Hlavní navigace

Centrum versus Seznam - boj na poli freemailů pokračuje

11. 7. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Po více jak 14denním testovacím provozu byl koncem června vpuštěn do ringu nový freemail na portálu Seznam.cz. Žádné převratné novinky však nečekejte. Seznam přidal hlavně tam, kde zaostával za konkurencí. Originálních řešení je tedy poskrovnu, například uživatelské vizitky či doplňování háčků a čárek. Ocení uživatelé tyto novinky?
Seznam vždy sázel na jednoduchost, srozumitelnost a účelnost. Těmito vlastnostmi se řídil i při tvorbě nového freemailu.

Na první pohled je viditelná snaha o co největší urychlení načítání stránek. Ta koresponduje s vyjádřením Iva Lukačoviče, že nový freemail má být dostupný nejen pro uživatele broadbandu, ale i pro ty, kteří stále používají dial-up připojení.

Přebytečná grafika tedy úplně zmizela, což na jednu stranu urychluje načítání stránek, na stranu druhou však tento strohý styl nemusí vyhovovat každému uživateli.

Za zvážení by stálo nahrazení bílého pozadí či orámování složek. Pochvalu zaslouží barevné odlišení složek Koš a Spam a viry.

1737

Bezpečnost

Nad příchozími zprávami bdí nový antivirový program od renomované společnosti Eset software spol. s r.o.

Nevyžádaná pošta je filtrována stejně jako u většiny freemailů antispamovým programem, který vyhledává potenciální spamy tak, že analyzuje nejen hlavičku zprávy, ale i její obsah. V obsahu jsou vyhledávány zejména kombinace takových slov, která se často v nevyžádané poště vyskytují. Databáze těchto „závadných“ slov je neustále aktualizována. Seznam navíc zavedl novou ochranu proti spamu založenou na hlasování ostatních uživatelů. Jedná se vlastně o rozšíření výše nastíněné blokace spamu, kdy spam, kterému se podařilo projít antispamovým programem, aniž by byl rozpoznán, je po označení uživatelem odeslán k vyhodnocení a následně zařazen do spam/ham databáze. Toto opatření má za úkol zefektivnit boj se spamem. Je ovšem otázkou, nakolik ho mohou ovlivnit návyky těch uživatelů, kteří nevyžádanou zprávu po obdržení smažou, aniž by ji přesunuli do spamového koše, a tím znemožní její zařazení do spam/ham databáze. Někteří uživatelé také označují jako spam ty zprávy, které chtějí smazat.

1736

Kapacita

Pokud budeme hovořit o kapacitě schránky, je nutné předem poznamenat, že v tomto smyslu nevznikl jeden nový freemail, ale hned dva.

První, nazvěme ho třeba standardní verzí, poskytuje celkový prostor pro zprávy o velikosti 10 MB. Tuto základní verzi získá uživatel po vyplnění registrace, která se v zásadě neliší od obdobných registrací u konkurenčních freemailů.

Ve smluvním ujednání však narazíme na zvláštní alibismus:

b) Provozovatel nenese odpovědnost za případný únik informací o uživateli e-mailové schránky.

d) Provozovatel se zavazuje, že informace, které o sobě uživatel při vytvoření svého uživatelského účtu uvedl, neposkytne třetí osobě s výjimkou oficiálních žádostí policie ČR a orgánů státní správy oprávněných k vyžádání daných informací dle zákona.

Provozovatel se tedy zavazuje, že informace neposkytne žádné třetí osobě, kromě oficiálních žádostí státních složek, které na to mají ze zákona nárok, ale na druhou stranu, kdyby k úniku dat došlo, nenese za něj žádnou odpovědnost.

Proč na to ale upozorňuji?

Souvisí to s „druhou“, rozšířenou verzí freemailu. Její kapacita je 2000 MB, pokud se však uživatel rozhodne přejít na tuto kapacitně výhodnější verzi přejít, musí počítat s tím, že bez mobilního telefonu se mu to nepodaří. Seznam totiž vyžaduje zaslání SMS zprávy, na jejímž základě pak do dvaceti minut navýšení kapacity proběhne. Oficiálním důvodem je obava z náhlého přetížení hardwaru v důsledku neočekávaného většího počtu poptávajících. A proč zrovna forma SMS zprávy? Proč by se jednoduše nemohl poslat e-mail s žádostí a v určitém časovém horizontu, třeba i v řádech dní, by došlo k navýšení kapacity tak, aby nedošlo k ohrožení funkčnosti celého systému?

