Hlavní navigace

Názor k článku České firmy nepovažují VoIP za bezpečnou od Roman Vithous - Zdravím, pane Fišere. K závěru Vašeho příspěvku ohledně postupného...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 3. 2009 12:53

    Roman Vithous (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
    Zdravím,

    pane Fišere. K závěru Vašeho příspěvku ohledně postupného růstu VoIP telefonie bych možná dodal, že "postupnost" je věc velmi relativní. V tuzemsku totiž zatím hrají v oboru hlavní roli operátoři, kteří doslova a do písmene s telefonií začali "na zelené louce", s minimem investičních prostředků a (s výjimkou Faynu) jen jako s doplňkovou činností, která se "možná chytí". Navíc tuzemský "ostrý start" VoIP začal v podstatě až po odstranění legislativních bariér, s platností ZOEK (Zák. 127/2005 Sb.) v polovině roku 2005, tedy několik let po zbytku vyspělého světa, když významnou část roku 2004 se tehdejší průkopník plnohodnotné VoIP telefonie s veřejnými čísly, služba SoftPHONE (mimochodem, tuším 19. března bude mít teprve pětileté výročí spuštění), potácel střídavě mezi podporou a zásadní nepřízní svého tehdejšího tranzitního operátora a mezi "plným zákazem" a "plnou legalizací" způsobu, jakým byla služba provozována a poskytována....

    Současní přední čeští VoIP operátoři se pak významněji na trhu zachytili drápkem většinou až na přelomu let 2005/2006. Pokud pak vezmeme v úvahu dynamiku růstu počtu klientů těch významnějších operátorů, nutnost průběžného upgrade technologie a jeho financování povětšině z provozních zdrojů, myslím, že celkem běžné meziroční zdvojnásobování počtů telefonních linek i výrazný růst tržeb nesvědčí o nějaké stagnaci oboru...

    (Ostatně, sám si jistě vybavíte třeba to, jakou kapacitu měla tehdy ústředna PhoNet u služby 802.VOX, i to, že začínala s tisícovkovým blokem moravskoslezských čísel půjčených od GTS, k nimž později přibylo tisíc čísel pražských, i tehdejší velmi skromné vize a představy, že cílem telefonní služby je vlastně jen nahradit několika stovkám vlastních zákazníků (víme, že provozovatel byl hlavně ISP) "poslední míli" pevné telefonní linky, umožnit jim tak odchod od Telecomu s levnější telefonování, s předpokladem, že si tím vytvoří loajální vazby na svého poskytovatele Internetu... Dnes má, jak víme, 802.VOX více než 60 tis. účastníků.)

    Můj názor tedy je, že sice jde o "postupný růst" ale současně o růst poměrně dynamický, a to i s ohledem na obor telekomunikací. Navíc bych řekl, že jde o růst na zdravém základě, protože jde o ukusování z koláče zákazníky požadované a ceněné "veřejné telefonní služby" a nikoli o nějaký poloamatérský "VoIP business", bez vazby na stávající TelCo sítě a služby.

    (A jen na okraj - někdy jsou ty známky dospělosti VoIP a dosažení technologické neutrality služeb českých operátorů i úsměvné. Naposled jsem se s tím setkal, "v hospodě u piva" v jihočeském Milevsku, kdy si můj dlouholetý známý stěžoval, kolik peněz jeho firmička protelefonuje. Když jsem se otázal, zda již vyzkoušeli VoIP telefonii, nakvašeně odpověděl, že nějakému "Skypu" nebo volání přes počítač nevěří, ale že pevné linky mají již dávno vyřešené, protože je mají od místní kabelovky, což zařídila šikovná paní účetní. A hlavně to je bez paušálu a volání je "v pohodě". Takže žádné důvody k nějakému experimentování s VoIP a podobnými hloupostmi nemají, protože "pevná" je nepálí. A on těmi náklady myslel hlavně volání z mobilů, které je tedy "pěkná darda". Pointa je v tom, že místní kabelová TV již delší dobu svým zákazníkům "přeprodává" službu VoIPEX, tedy čistokrevnou českou plnohodnotnou VoIP telefonii. Ale když "to" zejména firemním zákazníkům zapojí přímo do jejich stávající ústředny, je to přeci normální běžná pevná telefonní linka... A o tom to je.)

    Hezký den.
    Roman Vithous, AODT