Jistěže ne. Jenže proč by dával k dispozici bezpaušálově 1 Kč/min se sekundovou tarifikací, když ho k tomu nikdo nenutí? Stát, potažmo ČTU ho k tomu nutit nebude, protože čím nižší cena, (aspoň podle Kraďouska), tím méně se vybere na DPH. Jenže našim ,,nejlepším ekonomům planety" ještě pořád nedošlo, že je lepší milion malých kapek, než deset velkých.
1 Kč/min. bez paušálu, se sekundovou tarifikací a zadarmo v rámci linek daného šedého operátora už je dost dlouho realitou. Bohužel ne každý má správné známé na správných místech. Ono když se chce, tak to jde, jenže ono se nechce a ČTÚ, místo aby regulovalo, spokojeně hajá.
Co mi k tomu reknete?
http://www.o2.cz/izs/cz/site/events/index.html
http://www.o2.cz/izs/cz/site/services/data-services-services.html
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/129017-vojaci-budou-volat-pres-telefonicu/
Neresim komunikaci s pracovniky s terenu. Resim komunikaci mezi jednotlivymi staby.
Stejne tak telemosty z nemocnic. Pokud jeste nejsou realizovany pres ATM, tak rozhodne je nemate pres verejny Internet.
Existuje tu jistý jakž takž mobilní (záleží na lokalitě jaké má kde pokrytí, někde je to bída, jinde je to použitelné) CDMA operátor co po letech krachování dospěl do stádia, kdy je personálně a zejména manažersky natolik zeštíhlený, že cenu 1 Kč za minutu do pevných a mobilních sítí (plus pevné linky v po Evropě, USA a pod.) nabízí už cca od léta a neprodělává na tom (199 paušál ve kterém je 100 volných minut).
Nemůžu tady vyzrazovat interní informace, ke kterým jsem se dostal, ale vím minimálně o jednom celém Krajském úřadě i s přihlehlými odbory, který jede výhradně na VoIP a nemá žádnou záložní ISDN.
I nemocnice nebo hasiči, klidně mohou přejít na VoIP (například telefonní automaty, recepce, různé informace, telefony na pokoji lékařů pro soukromé použití, stejně tak na sesterně pro soukromé použití...)
Protože nemocnice, hasiči, policie a další složky IZS přímo NEMAJÍ používat k hlášení zásahů, výměně oficiálních informací mezi sebou atd., nic jiného než k tomu určenou radiotechniku a vyhrazená pásma!!!
Při povodních existovaly třeba i situace, kdy starostové obcí nepoužívali radiotechniku dodanou Armádou ČR, ale jak blbečci volali z mobilů (které pro takové případy samozřejmě určeny NEJSOU) a pak si stěžovali u operátorů jak je ohrozili, když se nemohli dovolat kvůli přetíženým sítím...
Takže ono to opravdu nefunguje tak, že zavoláte na 112 a operátor z krizového centra bude volat někde na pevnou linku k primáři Štrosmajerovi domů jak v Nemocnici na kraji města :-D. To už by rovnou mohli nechávat zprávu na Facebooku :-D
A pro krizovou komunikaci s jednotlivými lékaři a jinými krizovými pracovníky slouží také speciální nevěřejné vyhrazené PAGING sítě...
Je sice možné, že nějaký debil používá pevné linky, mobily, facebook, ICQ, Jabber, e-mail na Seznamu nebo poštovního holuba, ale to je spíš personální chyba.
Takže pokud v nemocnici někdo sáhne na klasický telefon, nikdy to není nic urgentního, protože k tomu mají jiné prostředky :-)
Telefonica neinvestuje ani do stavajicich lokalit a draty drzi Jen protoze musi. Sama nabizi VoIP pro firmy uz pekne dlouho.
TDM vs VoIP. Ze by vyhrazene metalicke vedeni az ustredny napojene v kazde vetsi vesnici na zokruhovanou optiku bylo spolehlivejsi nez VoIP pres nejaky mikrovlny spoj pres x kopcu? Jak vite co je na konci te optiky? Ta cesta je slozitejsi nez kabel do ustredny. Kdepak. Pro kriticke aplikace se stale pouziva jako zaloha klasicka telefonie. Kvuli spolehlivosti. I v pripade tech instituci urcite maji zivou klasickou zalozni ISDN linku kdyby nahodou. Nemate nejaky priklad hasicu nebo nemocnic kteri presli na VoIP?
VoIP je nejen náhrada klasického volání, ale je dokonce mnohem kvalitnější a má mnohem více možností a služeb než klasické telefonní sítě.
V sítích LTE-A už ani klasický hovor uskutečnit nejde, jedině VoIP! Takže budoucnost je celkem jasná...
Co se týče pevných sítí, tak na konci roku 2011 bylo v ČR celkem 25,4% všech "pevných linek" řešeno ne přes klasickou telefonní síť PSTN, ale právě přes VoIP! Už to dokonce běžně používají i státní úřady a instituce, takže tady dostává hlavně Telefónica pořádný klepec :-)
Garantuje se vždy jen dostupnost ústředen a to dokonce i v pevných sítích - ani na pevných linkách nemáte garantováno, že nějakým vnějším vlivem nebo chybou nenastane výpadek po cestě.
Na mobilních ani nemluvě...
