Asi nema smysl znovu se rozepisovat co si o tom myslim, neni to nic pekneho, ale v nikde jsem zatim nezasel ani naznak technologickeho resenio. Jedna vec je zavadet (offline) EET na Slovensku pred (?) 15ti lety kdy HV pokladny byly jedinou dostupnou technologii a soucasnou situaci kdy uz spousta firem investovala do nejakeho vlastniho reseni. Existuje nekde nejaky popis API, nejakeho rozhrani pomoci nehoz bude mozne rozkomunikovat i stavajici SW, nebo je to nastavene tak, ze vsichni podnikatele uz ted budou nakupovat jen od jedne (Agrofertem) vyvolene firmy a my ostatni developeri se muzem hlasit na pracaku?
Pozastavím se tu nad některými názory, že OSČV a všichni, kteří podnikají jsou podvodníci a okradači tohoto státu. Valná většina těchto kecalů když si nechají vymalovat, ostříhat či já nevím co a pokud mu dotyčný co službu odvede nabídne nižší cenu bez stvrzenky hrábne po tom jak slepice po flusu, a tady budou vykecávat, živnostníci okrádají stát, vždyť to jsou oni sami, když požaduji služby bokem za cenu nižší o tu část, kterou by živnostník odvedl tak jako tak, ale přeci nebude něco dělat někomu "zadarmo" a ze svého pak bude odvádět to co měl zaplatit konečný zákazník. Takže pak se budou rozčilovat ti samý, že šly ceny všeho možného směrem nahoru. Jinak těm kecalům ať si to zkusí podnikat, ono dnes už to není tak jednoduché dát do nákladů všelicos jak si někteří myslí.Lidi by si měli zamést nejdříve před svým prahem a pak si vyskakovat, ovšem těch, kteří bez námitek platí za službu plnou cenu a nediskutují i třeba v blbém obchodě o slevu je jen menšina. Řekl bych zkráceně Češi okrádají sami sebe, protože většina by chtěla všechno ve slevě a nebo nejlépe zadarmo.
Ale to nebylo ani za starých času, okecával někdo někdy v obchodu či u kadeřníka, že chce tohle či toto levněji....asi ne ....to mohl ukecávat leda u melouchařů ....
Ačkoliv dnes to není ani zdaleka ideální s spousta věcí mě neskutečně se*e, ani v nejdivočejším snu by mě nenapadlo stýskat si na dobu před 89.
Dnes můžu dělat to, co mě baví, ne to, co mi někdo nařídí, plat mám vysoce nadprůměrný (a že to trvalo, než jsem se vypracoval). Mám z čeho vybírat, ať již jde o banky, pojišťovny, nebo třeba čočku. Vyrábíme i kvalitní potraviny - k mé pravidelné snídani patří např. jogurt z nedalekého statku (je sice poněkud dražší, než Danone Activia, zato je ho 2x více), ovoce a zeleninu beru od malo-pěstitelů, maso od místních řezníků atd. Souhlasím s tím, že ve státním měřítku jsme v soběstatnosti ohledně zemědělství v háji, to je ovšem daň za vstup do EU (se kterým jsem nesouhlasil a hlasoval v referendu proti), dodržování debilních EU kvót a regulací a neschopnost vyjednavačů vymoci výjimky.
"Jo, jistě, Po silnicích nejezdíte, školství nepotřebujete, jste věčně mladý a zdravý, policie je vám k ničemu a soudy jakbysmet."
Silnice platím z jistě nemalé spotřební daně za palivo a kupování dálničních známek, školství je katastrofální a policie mi NIKDY nepomohla. O soudech se radši ani vyjadřovat nebudu, to bych musel být sprostý.
"Vždyť dva slušní sluníčkoví individiualisté se vždycky nějak dohodnou... a nikdy se nepokusí odrbat při tom dohadování někoho jiného, a když už přece, ta si to ten odrbaný určitě zasloužil, protože neměl být blbej."
Prozradím vám tajemství: lidi jsou blbí, respektive chovají se tak, protože si zvykli, že je zákon "ochrání". Uvěřili lžím politiků a přestali při svých činech myslet. Svoboda je především o odpovědnosti a to je bohužel něco, co lidi nechtějí nebo neumí. Pořekadlo "chybami se člověk učí" už neplatí, nyní platí "jsem debil, udělal jsem chybu, státe, postarej se o mě".
"V tom případě doporučuji přesídlení do Somálska, tam vám žádný stát nebude nic nařizovat."
Sorry, ale tohle je debilismus. Když chci menší právní džungli, osobní zodpovědnost za své činy (platí pro všechny!! tedy i poslance, soudce a další státní přisluhovače) a aby se stát sr*l do mého života v co nejmenší míře, tak to přece neznamená, že chci chaos typu Somálska. To bych vám mohl stejně tak doporučit přesídlení do Severní Korey, kde je státní dohled absolutní. Jelikož ale nejsem debil, tak to neudělám.
"Jestli vás právně chápu, snažíte se tím říct, že bude lépe si sednout, a spokojeně se dívat, jak se ten bordel neustále zvětšuje?"
Víte, ono nám v současné době nic jiného nezbývá, než ten zvětšující se bordel (NEspokojeně) sledovat, protože paskvily typu online účtenky mají bohužel většinovou podporu. Abych to vysvětlil: zvětšující se bordel ma na svědomí zvětšující se počet zákonů, omezení, zákazů, příkazů a regulací.
"Domnívám se, že i když to nefunguje stoprocentně, klepnout lotra přes nenechavé prstíky je jediný způsob, jak mu vysvětlit tak, aby to taky pochopil, že poněkud překračuje hranici přijatelného chování v lidské společnosti."
Ono ne že to nefunguje stoprocentně, ono to nefunguje vůbec. Naopak je to kontraproduktivní, protože to stoprocentně zlikviduje nějaké ty živnostníky, kteří STBákovi Burešovi tak vadí. Jejich sociální podporu pak zaplatíme všichni, včetně vás. Nemyslete si, že to zaplatí ti, co to způsobili - ti si odhlasují zvýšení odměn.
"Jo a jak poznáte, že logicky platíte dražšímu, ale kvalitnějšímu a ne pouze dražšímu?"
Jelikož nejsem debil, tak jsem schopný si zjistit, o koho se jedná a jaké má reference. Na cenu přitom nehledím, je mi úplně u zadele, zda mi to dá levněji "bez faktury". Nehodlám si hrát na "moralistu" v tomto bordelu, kde ryba smrdí od hlavy takovým způsobem, že by z toho jeden blil od rána do večera.
Vy snad ocekavate ze stat a jeho byrokrate budou delat analyzu vydaju a vynosu?
Doporucuji k pobaveni procitat cas od casu nejaky ten seznam dani a poplatku. V drtive vetsine pripadu stoji vyber vice, nez kolik se vybere.
A muzete pochopitelne pokracovat k ruznym dalsim statem (nebo samospravou, ale to je detail) placenym aktivitam, kterych se nemuzete ucastnit, neb presto, ze si to platite prostrednicvim dani, vybira se zaroven vstupne, na ktere nemate, protoze vas o to jiz obral stat.
Mel jste nekdy co docineni s policii? Ja i mi pribuzni ano. Nejen ze policie je zcela knicemu. Naopak, zapojit ji do zcela libovolne akce === tisicinasobne vetsi problem.
Zkuste si sam najit ukradene auto, a zavolat k tomu policii. Kdyz nic nevysetri a auto vam vrati za 3 mesice, muzete si gratulovat. Kdyz nahodou neco najdou, neuvidite auto driv nez za par let. A pojistovna vam samozrejme nic neda, protoze auto je na svete.
Dtto soudy. Staci lehce prolistovat media. 20let sporu zadna mira.
Alternativne zvalchujou duchodce az mu prasknou zebra.
Nebo vam jdou jen tak ze sportu vykopnout dvere (dotycny nebyl z niceho obvinen - tedy krom toho, ze kdyz mu zlocinci z policie vykopavali dvere, protoze nevedi ze vetsina lidi ma zvonek, tak jednou vystrelil)
Mohli bychom pochopitelne pokracovat dal a dal, toto je jen nekolik malo prikladu toho, jak u nas funguje policie.
