Tak jsem našel ten judikát. A vypadá to, že i soud se přiklonit k Vašemu názoru - http://www.nsoud.cz/JudikaturaNS_new/judikatura_prevedena2.nsf/WebSearch/BD5FBB8FB39A6C47C12577120026ED0F?openDocument. V Německu to dopadlo obráceně.
Nicméně v tomto případě je nutné vzít ještě v úvahu, že platbu poskytujete třetí osobě (nikoliv poskytovateli služby) a v právním vztahu s poskytovatelem služby pravděpodobně nejste až do okamžiku využití kupónu. Takže bude záležet na konkrétním řešení.
Může být otázkou, jak to maji smluvně ošetřeno, ale dle mého hrubého odhadu, pokud tam nedojde k žádnému plnění vůči zákazníkovi, měl by mít zákazník nárok na vrácení zaplacené částky z titulu bezdůvodného obohacení. Myslím, že shodná otázka už byla v ČR soudně řešena, musel bych to ale dohledat. Daňovou otázku zkusím probrat s kolegou, který se tomu věnuje.
Chápu, kam tím míříte. V tomto případě to však nění "koupě" vstupenky. Toto je platba za službu (záloha?), která nebyla nakonec poskytnuta. Když nejdete do kina, tak provozovatel svůj závazek splnil (promítal). V tomto případě tomu tak není. Na druhou stranu toto nesplnění do určité míry zavinil i zákazník. Jak jsem uváděl, bude asi důležité i to, jak to mají smluvně ošetřeno.
Mam uplne stejnou zkusenost, jako vyse uvedena mycka. Z ruznych duvodu jsem jednou udelal malou "analyzu" jednoho zazitkoveho zajezdu do zahranici...
1) moje cena vychazela na 1.000Kc (auto, stejna
2) cestovka to nabizela za 2.000Kc s nejakym pruvodcem - dobre, pokud nemluvim jinak nez cesky a nejsem schopem sehnat dalsi 3 lidi do auta, proc ne
3) na slevomatu byl zajezd se slevou 40% za 1800Kc (puvodni avizovana cena 3.000)
Kdyz uz jsem s tim stavil cas, vyjadril jsem se do diskuse a co byste rekli??? Sleva se neprodala! :-))) Cili prumerny zakaznik tehle serveru jen vidi SLEVA a klika. O tom to je...
Tak stačí si přečíst smluvní ujednání, kde je většinou zmíněno od kdy do kdy je potřeba voucher využít, pokud se tak nestane, voucher pozbývá platnosti a peníze nejsou vráceny. přecijenom je moje blbost že jsem si něco koupil a pak to nevyužil v tomhle žádnej háček není a je nesmysl se vůbec tímto zaobírat..je to prostě stejný jakopříklad s kinem..restaurace taky vaří každý den..
Něco jiného by bylo, kdyby k plnění nedošlo z důvodů provozovatele, tam už je to jiná věc, většinou kvalitnější servery vyplácí zpátky hodnotu kupónů ze svého a pak to sami řeší s dodavatelem, ale jsou i případy, kdy slevový web dal ruce pryč a je to na zákazníkovi se soudit.na což se většina lidí vykašle, viz solné jeskyně, která má už několikátý měsíc zamčenou bránu (nepamatuju si název..)
zásoby a personál na zvýšený zájem a adekvátně tomu zvýšení (počtu voucherů) mohla mít v pohotovosti po celou dobu, kdyby jsi přišel, svoji dávku by jsi spotřeboval, když jsi nepřišel, nestalo se tak.. to, že musela restaurace držet něco navíc, aby pokryla různé vlny zájmu je jen její věc a věc jejího rizika, tobě to nedává žádné právo se něčeho domáhat, principiálně je to úplně to stejné nehledě na to, že i kdyby to bylo jak říkáš ty, že nic spotřebováno nebylo, tak je to tvůj problém, že jsi si to objednal a nepřišel si pro to..
1. Může být. Ale pokud se zákazník dívá jen a pouze na výši slevy a nikoliv na cenu, pak mohou být oba spokojeni :) Ale v dobrých podnicích se to nestává.
