Hlavní navigace

Češi z IP Fabric vyhráli prestižní zakázku, budou monitorovat světovou síť pro Airbus

26. 11. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
O český nástroj pro sledování rozsáhlých sítí projevila zájem i automobilka BMW. Firma chystá další kolo investic, ve kterém chce vybrat 5 milionů dolarů.

Tuzemští politici a ekonomové v posledních letech vedle slavného průmyslu 4.0, digitální ekonomice a dalších podobných oblastech neustále mluví také o ekonomice s přidanou hodnotou. Tedy takovém stavu, kdy tuzemské firmy nebudou pouze subdodavateli levně vyprodukovaných součástek s nízkou marží, ale dokážou na globální úrovni prodávat vlastní know-how i těm největším hráčům.

Něco takového se v těchto dnech povedlo nenápadnému pražskému startupu s názvem IP Fabric, který se zhruba dvaceti lidmi sídlí v malých kancelářích poblíž Náměstí Míru. Tato firma uzavřela čerstvý kontrakt s francouzským výrobcem letadel Airbus, který pomocí českého nástroje bude monitorovat svoji celosvětovou a složitou počítačovou síť.

„Airbus je pro nás první opravdu velká vlaštovka,“ popisuje pro Lupu spoluzakladatel a šéf IP Fabric Pavel Bykov. Jeho od roku 2017 fungující firma má podepsaných 31 zákazníků (prvním byla Air Bank) a do konce letošního roku se dostane na 42 s tím, že v portfoliu má i organizace jako Raiffeisenbank, Société Générale, Letiště Praha, Zentiva, Škoda Transportation, Markíza, VIG, Air Navigation Services nebo Generali. Francouzský letecký gigant tyto projekty ale výrazně převyšuje.

Desítky tisíc síťových prvků

To, jak velký obchod Airbus pro IP Fabric představuje, není možné kvůli smlouvám přesně rozvést. „Mohu ale říci, že největší sítě, se kterými pracujeme, mají kolem padesáti tisíc síťových prvků (switche a podobně),“ nastiňuje Bykov. Česká firma si pak za jeden síťový prvek standardně účtuje 55 eur na rok, u velkých obchodů se ale dávají množstevní slevy, což je v ICT branži běžné.

Pavel Bykov, IP Fabric
Autor: Jan Sedlák

Pavel Bykov, IP Fabric

IP Fabric se aktuálně zaměřuje především na domovskou Evropu a Airbus má být vstupenkou k dalším zdejším velkým zákazníkům. Firma například vyjednává s německou automobilkou BMW, která sama IP Fabric kontaktovala. „Nyní už se díváme na obchody o hodnotě milion eur a výše.“

Bykov malý startup založil společně s kolegy po zkušenostech, které měli se stavěním a provozováním rozsáhlých sítí pro velké korporace. Tyto sítě jsou často rozesety po celém světě, v reálném čase se „mění pod rukama“ a je velice složité vědět o věcech, které se v nich reálně dějí. Pokud se podaří zavést slušný monitoring, lze řešit problémy, šetřit peníze a tak dále.

„Zkoumáme každý element síťového stavu. Díky našemu síťovému modelu, který je napsaný v graphové matematice, víme o úplně všech návaznostech v síťové infrastruktuře,“ popsal už dříve v jednom z rozhovorů pro Lupu Bykov (text a video). IP Fabric dokáže rozsáhlé IP sítě monitorovat, vytvářet jejich identickou virtuální kopii (digital twin) a zobrazovat potřebné informace.

Čím větší, tím lepší

IP Fabric lze nasadit jako jednoduchý virtuální image. Firmě se daří vyhrávat zakázky i díky této jednoduchosti a rychlosti. Zároveň se trefila do poptávky neustále bobtnajících globálních sítí, kde firmám běží řada služeb.

„Čím větší síť, tím je to pro nás lepší a máme lepší prostor pro získání obchodu. Míříme tedy primárně na enterprise,“ přibližuje Bykov. „Zákazníkům pak dokážeme dát odpověď na otázky typu, že nasadili bezpečnostní kamery Hikvision, které jim ovšem hází kostičkovaný obraz a netuší, co tento problém způsobuje.“

Zaměření na velké korporace a obchody ovšem znamená i dlouhý prodejní cyklus. IP Fabric jeden obchodní případ v průměru řeší 13 měsíců, výjimkou ale nejsou ani dvouleté projekty. Firma je v pozitivním cash flow, i tak ale brzy hodlá získat novou investici. Je to z důvodu nutnosti investovat do dalšího vývoje, aby českému startupu neutekl trh.

VMware a další konkurenti

Ten je v poslední době dost zajímavý. VMware (mimo jiné součást Dellu) nedávno za odhadovanou částku 100 až 200 milionů dolarů koupil mladou firmu Veriflow, která byla výraznou konkurencí pro IP Fabric. „Měli méně zákazníků, ale více inženýrů a peněz,“ míní Bykov. Veriflow před akvizicí získal 11,1 milionů dolarů.

IP Fabric si prozatím přišel na 1,3 milionu eur v kole, které v roce 2017 vedl český fond Credo Ventures. Nyní je na spadnutí kolo series A, kde se operuje s více investory a částkou pohybující se v ranku kolem pěti milionů dolarů. Bykov měl poslední sérii investorských schůzek před pár dny na konferenci Slush Helsinki.

Další z konkurentů českého podniku, kterým je Forward Networks, už získal 62,1 milionu dolarů, přičemž poslední kolo vedla investiční banka Goldman Sachs. Pak je zde ještě Apstra, která svůj software instaluje přímo jako operační systém na síťové prvky, což Bykovovi dle jeho slov „nahání největší strach“.

BRAND24

IP Fabric postupně vytváří síť partnerů, kteří s prodejem a nasazováním pomáhají. Jde třeba o Dimension Data, Soitron, O2 či ALEF. Postupně se daří pokrývat podporu pro důležité výrobce síťových prvků, naposledy byla implementována podpora pro Huawei.

Firma také do představenstva nabrala Martina Reháka, spoluzakladatele Cognitive Security (koupilo Cisco) a nyní Bulletproof AI. V dalším dějství se chce z Evropy vydat do Spojených států, kde je velké množství velkých korporací a zájemců, kteří vyžadují přítomnost na tamním trhu. Oproti starému kontinentu je v USA rovněž větší bezbariérový trh.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).