Zato jakmile se nekde zacne strilet, bere nohy naramena.
Jo, jistě, Po silnicích nejezdíte, školství nepotřebujete, jste věčně mladý a zdravý, policie je vám k ničemu a soudy jakbysmet. Vždyť dva slušní sluníčkoví individiualisté se vždycky nějak dohodnou... a nikdy se nepokusí odrbat při tom dohadování někoho jiného, a když už přece, ta si to ten odrbaný určitě zasloužil, protože neměl být blbej. co?
V tom případě doporučuji přesídlení do Somálska, tam vám žádný stát nebude nic nařizovat. (Akorat se tam trochu přemnožili nesluníčkoví individualisté s kalašnikovy, ale to je jen drobný nepodstatný detail.
ha, ha, ha, ... Vždyť to píšu, komu není rady, tomu není pomoci. Jenže takto svět nefunguje, není na něm Slunce pro všechny. Žádná taková jistota neexistuje. Jakmile totiž takovou jistotu mandatorně zavedete, lidi se začnou flákat a celý stát jde do kopru. Což jsme experimentálně ověřili v letech 1948-1989 a Německo ověřovalo v letech v letech 1933-1945. Neúspěšně. Jinak to flákání taky znamená, že děláte to co vás baví a ne to, co je potřeba. A zjistit co je potřeba, umí jen trh a to pomocí nejistoty.
A zachytí se tím co? Stejné informace máte i bez toho, nepotřebujete detailní informace, ale celkové, abyste mohl statisticky vyhodnocovat anomálie a ta data mohou být zatížena i dost velkou chybou. To co provozují na Slovensku je přesné měření cinknutých dat. A to k ničemu nevede.
Ano, na tom, co píšeš, je to velmi dobře vidět. Pamatuji časy, kdy nám ke štěstí stačila jedna banka, navíc bez poplatků a jedna pojišťovna, poslanci pracovali za stejné peníze, jaké měli v předešlém zaměstnání; říkalo se tomu refundace mzdy. Zločinci museli v kriminálu pracovat a nezaměstnaní a sociální dávky neexistovaly. Jenže komusi vadilo, že máme málo vysokoškolsky vzdělaných lidí, (měli jsme jich tolik, kolik jsme jich potřebovali), a nikdo nepodnikal, protože podnikatele nikdo nepotřeboval. Takže jsme se ,,pochlapili" a dnes mám pětinu národa na sociálních dávkách, čili platíme je za to, že, v lepším případě, nic nedělají, bank a pojišťoven máme víc, než brambor na polích, (kdo a z čeho to má živit), fabriky brečí, že nemají kvalifikované dělníky, místo, abychom vyráběli kvalitní potraviny, dovážíme předražené šmejdy, zločinci, propuštění z rekreace, pardon, z kriminálu, dělají vše pro to, aby se tam mohli co nejdřív vrátit a živit se manuální prací se považuje za potupu. Na co jsem ještě zapomněl? Že občas někde nebyly banány? Mnohem horší bylo, že v 70. letech nebyla v Čechách skoro dva roky k dostání čočka, takže jsem ji každý týden vozil ze Slovenska, kde jsem pracoval na montážích.
Svobody se nenajím, doma si s ní neposvítím, ani nezatopím. Takže jistota, že budu mít vždy důstojnou práci, že mi plat a potom důchod postačí na důstojný život, že budu mít vždy střechu nad hlavou, že v případě onemocnění nebudu muset řešit, kde vzít na nemocnici a doktora a jistota, že mne neokrade nějaký J. N. je mi milejší, než všechny svobody světa. Že to v kapitalismu takto nefunguje, znamená jen tolik, že jde o zaostalý a špatný systém.
Na Slovensku sbírají data z kas úředníci z berňáku, nebo zvlášť k tomu najatí poskoci. Takže zatížení podnikatelů je prakticky nulové a klesla nezaměstnanost; na zastrčení flešky do kasy, zadání hesla a načtení není třeba mít žádné extra vzdělání. Jenže to je příliš jednoduché, takže asi neprůchodné.
Schody se vždy myjí odshora. Jenže pokud se nenajde osvícený diktátor, který praští pěstí do stolu a s tím úklidem opravdu začne a opravdu uklidí, (zatím se jen překrývá stará špína novou), bude to stát za prd. Jenže osvícený diktátor není demokracie. Je otázka, zda to, co je teď u nás, má se skutečnou demokracií vůbec něco společného.
Když chi mít něco kvalitního a levného, musím si to udělat, nebo zařídit sám. Takže u mne doma se řemeslníci nechytají. A takovéto ,,estébácké" zákony bohužel potřebujeme, protože český národ, jako celek, (čest velmi vzácným výjimkám), je natolik morálně zdegenerovaný, že jiná možnost prostě není.
Na Slovensku to funguje tak, že přijde úředník z berňáku, strčí do kasy flešku, nechá si od prodavače podepsat papír, že tam byl a zase odejde. Vše ostatní pak probíhá na berňáku. Jenže je tohle je příliš jednoduché, než aby to u nás mělo šanci na úspěch, nehledě k tomu, že páni ouřadové by museli zvednout zadky ze židlí.
"To by platilo, pokud by byl státní monopol na násilí efektivní. Ale on není a NIKDY NEBUDE, nikde. Je to stejný nesmysl jako boj proti korupci.."
Jestli vás právně chápu, snažíte se tím říct, že bude lépe si sednout, a spokojeně se dívat, jak se ten bordel neustále zvětšuje?
Domnívám se, že i když to nefunguje stoprocentně, klepnout lotra přes nenechavé prstíky je jediný způsob, jak mu vysvětlit tak, aby to taky pochopil, že poněkud překračuje hranici přijatelného chování v lidské společnosti.
Jo a jak poznáte, že logicky platíte dražšímu, ale kvalitnějšímu a ne pouze dražšímu?
Myslite toho cerneho pasazera, ktery v kuprikladu Praze ze 100% veskerou dopravu dotuje? Myslite toho cerneho pasazera, ktery si plati Blanku, bez ktere by mohla cela MHD jezdit minimalne 30let zcela gratis pro vsechny, a vyslo by to nastejno?
Ve finale opicarna kolem opencard, tisku jizdenek, revizoru a vyberu jizdneho, coz stoji dost pravdepodobne vice, nez kolik se vybere?
Ještě jedna podstatná věc:
""Všem rovné podmínky" musí platit i mezi OSVČkama."
Pamatujte, že čím více zákonů, nařízení, příkazů, zákazů a regulací, tím nerovnější podmínky pro všechny. Zvyšuje se prostor pro korupci a vyhrávají ti, co je nedodržují, mají známosti, umí mezi nimi kličkovat.
"Já jen chci, aby nemusel soutěžit s někým, kdo dělá práci horší, ale je o 15% levnější, protože nedodržuje pravidla."
Tak to já logicky myslím celkem rozumně zaplatím tomu dražšímu a kvalitnějšímu.
"Je to i v mém zájmu, já nechci platit levnějšího podvodníka, ale sám nemám, jak to zjistit."
Ne, není to ve vašem zájmu. Pokud nevíte, jak to zajistit, poradím: prostě tomu levnějšímu neplaťte - no není to jednoduché? ;-)
""Na ty, co nedodržují zákony, žádné regulace neplatí" - to je jistě pravda, na ně platí policie a obecněji státní monopol na násilí."
To by platilo, pokud by byl státní monopol na násilí efektivní. Ale on není a NIKDY NEBUDE, nikde. Je to stejný nesmysl jako boj proti korupci - tolik oblíbené volební lákadlo pro vovčanstvo.
To je dost hloupý argument a přiřovnání je úplně vedle. U dopravy získám zakoupením jízdenky adekvátní službu - přepravu z místa A na místo B. Pokud je jízdenka drahá, mohu jistě využít jiného druhu přepravy. U daní toto absolutně neplatí. Daně jsou vysoké "jaksfiňa" a adekvátní služby nedostávám. Místo toho dostávám stále větší porce buzerace, zákazů a příkazů.
Jak jinak by to mělo fungovat?
Vy budete platit za ostrahu 1000, když se vám doteď ztrácí zboží za 500 a s ostrahou se to snížilo na 300?
