Hlavní navigace

Český Internet v letech 2006 a 2007

10. 1. 2007
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: 29
Jaký byl v Česku Internet v roce minulém, co se změnilo k dobrému a co ke špatnému? A na co se můžeme v oblasti internetového připojení těšit v tomto roce? Kdy budeme mít Internet zdarma? Kdy se opět zrychlí ADSL? A dočkáme se konečně ADSL bez nutnosti platit telefonní paušál?

Jsme na začátku nového roku, a tak je na čase zhodnotit rok uplynulý a zamyslet se nad tím, co nás čeká. Jakékoliv hodnocení je vždy do značné míry subjektivní, takže nemusíte souhlasit, zkusím je alespoň podložit nějakými exaktními daty a kvalifikovanými odhady.

Internet v roce 2006

Rok 2006 byl podle mého názoru zlomový. Na první pohled se nestalo nic zásadního, nepřišla žádná revoluční technologie, nebyly vidět žádné podstatné slevy, ani se neobjevila žádná „killer aplikace“, která by učinila Internet nutností pro každého. Přesto je zde několik momentů, které dohromady způsobují, že Internet u nás už není ubohou Popelkou, ale „pomalu nazouvá střevíčky, které jej dovedou na zámek“ (vánoční pohádky na mně zřejmě zanechaly své stopy). Zkusím tyto momenty, nebo chcete-li významné vlivy, shrnout.

Český Telecom se stal O2

Loni se konečně Český Telecom stal fakticky soukromou společností, oddělenou vlastnicky od státu, a tak se může rozhodovat vždy podle obchodních přínosů, a získává mezinárodní know-how, zkušenosti i kapitál. Stát navíc nemá žádný zájem Telefóniku O2 jakkoliv ochraňovat a může k němu konečně přistupovat jako k jeho konkurentům. Stále to není dokonalé, Český komunikační úřad (ČTÚ) je bohužel i přes změny, které u něj proběhly, stále tím nejneschopnějším telekomunikačním úřadem na světě (téměř), a tak v oblasti regulace stále existují mezery, které umožňují O2 dominovat na trhu pevných linek a fakticky znemožňovat využití její telekomunikační sítě alternativními operátory, jak jí ukládá telekomunikační zákon a zákon na ochranu hospodářské soutěže (§11, odst. 1f). Stále tady tak např. existuje rozhodnutí ČTÚ, které ukládá alternativním poskytovatelům ADSL povinnost platit Telefónice O2 za 1 přenesený GB v libovolném směru 30 korun, což je asi stokrát více, než kolik činí náklady na tranzitní vnitrostátní přenos, a podobně.

Poté, co se ovšem tehdy ještě Český Telecom na konci roku 2005 dozvěděl, že v broadbandovém fóru (BBF) prosazujeme nové parametry broadbandu pro státní informační politiku a že hrozí, že jeho ADSL nebude považováno za broadband, urychleně navýšil rychlosti ADSL na čtyřnásobek za stejnou cenu, poté došlo k narovnání (i když fakticky ke zdražení) telefonních paušálů. Na konci roku ovšem výrazně navýšil datové limity (viz dále), ADSL se tak konečně stalo použitelným typem připojení.

Broadbandové fórum (BBF)

Možná si budou někteří z vás ťukat na hlavu, proč se opovažuji vyzdvihnout úlohu BBF při rozšiřování Internetu v ČR, ale přesto tak činím. Už dávno před přidělováním dotací bylo zřejmé, že BBF samo o sobě žádný zlom nezpůsobí. 100 milionů korun, které byly nakonec rozdány, je jen promile prostředků, které se každoročně v oblasti IT v České Republice investují. Jenže šlo o to pouze ten trh rozhýbat, donutit i malé firmy přemýšlet o rozvoji, dostat rozvoj Internetu do médií i do hlav místních zastupitelstev. A přesně to se podařilo. Možná namítnete, že došlo k nějakým problémům typu Peprnet, ovšem zde musím podotknout, že i kdyby to byl takový průšvih, tak je to jen jedna z přidělených více než 40 dotací. A to je podle mého v době dvacetimiliardových projektů „dálničního mýtného“, „vojenských transportérů“ či „armádních letadel“ značný úspěch.