2. Při nakupování jsou vždy uvedeny podmínky, za kterých kupon platí, včetně časového období. pokud to člověk slepě koupí, aniž by si to přečetl, je blbec. To, že dost velká část kuponů propadne je pravda, ale to je většinou z důvodů, že na to lidé zapomenou, že nějaký kupon mají a podle psychologického efektu propadnutí kuponu bolí méně, než kdyby propadly přímo peníze..
3. Opět zde platí, že u drtivé většiny nabídek bývají uvedeny www stránky. Rozumný člověk se podívá, jak podnik vypadá, jaké jsou ceny nápojů (do podniků pouze s 0,2 l nápoji z principu nechodím), lokalitu apod. Jen blbec si něco koupí a pak naříká, že je to tam drahé, nedostupné, škaredé a ještě mají špatnou otevírací dobu.
Pokud mohu usuzovat z malého vzorku 10 slev, co jsem koupil (pobyt, fitness, kadeřnictví a 6x restaurace), vždy jsem byl 100% spokojen, obsluha byla příjemná, jídlo chutné a nikdo se mě nesnažil odrbat. Myslím, že dnes, kdy je obrovská přemíra restaurací, kosmetických salonů, fitness center i ubytovacích zařízení, si všichni uvědomují, že spokojený zákazník, který se vrátí a/nebo dá dobré reference je mnohem cennější, než krátkozraký zisk vzniklý oškubáním zákazníka..
To ovsem neni predmetem, bavime se o gastropodnikani v souvislosti se slevami, zebra, kridla, tataraky dominuji. Ze nekdo nepotrebuje liposukci, umele nehty nebo spalenou topinku nic na veci nemeni, poptavka je, nabidka taky a da se to merit.
Znam jeden nejmenovy bar, kde topinky (tatarak) tvori 80% obratu kuchyne a to ho nemaji uz 20 let v jidelnaku. Clovek udela rezervaci, prijde, sedne, zamrka na obsluhu ze by chtel tatarak, obsluha nic nerekne a za 20 minut je to na stole. I s tema topinkama co jsou odpad.
Dĺžka platnosti nie je podstatná. Ak si kúpite permanentku na 10 vstupov do fitness centra s platnosťou 1 rok a nevyužijete ju, alebo ju využijete len z časti, tiež nemáte nárok na vrátenie peňazí, je to len na dobrej vôli predávajúceho/poskytovateľa služby.
Ak nie ste schopní zľavu využiť, nekupujete si voucher, ak ho už máte a zistíte, že ho nevyužijete, skúste ho predať/darovať niekomu, kto ho využije.
Cely business slevovych kuponu je mimo jine zalozen na tom, ze kupony vyuziva mene lidi, nezli je kupuje. Takze nakonec ten poskytovatel slevy jeste vydela. Kdyz si koupi 100 lidi kupon se slevou 30%, a dostavi se 70% tech co koupili, tak je poskytovatel slevy na svem, jako by zadnou slevu nedal. Nevim jak v CR, ale v USA je se pohybuje % vyuzitych kuponu nekde okolo 55% - 60%.
Naprosto souhlasim. Vetsinou na slevy neslysim. Kolegove z prace ale tuhle narazili na hospodu s nabidkou zabijackoveho talire za par supu. Dali jsme si, k tomu se vypilo kupa piva, hospoda urcite vydelala a my tam od te doby jednou za cas zajdem jen tak. Stali se z nas pravidelni zakaznici, presto ze jsme tam predtim nikdy nechodili.
Na Vsetínském barcampu jsem měl přednášku na téma business model. Uprostřed přednášky jsem dělal miniworkshop na téma business model Slevomatu. Co jsme vybrainstormovali s účastníky můžete shlédnout zde http://vimeo.com/21435100
Já myslím, že stačí používat šedou kurů mozkouvou aspoň trochu.
Slevové servery nejsou nic jiného, než agregované inzeráty a tak se k nim musí přistupovat.