Nehledě na to, že policie nezabraňuje vraždám, ta zjišťuje kdo vraždil.(krásný příklad UH, nechali tam lidi vykrvácet)
Když si to an sebe nevydělá, tak dojde k tomu, že na to časem nebude kde brát peníze!
Krásný příklad je ta policie, při přepočtu na počet obyvatel jedna z nejsilnějších, ale výsledky nic moc.
Ještě lepší příklad jsou železnice, podnik prodělečný jak sviňa, který si na sebe bez docací nevydělá, ale dál se do něj nesmyslně sypou peníze, místo toho, aby lidem zůstali a stát by ty dvě miliardy ztráty věnoval na něco jiného a mezitím se najde nová rovnováha v dopravě.
Jednoduše - pokud dlouhodobě cpete peníze do něčeho, co se nevyplatí, problém se neprojeví hned, setrvačnost je i při záporných jevech poměrně velká, ale časem se to projeví.
Jste legrační. V zakázce je zhruba provedení práce, fakturace, zaplacení a přiznání daně. Jde o časově i věcně oddělené úkony. Jejich splnění závisí na osobnostních vlastnostech obou stran.
Jak u té zakázky zjistíte, že bude někdy zaplacená a že z ní někdo přizná všechny daně? Dneska i tu fakturu "za 15 000" v klidu hodí instalatér za rohem do koše a má vyděláno. Na druhou stranu stát chce DPH i z nikdy nezaplacených prací.
Tohle má vyřešit evidence tržeb? Z tržeb se platí jenom daň ze zisku, DPH se přece platí "podle papírů".
Navíc to bude jeden velký cloud lákající k vykradení. A nebudou ho vykrádat instalatéři.
proc resite policii, eet ma za ukol prinest profit statu (vybrat vice) paklize naklady na system budou 2mld, rocni provoz vyjde na 1mld a vybere se o 500 milionu vic, tak je naprosta zhovadilost jej zavadet. poku je ale ucelem ziskat informace o firmach a lidech kdo, kdy, kde a co pak je to neco jineho. bylo by tedy fer rict, chceme o vas vsechny dostupne informace ne chceme vybrat vice na danich.
Dotáhneme-li vaši argumentaci do konce, tak instalatér je zbytečný, protože by přece měl umět "něco, co nikdo jiný neumí". To evidentně pravda není. Stačí, když dělá práci poctivě a efektivně. Já jen chci, aby nemusel soutěžit s někým, kdo dělá práci horší, ale je o 15% levnější, protože nedodržuje pravidla. Je to i v mém zájmu, já nechci platit levnějšího podvodníka, ale sám nemám, jak to zjistit.
"Na ty, co nedodržují zákony, žádné regulace neplatí" - to je jistě pravda, na ně platí policie a obecněji státní monopol na násilí. Jistě nebudeme argumentovat, že na zloděje žádný zákon proti krádeži neplatí, takže ten zákon můžeme zrušit a policii rozpustit.
Mělo by to mít dvě etapy: v první to realizovat pro prodejce, kteří mají roční tržbu (dejme tomu) nad 10 melounů, kde hrozí největší úniky a pak to vyhodnotit, zda uskutečnit i druhou etapu.
Naprogramovat systém není zase až takový problém, horší je to odladit a vychytat chyby a to už jee dnes 10 minut po dvanácté.
Největší problém vidím v interaktivním připojení každého plátce daně. Pokud bude (např.) každá hospoda odesílat každé prodané pivo zvlášť, tak to systém velmi brzy zahltí. U menších daňových plátců by to chtělo do systému pouštět dávky (denní, týdenní, dekádní, měsíční).
Hele, ty ale ale. Srovnávat pevný bankovní terminál s drobnými prodejci někde na trhu, parkovišti, hospůdce v horách nebo na vesnici, to chce hodně ujeté uvažování.
"Ještě jste nezažil bez faktury za 10 000 a s fakturou za 15 000 ?"
Zažil. A co jako? V soudobém stavu akorát míň peněz na rozkradení. Navíc těch ušetřených 5000 nikam nezmizí. Naopak budou utraceny někde jinde, u jiného obchodníka, což ve výsledku znamená posílení ekonomiky státu. To je ovšem věc, kerou mimoňové nikdy nepochopí. Oni radši budou hýkat, jak podnikatelé "okrádají stát na daních". Že daně jsou krádeží samy o sobě, kor v takové výši, v jaké jsou v současnosti, jim při jejich zabedněnosti nedojde.
Tak zemí netušených možností už nejsou USA, zemí netušených možností je ČR, protože to, co je možné u nás, to je prostě unikát. Bývalý STBák a oligarcha ministrem financí!
Ono nestačí, že právnické osoby musí měsíčně povinně práskat své dodavatele a odběratele včetně výší plateb. Ono nestačí, že reálné daňové zatížení se šplhá již k 80 %. Ne, je třeba zavést další likvidační, nikde nefungující paskvil, který nepřinese do státní pokladny vůbec nic, protože OSVČ a podnikatelé jsou fujfuj a "okrádají" stát na daních, když jim nechává 20 % vydělaných peněz.
A nejsmutnější na tom je, že se stále najde dost užitečných idiotů, kteří tomu tleskají. Lidská hloupost je nekonečná, že, Krakonoši.
Ze srdce přeji všem voličům strany "ANO, bude hůř", aby se tou předvolební koblihou zadusili. Ze srdce přeji všem užitečným idiotům typu Krakonoše, aby, až to řada OSVČ vzdá a půjde na pracák a bude třeba zase zvýšit nějaké ty daně, aby to na ně tvrdě dopadlo.
Jsem zvědav, kdo pak bude kupovat ty srač*y ANOfertu, až na to lidi nebudou mít. Zadlužení lidí i státu neustále roste, to nejde do nekonečna.
vždyť je to triviální operace. Platíte kartou, máte spojení s bankou a fungují terminály? Vám určitě nefungují. Princip je pro začátek jednoduchý. Musíte na odvést minimálně tolik, kolik máte potvrzených účtenek z terminálu. Pro neplatiče obrovský problém navíc jejich nejistota co se na ně ví, je pro ně těžce frustrující. Ještě jste nezažil bez faktury za 10 000 a s fakturou za 15 000 ?
No vtip je v tom, že se to nedozvíte, zda to funguje, pokud to řešení nebude stíhat, tak data se nikam ukládat nebudou a vracet se bude pár náhodně vygenerovaných čísel účtenek, aby to vypadalo, že systém funguje. MF samozřejmě neprozradí, že půjde o Potěmkinovu vesnici :-))) Ovšem peníze se vyplatí. To je ve státní správě standardní postup :-)))
Sice se normálně k takovým příspěvkům nesnižuji, ale udělám výjimku: Krakonoši, ty jsi vůl! "Všude jinde" to nefunguje. V Chorvatsku je to komedie, kdy se kvůli rozdílu v pokladně v jednotkách Kun (tringelt) zavírají cukrárny na 5 dní kvůli hloubkové kontrole. Na Slovensku se slavnou účtenkovou loterií taky jaksi pohořeli. Místo snížení daní a zjednodušení administrativy koblihová strana v čele s STBákem Burešem dále likviduje živnostníky a malopodikatele za nadšeného potlesku a hýkání užitečných idiotů tvého typu.
Úplně jednoduše, musíte umět něco, co nikdo jiný neumí. Stát vám to nezařídí. Jinak na ty, co nedodržují zákony žádné regulace neplatí, ti třeba budou dávat účtenky s vymyšlenými čísly. Navíc ten zákon je protiústavní, překračuje mez státní kontroly. Například povinnost se hlásit na policii, je forma trestu pro podmínečně propuštěné. A tento zákon zavádí vlastně něco podobného. Vlastně to lze srovnat s domácím vězením a elektronickými náramky. Stát, který vězní slušné lidi, nikdy úctu mít nebude a to se samozřejmě projeví i ve výběru daní.
Jasne, dokud ho jednou nevyda kontrole. Pak uz nebude existovat ani on.
Ja v tom Chorvatsku treba videl mlady holky v malym kramku, kdyz tam byl nejakej problem a musely stornovat a znovu zadat transakci, zjevne si s tim bazmekem jeste nebyly moc jiste a byly celkem viditelne nervozni zda neudelaly nejakou chybu. Asi by se jim dost prodrazila.
