Hlavní navigace

Cítí Benioff svatý grál? Aneb proč Salesforce za 16 miliard dolarů kupuje Tableau

Tomáš Mátl

Google za miliardy dolarů koupil Looker a chvilku poté Salesforce.com dal obrovské peníze za Tableau. Co od takového obchodu čekat?

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V pátek 7. června technologický svět zaznamenal pozoruhodnou akvizici analytické platformy Looker Googlem. Nadějný a rychle rostoucí startup stál Google 2,6 miliardy dolarů. O tři dny později přišla ještě překvapivější zpráva: Salesforce.com, lídr na trhu cloudových CRM aplikací, získal Tableau. Transakce byla zrealizována za 15,7 miliardy dolarů formou výměny akcií.

Akcionáři Tableau tedy získali za 100 procent svých podílů akcie Salesforce, přičemž částka 15,7 miliardy dolarů je o 42 procent více, než byla tržní kapitalizace Tableau v den prodeje. O této akvizici znalci trhu už několik let spekulovali.

Salesforce od svého založení v roce 1999 slaví hodně úspěchů a rozrůstá se i v Česku. Na jeho počátku stála v té době riskantní sázka na cloudové technologie a inovativní způsob, jak ve firmách dělat CRM. Díky skvělému a flexibilnímu produktu a silnému týmu manažerů a zakladatelů v čele s Marcem Benioffem je dnes Salesforce jedinou významnou CRM firmou, jejíž podíl na trhu vytrvale roste – a to na úkor jejích tradičních konkurentů.

S tím, jak sílila, začala Salesforce akvizicemi rozšiřovat portfolio funkčností a dnes nabízí business platformu pokrývající firemní procesy a práce business týmů. Významnou roli v tom hraje loňská akvizice integrační platformy MuleSoft za 6,5 miliardy dolarů, která usnadňuje napojení na zbytek firemní infrastruktury zákazníků a poskytnutí end-to-end služeb.

Tržní podíl cloudových CRM z hlediska tržeb v roce 2018
Autor: IDC

Tržní podíl cloudových CRM z hlediska tržeb v roce 2018

Tableau oproti tomu vzniklo v roce 2003 jako výzkumný projekt na univerzitě ve Stanfordu. Tři zakladatelé v čele s Christianem Chabotem během několika let vytvořili produkt, který se stal etalonem uživatelské přívětivosti a intuitivnosti pro práci s daty. Poprvé v historii bylo možné vytvořit vizualizace, grafy a dashboardy nad rozsáhlými datasety bez toho, aby bylo potřeba napsat řádek kódu nebo vědět, jak pracovat s databázemi.

Co tedy můžeme nyní od spojení Salesforce a Tableau očekávat? Proč se Salesforce rozhodla utratit takové množství peněz (respektive podělit se o tak velkou část vlastní firmy) za nejsilnějšího hráče v oblasti business intelligence?

Co od spojení očekávat

Firmy se prozatím omezily na obecná prohlášení o skvělé budoucnosti a synergie z propojení dvou lídrů. Hlavní motivace akvizice mohou být následující:

  • Finanční motiv – využití volného cashflow a diverzifikace businessu;
  • Převzetí technologických a lidských zdrojů a aktiv s tím, že Tableau se stane další komponentou v produktovém portfoliu Salesforce, případně vytvoří vizualizační a reportingovou (MI) vrstvu nad existující platformou;
  • Salesforce se pokusí integrovat Tableau do existujícího technology stacku (existující platformy) tak, aby plně využilo jeho předností a funkcí týkajících se vytváření business insightů z podnikových dat.

Z pohledu obou firem by všechny možnosti dávaly nějaký smysl. Nicméně vzhledem k povaze transakce (cena a platba vlastními akciemi) je nejsmysluplnější třetí varianta. Benioff je vyhlášený stratég a vizionář. Oblast datové analytiky a business inteligence prochází rychlým vývojem a je na ní upřena pozornost a velká očekávání týkající se návratnosti investic.

Jednou z velkých manter je v současnosti automatizace takzvané preskriptivní analytiky, to znamená analytiky, která z dat zjistí a navrhne kroky, které povedou k požadovanému byznysovému výsledku.

Příkladem může být třeba automatická změna segmentačních kritérií zákazníků, pokud analytika nad daty „zjistí“, že nějaká část stávajícího segmentu reaguje odlišně na komunikaci firmy. Nebo automatická optimalizace výrobního postupu na lince, pokud se ukáže, že stávající šarže materiálu potřebuje déletrvající zpracování.

Tvorba svatého grálu

A právě na takovýto „svatý grál“ může Benioff cílit. Již dnes má platformu (CRM systém a integrační komponentu MuleSoft), která dokáže snadno číst data a pracovat s procesy jakékoliv části firmy zákazníků Salesforce. Pokud by podobně inovativní Tableau přineslo komponentu dodávající onu analytickou („co se stalo“, případně „co se stane“) a automatizační („co upravit, abychom víc vydělali, nebo ušetřili“) část, dostal by se o hodně blíž dosažení takového cíle.

Z prvních prohlášení obou firem plyne, že budou fungovat „paralelně“ a zachovají si stávající sídla v Seattlu a San Francisku, pojedou na separátní P&L a jejich produkty bude možné si pořídit nezávisle na sobě.

Zároveň akcentují silnou kompatibilitu firemních kultur. To zní hezky, ale pokud by cílem opravdu bylo docílit integrování výstupů analytiky do stávajících procesů firmy, nelze to udělat v tomto volně integrovaném režimu.

KL19

Osobně bych si vsadil na to, že v nepříliš vzdálené budoucnosti se firmy i jejich produkty sloučí s tím, že bude stále možné koupit si pouze část funkcí, pokud to bude potřeba. Testem kompatibility kultur pak bude očekávaný přechod Tableau na plně cloudovou architekturu, která by byla pro takovou integraci nezbytná.

Po několikaleté spolupráci s Tableau bych si osobně přál, aby z trhu datové analytiky nezmizelo a nadále bylo schopně fungovat ve stávajícím polostartupovém módu, kde spolupráce probíhá s konkrétními lidmi, kteří svojí expertízou a nadšením umí rychle přijímat správná rozhodnutí. To pak vede ke spokojenosti našich společných zákazníků.