že nová hlavní stránka umožní lidem vytvářet vlastní internetové prezentace. Tomu odpovídá i jakási „podslužba“ pod označením Můj Webík – pokud ale očekáváte něco na způsob blogu či základního webhostingu, není tomu tak. Jde o interaktivní nástroj pro budování jednostránkové prezentace – na tu lze umístit texty s obrázky a interaktivně je poskládat.

Centrum.cz využívá pro novou hlavní stránku AJAX (viz Wikipedii), nová podoba vznikla ve spolupráci s agenturou Web Design Factory (WDF) a prošla řadou uživatelských průzkumů i podrobných praktických testů. Na tiskové konferenci bylo zdůrazněno i to, že změna je zaměřena na novou strategii společnosti – výrazné omlazení cílové skupiny. Pokud se tedy budete pro novou hlavní stránku Centra cítit staří, víte alespoň proč. Centrum.cz si nicméně myslí, že je to cesta správným směrem. „Mladá cílová skupina v osobě obsahuje mnoho lidí, kterým říkáme Opinion Leaders“, říká marketingový ředitel Centrum.cz. Což mimo jiné znamená, že i nová reklamní kampaň bude zaměřena na mladé lidi – podle Centrum.cz je Internet hlavně otázka referencí a právě mladí lidé jsou ti, kdo reference šíří dál.

Důležité sdělení, skoro bych řekl konečně, je – Centrum.cz si uvědomuje, že nemůže být jedničkou na českém Internetu – marketingový ředitel doslova řekl, že na dosažení Seznamu nemají. Proto se prý chtějí stát jedničkou v Internetu pro mladé. A chce odlákat konkurenci právě jejich mladé uživatele. Zajímavá strategie. Ale jenom čas ukáže, nakolik bude úspěšná.

A poslední věc – pokud nevidíte novou podobu hlavní stránky, neděste se – musíte si ji vybrat a začít používat. Na Centru až do začátku reklamní kampaně (viz níže v článku) poběží paralelně nová i stará podoba.

Nekonečná fotoalba

Nekonečná fotoalba (bohužel) nemají nic společného s Danielem Nekonečným – nová služba portálu Centrum.cz jede na vlně rozmachu digitální fotografie – nabídne neomezený prostor pro fotografie. Osobně bych k tomu dodal, že Centrum.cz s podobnou službou mělo přijít možná poněkud dříve. Současná doba vypadá spíše jako doba sdílení filmů a filmečků. Každopádně jde o pozitivní věc – internetové fotoalbum „bez“ omezení a s klasickou nabídkou služeb je užitečná věc.

Nová fotoalba na Centrum.cz

Centrum.cz očekávatelně nabízí pro svá fotoalba i fotosběrnu a uživatelé si budou moci snadno své fotografie nechat „elektronicky vyvolat“. A dokonce umístit na tričko, hrnek nebo čepici. Fotoalba budou pochopitelně integrována do vyhledávání obrázků, Xchatu a Mého Webíku.

Mobilní Centrum.cz

Po mobilních Supermapách zprovoznilo Centrum.cz další mobilní služby – můžete hledat a srovnávat ceny zboží, hledat firmy či prohlížet televizní programy. Přístup k těmto službám získáte klasicky přes adresu wap.centrum.cz, ale teoreticky se brzy (ve druhé polovině roku) dočkáme adresy mobilni.centrum.cz – „zmobilnit“ by mělo i zpravodajství od Aktuálně (říjen) a prozatím nezveřejněná služba (do konce roku). Mobilní Centrum.cz pochopitelně bude nabízet i placené služby – loga, tapety a vyzváněcí melodie. Jakkoliv na jednu stranu chápu, proč Centrum.cz stále podporuje zastaralý WAP, na druhou stranu bych rád viděl opravdu mobilní obsah a služby.

BettingCentrum (sic) a Showbizz (sic)

Centrum.cz také rozšířilo kulturní redakci a nově spouští www.showbizz.cz – web věnující se zábavě, hudbě, filmu, televizi a hrám. Měl by nabízet zpravodajství z oblasti šoubyznysu a být cílen hlavně na mladé. Šoubyznys má bavit, říká Jakub Unger, ředitel Aktuálně.cz. Centrum.cz pro tento web přetáhlo další tváře do své stáje – Jitku Gráfovou, Jana Pomuka Štěpánka (dříve iDnes.cz) a Jiřího Sládka (dříve IDG), který bude mít na starosti hry.

Počátkem října spustí Centrum.cz další web – www.bettingcen­trum.cz – měl by to být sportovní web zaměřený (jak název napovídá) na sázkaře. Nebude jim ale umožňovat sázet, bude nabízet obsah zaměřený na to, aby mohli správně sázet.

Novinky ale stále ještě nejsou u konce – novou tvář dostává i Počasí. Podle informací na tiskové konferenci to vypadá, že Centrum.cz přestane automaticky přebírat suché informace – místo toho se bude věnovat vytvoření odpovídajícího doplňkového obsahu.

Milujete Bóbika? Dušeného nebo pečeného?

Centrum.cz se chystá provést kompletní „relaunch“ značky – nové logo, nové produkty, nová cílová skupina. Chystají se prodávat „image“ – názor, postoj, zkušenosti a zážitek ze značky. A nebudou prý komunikovat racionální benefity – z mého osobního pohledu poněkud zvláštně očekávají, že lidé na Centrum.cz budou chodit jenom proto, „že Centrum.cz“. A pak teprve tak nějak sami zjistí, že je tam něco, za co tam stojí chodit. Mně to přijde zvláštní.

Využit bude pochopitelně Bobík (opravdu to není Bóbik, ale to mi jistě odpustíte) – prý by byla škoda ho nechat umřít. Od 4. října tak začne reklamní kampaň (ve spolupráci s agenturou Aspen). A Bobík bude opět založen „na všem, co naše cílovka nesnáší“ – roztomilost, kýčovité štěstí, domek s rozkvetlou zahrádkou a rozesmátými dětmi, životní hodnoty třicátníků. A chcete-li se na něco těšit, tak vězte, že reklamní kampaň nebude mít konec – ten prý budete moci sami hledat a vytvářet. A prý by to mělo vytvořit podobnou mánii, jako vznikla u prvního Bobika.

Centrum.cz předpokládá, že dva až tři měsíce po spuštění tato kampaň přinese skokovou změnu v počtu uživatelů – v řádech desítkách procent: něco mezi 10 a 50 procenty nových uživatelů. Začněte tedy bedlivě sledovat, ať víte, zda náklady 30 milionů korun budou odpovídat výsledku, zejména pokud desetiprocentní nárust jaksi musí existovat sám o sobě. Jinak by bylo něco špatně.

BRAND24

Co ještě Centrum.cz chystá?

Mělo by se časem objevit i nové vyhledávání – testovací verze by se měla objevit právě v souvislosti s novou hlavní stránkou. A dokonce by prý už mělo dojít k oddělení placených a neplacených výsledků. V novém vyhledávání se i více integrují jednotlivé druhy vyhledávaných informací do jednoho přehledného výpisu.

Teoreticky to ale není všechno. Včerejší tisková konference upozorňovala, že se chystají další novinky v průběhu podzimu a zimy. A tohle je dobrá zpráva pro český Internet.

Oceňujete nové služby Centra?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).