Hlavní navigace

Čína místo Číny. Na český trh vstupují telefony Vivo, cítí šanci po padajícím Huawei

18. 2. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Vivo
Čínský koncern BBK Electronics je vedle Xiaomi hlavním aspirantem na obsazení uvolněných pozic po Huawei, které padá kvůli absenci Googlu.

Chytré telefony od čínské společnosti Huawei se postupně propadají na nižší a nižší příčky v prodejnosti. Například celosvětová čísla IDC uvádí, že firma za celý loňský rok spadla o 21,5 procenta na třetí místo. Tempo se zvyšuje, čtvrtý kvartál už znamenal pokles 42,4 procenta. Podobně se situace vyvíjí i na jednotlivých trzích včetně Česka.

Sankce USA, kvůli kterým na přístrojích Huawei není možné nalézt služby a aplikace od Googlu, tak mají jednoznačný efekt. Situace využívá rovněž čínské Xiaomi, kterému se loni podařilo růst o necelých dvacet procent a v Česku se podle některých údajů dostalo na post jedničky. Z tuzemské pobočky Huawei zároveň několik lidí do Xiaomi přešlo. Huawei loni rovněž prodalo Honor, což sice vedlo k oddělení zdejších kanceláří, ale nově samostatně operující společnost stále čeká na to, zda americké licence získá zpět.

Na násilně uvolněné pozice se ale vedle Xiaomi chystají další hráči. Primárně jde o koncern BBK Electronics, jenž operuje, stejně jako Huawei, z oblasti Dongguan kousek od Shenzhenu. Dochází tak k paradoxní situaci, kdy Spojené státy sice jeden čínský podnik odstřelily, jeho pozice ale přebírá několik dalších.

Vivo startuje v Česku

Na českém trhu už dvě značky ze širší rodiny BBK operují. Low-endové chytré telefony Realme po asi roce získaly kolem pěti procent trhu. Pozice „zabijáka vlajkových lodí“, jak se společnosti často přezdívá, pak ostřeluje OnePlus. Nyní se do hry připojuje další brand, a sice Vivo, které oficiálně vstupuje na český trh.

Vivo u nás začíná jako v podstatě naprosto neznámá značka. Doma v Číně a na některých dalších asijských trzích jde ale o poměrně silný brand. Firma se v loňském roce dostala na celosvětový podíl 8,6 procenta, což stačilo na pátou pozici celkem. V Číně byla dvojkou na trhu za klesajícím, ale stále se držícím Huawei.

Vivo u nás začíná prodávat základní řadu smartphonů za příznivé peníze. Jde o poměrně běžnou strategii výrobců telefonů, kteří si nejdříve chtějí vybudovat povědomí mezi zákazníky, a jakmile se to podaří, začnou s dodávkami vlajkových lodí s vyšší cenou a zajímavějšími maržemi. Konkurovat v nejvyšším segmentu silným zavedeným jménům jinak nedává smysl.

Čeští zákazníci si tak ode dneška můžou koupit přístroje Y70 (5999 korun), Y20s (4299 korun) a Y11s (3299 korun). Jde o přímou konkurenci pro podobně vybavené a naceněné telefony Realme a Redmi od Xiaomi.

Smartphony Vivo začíná prodávat sedm prodejců, konkrétně Alza.cz, Mall.cz, CZC.cz, Datart, Electro World, Mobil pohotovost a Space. Číňané uvádí, že brzy budou oznámeni čtyři další channel partneři. Domluvený je i zákaznický servis a opravy do pěti pracovních dnů. Partnerem pro tyto účely je firma VSP Data.

Skoro čistý Android

Česká republika je pro Vivo součástí rozsáhlé expanze po evropských zemích. Aktivity se rozjely v roce 2020, společnost si jako základnu vybrala Německo. Vivo je aktuálně v šesti evropských státech a letos jich chce obsadit 23.

Šance obsadit pozice Huawei jsou mimo jiné cítit z marketingových materiálů, kde se Vivo chlubí „úzkou spoluprací s Googlem“. Firma si také dle svých slov udělala průzkum mezi evropskými zákazníky, díky kterému se v telefonech dodávaných na český trh bude objevovat Android 11 v téměř čisté podobě. Například v Číně i na jiných trzích Vivo nasazuje vlastní fork Androidu (FuntouchOS) s vlastním obchodem s aplikacemi.

To, jaké obchodní cíle společnost na našem trhu má, zástupci nekomentují. „Nejsme ve spěchu,“ uvádí Seon Hwang z Vivo s tím, že jde o dlouhodobou hru. Konkrétní nejsou ani odpovědi ohledně konkurence. „Ale dá se říci, že v low-end segmentu nám konkurují všichni kromě Applu,“ navazuje Hwang. Levné smartphony prodávané ve velkých objemech jsou kromě již zmiňovaného budování značky a penetrace trhu důležité také pro budování úspor z rozsahu, díky kterým lze díky množstevním slevám levněji nakupovat součástky, výrobu a distribuci.

Čekání na Oppo

Vivo plánuje v dohledné době na náš trh dostat také o něco lepší modely X, jasné plány ale zatím nepředkládá. Do budoucna není vyloučena ani distribuce vlajkových modelů Vivo Nex a zvláštní odnože iQOO, která se profiluje jako další samostatná značka koncernu BBK, ale jde o součást Vivo. To rovněž vyrábí bezdrátová sluchátka nebo chytré hodinky.

Jedinou značkou, kterou BBK prozatím v Česku oficiálně neprodává, je Oppo. To se ve čtvrtém kvartálu loňského roku celosvětově dostalo na čtvrtou pozici s meziročním růstem téměř 11 procent. V Číně už jde rovněž o delší dobu etablované jméno, které podobně jako Vivo aktuálně pracuje na mezinárodní expanzi.

Je možné, že BBK se v součtu prodejů všech svých značek už dnes dá považovat za celosvětové číslo jedna. Záleží, o jaké statistiky od jaké analytické skupiny jde a jak se porovnávají jablka s hruškami. Rostoucí síla tohoto koncernu je každopádně jasná.

Tip do článku - EBF spíkři 1

BBK Electronics je přitom klasickým příkladem toho, jak se v Číně vyvíjela výroba elektroniky. Společnost začala v roce 1998 jako producent levných MP3 přehrávačů nebo fotoaparátů a postupně morfovala do vyspělejších podob. Z BBK se průběžně začaly štěpit sekce do samostatných firem typu Oppo a spol. Vivo jako takové uvádí, že funguje jako nezávislá entita.

BBK založil dnešní poměrně tajemný miliardář Duan Yongping, který podobně jako zakladatel Alibaby Jack Ma začínal jako učitel. Později přešel do společnosti Zhongshan Yihua Group zabývající se mimo jiné tvorbou klonů herních konzolí Nintendo. Jako řada Číňanů zde nasbíral zkušenosti a v ekonomickém boomu Číny se dal na podnikání. Zakladateli BBK se více v profilu věnuje South China Morning Post.

Autor článku

Reportér serveru Lupa.cz, dříve redaktor deníku E15, týdeníku Euro a webu Connect.cz. O technologiích píše také do zahraničních médií.