Hlavní navigace

Názory k článku Co je překážkou rozšíření českých elektronických obchodů?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 1. 2000 10:02

    Dědeček (neregistrovaný)
    Na podporu tvrzení v závěru článku uvedu jeden příklad:
    Nedavno jsem orientacne zjistoval ceny prenosnych MP3 manů v různých inetových obchodech. Konkrétně jsem se zaměřil na Diamondí RIO 300. Na Vltavě ho dostanete za "senzačních" 69??,- Kč (+ poštovné), zatímco v jednom anglickém obchodě stojí 99 GBP a poštovné jinam než do Anglie 11 GBP, tedy 110 x 58 = 6380,- Kč.
    Hmmm, tak kde si ho asi koupím???

    Samozřejmě, že nikde, přeci jen je dost drahý a paměti má zatím moc málo (mimochodem, tu na Vltavě nedokoupíte).
  • 3. 1. 2000 10:54

    Oto 'tapik' Buchta (neregistrovaný)
    Tvrzení, že neexistuje kategorie české obchodní domy je ze podstaty mylná. Proč? Dám vám několik jasných důvodů.
    1) Jistě mi dáte za pravdu, že většina obchodů na Internetu je v anglickém jazyce. Z toho ovšem nelze vyvozovat, že jsou globální. Dokud nebude existovat jediný celosvětový jazyk, nebude existovat ani globální obchod. Jistě, můžete tvrdit, že třeba Amazon.com dodává zásilkovou službou knihy po celém světě. To však neznamená, že si jej koupili domorodci v Austrálii či ostrované v Polynésii. Nakoupení v Internetovém obchodě totiž vyžaduje znalost jazyka, v tomto případě anglického. Proto je tedy každý náš obchod využívající služeb mezinárodních zásilkových společností stejně globální jako Amamzon.com. Je pravda, že existují obchody vícejazyčné. Přesto jsem ještě neviděl obchod, který by byl zároveň v češtině a ve všech nářečích indiánů z Horní Volty. Pokud jste nějaký takový viděli, ozvěte se. Rád si tam něco koupím.
    2. Existuje spousta zboží i služeb, které jsou geograficky zaměřené. Typickým příkladem by byla on-line sbírka zákonů se všemi možnými vyhláškami. Sice si ji může předplatit i Japonec, ale moc bych tomu nevěřil. Vždyť úřední řečí v ČR je pouze čeština...
  • 3. 1. 2000 11:59

    MaLer (neregistrovaný)
    No, tak to mate to same co v kamenych obchech - je to dane vetsi rezii na prodej v ceske republice - ceny nakupu zbozi nemusi byt shodne, naklady na dovoz na kus se lisi kdyz se priveze kamion a kdyz se priveze 10 ks... takze to neni zalezitost cesky eobchod vs. britsky, ale spis cechy vs. GB.
  • 3. 1. 2000 12:44

    Martin Argalas (neregistrovaný)
    Ke clanu mam dve pripominky.
    1) Souhlasim s vyse uvedenym prispevkem, ze kategorie ceskych
    obchody ma sve opodstatneni prave ze dvou zminenych duvodu:
    teritorialniho a jazykoveho.
    2) Co se tyce rychlosti oproti "normalnim" obchodum, tak obchody
    na internetu mohou byt rychlejsi v pripade, ze se jedna o zbozi
    na zakazku - tzv. site na miru. Jak si myslite, ze to dela napr. Dell?
  • 3. 1. 2000 13:10

    Daniel Peder (neregistrovaný)
    Ceskych internetovych obchodu je dost a nekolik malo uspesnych, vcetne toho naseho, s mesicnim obratem okolo 1mil, se taky najde.

    Co chcete vice ?

    Kdyz to zjednodusim: v USA znate Amazon.com a co dale, kolik jich je velkych, nebo rozsirenych ?

    Jestli jsou tu prekazky, tak jsou to predevsm platebni nastroje, problemy s dorucovanim, mala kupni sila internetove komunity.

    Navic je v podminkach CR problem s dostupnosti nekterych internetove zajimavych komodit zbozi, jako jsou knihy, DVD nebo CD.