Možná si také řeknete, že 40 projektů ze 300 podaných není bůhvíjaké číslo, ale mám zprávy, že víceméně všechny projekty byly nakonec nějak realizovány – třeba v menším měřítku, možná to realizoval někdo jiný a jinak, prostě když už někdo investoval čas a peníze do vytvoření projektu, který musel být dle podmínek dotace životaschopný, tak najít investora byl možná nakonec ten nejmenší problém.

Kritická masa a propagace

Asi ten nejdůležitější moment. V loňském roce došlo k dalšímu zlevňování počítačů, téměř každá druhá rodina tak již minimálně jeden kousek má přímo doma. Každé dítě má přístup k počítačům a Internetu ve škole. Téměř neexistuje firma, která by mohla fungovat bez počítačů a Internetu. Nový zpravodajský server Aktuálně.cz, který přeplatil ty nejlepší novináře v Česku, a později i další elektronické deníky, prorazill do masových médií. Téměř neuplyne den, aby se ze zpravodajství neozvalo „jak informoval internetový deník…“. Televizní soutěže typu SuperStar či StarDance masivně propagují online hlasování a informace na svých portálech. Z reklamy se na nás valí bublinky, Bobíci i Čtvrtníčci. Každý si dnes zakládá internetové deníčky-blogy, na Internetu se již i v češtině dá najít téměř cokoliv a téměř každá informace je tam dříve než kdekoliv jinde, existuje obsah pro každou generaci i zájmovou skupinu. Internet se prostě stává fenoménem, téměř každý jej zná, a nechce jej jen ten, kdo jej nemá a nerozumí mu.

Vznik silné konkurence

GTS Novera odkoupila firmy Nextra, Telenor a Contactel. České Radiokomunikace odkoupily Tele2. UPC odkoupilo Karneval. Rázem má dříve naprosto dominantní O2 tři velmi ostré konkurenty, každý je silný na trochu jiném území – GTS Novera ve firemních řešeních, České Radiokomunikace pro SOHO (small office, home office), zejména mimo krajská města, UPC v domácnostech v krajských městech. Došlo také ke spojování a rozrůstání bezdrátových sítí. Největší bezdrátové sítě tak mají stovky přístupových bodů a pokrytých měst, zákazníky počítají na tisíce. Začínají přitom pokukovat po WiMAX a staví první WiMAX telekomunikační a datové sítě.

WIA - wifi Praha

Příklad mapy WiFi pokrytí v Praze (zdroj: WIA WiFi)

databázi bezdrátových sítí na Internet Pro Všechny je evidováno přes 5,5 tisíce pokrytých obcí od 766 poskytovatelů a dle rozhovorů s nimi jsme zdaleka nejdůležitější obchodní kanál pro získávání nových zákazníků, kdy se přes nás hlásí v průměru 30 až 50 procent všech jejich nových uživatelů. Databáze WiFi sítí na Lupě eviduje 366 poskytovatelů, které pokrývají 812 obcí. Obě databáze tak pomáhají řešit nevýhodu menších sítí, tedy horší možnost oslovit potenciální zákazníky, a pro nalezení a výběr svého poskytovatele je využily statisíce uživatelů. Dnes tak téměř neexistuje obec, kde by nebyla možnost vysokorychlostního přístupu k Internetu.

Telefonování přes Internet

To, co bylo v roce 2005 na Invexu benjamínkem, zabralo v roce minulém velkou část pavilonu a probudilo z letargie mnoho telekomunikačních operátorů, kteří poznali snadnou možnost získání dalších prostředků ze svých zákazníků a zvýšení jejich „věrnosti“. Sám jsem se podílel na designu IP telefonie SIPY.cz, a tak vidím, jak velký počet malých – zejména bezdrátových – poskytovatelů se stává partnery, jak mnoho uživatelů má zájem o to, oprostit se od paušálu a telefonovat zdarma či výrazně levněji.