Kdo tam nabízí, tak snad má spočteno co tam nabízí... kdo tam kupuje, tak předpokládám zvyklý z řetězců nebere slovo sleva jako záruku že je to výhodné :))) ale jako náznak toho, že prodejce zkouší nalákat nové ovečky i touto nestandardní cestou, protože staré ovečky už mu nestačí.
Málokdy "cena před slevou" představuje něco víc než zbožné přání prodejce, za které by to nikdo normální ani náhodou nekoupil.
Myslím, že pan advokát není hloupý, popisuje to dost přesně a má smysl se tím zaobírat.
Je rozdíl, jestli si koupím stravenku do jídelny, která moji porci na základě této objednávky uvaří a v tom, jestli si koupím voucher, kterým budu následně platit v restauraci.
Zatímco v prvním případě jídelna svůj závazek splnila, uvařila a nakonec možná vyhodila, když jsem nepřišel, v druhém případě je to méně jednoznačné, protože restaurace vařit nemusela. Tudíž možná nemusela ani vyhazovat. Zvlášť když platnost voucheru je tak dlouhá, že nejde určit, které konkrétní nakoupené maso kvůli mě museli vyhodit, protože se zkazilo.
nesouhlasim s vasim vypoctem marze - provize SS se vypocitava z hodnoty po sleve, takze pak skutecny vynos je 100-50-0,15x50=42,5 a ne 35, takze abych pokryl faktickou slevu 57,5 (100-42,5), tak by marze musela byt 135%.....kazdopadne v tom clanku je to nepresne ;)
jsou casto takove, ze nekdy nejde ani voucher vycerpat, protoze se toho proda tolik - pri uspesne akci slevovy server prodluzuje platnost akce o nekolik dnu a na konci si clovek nemuze objednat zadny rozumny termin, protoze porad je obsazeno. Moje slecna takhle musela chodit bud dva x po sobe na cviceni, i kdyz tam mel byt nekolik dnu odstup, nebo brutalne brzo - na osmou, nebo se proste nedostala k terminu pred vyprsenim platnosti voucheru, protoze bylo porad obsazeno. Naposledy u Olgy Sipkove na Zlicine, voucher ji konci zitra, ale posledni dva tydny proste nebyl zadny volny termin. Takze voucher propadne a penize v pr... Je kratkozrake si myslet, ze no name podnik, ktery nema renome, historii, vubec nic, na tomhle nastartuje svuj byznys, nehrozi. Bude nucet se porad podbizet na x serverech v prubehu celeho roku a vsechno bude jenom o kvantite, ne kvalite, pocit, ze sluzba bude odbyta, nedostatecna casova pece o zakaznika atd....
Poplatek za "marketing" je u vetsich portalu vzdy pres 40%, nevyuzite vouchery 50/50. Co je klad ze vetsina serveru proplaci faktury hostinskym rychle, cekal bych nejake podminky jako hromadna fakturace po ukonceni akce apod.
Situace se zhorsuje, pri nabehu to byly opravdu slevy (6 trinactistupnovych piv + 600g kridel za 120 Kc apod. Dnes jsou to v podstate ceny polednich menu jenom s mirne vetsi gramazi nebo kavou zdarma. Na druhou stranu bezi prave akce 120g tatarak,6 topinek a 600g zeber za 99 Kc :-)
Normalni clovek nejde po sleve ale po dobre cene, opakovane nakupuji vouchery do hospod kam stejne chodim, nemam s tim problem.
1) Kazdy slusny server si to kontroluje. Zakaznici nie su blbi, a tiez si to vedia skontrolovat, staci jeden, a cela akcia ide do haja. To zlavovy server urcite nechce, a ktokolvek ma trochu zdraveho rozumu, podobnu "ponuku" proste neuverejni...
2) To iste, cim obmedzujucejsie podmienky, tym nizsi realny predaj, ozaj by som nepodcenoval inteligenciu zakaznika.
3) Vo vacsine pripadov je pitie sucastou konzumacie, takze ani tento argument velmi neobstoji.
Urcite sa take veci stavaju, ale hadzat kvoli par firmam do jedneho vreca cele odvetvie mi zavana bulvarom alebo hlupou zavistou.
