Hlavní navigace

Další startupový pád i kvůli covidu. Genster.cz končí, investoři odepisují miliony

15. 11. 2021
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Genster.cz
Módní e-commerce služba Genster.cz končí. Investoři jí kvůli covidu a nesplněným cílům nedali další peníze.

Situace spojená s omezeními kolem covidu má další startupovou oběť. Provoz ukončila služba Genster.cz a její provozující společnost Top Button se ocitla v likvidaci. Do projektu v předchozích letech vstoupili rizikoví investoři, kteří své vklady odepisují. Vojta Roček a Presto Ventures Přemysla Rubeše dohromady poskytli prostředky přesahující deset milionů korun.

„Do Gensteru jsme poslali asi 12 milionů korun, já sám za sebe pět milionů, a rozhodnutí se nedělalo snadno,“ uvádí Roček pro Lupu. „Všechny bolí, když startup končí, ale to je prostě venture kapitál, riziko je u něj větší.“

Roček, který spoluzaložil a následně prodal softwarovou firmu Stories do rukou amerického Workday, do Gensteru vstupoval jako angel investor. Na podzim roku 2019 se s investicí připojil český fond Presto Ventures. Investoři v Top Buttonu měli minoritu, většinu ve výši 59,27 ovládala spoluzakladatelka Michaela Kloudová a zbytek druhý spoluzakladatel Ryan Cole.

Covid a další problémy

„Od jara 2020 panovala mezi oběma investory nejistota o udržitelnosti růstu a funkčnosti obchodního modelu, kterou se do léta nepodařilo odstranit,“ popisuje Kloudová.

V červenci loňského roku se investoři rozhodli další prostředky neposkytnout. „Pochopitelně jsme z rozhodnutí investorů nebyli nadšení a byli bychom radši, kdybychom se to dozvěděli s větším časovým předstihem, ale to je prostě startupový život. Ne všechno je ideální,“ navazuje Kloudová.

Podle Ročka Genster těsně nedosáhl na výsledky, které byly pro další financování nastaveny. Tyto cíle dle jeho slovy byly „nastaveny vyloženě měkce“ a nemělo jít o nic ambiciózního. Firma finanční výsledky nezveřejnila a účetní závěrky nejsou k dispozici.

Genster byl službou, která mužům doručovala balíčky s oblečením, jež pro ně na míru sestavili stylisté. Nemuseli tak chodit do obchodů a zabývat se tím, zda jim dané kusy oblečení párují. Firma začátkem loňského roku uvedla, že rozeslala kolem 1400 balíčků a že se 60 procent zákazníků vrací.

Na rozvoj projektu dopadl i covid, hlavně první vlna. „Lidé prakticky kompletně přestali nakupovat oblečení, protože nechodili ven,“ popisuje Roček. „A to byla teprve první vlna, pak přišly další dvě.“ Genster se stal poměrně zajímavým unikátem, jako jeden z mála e-commerce projektů nedokázal během pandemických omezení a přesunu lidí na internet růst.

„Genster se následně snažil změnit obchodní model, avšak jeho další financování se sehnat nepodařilo, a tudíž bylo rozhodnuto o likvidaci společnosti,“ navazuje firma. Uzavření projektu stále probíhá a není právně ukončeno.

Covid zapříčinil pád i jiné české módní značky. Seznam Zprávy informovaly, že Le Premier jedná s věřiteli o záchraně. Do společnosti investoval i Tomáš Čupr, který své investice odepsal. Covid je jako viník označován i v případě pádu značek Pietro Filipi a Kara, kritické hlasy ale mluví především o vině Michala Mičky a jeho rizikové hře s dluhopisy.

Autor článku

Reportér serveru Lupa.cz, dříve redaktor deníku E15, týdeníku Euro a webu Connect.cz. O technologiích píše také do zahraničních médií.