    Nejen my, ale i napr. Vltava nedavno nekde priznala, ze nemuze mit ty desetitisice polozek zbozi vsechny na sklade, protoze by to pri "hodne zprumerovane" cene jedne polozky na cca 300 kc, nabidce zbozi o 10tis polozkach a "jedinem" kusu od kazde polozky znamenalo mit sklad v cene nejmene 3mil kc ktery je vam vicemene k nicemu.

    A tady je jeden z dalsich podstatnych problemu: je to neschopnost distributoru a velkododavatelu reagovat na prodej stylem maly sklad-siroka nabidka.

    Bezne ceske knizni nakladatelstvi vyda knihu v omezenem nakladu, ktery by se jeste tak nejak mel rentovat, knihu okamzite doda do vsech knihkupectvi po republice, takze cca do 7 - 14 dnu nema knihu na sklade ale rozesetou po cele republice. Co tedy zbyva internetovemu obchodu, ktery objednava jinym stylem nez kamenne obchody: po malych mnozstvich, ale prubezne?

    Podobne to funguje napriklad v pripade DVD. Napriklad Bonton objednava bezne ze zahranici jen 50-100 ks nekterych titulu DVD, aby mel jistotu, ze nic nezbyde... To ovsem casto znamena, ze vznika nedostatek, ktery musi cesky zakaznik resit nakupem v zahranicnich shopech, atd...

  • 3. 1. 2000 15:16

    martinh (neregistrovaný)
    jenom k indianum z Horni Volty. Ta lezi v Africe, takze tam ziji spise cernosi.
    Timto jenom potvrzuji myslenku autora clanku, ze pokud nekdo na inetu pusti do sveta nesmysl, nezustane to bez komentare.
  • 3. 1. 2000 17:05

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nezapomente, ze tim, ze si to dovezete a neprojdete celnici jste osidil stat o 22% DPH, kterou by vam na to jinak domeril - tj. spravne by to melo byt 6380+22%=7783.6 versus 69?? - i kdyz, nevim jak to tam presne je - urcite se vejdete do bezzcelniho limitu, ale nevim jestli to take znamena osvobozeni od DPH - mozna, ze to legalni je. Kazdopadne, cena, kterou dosahnete pri individualnim dovozu je pro hromadneho dovozce kvuli clu a zzejmena kvuli DPH naprosto nedosazitelna.
  • 3. 1. 2000 19:56

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Já tedy nevím, ale nám už 2,5 roku akceptují MOTO IPB i ČS a American Express. Ostatně o tom, že tyto banky (+Bank Austria) akceptují platby přes Internet už pojednával třeba i příspěvek p. Pavla Kohlera v konferenci www-comerce@bajt.cz z 28.8.1997.
    A okamžitý převod peněz mezi účty mají snad všechny banky, alespoň tedy ty, které používáme my - ČSOB a Citibank, ta má i online výpisy přes Internet.
    Nejrychlejší nákup kartou nějakého programu přes Internet mi trval méně než 1 minutu - po té mi přišel program mailem.
  • 3. 1. 2000 22:25

    Ja (neregistrovaný)
    Neschopnost? To uz pak mohou prodavat direct spotrebitelum az to zvladnou a nebudou potrebovat prostredniky, nemyslite? Hold globalizace je nevyhnutelna a ....
    ____________
    A tady je jeden z dalsich podstatnych problemu: je to neschopnost distributoru a velkododavatelu reagovat na prodej stylem maly sklad-siroka nabidka.
  • 3. 1. 2000 23:53

    Leos Prusvic (neregistrovaný)
    Ono na tom tady moc nezalezi, ale kdyz uz presnost tak poradna.....
    Horni Volta uz davno neexistuje, ted se ten stat jmenuje Burkina Fasso (Zeme svobodnych lidi)
  • 3. 1. 2000 17:19

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Zcela mimo zajem puvodniho clanku zustala problematika placecni takovym obchodum. V CR jsou naprosto nerozzvinute mecchanismy umoznujici plne elktronicky nakup - plne elektronickym nakupem myslim to, ze i platba probehne bez pochodu "kamsi". Zatimco u dodavek hmotneho zbozi to jeste az tak nevadi - zasilaji se dobirkou (i kdyz, v dobe kdy chodi postacka u nas nikdo neni doma - a tak takzvany elektronicky nakup znamena jit misto do kramu na postu) naprsto markantni je to u sluzeb a nehmotneho zbozi (takove u nas myslim zatim nikdo formou elektornickeho obchodu nenabizi). Kdyz jsem si nedavno kupoval v Belgii jisty disassembler, trvala cela transakce od meho projeveneho prani az do okamziku kdy jsem software mel 24 hodin - a to jeste povazuji za hodne dlouhy cas. Njekratsi doba, za kterou jsem si v Americe zridil domenu byla 20 minut (i kdyz to bylo mimoradne rychle).