Cely clanek stale uvazuje, ze prodej pres SS je stejny jako bezny prodej. Rozdily zde ale jsou podstatne:
- prevazne se prodavaji sluzby
- produkty co se prodavaji mohou byt charakterem vyprodejove (zajezd v dobe, kdy beztak nikdo nejezdi ci last moment) nebo jsou podobne jako v pripade tryit marketingu, tedy donuceni uzivatele neco zkusit, aby to pozdeji chtel
Uz nekdo videl prodavat na SS ipad2 snad?
Pro majitele restaurace ma smysl dokopat lidi na veceri i za cenu toho, ze to bude bez zisku. Pokud vari dobre, radi se vrati a doporuci ostatnim. Bude mit plno a nebude pusobit podezrele. Personal se nebude flakat. V pripade, ze ma dobry personal, proda jim neco nad ramec slevy a nakonec vydela..
SS je i dobry generator jakesi viralni reklamy: pokud nekdo nekde byl a bylo to ok, rekne to vsem znamym.
Kdyz kolegine chtela 3 dny pred koncem uplatnit kupon koupeny na slevomatu drze ji v provozovne rekli, za ma smulu ze se mela objednat vice predem, ze uz nemaji volny termin. Tak tedy chtela at ji objednaji na dalsi mesic to ale nechteli, ze ta slevova akce plati jen do data na kuponu... Nakonec ji penize s plno kecama na slevomatu vratili a vypada to ze to platili ze sveho. Kazdopadne vubec jsem provozovatele te sluzby nepochopil proc si dela takovou negativni reklamu mne by bylo blivno sebrat penize za sluzbu kterou neprovedu.
To myslíte vážně? Když si koupím lístek do kina na film nejdu, tak mám taky nárok na vrácení peněz?
Dtto s lístkem na sportovní utkání, předplatné do fitnessu, zájezd, cokoliv podobného.
Nezdá se mi to. Ale bylo by to zábavné - vykoupit v konkurenčním kině všechny lístky na všechna představení a potom si je nepoužité nechat proplatit zpět.
Případně si zkusím sehnat svědky, že jsem byl celý rok mimo město a tak jsem ani jednou nejel MHD, takže chci vrátit peníze za roční tramvajenku :-D
Tak co třeba kilometrická banka od Českých drah (pokud ještě existuje).
Neexistuje tam jednoznačné přiřazení počtu platících cestujících k nějaké přesné kapacitě vlaků. A existuje tam pevně daná platnost od-do.
A taky nemám nárok na vrácení neprojeté banky.
A mimochodem - jídelna - no jak která, ale hodně jídelen dneska funguje tak, že rozmrazují hluboce zmrazení jídlo. A rozmrazují ho doslova po pár porcích. Takže podle toho, jak jim lidé chodí, tak rozmrazují a vyhodí doslova pár porcí, ať jim přijdou skoro všichni strávníci, nebo polovina.
Má nebo nemá mít taková jídelna právo nevracet za nesnědený oběd?
Co aerolinky? Má se řešit, jestli moje nevyužité místo bylo opravdu prázdné, nebo jestli ho někomu na posledních chvíli prodali? A s jakou slevou ho prodali. A podle toho mi vrátit/nevrátit peníze?
Mě tedy připadá v principu hloupé řešit jak velkou ztrátu utrpěl provozovatel tím, že jsem nezkonzumoval službu v daném termínu a na základě toho vracet/nevracet peníze.
Ale to už jsem odbočil.
Ten rozbor je sice hezký, ale v české praxi to je potřeba přepočítat. Obchodníci to před předáním SS připraví zhruba tímto způsobem:
1) zvýšení reálné ceny o 100-200%
2) stanovení podmínek kupónů tak, aby část z nich propadla (např. taková lhůta pro čerpání, že se to fyzicky nedá, např. sleva na vstupenku na koupaliště leden - duben)
3) samo čerpání je ještě spojí s dalšími nucenými náklady, např. ke zlevněnému jídlu 3x předražené pití
Takže v českých podmínkách je to většinou čistě o odrbání zákazníka a obchodníkovi se to rozhodně vyplatí. Snad jen že obchodník i SS přijdou v dané situaci o "dobré" jméno, ale na to se tady stejně moc nehraje.
