České dráhy jako jedny z prvních na světě testují Starlink ve vlaku. Vyzývají k hraní her či stahování filmů

2. 7. 2025
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Pilotní test Starlinku od SpaceX ve vlaku InterPanter začal. Muskova firma zapůjčila anténu zdarma, český dopravce může ukázat, k čemu dalšímu se satelitní internet může hodit. Uvnitř: GALERIE.

České dráhy jako třetí železniční dopravce v Evropě začal testovat satelitní internetové připojení Starlink od firmy SpaceX Elona Muska ve vlaku. Testovací anténou je zatím vybaven vlak InterPanter 660 004, který se bude pohybovat na trati Brno – Česká Třebová – Praha (Svitava) a Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc (Moravan). Výsledky testů ukáží, zda se technologie nasadí i v dalších soupravách.

Ředitel Českých drah Michal Krapinec během zahájení testování vlaku se Starlinkem uvedl, že je přesvědčen o tom, že České dráhy jsou nejlepším dopravcem s nejlepšími službami. To pronesl krátce předtím, než se na hlavním nádraží v Praze ozvalo hlášení o zpoždění jistého vlaku o 170 minut. Ale vážněji, v některých inovacích Dráhy dělají zajímavé projekty. Ohledně Starlinku je předehnali pouze dopravci ve Velké Británii a v Estonsku, a to jen o měsíc.

České dráhy jednaly se SpaceX napřímo bez zprostředkovatele. Starlink zdarma zapůjčil testovací anténu a nebude si nic účtovat ani během tříměsíčního testovacího období, kdy bude vlak na kolejích. Pro Starlink by totiž mohlo jít o další zajímavý use case, kam satelitní internet nasadit. Kromě domácností a firem se rozšiřuje například do letadel.

Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že České dráhy mají dlouhodobou snahu zavádět do vlaků internet v takové kvalitě, jak se od něj očekává v 21. století. Zmínil například instalaci nových skel do vlaků ComfortJet, díky čemuž bude umožněn lepší průchod signálu do vozů. Úpravy mají být hotovy do konce letošního roku, technologii dodá firma AGC Glass Europe. ČD také instalovaly nové routery.

“Je zde dlouhodobá snaha, aby cestující mohli ve vlacích fungovat jako v kanceláři,” popsal Kupka. Případně je možné realizovat i zábavu, vyzval třeba k hraní her nebo stažení filmu.

Přes 100 megabitů za sekundu

Lupa Starlink krátce otestovala v zaparkovaném vlaku na pražském hlavním nádraží (kusá kolej, první nástupiště). Rychlost downloadu činila až 150 Mb/s, upload se nedostal nad 10 Mb/s. Odezva činila nižší desítky milisekund. Ale byly to testy velmi zběžné.

Jaké budou parametry v praxi, ukáží testy. Měření kvality se bude účastnit Český telekomunikační úřad, který data ze satelitu porovná s výsledky měření internetu od operátorů. Podle výsledků se rozhodne, zda Starlink bude nasazen plošněji. Roli sehrají cena, parametry připojení a tak dále. České dráhy zatím nechtějí předjímat. Aktuální integrace včetně dokumentace vyšla na půl milionu korun.

Integrátorem Starlinku je společnost Škoda Group, která zajišťuje hlavně aspekty jako splnění veškerých legislativních či bezpečnostních norem tak, aby Drážní úřad a Správa železnic vlak pustili na koleje.

InterPanter bylo v přední části nutné osadit anténou umístěnou na střeše. Jde o anténu Flat High Performance Starlink určenou pro zařízení v pohybu.

“Tento typ vlaku jsme zvolili i z toho důvodu, že jich je v Česku hodně a zároveň nahoře mají prostor pro anténu (viz naše galerie),” řekl Lupě Tomáš Ignačák, prezident Škoda Group pro Česko, Slovensko a region Central East. U antény se používá měnič a napájení probíhá přes 230 V. Od antény je vedena kabeláž do rozvaděče s IO moduly na přepínání.

Signál do vozů pak jde přes integrované Wi-Fi routery. Na integraci Starlinku do datové struktury vlaku a dalších technických pracích se podílela firma firma AMiT Transportation. Ta napsala i software, který je schopný automaticky přepínat mezi připojením od Starlinku a klasickými SIM kartami zajišťujícími připojení do mobilních sítí operátorů.

CIF

SIM karty v InterPanteru zůstávají a sloužit budou jako záloha v případě, že Starlink nebude mít signál, nebo budou parametry připojení hodně špatné. Výkonný ředitel AMiTu Michal Dolejš Lupě řekl, že se aktuálně nepoužívá load balancing, důvodem je hlavně zpoždění odezvy Starlinku.

Technologie vytvoření Škodou a AMiTem je přenositelná na další vlaky a případně další užití. “Nyní můžeme říkat, že máme technologii plně kompatibilní se Starlinkem, včetně naší přidané hodnoty, čehož můžeme využít na trhu,” shrnul Dolejš. Případný zájem ukáží české a další testy.

Když není prostor na hrdinství, pověsíte antény kamkoliv. Tyto ošklivé mobilní vysílače bychom doma nechtěli Přečtěte si také:

Když není prostor na hrdinství, pověsíte antény kamkoliv. Tyto ošklivé mobilní vysílače bychom doma nechtěli

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Dlouholetý technologický novinář, kmenový redaktor portálu Lupa.cz. Kromě Lupy publikuje i na webu E15 a v zahraničních médiích.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).