Hlavní navigace

Čeští Vietnamci digitalizovali tržnici Sapa, teď chtějí postavit evropskou Alibabu

Autor: Jan Sedlák
Jan Sedlák

Internetové tržiště Nulisec začalo se Sapou a večerkami a jeho ambicí je dostat se do Evropy.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Tuan Pham je jedním z řady Vietnamců, kteří se před revolucí dostali do Česka v rámci spolupráce se spřátelenou socialistickou zemí. Po pádu komunismu ve střední Evropě zůstal a brzy se, jako další jeho kolegové, vrhl na obchodování. Stal se jedním z několika podílníků ve společnosti Saparia, která provozuje rozsáhlé velkoobchodní tržiště Sapa na okraji Prahy. Dnes v tomto byznysu platí za důležitého hráče, stejně jako jeho rodina.

Lukáš Pham obchodnické geny svého otce nezapře, jeho dosavadní životní dráha je ale poněkud jiná. V Česku vyrostl a nějakou dobu studoval a pracoval ve Spojených státech. Zpátky domů se vrátil relativně nedávno a namísto toho, aby rodinné podnikání převzal, se rozhodl jít trochu jinou cestou a do obchodování zapojit technologie.

Pham se spojil se svými kamarády ze Sapy (Long Doem a Sonny Nguyen) a založil společnost Nulisec. Ta začala provozovat internetové tržiště Nulisec Marketplace, které se má brzy dočkat nové, inovované verze. Vizí Nulisecu je v Evropě vybudovat obdobu čínského e-commerce obra Alibaba. Platforma vyniká v tom, že na jednom místě propojuje prodejce, výrobce, distributory a nakupující a umožňuje jim realizovat velkoobchod plně digitálně a online. V Evropě toto zcela běžné není.

Začátky s e-shopy v Sapě

„Když jsem se vrátil do Evropy, zaujalo nás, že tady v podstatě neexistuje platforma, kde by bylo možné jednoduše najít evropské výrobky. Evropská kvalita zboží je dobrá, ale není sjednocená. Alza.cz a další jsou zaměřené na koncové uživatele, ale podobná digitalizace se neudála ve velkoobchodu a B2B. Doteď je třeba kvůli evropskému zboží objíždět veletrhy, které bývají v Eindhovenu a podobně. Když jste distributor či řetězec, přijdete tam, najdete si tam své evropské výrobce. Přes papír a tužku uděláte objednávku a smlouvu a vše je takové staromódní. S kamarády z dětství jsme si tedy řekli, proč tento trh nezkusit digitalizovat,“ popisuje Pham pro Lupu začátky Nulisecu.

Sapa
Autor: Jan Sedlák

Sapa

Mladí podnikatelé nicméně logicky narazili na typický problém slepice/vejce, kdy prodávající neměli zájem na vznikající službě prodávat, protože tam nebyli nakupující, a ti se naopak nehrnuli, protože nebyla dostatečná nabídka.

V celé hře o budování platformy hodně pomohla Sapa. „Šli jsme za velkoobchody, které jsou v Sapě, a ptali se jich, jestli nechtějí mít nějakou online prezenci. První early adopters, kterých bylo asi pět, nám zaplatili po dvaceti tisících, abychom jim udělali e-shop. Dostali jsme peníze předem a udělali to tak, že jsme někde koupili šablonu za pár dolarů,“ vzpomíná Pham.

Tým Nulisec
Autor: Nulisec

Tým Nulisec

To ale úplně nefungovalo, protože e-shop sám o sobě nefunguje a je třeba zabývat se marketingem, synchronizací produktů a tak dále. „Další oslovení prodejci už nám začali říkat ne, protože neviděli, že by to u ostatních fungovalo. Řekli jsme si tedy, že namísto toho, abychom dělali jednotlivé e-shopy, začneme je agregovat na jedno místo a vytvoříme platformu. Takto jsme nabrali asi dvacet velkoobchodů a dokázali oslovit asi tisíc večerek,“ popisuje Pham.

Zásobování večerky online

To už začalo fungovat, protože provozovatelům večerek tato forma digitalizace přinesla výrazně větší pohodlí. Tito prodejci byli běžně zvyklí jednou týdně dojet do Sapy nebo jiného tržiště, tam nakoupit a zboží následně vybalit ve svém obchodě. To je záležitost na řadu hodin. Nulisec umožňuje objednávku online včetně doručení.