Podle Seznamu právě forma SMS zprávy zajistí, že uživatelé budou žádat o rozšíření kapacity schránky postupně. Dalším limitujícím faktorem je možnost zasílání zpráv pouze z České republiky.

Teď se dostáváme zpět ke smluvnímu ujednání. Odesláním SMS zprávy poskytneme Seznamu další a v jistém smyslu citlivou informaci, která je přiřazena k ostatním informacím, jež jsme poskytli již při registraci. Pokud jsme informace při registraci vyplnili pravdivě, v okamžiku odeslání zprávy ztrácíme anonymitu telefonního čísla. (Samozřejmě se to týká pouze uživatelů předplacených karet). Připomeneme-li si odstavec b) smluvního ujednání, podstupujeme tímto riziko, jehož míra je sice proměnlivá od jednoho uživatele k druhému, ale myslím, že je nutné na ně upozornit.

Dle vyjádření tiskové mluvčí se telefonní čísla nepoužívají k žádným jiným účelům a ani nejsou poskytována třetím osobám.

Novinky

V novém freemailu nenajdete žádné reklamní bannery, které při čtení pošty blikají či jinak odvádějí vaši pozornost. Reklama je pouze textová s možností zobrazení loga o velmi malé velikosti a zobrazuje se pod názvem „sponzorované odkazy“ při čtení příchozí pošty v pravé části okna. Textová reklama není nijak vázána na konkrétní schránky nebo jejich obsah. Dokonce ani není pravidlem, že by se zobrazovala vždy.

Prohledávací fulltextová databáze není na poli freemailů žádnou novinkou, pyšnit se jím může ale jen rozšířená verze.

Velmi užitečná je možnost třídění příchozích e-mailů podle různých kritérií: abecedně podle odesílatele či předmětu zprávy, dále pak podle velikosti a data, kdy byl e-mail obdržen.

Uvítací stránku na Seznamu nenajdete, souvisí to s již zmiňovanou rychlostí načítání stránek a záměrem nezahlcovat uživatele reklamou. Po přihlášení se tedy hned objeví okno s doručenou poštou.

Praktické je zobrazování ikon přiložených souborů již ve výpisu zpráv.

Svým způsobem originálními počiny je kontrola překlepů a možnost automatického doplňování háčků a čárek a podpora uživatelských vizitek.

Uživatelská vizitka je dobrý nápad. Pokud si nahrajete fotku či obrázek do svého e-mailového účtu, zobrazí se adresátovi při čtení doručené zprávy. Horší je to ale s její kompatibilitou s ostatními freemaily. Uživatelské vizitky totiž podporuje pouze Seznam.

Kontrola překlepů a doplňování háčků a čárek je oproti konkurenci sice něco navíc, ale o jejich využitelnosti by se dalo polemizovat. Obě tyto služby fungují na principu tzv. server-side technologie. Text na pozadí je odeslán na servery Seznamu, kde proběhne požadovaná kontrola. Následně se vygeneruje javascriptový kód s editorem výsledku. Slova vyhodnocená jako chybně napsaná jsou podtržena a označena červenou barvou. Po kliknutí myší se rozbalí nabídka slov, ze kterých si uživatel vybere požadované slovo. Tato procedura však psaní zpráv neúměrně prodlužuje.

Java aplikace pro mobilní telefony, která je zdarma ke stažení, umožňuje přistupovat k poště, což je výhodné zejména tehdy, nemáme-li zrovna přístup k PC.

Drobné nedostatky

Ovládání nového freemailu je intuitivní a snadné i pro méně zkušené uživatele. Nedostatků není mnoho, ale přesto některé stojí za zmínku.

BRAND24

Jako nepraktické hodnotím nezobrazování počtu zpráv ve složkách. Zobrazuje se pouze počet zpráv nepřečtených.

Zvláštní také je, že v novém freemailu není odkaz na domovskou stránku, ale pouze na chat provozovaný pod křídly Seznamu.

Jak jste spokojeni s novým freemailem na Seznamu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).