Hlavní navigace

Co hledám, zapomínám

12. 10. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vyhledávací servery své statistiky nejčastěji vyhledávaných slov a schémat vyhledávání až na výjimky střeží skoro tak pečlivě jako kritéria, podle nichž jsou dotazy zodpovídány. Díky ochotě Pinknetu a Empyrea můžeme nahlédnout za oponu. Jak s informacemi naložíte, jestli je využijete pro zlepšení své hledací techniky, nebo pro zvýšení šancí svého website, to už necháme na vás.

Vědět tak, co lidé nejčastěji vyhledávají, to bychom pak mohli speciálně pro vyhledavače připravit na webu stránky, které by vyhovovaly vysokému počtu dotazů, a návštěvnost potažmo příjmy ze zobrazené reklamy by byly zaručeny.

Slovem, které zaznamenalo největší nárůst v dotazech Google za minulý týden, je anthrax, naopak dotazem, který zaznamenal největší propad ve vyhledávání je gas masks. (Google Zeitgeist)

Jenže ono to není tak jednoduché. Vyhledavače mají pro své uživatele přínos jen tehdy, odpovídají-li na dotazy relevatními odkazy. Aby tomu tak bylo, tají provozovatelé vyhledavačů nejen kriteria, podle nichž se stroj rozhoduje, kdy vrátit který odkaz, ale dokonce se tají i se seznamy nejčastějších dotazů.

500
Empyreum

Situace v doméně CZ se příliš neliší od zahraniční praxe; ani velké zahraniční vyhledavače běžně neposkytují data o složení dotazů. Výjimkou v zahraničí je Google, který co týden prostřednictvím služby Zeitgeist dává navědomí, které dotazy zanamenaly největší růst a které postihl pokles zájmu. U nás má velmi otevřenou politiku v tomto směru Empyreum, které provozuje vyhledavače Archon a Spidera a poskytuje své služby třeba i RedBoxu od Contactelu.

499
Alenka

Pro snadný přístup ke statistikám vyhledávání začaly postupem času vznikat takzvané vyhledávací centrály, tedy servery, které jen zprostředkovávají dotaz mezi uživatelem a skutečným search enginem. Obvykle zpřístupňují více serverů, čímž zjednodušují vyhledávání. Takovým serverem je i Alenka, kterou pro vlastní pohodlí vybudovali členové Pinknetu. Dnes Alenka zpřístupňuje už několik set vyhledavačů českých i zahraničních. Alenka dokonce veřejně uvádí nejvyhledávanější slova na jednotlivých serverech.

V tabulce nejčastějších dotazů vede www.seznam.cz, prázdný dotaz byl odeslán v 3.114 případech. (Empyreum)

Ze statistik nevíce vyčnívají dotazy týkající se sexu, pornografie a erotiky – nejlépe zadarmo. V Alence například zaujímají 4,4 procenta všech dotazů (a to si nejsem jist, zda jsem vyčerpal všechny možnosti při zadávání shod selectu do databáze). Další velkou skupinou jsou slavné osobnosti, nejčastěji herci, zpěváci a sportovci – na ty, kteří jsou momentálně v kurzu se můžete podívat do Zeitgeistu. Velká část dotazů směřuje na soubory, programy a jejich seriová čísla – 5,3 procenta. Lidé také hledají přímo domény, a to až v 9,3 procenta dotazů.

To jsou všecho zjištění, která očekáváte, ale jak to správné slovo vybrat? V databázi dotazů Alenky jsem spočítal, že pouze 26% všech dotazů použije unikátní slovo, ostatní se opakují – do toho počtu ovšem musíme započítat slůvka, jako je „a“, „and“, „cz“, „www“, „exe“… Pokud nahlédnu do „top 100“ na Alence a vynechám spojky a TLD, jsou nejčastěji hledanými slovy: sex, free, download, mp3, porno, video, password, lolita, driver, seznamka, práce, gay a warez. Často se objevuje nokia, mapa, slovník, cokoli s obrázky, siemens, manuál a martin.

Vzhledem k tomu, že přes Alenku můžete používat i slovníky a další obskurnosti, bude zajímavé nahlédnout i do Empire. Mezi stovkou nejvyhledávanějších výrazů najdete: www.seznam.cz, porno, sex, sms, nostradamus, incest, mp3, seznamka a erotika. Pokud už se opravdu zaměříte na slova, která nemají nic společného se sexem, tak jsou častá: autobazar, loga, hry, chat, melodie, inzerce, mapy, práce, obaly na cd, ale také recepty, čtenářský deník, referáty, titulky, vtipy, letenky, pohlednice a linux…

Nejvíce nalezených odkazů vede na server Novinky.cz. (Empire)

Když vytvoříte stránky, které vyhoví častému dotazu, musíte se připravit na to, že nebudou ve výpisu samy, nebo dokonce že nebudou na předních místech. Způsobům, jak pomoci stránkám na výsledkových listinách k lepší pozici, se věnuje mnoho autorů, v relevatních odkazech pod článkem najdete odkaz na doporučení Marka Prokopa, který se tomuto problému věnuje profesionálně.

BRAND24

Když už víme, na co se lidé ptají, mělo by nás zajímat, jak se ptají. Podle výsledků Empyrea se absolutní většina dotazů sestává z jednoho slova, případně ze dvou či třech napsaných malými písmeny. Teprve pak následují slova začínající na velké písmeno, domény, dvě slova s iniciálami (jména?), slovo s iniciálou a bez (instituce, název?), čtyři slova v malých písmenech… První složitý dotaz +slovo +slovo položí jen 3,25 procenta oproti těm, kdo použijí nejjednodušší dotaz. Náročnější dotazy používá jen minimum tazatelů. Zajímavé je, že většina dotazů je položena jen v prvním pádě jednotného čísla u podstatných jmen a obdobně na první osobu jednotného čísla u sloves. Zvláště zahraniční search engine s flektivními jazyky nepočítají.

Lidé často chybují, jméno Nostradamus se často splete s Nostradamos  nebo Nosterdamus. (Empire)

Jako zdroj byly použity informace, které laskavě poskytlo občanské sdružení Pinknet ze serveru Alenka, společnost Empyreum, k.s., z fulltextového vyhledavače a Google Zeitgeist od společnosti Google Inc.

Používáte při vyhledávání na Internetu složité dotazy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).