Hlavní navigace

Česká e-komerce v roce 2006

22. 12. 2006
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
Český internetový obchod má za sebou další vývojový rok. Doba hájení už ale pomalu končí - vždyť první e-shop vznikl před dávnými deseti lety. Začátek druhé dekády by mohly povzbudit faktory, které letos na českém Internetu naznačily své možnosti: Google (AdSense), platební systémy, sjednocování e-médií a parametrů reklamy.

Rok 2006 začal pro českou elektronickou komerci příznačně. Největší portál Seznam spustil vlastní platební systém – Seznam Peněženku. Portál ji nejdříve poskytl uživatelům posílajícím SMS zprávy z e-mailového prostředí, uplatnění poté našla u přidružených služeb (Sauto.cz, Sbazar, Sreality) při vkládání inzerátů. Postupem času se Peněženkou začalo platit i ve videopůjčovně Seznamu a v reklamním PPC (pay-per-click, platba za proklik) systému Sklik.

Kvůli striktním zákonům je však český Internet na mikroplatební systémy nadále skoupý. Také Peněženkou lze platit jen v rámci Seznamu. Vzniká tak prostor pro globální hráče, kteří jej začínají obsazovat. Pro české obchodníky byl letošní rok v tomto ohledu malým milníkem – otevřel se jim PayPal. Pomocí tohoto světového online platebního systému mohou čeští uživatelé od poloviny října nejen platit, ale také přijímat peníze, a to v českých korunách. Češi však nemohou používat PayPal ve svém jazyce, což je jedna z posledních překážek pro rozšíření tohoto platebního systému na českém Internetu.

Ani Google nezahálel a v létě spustil platební systém Google Checkout. Nejedná se ale o virtuální peněženku, nýbrž o jakéhosi prostředníka mezi bankovním účtem a internetovým obchodem. Že se může blýskat na lepší časy, dokazuje i počeštění online peněženky MoneyBookers.

E-shopy rostou

I přes absenci dostatečně rozšířených platebních systémů český internetový obchod kvete. Internetové obchody měly rekordní předvánoční tržby, které byly meziročně až o 40 procent vyšší. Celoroční tržby provozovatelů tuzemských virtuálních obchodů meziročně rostou o několik desítek procent – například InternetShops zaznamenal loni růst obratu o 52 procent. Jedničkou mezi vánočním zbožím z hlediska tržeb jsou MP3 přehrávače a letos tomu možná nebude jinak. Jaké Vánoce letos české e-shopy očekávaly?

Internetové obchody jsou stále oblíbenější. V loňském roce nakoupilo online přes 10 miliónů lidí. Nákup přes Internet vyzkoušelo 85 procent internetové populace České republiky. Internetový prodej by mohl letos dosáhnout až 14 miliard korun. Už se nekupuje jen elektronika a knihy, ale i hračky nebo zahradní náčiní. Boom zaznamenává hlavně prodej zájezdů a dovolených. Podle odhadů prodej zájezdů přes Internet loni dosáhl 1,4 miliardy korun (meziročně se zvýšil o 90 procent). Letos se očekával celkový prodej za dvě miliardy. „Trh ještě několik let poroste o 30–50 procent ročně. Odhadem nejpozději do deseti let pak online prodej překoná prodeje v kamenných pobočkách,“ řekl serveru Lupa.cz Michal Pobežal za Last.cz.

Na českém Internetu zatím chyběl prodej digitální hudby. To by se mohlo změnit příchodem serverů I-legalne.cz a AllMusic.cz, které oba odstartovaly ostrý provoz teprve nedávno. Tržby za digitální hudební nahrávky se loni celosvětově ztrojnásobily na 1,1 miliardy dolarů. Digitální hudební nahrávky se na světových tržbách hudebního průmyslu loni podílely šesti procenty. Přitom ještě před dvěma lety byl jejich podíl téměř nulový.

Své kořeny zapustily servery, které umožňují lidem vyhledávat v nabídkách internetových obchodů a srovnávat produkty podle parametrů. Podobné služby dnes najdeme takřka na všech předních portálech. Na přelomu roku představilo Jyxo inovované vyhledávání ve zboží s možností PPC reklamy. Velký výběr a komfort kupujícím umožňují také servery NejlepšíCeny.cz, BezvaCeny.cz, SrovnáníCen.cz a další.