    U nas zatim neni pro poskytovani podobnych sluzeb prostor prave pro neexistujici pouzitelny platebni nastroj. Zadna banka nebere MOTO platby kartou (i kdyz udajne ted se rozhoupala od prosince sporitelna, i kdyz zatim vyzaduje od prijemce povinne autorizaci prevodu telefonem nebo faxem a neumi ji automatizovat) a mezi bankami je prvni vlastovka provadejici on-line clearing mezi svymi ucty (kdyz neco nekomu poslete a on je take ve stejne bance, prevede se castka okamzite) - IPB - a i ta ma jeste co dohanet - prevody jsou sice okamzite, ale pro obchod je potreba se take moci pravidelne a on-line divat na vypis z uctu - a to pouzitelne nema.

    Tak,ze ja vidim problem s el. obchody v nedostatecne podpore platebnich karet - a pricinou prvni v rade pricin k tomu vedoucich je legislativa. Zatimco v Americe je podvod s platebni kartou bran jako zlocin svou zavaznosti podobny padelani penez - a tomuu odpovidaji tresty, v Evrove a i u nas se na podvod s kartouu hledi jako na obycejny podvod - a tomu take odpovidaji sazby, ktere jsou tim padem nizke, rizika vysoka, banky se boji a el. obchod stagnuje.

    A SET ? To je mrtvola ...

  • 3. 1. 2000 21:49

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Bohužel musím s Jiřím Donátem téměř souhlasit: s českými obchody na Internetu to je opravdu špatné. Tato kategorie sice existuje, ale jen pro specifické oblasti, kde ono specifikum je právě svázáno s lokálností. Možná dokonce spíše, než kategorie českých obchodů, může mít šanci kategorie středočeských, jihomoravských a pod. Napadají mě zejména potraviny (a obzvláště pak jěště z pekárny teplé rohlíky), vymyslet by se ale dalo leccos jiného. Zcela lokální on-line prodej je zatím u nás pole neorané a asi ještě pár let bude.
    Souhlasím tedy s tím, že roblém českých obchodů je především principiální a že řeči o problémech s placením, a Mail Orders a podobně jsou záležitosti podružné (v těchto a řadě dalších případů navíc snadno řešitelné).
    Čeho se Jiří Donát však nedotkl, je možnost v Čechách provozovaných globálních obchodů. Tady je podle mě šance mnohem větší a to právě z důvodů uváděných Jiřím Donátem v začátku jego článku. Není důvod, proč by obchod s kopiemi přileb z búrské války nebo se známkami s tématem perských koček, případně s hodinkami, které nosily pomazané hlavy nebo něčím podobně extrémně specifickým nemohl fungovat právě v českých zemích.
    Pevně doufám, že jeden podobný (tedy globálně zaměřený) obchod provozujeme.
  • 3. 1. 2000 22:29

    Libor Nováček (neregistrovaný)
    Obchodník by na jednu stranu byl rád, pokud může mít své peníze téměř okamžitě resp. díky platbě kartou "téměř jistě". Rozhodně je příjem peněz z takové transakce jistější, než když posílá někomu zboží na dobírku. Ten někdo si to může během doby, než zboží obchodní sežene a pošta doručí rozmyslet a co pak se zbožím, které se vrátí a není pro něj odbyt? Obchodník ale také zaplatí bance z takové transakce poměrně značná procenta - na možný dosažitelný obrat nezanedbatelnou částku z koláče, který představuje jeho zisk. A pokud jde o problémy, že některé obchody slibují a zboží nedodávají v termínech - kdo by takovému obchodu platil předem kartou? Zajímavá by byla možnost zaplatit zboží prostřednictvím kurýrní služby v okamžiku doručení balíku elektronickou formou - aby obchodník měl peníze v okamžiku, kdy zboží jde "z ruky do ruky". To je však zatím pouze fikce.
    Koupěschopnost internetové komunity bude hrát též roli v rozvoji el. ocbhodování. Kolik si koupí česká rodina /ať ta bez Internetu či s Internetem/ ročně knih či CDček?
  • 4. 1. 2000 9:44