Co je tak sloziteho na trivialni uvaze?
Pokud nekdo priznava sve prijmy na papire, bude toto pro nej znamenat jen dalsi buzeraci, casto klidne i znemozneni podnikani. Minimalne to bude impuls k tomu, prijmy optimalizovat/zredukovat - proc by nekdo mel poctive neco platit, kdyz ho stat stejne apriori povazuje za zlodeje, a jeste ho z jeho vlastnich penez hodla spehovat?
A pokud nekdo prijmy nepriznava, tak se na tom naprosto nic nezmeni. I dnes plati, ze musi (na pozadani) vydat doklad. Kdyz jej uz vyda, byl by blazen, aby prijem nepriznal (protoze to uz se da hypoteticky dohledat). Pokud doklad nevyda, nevyda ho ani ponovu, a zadny prijem jednoduse neexistuje.
Myslel jsem to tak, že Chorvati nejsou zrovna Švýcaři, tedy ke státu zcela poctiví.
Jo, Chorvata s přenosnou pokladničkou jsem viděl. Ale byla pravá ? Neměl ve své buňce u parkoviště ještě jednu, kam cpal účty pro stát ? Nefalšuje se to tam "tak trochu" ? Slyšel jsem totiž zvěsti, že tím systémem protéká ani ne desetina skutečných transakcí. Možná mnohem méně. Výběr daní v Chorvatsku se po zavedení tohoto systému snížil, někde poměrně značně.
Díky tomu systému bude rozkradeno na vratkách DPH stovky miliard ročně. S ním to bude totiž mnohem snažší a hlavně bezpečnější než dnes. Pachatelé budou prakticky nedohledatelní, protože nebude existovat téměř žádná dokazatelná vazba mezi technickými prostředky pomocí kterých budou pachatelé DPH vyvádět ze systému. Může to být kterýkoliv router v kterékoliv domácnosti. Jen pomocí bílých koňů budou zakládat živnosti v Rumunsku a elektronicky se zde registrovat. Nebudou v ČR ani fyzicky přítomni, vše za ně obstará e-Governement. Elektronicky budou registrovat to, že zde provozují živnost, odevzdávat hlášení FÚ, elektronicky ovládat účty u bank a podobně. A to v podstatě z jakéhokoliv místa ne Zemi.
Ano. A to je jeden most na jedné silnici.
Jak bude vypadat plošné zavedení tohoto systému, když už od začátku je vidět naprosto diletantský přístup ? Dovede si někdo představit, jak obrovské národohospodářské škody ten systém během zpraseného zavádění způsobí ? Jak je vidět z dosavadních podkladů, nepočítá se s žádným zkušebním - v rámci upřesnění analýzy a zadání - ani pilotním projektem. Rovnou se půjde plošně, s nutně nehotovým, protože neotestovaným systémem na všechny podnikatele - kolik jich bude, 600 000 ? To může způsobit, kromě miliardových škod, také revoluci.
Připadá mi, že ti lidé z ministerstva a realizačního týmu musí snad být na drogách. Nebo je to nový způsob, jak naši zemi nadobro zničit a jak dostat konečně lidi do ulic, a to hodně naštvané.
Nemám prostě slov, jsem z toho dočista perplex. Dělal jsem - od projekce do zavedení - několik celostátních informačních a rezervačních systémů, za poslendích 25 let, naposledy pro to školní testování (to jen ve fázi projekce, protože pak nás všechny vykopli, jelikož jsme byli příliš profesionální a odporovali diletantům) a vím, co je to za komplexní věc.
Tohle neskončí jako ta poslední Drábkovina-Šiškovina, která se týkala prakticky jen úředníků - pravda, také naštvaných klientů, kteří měsíce nedostali svoje peníze - tohle může zasáhnout plošně všechny podnikatele.
Tím "všichni" máte patrně na mysli "všechny zavedené strany"... Ale když se toho chytí svobodní, dělníci či nějaké pro volby založené sdružení s dostatečně sexy názvem, tak jim ten slib může otevřít dveře tam, kam by se jinak nedostali, vyšplhat se nahoru po polomrtvé EET by pro ně mohlo být zajímavější než ji poté využívat (protože k jejímu využití by se stejně nedostali).
Ovšem moc tohoto zaklínadla záleží na tom, jak velký průšvih EET bude a jaké bude časování jednotlivých fází vůči volbám.
Neco jste mi pripomel
http://www.vestnikverejnychzakazek.cz/cs-CZ/Form/Display/505189
D8, premosteni Ohre, jiz vice nez rok se tam jezdi po provizorne zmrsenych dilatacich (je to preplatovano navarenou deskou). Zatim to nevypada, ze by tu silnici nejvyssi kategorie hodlal nekdo v dohledne budoucnosti taktez opravit (coz ovsem nijak nebrani tomu, si za jizdu tamtez nechat platit). Pricemz se da predpokladat, ze az se s opravou jednoho dne zacne, bude se na ni pracovat stejne pilne jako jinde - tedy sem tam, 1x mesicne uvidite na miste nekolik delniku oprenych o lopaty po dobu nejmene nekolika let.
Je to tak 14 dnu, kdy jsem tam zaznamenal nehodu - nekdo na tom preplatovani prorazil gumu a trefil stredova svodidla tak, ze je temer prorazil.
Sním či bdím ?
Za půl roku se nestihne ani dodávka a instalace železa, v tom požadovaném objemu. Někdo taky zkrátka upadl na hlavičku.
Není hotový ani právní rámec a za půl roku to má fungovat ? Jen výběrová řízení trvají rok, s jedním odvoláním. Budou tedy všechny zákony o veřejných zakázkách zcela ignorovány ?
Není jasná analýza, přínos systému, objemy transakcí a dat, komunikační infrastruktura, autentizace, koncová zařízení, ... prostě vůbec nic.
Nepočítá se s demo projektem a připomínkami - měnícími třeba zadání. Následovat by měl pilotní projekt na omezeném vzorku uživatelů. Trvající alespoň rok, aby se definovala úzká místa - vydrží systém vánoční prodeje ? Před celoplošným nasazením by měl být hotový software, vyzkoušený a "vystárlý", s vychytanými problémy. Samotná plošná implementace je záležitost na několik let, už jen z důvodu realizačních kapacit - dodavatelé, instalátoři, školení, legislativa a prováděcí předpisy ....
Jak bude probíhat autentizace, když není plošně zaveden ani elektronický podpis ? Nejsou (s dostatečnou kapacitou) ani certifikační autority a mnoho dalších věcí.
Takových jednotlivostí je milion. Budou provideři muset navyšovat kapacity ? Kdo to bude platit ? Budou muset být (přes QoS) zavedena povinná rezervovaná komunikační pásma pro protokoly systému, aby to neucpala jiná komunikace ? Bude to zasahovat do síťové neutrality ?
Jak budou probíhat updates klientů ? Bude to povinné, automatické, pod trestem vězení když ne ? Jak se bude řešit technická nefunkčnost ?
Nechápu, kdo takovou věc mohl schválit - vždyť z ICT pohledu je ten projekt - tak jak je časován a postaven - peklo na kolečkách a téměř jistá smrt pro kohokoliv.
Samotná analýza a projektování je na rok, jen přípravné fáze. Celoplošné projekty nejsou legrace - i když se jedná třeba jen o větší cestovku. Chce to svoje.
Celý ten systém je na desetiletí, pokud by měl fungovat. A navíc nad tím zadáním není politický konsensus. Další vláda to klidně celé zruší, ještě než to začne - po velkých malérech a peripetiích - alespoň trochu fungovat.
Že to zavedli v Chorvatsku ? Viděli ti zadavatelé někdy živého Chorvata ? Nedivil bych se, kdyby ten systém tam nepoužíval téměř nikdo. Tam všechno jede bez papírů.
Evidence trzeb se tyka 10 000 000 obcanu (a nejen tech, samozrejme i vsech navstevniku, turistu ...). Ti vsichni budou (se 100% jistotou) narazet na to, ze neco nefunguje a dotycny jim nemuze prodat, altenativne budou potencielne sankcionovani za to, ze si neodebrali stravu ... eh pochopitelne ucet.