Groupon Debate: the groupon paradox by @edyson http://ow.ly/4pxUD vs. groupon idealism by @TedLeonsis http://ow.ly/4pyiD
Jen drobná poznámka k počtům a příkladu uvedeného v článku.
"když je sleva 50 % a dalších 15 % si vezme SS, zboží by muselo mít více než 60 % marži, aby byla akce zisková po první fázi"
Ve skutečnosti by marže musela být cca 185%, nikoliv přes 60%.
Pokud vezmu cenu zboží 100, sleva je 50 a 15 si vezme SS, pak vychází základ na 35. Abych se z 35 dostal na 100, musím přičíst 185%..
Ještě jedna, hnidopišská poznámka (nebrat prosím vážně) k úvodnímu piktogramu, kde producer a discount agregator jsou označeny jako ženy, customer jako muž, to není švédská trojka (2muži a žena) :)
Levnota není cesta k prosperitě. Skupinové nákupy jsou jen a pouze příživnický systém, který nic zajímavého co by vedlo k prosperitě nepřináší. Kdo si myslí opak, pak by se měl zamyslet nad následujícím: Chtěli by jste pracovat v podniku který žije ze dne na den, nebo v podniku, který slušně vydělává a zaměstnancům zajistí slušné pracovní prostředí a plat? Systém masových slev přes prodejce jen protočí peníze a nic víc. O to více to platí na malém českém trhu. To potvrdí každý normálně uvažující ekonom.
V zásadě nevidím rozdíl mezi těmito případy:
A)Kino promítalo. Kdo přišel s lístkem na dané představení, byl vpuštěn a viděl film. Kdo nepřišel, má smůlu, na jiné představení nebo na vrácení peněz nemá nárok (resp. taková věc by byla dobrá vůle provozovatele).
B)Hospoda byla otevřena vařilo se. Kdo přišel s kuponem v daném termínu, tak dostal jídlo. Kdo nepřišel, má smůlu, na jiný termín nebo na vrácení peněz nemá nárok (resp. taková věc by byla dobrá vůle provozovatele).
Chápu, že by někdo mohl postavit smlouvu hodně blbě a varianta B) by se odlišovala. Nicméně, jelikož situace, že peníze za nevyužitou službu se nevracejí, je každodenním životě zcela běžná, tak předpokládám, že by nemělo být až tak těžké dosáhnout toho, aby bylo A i B posuzováno shodně.
A můžete to dokázat nebo jen tak plácáte. Já to že nemáte pravdu můžu dokázat bez problémů ;-) Nějaké informace brzy vydáme, ať vyvrátíme dohady a zabráníme patlalům na Lupě publikovat takovéto fabulace. Krásný den. (PS: Reaguji jen proto, že bylo zmíněno mé jméno. Jinak nechám diskuzi dále plynout na základě nepodloženych dohadů)
Včera jsem se náhodou díval na slevové servery a narazil na "skvělou" nabídku ručního mytí automobilu. Sleva byla skoro 40%. z původní ceny asi 2400,-, takže cena po slevě byla asi 1400. Jaké bylo mé překvapení, když jsem se podíval na stránky firmy, kde nejdražší "program na čištění automobilu vycházel na 1200,-. Takže po "slevě" připlatíte 200,- a to si myslím, že se vyplatí.
Ceny jsou orientační a ne úplně přesné, ale pro dokreslení "akční slevy" to myslím, úplně stačí:)
Zdravim Josefe,
ano, ten pripad byl veden kdysi proti KASA.cz a tusim CSA. Slo to nekolika soudnimi instancemi a ta posledni dala za pravdu obchodnikovi. Pokud proda voucher, nabizi sluzbu - nejen ceninu. Tj, ze muze voucher darovat apod. Tzn, po uplynuti doby nemusi voucher proplacet zpet jako ceninu. Jinak by to byly napr v dobe deflace dobre ulozene penize (chapu, neni pripad CR). Tech prikladu by bylo vice.