Nulisec
Autor: Jan Sedlák

Nulisec

„V podstatě to znamená, že si mohu dát o víkendu volno,“ popisuje jeden z oslovených nakupujících. Dodává ovšem, že Nulisec zatím stoprocentně všechny jeho potřeby nepokryje, a občas tedy některé věci stále musí řešit postaru.

Nulisec na těchto základech začíná budovat širší síť, která chce postupně nabalit již zmiňované evropské výrobce a jejich produkty. V nabídce má v současné době přes sto tisíc výrobků, čtyři a půl tisíce členů a přes padesát subjektů. Přes platformu se snaží prodávat například PTT, která na trh dodává drogerii se značkami Calgon nebo Pur, dále pak Partner in Pet Food CZ s krmivem pro domácí mazlíčky či některá vinařství. Přidává se také obr Unilever, který stojí třeba za značkou Dove.

Tým Nulisec
Autor: Nulisec

Tým Nulisec

I tak je ale Nulisec stále hodně na začátku a přes platformu prozatím neprotékají žádné gigantické částky. „Na měsíční bázi se protočí asi 2,5 milionu korun v rámci zboží. Aktuálně jde o zboží, které není drahé, ale zase jde o větší objemy,“ počítá Pham.

Čekání na nový kapitál

Firma si postupně otvírá dveře za dalšími partnery. Zafungovalo například spojení s Tamda Foods, což je významný vietnamský prodejce potravin a dalšího zboží. Jeho zbožím napakovaná budova je dominantou pražské Sapy a další velké obchody společnost provozuje v Brně a Ústí nad Labem. Tamda otevřela Nulisecu dveře k některým prodejcům.

Tamda Foods
Autor: Jan Sedlák

Tamda Foods

Vietnamsko-český projekt získává peníze tím, že si bere procenta z uskutečněných obchodů. U výrobců jsou to tři procenta, u distributorů půl až jedno procento. Vyšší marže mají do budoucna přijít s nadstavbovými službami, jako je třeba pojištění, doprava a podobně. Postupně se rozvíjejí a připravují další funkce jako personalizované ceny. Spolu s tím jsou v plánu expanze na Slovensko či do dalších okolních zemí.

Další rozvoj bude vyžadovat kapitál. Mladí podnikatelé doposud vše živili ze svého, nyní ale dokončují investiční kolo s velkým investorem ze zahraničí s tím, že by se měl připojit i český investor. Lukáš Pham původně zkoušel jako investora zapojit svoji úspěšnou obchodnickou rodinu, to ale nevyšlo. „Rodiče nám fandí, věří a dávají veškerou podporu v tom, že máme kde bydlet a podobně. Ale investovat nechtějí do doby, než nám to někde celé validuje. Říkají, že klidně investují, ale až přijde první investor,“ směje se Pham.

Tamda Foods
Autor: Jan Sedlák

Tamda Foods

Překážek bude hodně. Evropský trh je složitý v tom, že každá země funguje jinak, má jiné zákony, jazyk, často i měnu a tak dále. Recepty z Česka tak nelze jednoduše aplikovat jinde. Nulisec se chce soustředit především na rychloobrátkové zboží, jejichž neprodaný přebytek chtějí velcí výrobci někde uplatnit a internetový prodej pro ně může být zajímavou cestou.

Co bude s Alibabou

Rovněž bude důležité poprat se s všudypřítomnými systémy, jako je SAP či poměrně často využívané EDI (Electronic Data Interchange) rozhraní. Nulisec bude chtít do budoucna se systémy firem komunikovat, dnes se ale musí spokojit s vlastním „nasáváním“ dat a jejich jednodenních aktualizací.

Back-end celého systému je napsaný v PHP (využívá se framework Laravel) a MySQL, klientská verze pak běží na Node.js a Vue.js. V plánu je nasadit Electron, díky čemuž bude možné webovou aplikaci spustit také jako desktopovou – což je něco, co firmy stále často chtějí.

EBF19

Zajímavé bude rovněž sledovat to, jak se v Evropě začne angažovat samotná Alibaba. Ta už na starém kontinentu staví logistická centra, přičemž jedno z nich provozuje i v Česku. Místy lze narazit na platební systém Alipay a rozjela se už i cloudová expanze. Alibaba Cloud je k dostání i u nás.

„My to vidíme a říká nám to hodně investorů,“ reaguje Pham na aktivity Číňanů. Z jeho pohledu ale roli může hrát to, že je Alibaba právě z Číny, což nemusí pro řadu evropských subjektů být schůdné řešení. Plánem Nulisecu je i proto stát se i zprostředkovatelem plateb a dalších služeb, a obsáhnout tak co největší část celého velkoobchodního procesu.