Pomerne by mne zajimalo, jaky formular vam vyda obsluha verejnych zachodku, jak dlouho ji to bude trvat, a zda jiz nebude pozde. Nyni staci ji vhodit za behu pripraveny obulus na stolek.
Pravda ovsem je, ze budete mit v cene kus papiru s potvrzenim navic, ktery muzete prislusnym zpusobem vyuzit.
Tato země se nevzpamatuje už nikdy, k moci se nyní dostávají StBáci nalezlí do státní správy a jejich děti. EET je přesně odrazem jejich myšlení. A toto myšlení už jednou zkrachovalo ekonomicky. Vyvodili z toho, že zkrachovalo proto, že měli o lidech málo informací, když jim nyní technologie umožňují mít informací mnohonásobně více, myslí si, že tentokrát budou úspěšní. Vůbec nechápou proč zkrachovali už jednou. Navíc jim hraje do karet, že Češi většinově svobodu nechtějí, chtějí jistoty a to včetně mladé generace.
Tato země bude muset zkrachovat, aby lidi pochopili, že takhle dále nejde. Jako v Řecku.
Pak bude muset ještě jednou zkrachovat, to až se k moci dostanou komunisti. Jako v Řecku.
Až pak se možná lidi vzpamatují a na pár desítek let zavedou snesitelný systém, než vyroste nová generace zkušeností nepoznamenaných idiotů, kteří celý cyklus spustí znova.
Nikoliv, protože obnova totality je dobře vymyšlená, EET je nasazeno v této fázi, aby zvyšovalo nenávist k živnostníkům. Běžný člověk živnostníky nenávidí, protože je nepovažuje sobě příliš vzdálené, neřadí je do kolonky oni. Když se živnostníci budou bránit, budou řazeni do kolonky těch, co stát okrádají na daních, a když ten systém bude zaveden, živnostníci budou pranýřování za problémy se systémem EET. Je to nevratný destruktivní krok. Jediné rozumné řešení je co nejdříve se přestěhovat do jiné země. Dokud to ještě jde. Až ten exodus bude masový, bude ztížený.
Ale stavajici povinnost se ma tykat zatim jenom restauraci a prodejen, tedy mist, ktera uz registracni pokladny jiste maji. Jde tedy jenom o napojeni na centralni registr.
Je to zcela jina pohadka, nez Drabkova vymena kompletniho systemu davek behem 3 mesicu vcetne vyberka, ci proslaveny registr vozidel, nebo zvyseni DPH v polovine prosince. A to byly upravy, ktere se tykaly prakticky vsech.
Takze at to bude prusvih jaky chce, na medailove pozice zcela jiste nedosahne ;-)
Naprostý souhlas. Idea je opravdu špatná. Spíš mě to stále připadá, jako by pan Babiš sice "zamázl" svoji STB historii, ale bohužel dle jeho chování a "nápadů" mě stále utvrzuje v tom, mít lidi pod kontrolou. Čili zavést finanční totalismus pod rouškou demokracie a té tzv. neviditelné ruky trhu, která bude takto viditelná více, než kdykoliv před tím.
A to nemluvě o prodeji těchto informací - přesně jak jste zmínil.
Klientelismus funguje stále stejně "dobře".
Vám se to soudruhu nelíbí? Buďte nám vděčný, že Vám dáme práci.
Buďte rád, že jste zaměstnán právě v našem socialistickém podniku.
A socialismus, to je evidence!
Děkuji, nechci. Už to tady bylo a je vidět, že někteří ze z téhle drsné kocoviny ještě neprobudili...
Na tohle už někdo z MF odpovídal, že to možné bude, ale pokud to bude častěji, bude to signál pro kontrolu.
Tak vidíte, jak to bude skvělé: ten bufet u Sázavy bude mít každý týden kontrolu z finančního úřadu, úředníci co týden vyrazí služebně do přírody a zákon tak ještě navíc bude pečovat o zdraví lidu.
znam jedno misto, kde to maji velmi podobne a perfektne jim to funguje!
fakt videla jsem to.
maji to pekne promakany, kdyz ziskate obcanstvi (na to vam staci abyste se jen trosku snazili), automaticky vas vybavi vsemi komunikacnimi kanaly a to prosim zdarma!
soucasti wellcome balicku je take velmi dobra zdravotni pece, diky ktere potom temer nikdy nestonate a kdyz uz, tak se o vas spolecnost postara.
skolky i skoly nejsou problem. nejen to ze jsou neustale k dispozici, ale tim jak je vse propojene a online, tak temer hned vite jak se vas potomek chova, co dela, s kym se styka a jaka bude jeho budoucnost.
takze bezte dosipku vy vsichni, kteri panu Babisovi neverite! ja verim ze tu technologii nakoupi a pak uvidite ze ma pravdu!!!
pak uvidite a hlavne uslysite!!!
ps: tedy jen pokud budete hodni a pan Babis vam dovoli konbzumovat ovoce teto nejlepsi technologie nasvete.
Ve jmenu bezpecnosti a vyssiho vyberu dani, kupreďu leva!
O to právě jde, jak to bude formulované, zda v zákoně bude "povolen offline sběr dat", nebo "povolen dočasně offilne sběr dat v případě mimořádné závažné udaĺosti čistě poruchy, ztráty sřipojení)-která se bude muset vůči MF nějak zdůvodňovat.
Aby se pak v případě první varianty nestalo že se na to online vykašlou všchni :)
Nad takovými daty se pak dají nepochybně vytvářet velmi zajímavé reporty a ten, kdo se k datům dostane, je bude moci využít pro likvidaci konkurence.
A neni pochyb ze se k tem datum dostane, otazka je jen za kolik. Ostatne ridit stat jako firmu znamena umet veci prodat, ze :-)
Copak se musí například každý občan denně pravidelně hlásit třeba na policii a uvádět co ten den dělal?
Dost lidi uz tohle dela dobrovolne na Fejsbuku :-)
Technicky by se to jistě nějak vyřešit dalo - i když jak tu již padlo, těžko v čase o kterém se uvažuje a navíc to bude mít různé další problémy (například různé neočekávané náklady).
Podstatné však je, že idea je špatná. Stát (ani nikdo jiný) nemá mít možnost v takovém detailu a v reálném čase mít tohle servírováno na talíři. Nad takovými daty se pak dají nepochybně vytvářet velmi zajímavé reporty a ten, kdo se k datům dostane, je bude moci využít pro likvidaci konkurence.
Copak se musí například každý občan denně pravidelně hlásit třeba na policii a uvádět co ten den dělal? Ale to co chtějí zavést má s takovýmto hlášením jistou podobnost...
Ale ne to přece proběhne obráceně. Samozřejmě že nebude - nikdo nic předem vyvíjet (hovoříme o té serverové části)-napřed musí MF vyhlásit technickou specifikaci s funkčními požadavky-na tu pak vyhlásí výběrové řízení...No řekněme že podle toho ty firmy dokáží odhadnout svoje náklady (jak HW, tak implementace SW), a podat svojí nabídku.
A až ten který to výběrové řízení vyhraje, a až potom co s ním stát sepíše smlouvu, na tom začne dělat.
I když se bojím že tohle je fantasmagorie, výběrové řízení se určitě - díky časové tísni konat nebude. MF to přidělí přímo nějaké spřátelené firmě, a ještě bude poměrně benevolentní na "vícepráce"
Asi tak. Otázka jestli to je příkladem nekoncepčnosti, nebo naopak hysterické, zbrklé snaze nasadit nějakou koncepci.
Ona ta snaha o změnu hned teď, je problém, skoro až revoluční… ….Né vždy jde jít cestou revoluce ale evoluce. A ta je samozřejmě pomalejší, jenže nemá tolik vedlejších negativních dopadů.
To že snaha o „skokově“ se přiblížit vyspělejším státům myšlena třeba dobře, neznamená, že výsledek bude dobrý. Pravděpodobně místo ekonomického rozvoje to půjde spíš k útlumu,
"A hlavně se k občanům chovat jako ke svým zaměstnancům."
