Hlavní navigace

Crowdsourcing není novinka

14. 8. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jde o další populární slovíčko, které se začalo prosazovat před několmika málo roky a zdánlivě to může vypadat, že jde o novinku, která přišla až s počítači a hlavně s Internetem. Je to samozřejmě jinak, masy byly využívány již v dobách, kdy lidé začali přemýšlet. Jeno ke crowdsourcingu nebyly používány technologie…
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Crowdsourcing je podle definice čerpání námětů, nápadů nebo obsahu z širší komunity uživatelů (například vývoj nových produktů v online fóru přímo zákazníky). Je třeba podotknout, že termín online v závorce je vyjádřením příkladu. Využívání komunity k čerpání nápadů bylo zcela jistě prováděno i před desítkami tisíc let. Tehdy nebylo možné komunikovat na dálku, takže crowdsourcing probíhal u kmenových ohňů, lidé (přesněji řečeno pralidé) sdíleli nápady a pokud byl náčelník jenom trochu rozumný, nechal si poradit i od obyčejného řadového pračlověka. Využíval svoje „podřízené“ a jejich myšlenky a zcela určitě lze tvrdit, že kdyby neexistoval onen vychvalovaný crowdsourcing, seděli bychom u ohňů a jedli polosyrové maso doteď.

Teď jsme trochu pokročili, můžeme využívat zdroje myšlenek, nápadů a kreativity dálkově. Existují servery, které sdružují poptávky na výrobu loga a grafici se předhánějí, kdo bude lepší a dostane za svoje logo zaplaceno. Tyto a mnohé další koncepty jsou tou novinkou, kterou všichni tak pochvalují a o které se mluví. Online prostředí crowdsourcingu nahrává a zjednodušuje ho. Pomocí sociálních sítí a vůbec všech prostředků komunikace se dá velmi jednoduše čerpat ze studnice nápadů.

Tipy C

Ještě před pár lety člověk sedící u počítače nevěděl, že nějaký crowdsourcing existuje, takže trapně hledal pomoc ve vyhledávačích (ten chytřejší v diskuzích). Nyní chcete poradit, který si vybrat software nebo telefon (to jsou ty nejtriviálnější příklady), napíšete na nějakou sociální síť a pokud na ní máte dost aktivních přátel, dočkáte se rychle odpovědi na otázky. Výhodou je, že je to zdarma, stejně jako skoro všechny crowdsourcingy v historii, včetně toho u ohně vedeného primitivní řečí. Zeptáte se a dostanete odpověď, jednou velmi kvalitní a podruhé mizernou. S tím se musí počítat. Komerční crowdsourcing je zatím v plenkách a je jasné proč. Když jsme zvyklí neplatit a využívat libovolný dav, kdo nás přinutí soustředit se na dav vybraný a ještě za to utrácet peníze?

Nové aplikace crowdsourcingu jsou skvělé, ale onen původní nápad je starý jak lidstvo samo. Využití davu k rozvoji čehokoliv samozřejmě nesloužilo jenom dobré věci a ti nejhorší zločinci všech dob určitě všechny svoje plány netvořili ve svojí vlastní hlavě. Pokud se podíváme na heslo ve Wikipedii, tak můžeme nabýt dojmu, že historie crowdsourcingu začíná někdy v roce 2006, když byl tento pojem poprvé použit. Zmínka o neandrtálcích nikde. Možná by to chtělo dát světu vědět, že jde sice o poměrně nové slovo používané v tomto kontextu, ale činnost s ním spojovaná existuje od nepaměti.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).