České online obchody zřejmě porostou i nadále a budou následovat úspěchy kolegů v západních zemích. Značné rezervy jsou stále ve způsobech platby. Nejvyužívanější a nejjistější je stále ve světě jinak nevídaná platba na dobírku. Platby kartou přes Internet pokulhávají. Za hranicemi je všeobecně platba kartou obvyklá (mnohdy jde o jedinou platební možnost), když je využívána v 70 – 80 procentech všech online transakcí.

Na překonání dětských bolestí je přitom nejvyšší čas, protože elektronický obchod vstupuje do své druhé dekády. Právě před deseti lety se narodil první český internetový obchod Vltava. „E-business je dnes stejný jako každý jiný – dřina, radost, starosti, někdy zábava, nové technologie, dynamika, úspěchy a pády. Začínat „v garáži“ s jedním PC bez odborného zázemí, lidských zdrojů, znalostí a dovedností, marketingu, peněz a dosáhnout úspěchu, to chce velkou dávku štěstí,“ řekl v rozhovoru serveru Lupa.cz Josef Suchánek, generální ředitel Vltava Stores.

Online reklama všude kolem nás

Spolu s růstem internetového obchodu, penetrací připojení a významem e-komerce přirozeně roste i důležitost reklamy na webu. Internetová reklama v roce 2005 poprvé překročila podle odhadů magickou hranici 1 miliardy českých korun. Oznámila to Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) Unie vydavatelů na základě průzkumu trhu internetové reklamy. V letošním roce odhadovala sekce tempo růstu na přibližně 38 procent.

Z výzkumu agentury MediaResearch a portálu Centrum z letošního května vyplynulo, že 77 procent uživatelů akceptuje internetovou reklamu jako daň za bezplatný obsah. Osm z deseti lidí přiznává, že na webovou reklamu kliká. Nejznámějším reklamním formátem je billboard, nejoblíbenější je banner. Nejméně oblíbená jsou vyskakovací okna. Dobrou zprávou pro online reklamu je, že ji uživatelé vnímají jako více informativní a méně nudnou než například televizní reklamu.

Onen průzkum přisoudil kontextové reklamě čtvrtou příčku mezi nejznámějšími reklamními formáty na Internetu. Právě kontextová reklama zaznamenává největší vzestup a mnozí jí předpovídají světlou budoucnost. Na rozdíl od klasických bannerů tolik neruší návštěvníky, zobrazuje se na základě toho, co uživatel hledá, a ba co víc – platba většinou probíhá za uskutečněný proklik (PPC), nikoliv za zobrazení.

Na českém trhu donedávna fungovaly tyto hlavní PPC reklamní systémy Adcontext, bbKontext a hlavně eTarget a Google Adwords. Loni na podzim vyvinul vlastní systém AdFox portál Centrum a letos v létě následoval Seznam, který přišel se systémem Sklik.

Všem českým systémům konkuruje světový vyhledávač Google, který míří stále s větší intenzitou na český trh. Notný podíl na trhu měl jeho program Google Adwords, zobrazující kontextovou reklamu ve svém vyhledávání. Systém Google Adsense pro vyhledávání a pro obsah zase umožňoval vydělávat majitelům stránek tím, že jim Google zprostředkoval kontextovou inzerci. Na konci října se Google Adsense pro obsah začal lokalizovat do češtiny, od začátku prosince běží naostro. Velkého uplatnění zprvu nachází především na technických blozích.

Po odkoupení domény Google.cz se jedná o další výrazný krok, kterým Google začíná zvýrazňovat svou pozici na českém trhu. České AdSense však bude muset čelit konkurenci dosavadních systémů kontextové reklamy. Je tedy otázkou, zda jeho příchod dokáže významně nastartovat český trh s online reklamou, či jestli se spíše zařadí mezi své konkurenty, se kterými se bude přetahovat o stávající klienty. Pro provozovatele serverů je každopádně spuštění Google AdSense pro obsah výbornou zprávou. Ačkoliv se určitě budeme potkávat s tvz. MFA weby (Made For AdSense), tedy stránkami určenými primárně pro umístění reklamy z AdSense, které se české vyhledávače budou muset učit v rámci možností filtrovat jakožto obtěžující spam, může počeštěný reklamní program Google AdSense pomoci rozvinout webový obsah a menší projekty – už to nebude pouze vrtkavá dávka nadšení, která bude provozovatele motivovat k tvůrčí činnosti.