Ano, to jsem tím chtěl říct... Přičemž je důležité ještě to, že jako k zaměstnancům v prostředí "ideálním dle vedení", tedy takovém, kde je-li zaměstnanec nespokojený, tak si může maximálně zanadávat večer u piva, protože nad firmou není žádný zákonný rámec, který by ji mohl "usměrnit", ten rámec definuje samo vedení.
Spis to slovaci vidi velmi obdobne jako cesi - DPH (a jine dane) ktere ten, kdo mi proda neodvede, pak ministr financi (vlada a dalsi) nerozkradou. Tudiz cim mene se odvede, tim lepe.
Pokud by stat z odvedenych dani platil jen to, co (alespon vetsina) obcanu povazuje za prinos, tak by ten pohled byl mozna jiny. Ale v okamziku, kdy se postavi tunel za desetinasobek puvodni ceny, a ani 10let po terminu se neotevre ... coz neni ani zdaleka jediny podobny priklad (mosty na D1, ujizdejici D8 ...).
Co pak teprve dane, jejiz vyber stoji vic, nez kolik se vybere (dan silnici napriklad).
Až jím to padne, a ono to padne, to je otázka času, tak všichni obchodníci spadnou do oflajnu a pak už to nikdy nerozjedou, protože se data na oflajnu začnou hromadit. Když spadne elektrická síť, tak na ČEPS funguje dispečink, který by to teoreticky měl během několika dní všechno postupně rozjet, připojit, propojit a sfázovat. Tady to nebude možné.
Vsak to byl rekneme spodni odhad, realita muze byt klidne na desetinasobku i vice. Ale na tom myslim celkem nesejde.
Navic jsem pominul vsemozne automaty na mince i bankovky, kde denne budou generovany taktez miliony pochybu (a jsem vazne zvedav, jak je budou vsichni vymenovat, aby mohly vydavat uctenky, a kdo pak ty uctenky poletujici vsude kolem bude uklizet)
To je omyl, na Slovensku nic takového nefunguje a nefunguje to v žádném "normálním" státě. To jen u nás se vymýšlí nesmysly, aby se mohlo ukázat na "třídního" nepřítele a odvedla se pozornost od rozkrádání peněz státním parazitem, rozdávání různým pochybným neziskovkám a spřáteleným firmám a hlavně komu a kolik teče na dotacích.
Krakonoš: můžeš nám tady napsat, kde všude jinde to funguje? Celkem rád bych se poučil.
Jestli myslíš tím všude Chorvatsko, tak mrkni na mapu Evropy, Chorvatsko opravdu není všude jinde. Nehledě na to, že od zavedení tohohle nesmyslu se v Chorvatsku výběr daní snížil a to celkem dost. Kromě toho si nemyslím, že zrovna Chorvatsko by mělo být náš vzor.
"Navíc ani nebude možno analyticky dohledat tyto podvodníky, protože se nebudou lišit od normálního provozu."
Naopak, dohledat je bude triviální, budou to ti, kterým to bude fungovat, tedy ti, kteří budou systému v pohodě ládovat své (fiktivní) platby, zatímco reální obchodníci budou splašeně pobíhat kolem ve snaze zajistit, aby tam nějak dostali i ty platby reálné. :P
Jak to bude presne nikdo nevi. Ten offline rezim se bere jako nouzove reseni, tak je otazka jak casto a pravidelne jej pujde vyuzivat.
Presne tak. Podobne jako u Datovych schranek jsou veskere naklady prenesene na poplatnika. Problem vidim nejen v nedostupnem a drahem internetovem pripojeni, ale dalsich nakladech na nutnou archivaci dat a cele komunikace, kvuli pripadnym sporum se statem.
Jeste horsi bude, az pristi vlada (pokud se to vubec stihne zavest) EET treba opet zrusi. Veskere investice do potrebnych prostredku budou zbytecne. To uz se stalo drive s registracnimi pokladnami pri priprave software, skoleni a dalsich veci.
Bohuzel bezkoncepnost kroku pokracuje i u soucasne vlady, lip jeste dlouho nebude.
Ale stejně i kdyby to bylo offline, tak budeme všichni jezdit s fleškama k PC s internetem jak trotli a budeme je nechávat "vysypat" na server.
S tím online to bude asi jiná káva, viz jak tady někdy zmiňoval ten počet requestů na server :-)
No a ty náklady na evidenci by mě také zajímaly. Cena tužky v papírnictví 2,-Kč, náklady na evidenci 3,-Kč :-))) Asi budeme muset zdražit Máchale né?
Tak kdyby bylo možnost offline sběr dat a ty v daných termínech odevzdávat je to už něco jiného . Ale tady se hovořilo o online přístupu.
Takže třeba někteří by se u online pokladny dostávali do situace, jako při platbě kartou. Náklady na evidenci platby budou o xx% překračovat cenu zboží nebo služby.
Těžbu bitcoinů v rámci botnetu zvládne kdejaký malware. Proč netěžit peníze z vratek DPH že? Až potká MF nějaký sofistikovaný útok na tyto servery schraňující tyto informace, jsem zvědavý, jak si s tím poradí. Banky to řeší neustále, ale přeci jen na to mají opravdové odborníky, na rozdíl od těch patlalů z naší vlády, kteří si tak akorát přečtou novinky.cz a někteří pokročilejší již dokáží přečíst email na seznam.cz
Nejsme ve sporu, ale on se ten systém nejspíš nestačí do konce roku ani zadat a tedy i za něj fakturovat.
Protože: zadání musí být postavené na platném zákoně, který ještě chvíli potrvá. Dále, příprava nabídek, jejich vyhodnocení a zákonné doby nutné pro podání odvolání a případné podání k ÚOHS si vezmou půl roku (za předpokladu, že se nikdo neodvolá nebo se neobrátí na ÚOHS). Není v tom také ani jediný den na přípravu zadávačky a zde půjde o takové peníze a je zde tolik "vlků" na takovou zakázku, že odvolání k zadavateli a podání k ÚOHS bude hned několik.
Ale jestli myslíte faktury za přípravu (či poradenství k přípravě) zadávačky, tak ano, tam se bude fakturovat (a nejspíš už se nějaký pátek i fakturuje) jak na běžícím pásu.
Ano, ale tam kde takovou kolaudaci potrebuji je situace nakonec stejna, jak v te osade.
No muze prece data sbirat offline a kazdych 48 hodin jet do mesta, tam si dat v kavarne/restuaraci kafe a vyuzit internetove pripojeni v cene. Nebo si poridit satelitni pripojeni, to se jiste vyplati, kdyz se da do nakladu :-)
Nechci se odstehovat nikam, protoze to nepovazuju za reseni.
Představte si v chatařské osadě u Sázavy nepotřebujete stejnou kolaudaci jako u rodinného domu tedy ani pitnou vodu ani elektřinu .
Ale půjčovna lodí a místní hospodo\stánoko\odčerstvení bude potřebovat E-pokladnu.... ...když v tom ďolíku není ani pokrití všech našich tří operátorů .
Nechcete se už odstěhovat do Rumunska, mají tam přeci ty levnější operátory...
karuselových podvodů, podvodné firmy nakoupí pokladny, a pomocí nich budou automatizovaně vyrábět fiktivní prodeje a příjmy, potřebné pro karuselové podvody s DPH, a to na jednom utajeném místě, dokonce i to přiznání k DPH pošlou automaticky elektronicky. Elektronicky také zinkasují vratky DPH. Navíc ani nebude možno analyticky dohledat tyto podvodníky, protože se nebudou lišit od normálního provozu. Jediná možnost je chytit, bude fyzicky, najít tato karuselová výpočetní střediska, ale ta poběží bez lidského zásahu a maximálně se vzdálenou správou, takže celníci tak akorát objeví hromadu šrotu a žádným způsobem neprokáží komu patří. Dalším krokem bude tuto práci svěřit nějakému botnetu a ztráty z karuselových podvodů půjdou do stamiliard. Pro karuzelovou mafii není ani problém pustit do oběhu v ČR domácí routery s upraveným softwarem, který pak využijí ke kriminální činnosti.
No když jsem o tom slyšel poprvé tam jsem si okamžitě myslel, že se jedná o „nátlakovou akci“ pro naplnění projektu „Digitální Česko“.