Suma sumárum

To vše a další vlivy způsobily, že broadband v ČR za uplynulý rok výrazně vyrostl. Získal jsem neoficiálně oficiální čísla od největších českých poskytovatelů.

Na konci roku 2005 bylo v České Republice cca 275 tisíc přípojek ADSL. Přibližně 80 procent z nich přitom tvořilo nejpomalejší připojení s rychlostí 256, resp. 512 kbit/s. Ke konci roku 2006 bylo již 469 tisíc zákazníků, z toho 404 tisíc připadá pro maloobchodní prodej O2 (Internet Express), zbytek prodali alternativní operátoři (nezahrnuje ADSL přes uvolněné místní smyčky). Z tohoto počtu je cca 85 procent linek využito pro připojení domácností. Při stále klesajícím počtu telefonních linek, kterých je nyní okolo 2,5 milionu, je z nich necelé dva miliony možné využít pro ADSL připojení, to znamená přibližně 20procentní penetraci těchto linek.

Všechny ADSL linky již mají rychlost alespoň 512 kbit/s, několik desítek procent již má rychlost 2 Mbit/s a vyšší. Navíc na konci roku zvýšil O2 datové limity, které nyní začínají na 3 GB maloobchodně a 4 GB velkoobchodně měsíčně, což je dávka, která konečně stačí i pro poslouchání rádia a občasné stáhnutí nějaké té legální hudby či videa.

UPC má ke konci roku mírně přes 100 tisíc internetových zákazníků, přitom asi 505 tisíc domácností má přes UPC možnost připojení k Internetu. To znamená přibližně stejnou penetraci, tedy cca 20 procent, O2 se tak podařilo za dva roky dohnat ohromný, zhruba šestinásobný náskok kabelových operátorů. Karneval, který UPC nyní odkoupilo, má dalších přibližně 80 tisíc internetových zákazníků. Další kabeloví operátoři mají celkem několik desítek tisíc zákazníků.

Kabeloví operátoři vůbec budou muset přidat – mají ohromné možnosti – balíčkování služeb s hlasem a televizí, nemusí brát ohledy na velkoobchodní partnery, mají mnoho podomních prodejců, mohou na svých informačních kanálech vysílat permanentní reklamu atd., přesto o nich není nikde ani vidu ani slechu, a tak se často instaluje ADSL u zákazníka, který by mohl být výhodněji připojen přes kabelovou přípojku.

Počet bezdrátových uživatelů Internetu není tak snadno zjistitelný. Ačkoliv je ve WiFi databázi na Internet pro všechny evidováno 766 poskytovatelů, a v databázi na Lupě 366 poskytovatelů, velká část tuto možnost propagace své sítě zdarma stále opomíjí, ne všichni pak sdělí aktuální počet uživatelů. Podle našich odhadů i odhadů výzkumných agentur a jiných telekomunikačních operátorů ale dosáhl počet bezdrátově připojených zákazníků přibližně 300–400 tisíc (ne všichni jsou ovšem domácí a zdaleka ne všichni jsou připojení vysokorychlostně), a to je první zcela zjevný zlom v loňském roce – dynamika růstu bezdrátových sítí se výrazně zpomalila, a ADSL se tak poprvé a zřejmě již navždy (resp. do uchycení další technologie, zřejmě FTTH) stalo v roce 2006 nejpouží­vanějším typem připojení k Internetu.

Další typy připojení (WiMAX, pevné linky, FWA, …) jsou využívány téměř výhradně firemní klientelou a počet takových linek se pohybuje v řádu desítek tisíc. Několik desítek tisíc lidí stále využívá mobilní datové sítě – CDMA, EDGE …, dnes se již většinou ale jedná o „druhé“ připojení u firemních zaměstnanců, typicky obchodních cestujících a manažerů.