Co by mohlo český trh s internetovou reklamou povzbudit, jsou aktuální diskuse o jejím směřování. Český trh s online reklamou ještě není tak zavedený a pro inzerenty transparentní. Už rok a půl sice měří návštěvnost internetových titulů podle jednotné metodiky NetMonitor, Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) chce jít ale ještě dál: od ledna 2007 hodlá monitorovat online reklamu (projekt AdMonitor) a v blízké době se chystá kategorizovat internetová média. Kategorizace má podle autorů koncepce přinést zpřehlednění trhu a vyšší příjmy pro celý český Internet. Ne všechny strany ale s tímto názorem souhlasí. Internet totiž zahrnuje tak rozmanitá média, že jejich roztřídění by se neobešlo bez konkurenčních půtek a „násilí“. To mimochodem vyvolává i zavedení Etického kodexu NetMonitoru, který považuje využívání služby jízdních řádů portálem Atlas.cz za neetické; problém je v přesměrovávání domén jízdnířády.cz a idos.cz na vlastní server – pokud se Atlas nestane majitelem těchto domén (které nyní vlastní firma Chaps), hrozí Atlasu od SPIRu postihy.

A SPIR ještě jednou: v prosinci si zvolil nové vedení, předsedou se stal Tomáš Búřil ze Seznamu.

Další formy reklamy

Nedá se říci, že by se trh internetové reklamy nehýbal. Naopak. Společnost Internet Trading, která poslední roky hlavně prodávala reklamu pro portál Centrum, nyní přišla s vlastním projektem – portálem TakeIT.cz. Ten primárně nenabízí vyhledávání ve firmách, ale v produktech. Internet Trading navíc zahájil spolupráci s vydavatelstvím Mafra. Ve zpravodajstvích serverů (iDnes.cz) se objevila kontextové reklamní sdělení přímo ve článcích. Určité klíčové slovo je podtrženo a odkazuje na daný produkt po vzoru systému bbKontext. Portál Seznam hbitě zareagoval uvedením katalogu Firmy.cz.

Internetová reklama začíná koketovat s mobilními telefony. Společnost Crazy Tomato připravila reklamní systém Tomato Edge, který kombinuje možnosti online reklamy a mobilních přístrojů. Na serverech s mobilním obsahem si uživatelé stáhnou mobilní obsah s reklamou zdarma a prohlížeč je přesměruje na stránky inzerenta.

BRAND24

Sledované jsou také reklamy na samotné internetové služby, především na portály. Centrum.cz se opět vytasilo s motivem psa Bobíka. Vyhlásilo, že už nechce se Seznamem soupeřit o prvenství a raději se zaměří na mladé uživatele. Tomu odpovídají nové kontroverzní televizní reklamy, kdy je pes ve spotech přejížděn vlakem, zabit bleskem, proměněn v mouchu, sežrán žralokem nebo se střetává ve vesmírných bojích se psem Lajkou. Atlas zase využívá herce Petra Čtvrtníčka jako majitele fiktivního (p)neuservisu. Seznam v televizi naopak hojně propaguje svou službu Mapy.cz. O účinnosti televizních reklam některých portálů se ale s úspěchem pochybuje. Na poli portálů zaujala z hlediska trhu zářijová výměna pozic Atlasu a Centra. Více o českých portálech čtěte v článku České portály v roce 2006. Je možné, že příští rok český dvorek mnohem více provětrá Google.

V souvislosti s lepší penetrací internetového připojení věřme i ve vyšší návštěvnost českého Internetu. Snad se najdou dostatečně kvalitní služby (IPTV?), které uživatele nalákají a třebas jim i otevřou (internetové) peněženky. Dříve nebo později se také bude muset česká legislativa vyrovnat s existencí internetového sázení – zakázaným, leč tolerovaným motorem nejen tuzemské e-komerce. Nemluvě o gentlemansky nezmíněném pornoprůmyslu.

Nakoupili jste dárky k Vánocům v e-shopech?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).