Jsou to stejné nátlakové akce jako snaha o vnucení biometrických pasů, nebo vnucení datových schránek.
Ohledně Digitálního Česka je jasný, že malý jednotlivci a soukromníci !!!požadované!!!! (nikoliv jen nějaké) rozšíření Internetu nikdy nezaplatí, pokud ze strany ISP by se mělo jednat o podnikáni nikoliv o charitu.
Takže se vymyslí způsob jak do toho zapojit co největší množství lidí, aby se Internet dostal v patřičné kvalitě i do lokalit kam by to bylo jinak za normální situace ekonomicky naprosto nesmyslné.
Podle mně boj proti šedé a černé ekonomice je jen záminka jak nahrnou prostředky a vyvolat zájem o rozšíření internetového připojení.
....že o tom rozhoduje agent STB, který ani neumí napsat dopis na počítači a tak mu kdejaký neumětel na MF napovídá o počítačích a internetu cokoliv a ten debil tomu věří.
Prostě nějaký exot z MF dostal úpal na dovolené v Chorvatsku a napadl ho "geniální" plán, jak vlézt do zadku samého ministra.
a zároveň ustojí předvánoční nákupy
Velmi dobry postreh. Jelikoz to ma byt (snad) aplikovano i na platby kartou si to opravdu neumim v podani statni spravy predstavit. Predevsim nulova zodpovednost za pripadne zpusobene ztraty.
"Vazeni zakazniku, Vase platba kartou bude mozna jiz za 250 minut. Zatim vyrizujeme EET pozadavky plateb ostatnich zakazniku, jste v poradi. Uvedene zpozdeni se muze zmenit" :-)
S těmi detaily, samozřejmě velmi podstatnými, jste to trefil úplně přesně. Účtenková loterie na Slovensku opravdu žádné terno není a přínos pro státní kasu rozhodně není nic ohromujícího. A přesně jak zmiňujete, Chorvatsko mělo mnohem více času tento "systém" připravit, ale s těmi náklady pro stát a zda-li se to vrátí je opravdu vo hviezdach.
Indoš a registr vozidel hovoří za vše. Akorát furt nevím, jestli mám plakat, nebo se tomu smát... tragikomedie, to je to správné slovo
Asi založím stranu NE! bude hůř :-)))
Což o to, jak by to mělo fungovat je poměrně jednoduché. V Powerpointu naprostá hračka, demonstrace se čtyřmi pokladnami (každá na jiném HW) pro tiskovku, to nebude problém dát do kupy během pár týdnů. Konečně, podobné systémy používají třeba kartové asociace pro ověřování plateb - ty se ale vyvíjely poněkud déle, než co zbývá MF ČR (a troufám si říct, že uměly daleko lépe sdělit, co od systémů očekávají).
Ale živý a odolný systém, který je závislý na produktech několika desítek firem a zároveň ustojí předvánoční nákupy, který definuje a spravuje (byť s partnery) česká státní správa, to je mimo moji představivost.
Máte samozřejmě pravdu, jen je třeba opravit dva drobné detaily:
1. Na Slovensku je něco úplně jiného (kód na účtenku generuje samotná pokladna, bez on-line připojení k systémům státu)
2. Nefunguje to. Resp. v tom smyslu, že by to přineslo víc peněz do státního rozpočtu - přitom tento systém generuje státnímu rozpočtu náklady. A ani "účtenková loterie" na Slovensku netáhne tak, jak si malovali.
Jediný stát, kde to zavedli, je Chorvatsko, ale ani tam to moc peněz nepřineslo a je otázka, jestli to státu vrátí náklady na pořízení a provoz on-line systému. Přitom jde o menší počet povinných subjektů a na zavedení systému měli víc času, než 9,5 měsíce.
Že z EET v ČR bude kombinace "toho nejlepšího" od Indoše po Registr vozidel, je myslím více než zřejmé :(
To je holt důsledek hesla "budu řídit stát jako firmu", který z nějakého záhadného důvodu Babišovi zajistil vítězství ve volbách.
A teď se ukazuje, jak to v takové velké firmě chodí, od reality odtržené vedení rozhodne, že se něco udělá, a systémem padajícího... exkrementu se to dostane až k lopatám dole, které jen kroutí hlavou a snaží se za běhu dělat zázraky... No a ve státě-firmě jsou těmi lopatami řadoví občané (a to bohužel všichni, nejen Babišovi voliči).
Takže zatnout zuby, nasadit úsměv a sborově si zapějme "Prostě to uěláme."
On je tu prostor pro dalsi prekvapeni. Diky neexistujici uzakonene sitove neutralite nemaji (predevsim mobilni) poskytovatele Internetu povinnost zajistit rovny prostup ke vsem sluzbam a serverum. Viz treba filtrovane pripojeni od Vodafone.
Dokazi si predstavit, jak zavedou specialni (jeste vice predrazeny) podnikatelsky tarif se "zarucenym pristupem" na servery elektronicke evidence. V prekladu: u normalnich tarifu pristup bud zablokuji zcela nebo jej budou vsemozne kazit a odkazovat na tento tarif.
Neexistuje nic co by jim v takovem pocinani mohlo zabranit. O tom ze zadne konkurencni prostredi tu ve skutecnosti neexistuje take vime.
O tomhle pisu jiz od sameho zacatku. A ani v Praze to neni tak snadne ve vyloucenych lokalitach jako centrum Prahy nebo novostavby na periferii, kde prakticky jedine existujici pripojeni je amaterska padajici zarusena wifi.
Nemluve o (ne)pokryti uvnitr budov v centru Prahy, napriklad takove prodejny v prizemi v podloubi domu. Tam pri platbe kartou chytaji signal i na paty pokus.
Tohle je proste technicky nerealne. Na druhe strane, pokud to opravdu zavedou, se tim alespon ukaze jaky je rozdil mezi vylhanym pokrytim operatoru a skutecnosti. Stejne tak ze realna dostupnost Internetu je tu mozna horsi nez treba v Rumunsku.
Pokud se chcete dale pobavit, doporucuji diskusi na serveru Mesec http://forum.mesec.cz/index.php?topic=6909.msg35105#msg35105 :-) Ale ono je to spise k placi ... kdyz ctete jaci "odbornici" to resi. Napriklad onen timeout 5 sec je naprosto odtrzen od reality, kdyz mnohde bude dostupne jen GPRS/EDGE s odezvou pres 3000 ms a ztratovosti 50% paketu.
Opravdu by mne zajimalo, jak podobny system muze zabranit dotazu "a chcete to s 20% slevou nebo bez 20% slevy" ... I kdyby byla implementovana ona "loterie", tak pro kazdeho cloveka pri smyslech je porad lepsi tisicovka v kapse, nez hypoteticky milion s pravdepodobnosti 10^-38. Jako bonus pak hrejivy pocit, ze tu tisicovku nerozkradou.
Pro doplneni, registr vozidel pouziva zaroven maximalne 200-250 uzivatelu. To je zhruba pocet uredniku kteri s nim pracuji po cele CR v uredni den. Presto nefunguje radne dodnes (je to neuveritelne pomale, a drobne vypadky jsou stale). Tedy to "funguje" radove hure, nez lecjaky "zadarmo web", ktery bez problemu obslouzi o rad vice uzivatelu.
Registr vozidel pak generuje maximalne nizke desitky tisic req denne. Toto bude generovat miliony req. Dovolim si totiz nastrelit, ze takovy stredni obcan nakupuje obden, a obejde pri tom nakupu tak 3 obchody, tudiz i pokud se budu drzet pri zemi, tak nejakych 7,5M realizovanych nakupu denne + pochopitelne veskere akce ruznych drobnych zivnostniku, coz da dohromady jiste 10M pohybu za den.
Dritiva vetsina tech pohybu (rekneme 70%) se pak uskutecni behem 2-3 hodin. Nedovedu si predstavit v podani nasi statni spravy system, ktery by ustal vice nez 2M req/hod.
Mě přijde od tohoto státu drzé, že zavádí povinnosti, které závisí na internetovém připojení - povinné dat. schránky, nyní toto, .... ale negarantuje dostupnost připojení k internetu. Je mnoho obcí, kde se žije, podniká, ... ale není pokrytí resp. kvalitní pokrytí signálem pro mobil ani internetem. Šéf ČTU mele nějaké blbosti o právu na lidí na rychlý internet, ale zapomněl že tady především neexistuje právo na internet. Ano, pane Babiši, v Praze a velkých městech ho všichni mají.