    Dušan Dědeček (neregistrovaný)
    No oni v obchodech pro koncové spotřebitele většinou uvádějí ceny s daní a nejinak je tomu i v Anglii, takže uvedená cena je včetně VAT a pokud se nepletu, tak je zajištěno, aby jeden výrobek nebyl zdaněn dvakrát ...
  • 4. 1. 2000 10:50

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Seriózní obchody garantují, že úhradu z kreditky vyinkasují až v okamžiku expedice zboží, a často výrazně na tento fakt upozorňují.
    To pochopitelně vylučuje stav, kdy je již částka stržena a teprve potom obchodník zjistí, že nemůže slíbené zboží ve slíbené době dodat.
  • 4. 1. 2000 13:53

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Nemohu než souhlasit. Jen bych doplnil, že je samozřejmě jedno, kde se obchod fyzicky provozuje (web hosting dnes splývá s elektronickými obchody - viz zShops, Yahoo, msn eShop...). Není však jedno, kdo přijde s chytrou myšlenkou. V tomto ohledu je Síť najdednou strašně spravedlivá a rovnostářská - nabízí nám totiž možnost doslova "utéci" z naší české nefungující infrastruktury...
  • 4. 1. 2000 14:20

    A.Bartak (neregistrovaný)
    Bod 2 - trefa do cerneho. A netyka se jen zbozi "siteho na miru" - co tak vypocetni technika? Ta prece rychle starne (a ceny klesaji) a tak i "kamenne" obchody vetsinou nemaji spoustu veci skladem, a tak o oni casto funguji jako zasilkove sluzby. Pak internetove obchody maji opravdu sance!
  • 5. 1. 2000 0:32

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, nevim. Kdyz jsem to zjistoval ja, chtely vsechny ustavy, ktere o MOTO byly vubec ochotny jednat abych mel alespon dodatecne v ruce podepsany alespon fax od drzitele karty. Zjistoval jsem to nekdy v lete.
  • 5. 1. 2000 10:26

    Petr Souček (neregistrovaný)
    My máme podepsané smlouvy na MOTO od září 1997. To "TO" v MOTO znamená "telephone order", čili zcela bez papírů.
  • 4. 1. 2000 11:35

    Petrak Ludek (neregistrovaný)
    Moje osobní zkušenost po nákupu na VLTAVA a AUTOCONT = podvodníci.
    Bohužel nepřeháním. Moc jsem fandil nakupování přes Internet, ale bohužel i ti největší se chovají tak nekorektně, až je mi z toho zle.

    Na Vltavě jsem objednal, zaplatil, ale dostal něco jiného - výrazně levnějšího. Okamžitě jsem reagoval - ale byl jsem odmítnut. Na další e-maily už neodpovídají (mrtvý brouk).

    V Autocontu mi zvýšili ceny s tím, že objednávku nemám dle operátora právo zrušit. Neuvěřitelné! Když jsem přesto oznámil, že odmítám, zažil jsem zatím nejvíc arogantní chování ve svém životě (a to už jsem zažil hodně). Navíc člověk v Autocontu totálně nerozuměl VT. Přitom běžně v Autocontu se chovají alespoň uctivě (i když jejich oddělení počítačových sítí je znalostně trapně podprůměrné - např. rozdíl HUB a SWITCH v Autocontu nikdo neví !!!! ... nevěříte? - zavolejte si. ) Dříve jsem Autocont hodnotil jako průměrnou firmu - teď už ani to ne.

    Kamarád nakupoval v shop.cz a zboží nedostal vůbec - peníze po mnoha urgencí zpátky za 7 měsíců.

    Co se tady diskutuje, když zákony jsou takové, jaké jsou a i největší internetové firmy se vykrucují jak mohou a ŠIDÍ.

