Hlavní navigace

Czech Internet Forum 2018: Facebook je „old school“, internet je mrtev

Autor: Karel Choc
Marek Janouš

„Digitálním domovem“ uživatelů je v současnosti především některý messenger. Prostor pro nové sítě a nové služby se však nikdy neuzavřel – mládež si nyní například oblíbila TikTok.

Doba čtení: 5 minut

Czech Internet Forum je celodenní odborná konference zaměřená především na internetový marketing. Konala se v úterý 16. října, v Národním domě na pražských Vinohradech. Po většinu dne vystupovali řečníci souběžně ve dvou sálech. Konferenci každoročně pořádá společnost Internet Info, vydavatel Lupy.

Smartphony jako obří pokus na lidstvu

Na úvod konference vystoupil David Sneddon, který z irského sídla Googlu řídí prodej velkým klientům ve střední Evropě a vede růst firmy v oblasti EMEA. Sneddon prohlásil, že žijeme ve „věku asistence“ – že si navykáme spoléhat v každodenním životě stále více na pomoc od chytrých zařízení, zejména ovšem smartphonů.

David Sneddon, Google
Autor: Karel Choc

David Sneddon, Google

Sneddon prozradil, že Google se přednostně zaměřuje na to, aby do výsledků vyhledávání integroval to, co lze ihned a bez komplikací objednat a zaplatit. Nečekejte tedy brzké nabízení například pojistných smluv.

Provádíme tím rozsáhlý pokus sami na sobě, aniž víme, k čemu povede, tvrdí Sneddon. Zvykáme si získat odpověď či pomoc ihned a s co nejmenším vlastním úsilím.

David Sneddon se nepokusil předpovědět, kam to povede; nadále se ve své přednášce zaměřil na příležitosti komerční – při kterých je uživateli „pomáháno“ především něco zakoupit nebo využít určité služby, a to co nejsnáze, nejhladčeji a bez překážek.

Když vám naslouchá aspoň robot

V Silicon Valley ztratili pojem slova „problém“, prohlásil na úvod svého vystoupení Kodi Foster, starší viceprezident pro datovou strategii v americkém mediálním konglomerátu Viacom.

Podle inženýra a investora Bena Einsteina mělo Juicero prostě příliš mnoho peněz, a tak ho nic nezadrželo ve vyvinutí složitého a drahého přístroje na jednoduchý úkol a v postavení ekosystému a sjednání dodavatelských vztahů na dodávky něčeho, co vlastně nikdo nepotřebuje.

Jako příklady uvedl mimo jiné startup Stockwell (glorifikovaný prodejní automat), anebo už ukončené Juicero, které získalo investice ve výši 120 milionů dolarů od vyhlášených investorů na to, aby prodávalo džusovače na vymáčknutí ovocné nebo zeleninové šťávy z firmou dodávaných jednorázových sáčků; stroje původně stály 699 USD a k provozu potřebovaly připojení k Wi-Fi.

Kodi si přál pomoci řešit raději nějaký skutečný problém a měl tu možnost díky tomu, že korporace jako Viacom jsou ochotny vydávat prostředky i na takzvanou „společenskou odpovědnost“, tedy primárně neziskovou dobročinnost na podporu svého dobrého jména.

Rozhodl se podívat se na problém prudkého nárůstu úmrtí (v USA) na neúmyslné předávkování opiáty, ať už nelegálními, anebo dostupnými na předpis. Dočetl se o záporné souvislosti mezi úrovní „společenského kapitálu“ (mezilidské důvěry a zapojení do společenského života) v určitém okrese a množstvím těchto úmrtí „ze zoufalství“.

Vzal v potaz, že středobodem našich digitálních životů jsou dnes aplikace zprávové, messengery; dále výzkumy o tom, že prosté textování nám umožňuje více se otevřít i o takových záležitostech, o kterých bychom se jinak mluvit zdráhali.

Kodi Foster, Viacom
Autor: Karel Choc

Kodi Foster, Viacom

Přihlédl k tomu, že trendem doby je očekávaní personalizované služby dostupné kdykoli podle potřeby a přání uživatele; i k tomu, že se obecně předpokládá rozmach chatovacích „botů“.