Kromě toho, že to z časového hlediska dle mého názoru naprosto nerealizovatelné, jsem zatím neslyšel ani, jak by to mělo fungovat.
Původně se hovořilo kromě pokladen o aplikaci i pro PC, tablet nebo smartphone, nedávno jsem ale slyšel o nutnosti mít už registrační pokladnu s přístupem k internetu, a to dokonce i včetně záložní. To jim jeblo? To má každý, kdo přijme v hotovosti ročně plateb, že se dají spočítat na prstech jedné ruky, investovat 100 tisíc do HW?
Celkově to vypadá, že se zase místo nějakého osvědčeného řešení (např. registrované e-maily v zahraničí) nekompatibilní nepoužitelný bastl, jehož jediným plusem bude, še se na tom někdo napakuje. Ať si to ti debil*vé nejdřív vyzkoušejí s datovýma schránkama a udělají z toho nejdřív obecně použitelný, bezplatný systém s normální archivací, pak ať přemýšlí o dalším.
Zavádění datových schránek - no budiž už to tady bylo a nějak to dopadlo. Registr vozidel - taky to tady bylo, ale dopadlo to katastroficky. Nevím přesně kolik let se toto ladilo a kolik ministrů a všemožných "odborníků" se na tom vystřídalo. Výsledkem je, že registr "funguje", ale stejně rozhodně ne tak, jak má. A to se to táhne už několik let a je to jen "blbý" registr, kde vlastně není žádná technická ani softwarová návaznost na samotné řidiče - zákazníky.
To, co chce nyní MF zavést je hotová pohroma, zvláště v takovém šibeničním časovém termínu. Okomentuji to jen v bodech, co mě v souvislosti s tímto kočkopsem napadá:
-technika? jak si to MF představuje, např. u profesí jako truhlář nebo květinářka. Ta nemá na stánku ani PC, někdy ani pokladnu, natož internet.
-kdo a jak bude hodnotit HW k tomu vhodný? Zase bude malá domů výrobcům pokladen nebo USB klíčenkám s fiskální pamětí pro ty, co jako pokladnu používají PC?
-očividně MF nikdy nic SW neprogramovalo, takže asi neví, že výrobci všech ekonomických systémů budou toto muset doprogramovat, otestovat, vyzkoušet HW s fiskální pamětí + kombinace, znovu otestovat, vydat nový release. A uživatelé stáhnout, nainstalovat atd... hotové peklo
-nehledě na to, že samotné MF pořádně neví, co a jak chce vlastně sledovat a tím pádem zatím nemá "návod" pro výrobce SW, co mají vlastně programovat
-a co úředníci na FÚ - ti se z toho asi zblázní, nehledě na to, že jejich systém v celé ČR bude muset být také upravený, aktualizovaný a funkční
-navíc MF to nic nepřinese. Podnikatelé si stejně najdou kličky, jak kontrolu, resp. výkaz obejít. Na represe ze strany vlády odpoví český podnikatel svým způsobem. Kauflandy, Alzy aj. mají sídla v daňových rájích. Velké firmy mají zase velké finanční a právní oddělení, kde si platí lidi vzdělanější a pohotovější než na "podělanejch" úřadech. Čili to zase odskáčou firmy o třech či deseti zaměstnancích, které bude stát "buzerovat" za každý přešlap. Tudy né pane Babiš, tudy né...
-Takže MF stejně více na daních nevybere. Ani bych se nedivil, že po zavedení vybere ještě méně. Čili projekt zase za X miliónů či miliard, ale opět s nulovým výsledkem. Bohužel pro všechny strany. Jak pro vládu, tak pro malé podnikatele a koneckonců i pro platící koncové zákazníky, kteří snad nebudou tak "ovčí" a nebudou u stánku s párkem trvat na účtence, protože by mohli vyhrát sadu nádobí a ještě nabonzovat panu STB Babišovi kde přesně svačili.
V tomhle případě je totiž nutné uvažovat technické řešení jak klientské, tak i serverové části. Klientské která budou obchodníkům nabízet a zprovozňovat či uprogadovat různé IT firmy podle jejich zařízení ( řekněme od přenastavení registračních pokladen (s napojení na the Internet), až po slibovaná samostatná řešení na tabletech a smartphonech).
Ale pak tedy serverová část běžících někde na serverech MF-a tady se obávám že už je "půl hodiny po 12té", a ´žádná firma už je nedokáže do konce roku implementovat-když navíc ještě vůbec neexistuje ani základní technická specifikace či funkční požadavky. (O takové hlouposti jako že by mělo proběhnout výběrové řízení, radši ani neuvažuji)
Jenomže, vzhledem k tomu že zde má probíhat online komunikace, je naprosto nezbytné aby firmy dodávající klientské části dokončily implementace svých řešení až potom co tato serverová část poběží -a až při reálné zátěži tu komunikaci odzkoušely a dokončily implementaci.
Jinak proti tomuto projektu budou nedávné průšvihy - ala sociální úřady a registr vozidel, naprostá pohodička. Protože tam za obě části, serverovou i klientskou zodpovídala jedna firma, a ta mohla případné opravy sama a v koordinaci provádět. V případě tohoto megamonstra kdy na jedné straně bude serverová část (dodaná narychlo vybranou firmou a zflikovaná na poslední chvíli)-a na druhé straně klientská řešení řekněme desítek/stovek IT firem nasazená u desítek tisíc uživatelů-naprosto neodladitelná a nopravitelná-a to hlavně z hlediska té online komunikace při vysoké zátěži..
Jako řadový programátor jsem mohl v letech 2006-2007 pozorovat zblízka a zevnitř vznik a dolaďování informačního systému pro dávky v hmotné nouzi (toho systému z doby před Drábkem - ne toho Drábkova megaprůšvihu). Pokud si pamatuju, firmě to definitivně přiklepli v dubnu a to už byl zákon hotový, ale i tak to bylo docela maso. Nakonec to nějak fungovalo, ale já osobně jsem byl celou dobu přesvědčený, že to dopadne tak, jako pak doopravdy dopadla ta drábkovina o pár let později. A to to byl jen blbý informační systém pro baby na úřadech. Tohleto fakt nemůže dopadnout dobře. To se nemůže někdo poučit a nechat třeba aspoň rok na napsání IS a vychytání much, půl roku na nějaký pilotní projekt a teprve potom to začít nasazovat masověji? Vždyť tady máme 25 let zhruba stejný systém, není tu žádná revoluce, tak není nutné zákony zavádět z týdne na týden. (Navíc tohle je asi fakt blbost...)
Prosvítající předpoklady, že se software i hardware bude rešit již v ranných fázích takříkajíc za běhu, dávají tušit, že celá ta zakázka je předem "cinknutá" a směrovaná na "ty správné hochy, co spolu mluví", tj. předem obeznámení, předem preferovaní, předem certifikovaní.
A zároveň tvorba tak důležitého a relativně i složitého systému souběžně s pilováním legislativy zase vede na tvorbu paskvilu s ještě horším dopadem, tentokráte na všechny lidi i ekonomiku, než měly ty zprznené slavné Datové schránky, jenž by v ideálním případě zasluhovaly kompletně zrušit a teprve po důsledné analýze co bylo špatně - třeba i najmout Peterku apod. jako konzultanty - udělat systém nový, pořádně funkční a hlavně uživatelsky přívětivý.
No a zcela ZÁSADNÍ problém jakéhokoliv IT řešení ve státní správě je to VNUCOVÁNÍ i horších věcí všem a neponechání VÝBĚRU. Pokud je pro lidi stále jednodušší a výhodnější např. papírová varianta, tak je něco špatně s IT a správně by měl vlastně soutěžit s konkurenčním postupem kvalitou, snížením náročnosti apod. Pokud ale tvůrci a provozovatelé získávají vlastně monopol tí, že stát toto jediné a klidně i špatné řešení nejen zaplatí, ale i VNUTÍ uživatelům, tak se z toho srabu nikdy ČR nevyhrabe.