    Jsem zkamaný

    Petrak

  • 4. 1. 2000 14:19

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Tahle diskuse se mi fakt začíná líbit! Takže mně již zbývá jen dodat, že téměř všichni obyvatelé Austrálie hovoří anglicky, neboť ta je úřední řečí zmíněné země ("Unlike Canada, Australia has few speakers of European languages other than English within its borders. There are still many Aboriginal languages, though they are spoken by only a few hundred speakers each and their continued existence is threatened." Zdroj: Britannica.com)

    Ještě bych ale rád dodal to nejdůležitější: Velmi si vážím Vašeho názoru a nerad bych, aby Vás reakce, jako jsou tyto, odradily od další diskuse. Nikdo nejsme neomylný a krása Internetu spočívá v tom, že se můžeme stále učit a zlepšovat. A to bez diskuse nejde. Takže, vše dobré do nového roku, a těším se s Vámi na shledanou v dalších polemikách!
  • 4. 1. 2000 16:43

    sokrates (neregistrovaný)
    S velkym zaujmom sledujem vyvoj eCommerce. Okrem ineho aj preto, pretoze sa tym (Internetom a E-commerce) zivim. Napriek tomu som zvedavy, dokedy sa bude tato bublina nafukovat kym splasne.
    Tato megakampan ma jediny ciel - vytvorit novu potrebu nazvanu Internet. Penazi v tejto loterii pribuda a teda aj jej fanusikov. Je celkom mozne ze sa to stihne a ludia sa zapoja do hry skor kym to cele krachne. To neviem odhadnut.
    Takze je jedno kde a aky je obchod na Internete. Pise sa o tom len preto, aby to ludom (a investorom) stale znelo v usiach. Aby tomu uverili.
    V Cechach vladne nervozita (na Slovensku esta ani to nie). Veci na Internete sa pohli. Je cas zacat zbierat nejake ovocie. A tak clankov pribuda. V skutocnosti tu vsak zatial nikto obchod na internete nepotrebuje. O to je to tazsie.
  • 5. 1. 2000 12:00

    Martin Chovancik (neregistrovaný)
    Lidi,
    dlouho jsem se drzel, ale moje nervove vlakna jsou asi nejake
    precitlivele :)
    Proc SAKRYS pouzivate porad spojeni BUBLINA ECOMERCE.
    Jen dnes jsem to snad videl na netu asi petkrat !
    To uz opravdu vymrela lidska originalita a fantazie ????

    P.S : Preji hezky novy rok sitovym technologiim a lidem okolo ...
  • 9. 1. 2000 20:04

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    Především velká většina zahraničních obchodů nerealizuje prodej mimo hranice státu u oblasti elektroniky a počítačů - respektive toho všeho, co má i v jiných zemích svou dealerskou síť. Ceny např. v amerických obchodech počítačů, elektroniky, DVD, discmanů atd. jsou o 30-40% nižší než u nás, ale absolutní minimum z těchto obchodů pošílá mimo USA a Kanadu (a jsou to zrovna ty docela drahé obchody, mimochodem).
    Co se týká Diamond Rio (a nejen jeho): při nákupu ze zahraničí, když už se vám podaří:
    - platíte dost drahou dopravu (s&h)
    - platíte daň
    - vystojíte si hodinku-dvě na celnici (váš čas nic nestojí?)
    - nemáte prakticky šanci uplatnit záruku či servis
    V součtu by měl slušný český obchod poměrně jasně vyhrát, výjimky potvrzují pravidlo.
  • 9. 1. 2000 20:08

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    No ale právě v tom jste čestná výjimka: protože v té době MOTO některé ústavy povolovaly, pak to zrušily (!). Kdybyste to chtěl podepsat dnes, tak nepodepíšete. Takže jste měl v pravou chvíli šťastnou ruku.
  • 9. 1. 2000 20:11

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    Libore, ta platba elektronicky v okamžiku obdržení zboží kurýrem je utopie; ale samozřejmě běžně praktikovaná je platba *tomu kurýrovi* v okamžiku obdržení - tedy cosi jako "lepší dobírka".
    Samozřejmě, jak praxe ukazuje, je v tom nevýhoda: docela nemalé procento lidí objedná, kurýr se dostaví, a buď bouchá na zavřené dveře nebo mu člověk řekne, že zrovna nemá peníze. Což si při platbě předem tak lehko nedovolí.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).