Hlavní navigace

Český Internet 2008, díl 1.: ve znamení růstu

19. 12. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Akvizice a konsolidace na českém internetovém trhu v roce 2008. Posilování a pády z pohledu byznysu i návštěvnosti. Jaký je aktuální žebříček nejsilnějších a co od něj můžeme očekávat v příštím roce?

Rosteme, rosteme a pořád (ještě) rosteme

Český Internet stále roste, byť se v některých aspektech růst výrazně zpomalil. Jedno z nepolevujících měřítek růstu je počet domén zaregistrovaných v .cz tld – ten se poměrně rychle blíží hranici půl milionu domén. CZ.NIC, který doménový prostor spravuje, navíc před několika týdny nabídl jako jeden z mála na světě DNSSEC, zabezpečení doménových údajů proti útokům vedoucím k neoprávněným změnám.

Co bude: Dalších dvanáct měsíců by mohlo přinést mírné zpomalení růstu, ale neočekával bych nic dramatického.

1- Vývoj počtu domén v .cz

Obr č.1 – Vývoj počtu domén v .cz tld (Zdroj: CZ.NIC)

Ukazatel se sníženým růstem je počet českých internetových uživatelů, respektive měsíční počty unikátních návštěvníků na serverech sledovaných v rámci NetMonitor analýz. Zde je potřeba si uvědomit, že jde o odhady a není zcela jasné, nakolik jsou ovlivněny dalšími vlivy – absolutní čísla je tedy sice možné brát relativně vážně, ale zároveň také s patřičnou rezervou.

2- Vývoj počtu internetových uživatelů v ČR

Obr č.2 – Vývoj počtu internetových uživatelů v ČR (Zdroj: NetMonitor)

Pro lepší pochopení slov o poklesu růstu je vhodnější se podívat na následující graf. Je z něj jasně patrné, že český Internet rostl nejrychleji pouze do první poloviny roku 2007, poté se tempo růstu zpomalilo zhruba na polovinu. A pokud můžeme brát vážně poslední měsíce, tak došlo opět k dalšímu zpomalení.

3- Meziroční růst českého Internetu

Obr č.3 – Meziroční růst českého Internetu (Zdroj: NetMonitor)

Otázkou k zamyšlení je zhruba 6 milionů uživatelů zjištěných ve statistikách NetMonitoru ve srovnání se zhruba desetimilionovou populací ČR – je pravděpodobně dost logické, že český Internet již nemá kam růst (v uvedeném čísle je přes půl milionu „zahraničních“ návštěvníků). Ale je stále otázkou, jestli skutečně penetrace Internetem v ČR je i více než 60% (ze statistik ČSÚ i EU plyne, že nikoliv), případně jaká čísla vlastně NetMonitor měří.

Co bude: Dalších dvanáct měsíců budeme rádi, pokud se bude růst držet mezi 5–10 %, byť by změnu mohl přinést mobilní Internet. Zde je bohužel velké „ale“ v odmítavém postojí mobilních operátorů, kteří zcela ignorují poptávku.

  • eMarketer estimates that the number of Internet users in the UK reached 36.8 million in 2007, and will pass 38 million in 2008—equivalent to 62.6% of the entire population.
  • By the end of 2009, more than two-thirds of the US population—or 200 million people—will be going online.

Někteří rostou, někteří stagnují, někteří padají

Pokoušet se smysluplně analyzovat stovky internetových serverů sledovaných ve statistikách NetMonitoru či další stovky serverů, které v ní nejsou uvedeny, je skoro nemožné. Jednou z možností je dlouhodobě sledovat hlavně stav těch „nejvýznamnějších“ serverů – portálů a médií.

4- Měsíční návštěvnost celková

Obr č. 4 – Měsíční návštěvnost celková (Zdroj: NetMonitor)

Čím je vlastně charakteristický český Internet? Především jasnou převahou Seznam.cz – jak v návštěvnosti, tak v reklamních příjmech. Důsledkem této skutečnosti je i dlouhotrvající marná snaha dvojek/trojek o dostižení – Centrum.cz, dříve Atlas.cziDnes.cz si dlouhé roky dělaly naději na to, že by „nějak“ mohly ohrozit pozici Seznamu. Při pohledu na graf (obr č.4) je ale zřejmé, že náskok Seznam.cz je spolehlivý a nikomu se nepodařilo výrazně přiblížit.

V posledním roce se navíc objevila další charakteristika. Případný skutečný růst návštěvnosti u hlavních hráčů je spíše věcí toho, co se jim podaří koupit, případně „započítat“ do návštěvnosti – na konci roku 2006 tak můžete vidět náhlý skok u Atlas.cz (staré známé jízdní řády), stejně tak jako můžete vidět podobný vliv téže „koupě“ na návštěvnost iDnes.cz. U Centrum.cz pro změnu můžete zaznamenat skok jednak po započtení Stahuj.cz, ale hlavně změnu stagnace na růst po akvizici Atlas.cz – a u Atlas.cz nezbývá něž říci sbohem, protože Centrum.cz z akvizice vytěžilo maximum – návštěvníci přecházejí pod Centrum.cz a u Atlasu můžeme sledovat jeden z největších úpadků v historii českého internetu.

5-  Měsíční návštěvnost hlavních stránek

Obr č. 5 – Měsíční návštěvnost hlavních stránek (Zdroj: NetMonitor)

BRAND24

Nejlépe je právě napsané viditelné na statistice návštěvnosti hlavních stránek – tam zjistíte, že jediný, kdo vlastně nabírá skutečně nové uživatele v tomto měřítku, je Seznam – ostatní dlouhodobě stagnují a jejich hlavní stránky navštěvuje i pouze jedna čtvrtina všech uživatelů. A s ohledem na to, že Internet jako takový přece jenom stále roste (5–10 % meziměsíčně), jde spíše o setrvalý pokles.

Co bude: Dalších 12 měsíců bude Seznam.cz stále nabírat uživatele, byť není moc jasné, kde je vlastně může ještě nabrat. Atlas.cz se postupně rozpadne na pár služeb, co „ještě“ přežijí, a zbytek, který bude vhodné zlikvidovat. Jedinou výraznou změnu u ostatních by mohly přinést další akvizice. Velkou neznámou, navíc nezmíněnou, zůstává Google. Tomu se ale ani v příštích 12 měsících nepodaří ohrozit Seznam, protože bude pokračovat v líbivé, ale rozporuplné podpoře českého Internetu – ten je sice jedním z pěti, kde Google nemá dominanci, ale mateřská společnost bude mít více jiných problémů, než se zabývat malým českým trhem.

  • Google accounted for 71.01% of all US searches in the four weeks ended August 28 – the most ever, and 11% more than its share in August 2007, Hitwise announced. Yahoo Search, MSN Search and Ask.com received, respectively, 18.26%, 5.32% and 3.45% of searches
  • The Financial Times says that there are just five countries in the world where Google isn’t the search leader among locals. That means that Google impressively owns more than half the search market in almost every country in the world (there are 194 countries at last count (not including Taiwan, which we’ll leave off the list because China is one of the countries where Google isn’t tops, and I don’t know if Taiwan is included in those measurements)).
  • Yandex in Russia, which FT says has about 43% of the market. Baidu in China, which has about 60% of the market. Seznam in the Czech Republic — 63%. Naver in South Korea, which also controls about 60% of the local search market. Yahoo! Japan, which comes in at a little more than 50%.

Tento text byl také součástí ročenky, kterou dostávali účastníci CIF 2008. Další díly seriálu budou následovat v průběhu letošního roku jako závěrečné ohlédnutí za tím, co se na českém Internetu stalo.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).