Takto se to dělá i u důležitějších služeb jako jsou třeba banky nebo brookeři na burze - garantují nějakou dostupnost svých služeb, ale jestli Vám bude fungovat připojení k Internetu, jestli Vám bude fungovat elektřina, počítač atd., to už je Vaše věc a to jde mnohdy o miliardy :-)
Nemusíte mít přece všechno v jedné smlouvě na jendom papíře. Není problém stanovit garanci na připojení k Internetu, dodávky elektřiny i dostupnost VoIP.
Jinak co se týče stability VoIP, tak VoIP linky kvalitních operátorů vykazují vyšší stabilitu než běžná telefonní síť pevných linek. Samozřejmě je potřeba k tomu mít odpovídající připojení... Na WiFi přes plechovku od kosteleckých párků sdílenou s Frantou Nohejlem se to moc garantovat nedá, ale pokud máte xDSL, FTTx, CabTV nebo nějaký kvalitní bezdrátový spoj, tak pak není problém :-).
Právě že není "normální" jelikož je plně závislý na třetích stranách tj. přenosové síťi někoho jiného.
Co se týče musí a nemusí, teorie je jasná u všech. Pokud Odoriku uvedená CLI patří (o čemž pochybuji) jistě se to dá vyřešit pomocí cca jednoho mailu tak jako to dělají všichni ostatní. Asi to v Odoriku nevědí.
Tak garantovat dostupnost konce, bez garance dosáhnutí toho konce je tak nějak naprd.
To jsem jistě nemyslel, je to prostě levná alternativa standartního volání. Nicméně náhrada to není a nebude ještě pár let.
VoIP operátor je normální operátor, akorát řešící přenos ne pomocí vzduchu, ale internetu.
Samozřejmě řešit MUSÍ všechny "právní nesmysly ohledně telekomunikací", propojovacích partnerů má klidně i několik desítek. A krom toho ještě musí řešit i to, že jej jiní operátoři bezdůvodně omezují a ČTÚ s tím nic nedělá...
Například na česká call back čísla Odoriku tradičně O2 nepřenáší CLI (identifikaci volajícího a pak to jaksi nemůže fungovat), takže musí mít zahraniční. Také operátoři zahazují SMS, pokud jsou odesílané od nějakých VoIP operátorů, který se jim nelíbí.
Jinak i VoIP operátor má smlouvy se zákazníky a musí garantovat dostupnost atd. (samozřejmě jen na straně svojí - to, že někomu vypadne internet neřeší...)
Ale rozhodně to neznamená, že si můžete VoIP operátora udělat doma v obýváku jenom tak se stovkou v kapse a že je to něco stejně snadného jako když si 13 letá holka píše blog o lakování nehtů. I VoIP operátoři podléhají regulaci a ČTÚ se velmi rád na nich vyřádí za každou krávovinu.
Výdělky jsou vyšší hlavně kvůli vyšším cenám, nezdá se Vám? VoIP operátor taky nemusí řešit SLA, backbone, právní nesmysly ohledně regulace telekomunikací, má většinou jen málo propojovacích partnerů, nechodí přes něj tranzit (a když jo tak je akorát průser) prostě je to zcela nesrovnatelný bussiness, těžko z něj jakkoliv posuzovat možné ceny mobilních síťí. Pokud se někdy dostaneme ke 1Kč/min jako běžné ceně, bude to tehdy, až se najde jiná služba s vyšší přidanou hodnotou, kterou budou ochotní zákazníci platit a která zaplatí náklady na investice a podporu. Bohužel v Banánistánu rozhoduje vždy a o všem cena, takže to nečekám nijak brzy.
Hardwarově je samozřejmě nákladnější klasická mobilní síť, jenže výdělky má mnohem vyšší než VoIP, protože může mít mnohem více uživatelů - VoIP v ČR jen těžko někdy bude mít 14 milionů placených účtů.
Navíc mobilní trojka (téměř) nemusí platit propojovací poplatky, protože si je vzájemně započte. Jenže VoIP operátor má většinu hovorů do jiné sítě a k němu minimum, takže ten platí u každého hovoru propojovák (a u toho, kde ne - t.j. do vlastní sítě, tak na tom nevydělá nic, protože takové hovory jsou zdarma).
Nákladově je nejlepší nic nedělat, nepodnikat, nechodit do práce a máte náklady za cestování, telefony atd. přesně 0 Kč a hromadu volného času!!
Ovšem příjmy máte taky NULA!
Ano, VoIP operátoři mají náklady menší, ale také mnohem menší marže, takže pro spoustu z nich je to docela problém se prosazovat na trhu...
Tak vzhledem k tomu, že VoIP operátoři dnes nabízí volání za 1 Kč/min, tak při zachování marží se můžeme těšit na:
od 1.1. cenu 0,63 Kč/min
od 1.7. cenu 0,47 Kč/min
Takže CALL BACK za nějakých 0,94 Kč/min!!
Budou muset pěkně snižovat ceny, panáčci, jinak bude každý volat na call back a vykašle se na ně :-)
A co znamenala tahle zprava, ktera probehla vsemi novinami http://mobil.idnes.cz/evropska-komise-zamitla-navrh-ctu-na-zmenu-terminacnich-poplatku-p9v-/mob_tech.aspx?c=A121211_132620_mob_tech_LHR
Jsem myslel, ze to snizeni je zrusene a CTU to musi predelat.