Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Co je překážkou rozšíření českých elektronických obchodů? od Dan Lukes - Zcela mimo zajem puvodniho clanku zustala problematika placecni...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 1. 2000 17:19

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Zcela mimo zajem puvodniho clanku zustala problematika placecni takovym obchodum. V CR jsou naprosto nerozzvinute mecchanismy umoznujici plne elktronicky nakup - plne elektronickym nakupem myslim to, ze i platba probehne bez pochodu "kamsi". Zatimco u dodavek hmotneho zbozi to jeste az tak nevadi - zasilaji se dobirkou (i kdyz, v dobe kdy chodi postacka u nas nikdo neni doma - a tak takzvany elektronicky nakup znamena jit misto do kramu na postu) naprsto markantni je to u sluzeb a nehmotneho zbozi (takove u nas myslim zatim nikdo formou elektornickeho obchodu nenabizi). Kdyz jsem si nedavno kupoval v Belgii jisty disassembler, trvala cela transakce od meho projeveneho prani az do okamziku kdy jsem software mel 24 hodin - a to jeste povazuji za hodne dlouhy cas. Njekratsi doba, za kterou jsem si v Americe zridil domenu byla 20 minut (i kdyz to bylo mimoradne rychle).

    U nas zatim neni pro poskytovani podobnych sluzeb prostor prave pro neexistujici pouzitelny platebni nastroj. Zadna banka nebere MOTO platby kartou (i kdyz udajne ted se rozhoupala od prosince sporitelna, i kdyz zatim vyzaduje od prijemce povinne autorizaci prevodu telefonem nebo faxem a neumi ji automatizovat) a mezi bankami je prvni vlastovka provadejici on-line clearing mezi svymi ucty (kdyz neco nekomu poslete a on je take ve stejne bance, prevede se castka okamzite) - IPB - a i ta ma jeste co dohanet - prevody jsou sice okamzite, ale pro obchod je potreba se take moci pravidelne a on-line divat na vypis z uctu - a to pouzitelne nema.

    Tak,ze ja vidim problem s el. obchody v nedostatecne podpore platebnich karet - a pricinou prvni v rade pricin k tomu vedoucich je legislativa. Zatimco v Americe je podvod s platebni kartou bran jako zlocin svou zavaznosti podobny padelani penez - a tomuu odpovidaji tresty, v Evrove a i u nas se na podvod s kartouu hledi jako na obycejny podvod - a tomu take odpovidaji sazby, ktere jsou tim padem nizke, rizika vysoka, banky se boji a el. obchod stagnuje.

    A SET ? To je mrtvola ...

  • 3. 1. 2000 19:56

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Já tedy nevím, ale nám už 2,5 roku akceptují MOTO IPB i ČS a American Express. Ostatně o tom, že tyto banky (+Bank Austria) akceptují platby přes Internet už pojednával třeba i příspěvek p. Pavla Kohlera v konferenci www-comerce@bajt.cz z 28.8.1997.
    A okamžitý převod peněz mezi účty mají snad všechny banky, alespoň tedy ty, které používáme my - ČSOB a Citibank, ta má i online výpisy přes Internet.
    Nejrychlejší nákup kartou nějakého programu přes Internet mi trval méně než 1 minutu - po té mi přišel program mailem.
  • 5. 1. 2000 0:32

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, nevim. Kdyz jsem to zjistoval ja, chtely vsechny ustavy, ktere o MOTO byly vubec ochotny jednat abych mel alespon dodatecne v ruce podepsany alespon fax od drzitele karty. Zjistoval jsem to nekdy v lete.
  • 5. 1. 2000 10:26

    Petr Souček (neregistrovaný)
    My máme podepsané smlouvy na MOTO od září 1997. To "TO" v MOTO znamená "telephone order", čili zcela bez papírů.
  • 9. 1. 2000 20:08

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    No ale právě v tom jste čestná výjimka: protože v té době MOTO některé ústavy povolovaly, pak to zrušily (!). Kdybyste to chtěl podepsat dnes, tak nepodepíšete. Takže jste měl v pravou chvíli šťastnou ruku.
  • 3. 1. 2000 22:29

    Libor Nováček (neregistrovaný)
    Obchodník by na jednu stranu byl rád, pokud může mít své peníze téměř okamžitě resp. díky platbě kartou "téměř jistě". Rozhodně je příjem peněz z takové transakce jistější, než když posílá někomu zboží na dobírku. Ten někdo si to může během doby, než zboží obchodní sežene a pošta doručí rozmyslet a co pak se zbožím, které se vrátí a není pro něj odbyt? Obchodník ale také zaplatí bance z takové transakce poměrně značná procenta - na možný dosažitelný obrat nezanedbatelnou částku z koláče, který představuje jeho zisk. A pokud jde o problémy, že některé obchody slibují a zboží nedodávají v termínech - kdo by takovému obchodu platil předem kartou? Zajímavá by byla možnost zaplatit zboží prostřednictvím kurýrní služby v okamžiku doručení balíku elektronickou formou - aby obchodník měl peníze v okamžiku, kdy zboží jde "z ruky do ruky". To je však zatím pouze fikce.
    Koupěschopnost internetové komunity bude hrát též roli v rozvoji el. ocbhodování. Kolik si koupí česká rodina /ať ta bez Internetu či s Internetem/ ročně knih či CDček?
  • 4. 1. 2000 10:50

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Seriózní obchody garantují, že úhradu z kreditky vyinkasují až v okamžiku expedice zboží, a často výrazně na tento fakt upozorňují.
    To pochopitelně vylučuje stav, kdy je již částka stržena a teprve potom obchodník zjistí, že nemůže slíbené zboží ve slíbené době dodat.
  • 9. 1. 2000 20:11

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    Libore, ta platba elektronicky v okamžiku obdržení zboží kurýrem je utopie; ale samozřejmě běžně praktikovaná je platba *tomu kurýrovi* v okamžiku obdržení - tedy cosi jako "lepší dobírka".
    Samozřejmě, jak praxe ukazuje, je v tom nevýhoda: docela nemalé procento lidí objedná, kurýr se dostaví, a buď bouchá na zavřené dveře nebo mu člověk řekne, že zrovna nemá peníze. Což si při platbě předem tak lehko nedovolí.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).