V České Republice je přibližně 4,27 milionu domácností. Z výše uvedených čísel tak vyplývá, že se počet domácích zákazníků s vysokorychlostním připojením blíží jednomu milionu, a penetrace tak dosahuje přibližně 20 procent – každá druhá domácnost s počítačem má již Internet. V tomto ohledu tedy konečně doháníme Evropu, i když se stále výrazně liší struktura, a jsme stále jediná evropská země, kde většinu vysokorychlostních přípojek netvoří ADSL.

Jak jsme na tom ve srovnání se světem, se dozvíte v článku, který připravuje Miloslav Sova a který na webu sdružení Internet pro všechny vyjde zřejmě v pondělí.

Výhled do roku 2007

První pozitivní změnu už jsem anoncoval výše – O2 nedávno zvýšilo datové limity u ADSL, a to maloobchodně i velkoobchodně. Většina předprodávajících operátorů toto zahrnula do nových nabídek, takže všichni noví i stávající zákazníci by měli získat větší volnost ve využívání Internetu.

To způsobí pozitivní vývoj i v oblasti nového obsahu na Internetu, který se tak nebude muset tolik omezovat, objevují se již první vlaštovky, např. internetová televize Stream.cz.

Jako vždy, i dnes mám také několik zákulisních informací, které by mohly potěšit mnoho lidí (a některé zklamou). Tak předně – v průběhu tohoto roku (zřejmě v červnu) dojde opět k navýšení rychlostí u ADSL za stejnou cenu, pravděpodobně na dvojnásobek. Nyní se postupně nahrazují karty ve všech DSLAMech (ADSL ústřednách) tak, aby zvládaly novější standard ADSL 2+, maximum (ovšem na velmi krátké vzdálenosti v řádu stovek metrů od ústředny) leží až na 28 Mbit/s, takže ještě pár navýšení se dočkáme.

Pro někoho ještě více překvapivá a potěšující je informace, že se v O2 usilovně pracuje na nabídce tzv. „naked ADSL“, tedy ADSL bez nutnosti platit telefonní paušál. Mám i trochu konkrétnější údaje – nebude se jednat o nějaké „zkriplené“ ADSL, mělo by takto být nabídnuto celé portfolio ADSL nabídek, velmi pravděpodobně i velkoobchodně. Není ještě zcela rozhodnuto, vyžaduje to kvalitní obchodní propočty, zřejmě by k tomu ale mohlo dojít také přibližně v polovině roku. Další pozitivní změny se pak budou týkat oblasti mobilních datových služeb, o těch ale zas někdy jindy.

BRAND24

Jak zvýšení rychlosti, tak zrušení telefonního paušálu (a tedy faktické zlevnění) ovšem bude znamenat krach některých bezdrátových poskytovatelů, některé menší sítě se už i na mě obrátily s dotazem, kdo by mohl mít zájem je odkoupit či jinak výhodně přebrat jejich zákazníky. Přežijí jen ti největší, kteří diversifikují a nabídnou i telefonní řešení, kvalitní podporu, jednoduchou (samo)instalaci, roaming, řešení v pásmu 5 GHz, potažmo časem WiMAX a podobně. Mnoho poskytovatelů již staví také vlastní optické sítě, které budou za pár let naopak „zabijákem“ ADSL.

Na druhou stranu se ovšem vyrojí mnoho malých „takyposkytova­telů“, či chcete-li sousedských sítí, kdy uživatel ADSL toto připojení přeprodá pár kamarádům okolo. Ovšem bude se stále zvyšovat tlak na kvalitu a cenový rozdíl bude ve výsledku tak malý, že se i toto pomalu stane čistě fandovskou záležitostí.

Jaká je budoucnost komerčních WiFi sítí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý mediální poradce a konzultant v oboru optimalizace stránek a jejich cílení na maximalizaci obchodních přínosů. Je bývalým členem Broadband fóra při Ministerstvu informatiky.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).