Věděl o startupu Stndby, který vyvíjí podpůrného zdravotního „bota“ na základě poznatků z psychologie, neurologie a umělé inteligence.

Stndby pak společně s Viacomem postavili veřejnou službu Listen. Ta je dostupná 24 hodin denně prostřednictvím prostých textových zpráv na telefonní číslo Listen (v USA). Účelem bota není povrchně napodobovat rozhovor s člověkem, ale odhadnout z obsahu zpráv, co dotyčný potřebuje, i jakou formou je nejvhodnější s ním komunikovat podle jeho osobnosti. Bot může navést na vyhledání lidské pomoci (doporučit například nejbližší schůzku samopodpůrné skupiny Narcotics Anonymous); jindy se třeba jen po čase od úvodní komunikace ozve zpět s dotazem, jak se klientovi daří a zda je vše v pořádku. Podle určitých klíčových slov a známek obsažených ve zprávách je však na službě vždy připraven k zásahu i odborný lidský operátor.

Facebook se jednou přestane vyplácet

Jan Sladovník, který má na starosti digitální marketing v mediální skupině MAFRA, vydavateli iDNES.cz, mluvil o tom, jak zápasí s poklesem dosahu příspěvků na Facebooku: nic prý nepomáhá, jen platit, a protože Facebook stále zdražuje cenu za proklik, jednou se to prostě přestane vyplácet. Facebook ale zatím ještě stojí za vynaložené náklady a úsilí, pořád je to pro ně zdroj okolo pěti procent návštěvnosti.

Jan Sladovník, Mafra
Autor: Karel Choc

Jan Sladovník, MAFRA

Dali si dost práce také s budováním přítomnosti na Instagramu, i když by tam placené příspěvky podle prvních pokusů vycházely ještě dvakrát dráž než na Facebooku.

Překvapivě doporučil neopomínat Pinterest. Přestože nemají data o českých uživatelích a Pinterest nenabízí pro Česko reklamu, v iDNESu zjistili, že umístit „pin“ na Pinterest „trvá minutu“ a že jim pak z Pinterestu přichází podobně lidí jako z Instagramu, jen to chce vhodně volit témata příbuzná tomu, co uživatele obvykle na Pinterestu zajímá.

Facebook je „old school“; internet je mrtev

Mnohokrát na konferenci zaznělo, že aktivita uživatelů se přesouvá ze sociálních sítí do messengerů. Přinejmenším to vyplývá ze zkušeností marketérů; byť je těžké nezávisle ověřit například tvrzení vyslovené zástupcem Viberu, Atanasem Raykovem, že největší čtyři messengery už překonávají počtem uživatelů o 20 % čtyři největší sociální sítě. Taková srovnání vycházejí především podle metodiky toho, co budeme považovat za sociální síť, co za messenger a zda budeme porovnávat uživatele aktivní (a co znamená být aktivní), anebo všechny uživatele prostě registrované.

Atanas Raykov, Viber
Autor: Karel Choc

Atanas Raykov, Viber

Raykov na konferenci představil především záměr Viberu prosazovat se jako platforma pro „boty“ zastupující firmy a značky – napřesrok i pro střední Evropu a určité spolupráce už si tu vyzkoušeli – jelikož pro firmy je to údajně mnohem levnější způsob zásahu mobilních zákazníků než vývoj vlastní mobilní aplikace pro tisíc různých telefonů a snaha, aby si lidé nainstalovali ještě další aplikaci, kterou spustí možná občas.

Přesunu cílovky na messengery (ale spíš především na Instagram) se musíte přizpůsobit zejména tehdy, chcete‑li něco prodat lidem pod dvacet let, vyplynulo pak z vystoupení Daniela Klímy za obchod Queens a pak také od Terezy Kučerové z Kindred Group.

A pokud je chcete najít na sociálních sítích, pak hledejte na takových, které dospělí neznají a díky tomu se na nich mládež cítí svobodně a mimo dohled. To je nyní například TikTok.

Internet je mrtev, zaznělo též na konferenci – ovšem s nadsázkou, z pohledu běžných lidí v tom smyslu, že někdejší „brouzdání po internetu“ (webu) je minulostí; dnes je „internet“ (jako byl přísně vzato technicky vždy) prostě jen technologickým backendem.

Našli jste v článku chybu?