Hlavní navigace

Čínský Alibaba Cloud jde do Česka. Chce navázat na úspěchy výrobců telefonů

2. 10. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

O expanzi čínského cloudu u nás se postarají Poláci. Aliyun má být pro Alibabu začátkem zdejší expanze.

Když v roce 2015 čínský internetový moloch Alibaba Group oznámil, že hodlá byznysově více šlápnout do svého cloudu Alibaba Cloud (Aliyun), jeho představitelé se holedbali, že do čtyř či pěti let chtějí v mnoha měřítkách překonat Amazon. Prohlášení podpořili investicí ve výši 1,2 miliardy dolarů. Dnes to nevypadá, že by se něco takového v daném termínu mělo stát, přesto se čínskému cloudu slušně daří.

Poslední finanční výsledky Alibaby ukazují, že Aliyun v posledním kvartálu meziročně narostl o 93 procent a dosáhl na kvartální tržby ve výši 710 milionů dolarů. To u cloudů není tak neobvyklé. Trh roste jako celek a vysokých čísel dosahují také Amazon Web Services, Microsoft Azure nebo Google Cloud Platform.

Alibaba Cloud má v současné době na globálním trhu s cloudy podíl čtyři procenta, přičemž ještě v roce 2016 měl procenta dvě. Zblízka tedy kouká na paty cloudu od IBM a překonává třeba cloud Oraclu. Aliyun zároveň vykazuje nejrychlejší tempo růstu.

Expanze nutná

Ovšem na to, aby čínský cloud ohrozil pohodlně vládnoucí AWS, to ještě zdaleka není. Amazon si drží podíl přes 30 procent a druhý Azure je někde zhruba na polovině. Růst Alibaba Cloudu může být zároveň ohrožen.

Pozice cloudů ve světě
Autor: Synergy Research

Pozice cloudů ve světě

Drtivá většina jeho byznysu je v Asii a z toho většina v domovské Číně. Tamní cloudy se těší zvláštní ochraně ze strany vlády a mají relativně pohodlný život. Soupeří mezi sebou zejména domácí značky Tencent Cloud a Huawei Cloud.

Asie a Čína jsou obrovské a hladové trhy, ale aby Aliyun mohl nadále růst, musí se snažit také na západních trzích. Alibaba tedy rozjela investiční program a postupně staví datová centra mimo Asii.

Ve Spojených státech už stojí na západním i východním pobřeží (Silicon Valley a Virginie) a první vyrostlo také v Evropě, konkrétně ve Frankfurtu. Jedno je pak v australském Sydney. Alibaba Cloud má v současné době osm datacenter v Číně a deset mimo ni. Mimo oblast jihovýchodní Asie a Pacifiku se ještě drží v Mumbaji a Dubaji.

Alibaba Cloud v Česku

V rámci zahraniční expanze se Alibaba rozhodla zakořenit také v České republice a na dalších trzích střední a východní Evropy. Číňané podepsali dohodu s polským IT distributorem ABC Data, který má zastoupení také v Česku. Ten bude Aliyun prodávat pod vlastní značkou ABC Data Cloud.

„Naše vzájemná spolupráce je součástí strategie Alibaby vstoupit na trhy v regionu střední a východní Evropy. Začíná se s cloudem,“ popisuje pro Lupu viceprezident ABC Data Andrzej Kuźniak. Spolupráce se týká také trhů na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Estonsku, Rumunsku, Litvě a Lotyšsku.

To, zda se Alibaba chystá v Česku spouštět více svých e-commerce služeb, prozatím není jasné. Skrze svého partnera 4PX Express prozatím za Prahou provozuje sklad obsluhující německý trh a firma Sims Management zase nasazuje mobilní platby Alipay v některých zdejších obchodech.

Lokalizovaná verze Alibaba Cloudu bude v Česku spuštěná během několika týdnů. ABC Data se chystá navázat kontakt se svými partnery, které na našem trhu dlouhodobě má, a povzbudit je také k přeprodeji cloudových služeb z Číny. ABC Data tedy nebude prodávat přímo koncovým zákazníkům, ale přes partnerskou síť, která ke službě dá přidanou hodnotu.

V nabídce budou služby pro IaaS, PaaS, SaaS a Disaster Recovery jako služba. Tu mají zajišťovat jak globální hráči (vedle Alibaby také Microsoft nebo Symantec), tak i ti lokální.

Konzervativní Česko

ABC Data a Alibaba si myslí, že pro rozjezd cloudových služeb v našem regionu je stále čas. „V naší části Evropy prozatím cloud nedosáhl do takových rozměrů. S novými velkými hráči budou mít zdejší organizace větší možnost výběru, což může stimulovat poptávku po přechodu z on-premise,“ zamýšlí se Piotr Skórzyński, který má v ABC Data na starost cloudová řešení.

Česko společně s Ruskem podle různých studií v regionu patří spíše k více konzervativním zemím, které se do cloudu zběsilým tempem nehrnou. Progresivnější jsou naopak v Polsku a Rumunsku. Česko ovšem zároveň s Maďarskem patří k digitálně nejrozvinutějším zemím.

Společnost IDC uvádí, že se ve střední a východní Evropě v roce 2017 za cloud utratilo 1,28 miliardy dolarů a že se toto číslo v roce 2021 dostane na 2,54 miliardy dolarů. Největším trhem zůstane Rusko následované Polskem a největší zájem nadále bude o SaaS.

„Investicím v regionu brání tradicionalismus. Zejména vedení firem v oborech, kde se pracuje s velkým množstvím citlivých osobních dat, má obavy z možného dopadu nasazování cloudu,“ popisuje analytik Jan Alexa z IDC.

Věřte Číně, je levná

Společnost ABC Data jako první kontaktovala Alibabu s tím, že chce s expanzí Aliyunu v regionu pomoci. Poláci hledali cestu, jak svoji nabídku rozšířit také o cloudové služby.

Čínské společnosti obecně mimo Asii či Afriku často mají problém s tím, že nejsou přijímány úplně s otevřenou náručí. Do hry také často vstupuje politika. ABC Data se veřejně tohoto problémů neobává.

„Mnoho B2C i B2B zákazníků v našem regionu dodavatelům z Číny věří, například výrobcům chytrých telefonů, notebooků nebo technologií do datových center. Tito dodavatelé jsou schopní vyrábět kvalitní produkty za často výrazně nižší ceny. V našem regionu stále cena v nákupním rozhodování hraje zásadní roli. Lze očekávat, že toto chování bude pokračovat tak dlouho, jak bude existovat výrazně odlišná úroveň příjmů mezi západní a východní Evropou,“ komentuje situaci Kuźniak.

BRAND24

Data českých zákazníků budou standardně ukládána pouze v datovém centru Alibaby ve Frankfurtu. Zákazníci si zároveň sami mohou vybrat, zda je chtějí mít také v dalších lokalitách.

ABC Data jasně neuvádí, na kolik zákazníků a jaké objemy obchodu chce s Alibaba Cloudem v Česku a v regionu dosáhnout. „I číslo kolem tuctu kvalitních partnerů specializovaných na cloud by bylo velice dobrým startovacím bodem,“ uvádí pouze Kuźniak. Poláci spoléhají také na to, že značka ABC Data Cloud v sobě zahrnuje další cloudové služby od více dodavatelů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).