Hlavní navigace

Názor k článku Daniel Lessner (Jednota školských informatiků): Výuku informatiky čeká po 17 letech revoluce. Jak dopadne, záleží na školách a učitelích od jinejmuf - Předně rozlišujte ZŠ a SŠ. Je hloupé požadovat,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 4. 2021 17:04

    jinejmuf

    Předně rozlišujte ZŠ a SŠ. Je hloupé požadovat, aby děti na ZŠ psaly na počítači v hodinách psaní nebo češtiny. Současné děti mají mizernou jemnou motoriku a neumí psát (rukou psanou písemku po nich člověk často nepřečte ani na gymplu) právě proto, že na ZŠ se ustupuje od drilu a psaní a místo toho se ťuká na tabletech nebo jen dopisuje pár písmenek do předtištěných sešitů.

    Dále požadovat používání textových procesorů v jazycích je naprosto legitimní požadavek, jenže jazykáři zpravidla neumí používat víc "uložit", "bold" a "kurzíva". Většina učitelů češtiny si chodí za mnou jako učitelem informatiky na gymplu pro rady, jak dělat tak triviální věci, jako je dělení slov nebo odsazení odstavce. Nikdo z nich neumí pořádně používat zarážky, automatické generování obsahů a podobné věci. Nelze tedy po nich bez patřičného vzdělání a následné zkušenosti požadovat, aby to učili.

    Samozřejmě je ideální domluvit se s učitelem češtiny, že poté, co děti odevzdají svou rukou psanou esej k jazykové kontrole, tak ji pak přepíší na počítači a učitel informatiky jim opraví typografii a technické věci a naučí je ten text vhodně formátovat.

    Btw. v reálném prostředí také nebudete dávat zaměstnanci úkoly, na které není kvalifikovaný, ale prvně ho zaškolíte. Jinak od dětí na ZŠ nelze očekávat komplexní vnímání světa, schopnost propojovat znalosti z různých oblastí mají až studenti vyšších ročníků SŠ, proto dává smysl učit látku odděleně.

    Co se týče RVP, tak lítáte od zdi ke zdi. Jeden tvrdí, že typografii jo, programování ne, druhý tvrdí typografii ne, programování jo. Tak si ujasněte, že prvně je potřeba primární gramotnost, tedy typografie, a poté, až dítě umí psát, může začít psát kód. Jinak současné trendy v oblasti ICT jsou protlačit předražené hračky do škol a zabít drahocenný čas hraním si s předraženými robotky. Nemám nic proti ozobotům na ZŠ jako motivačnímu nástroji, jak děti přimět snažit se ovládat stroje a chápat jejich činnost. Ale pořád je to jen motivační hračka, nekoná to žádnou užitečnou práci. Smysl dávají složitější věci jako Microbit nebo Arduino i se všemi rezervami, které k zrovna téhle platformě odborníci mají. Ale zase je to znalost patřící do kroužků pro nadané nebo technicky orientované děti. Není to základní znalost patřící do povinného základního vzdělání.

    V rámci vymýšlení RVP se žongluje s teorií, ale nikde nevidím reálné použitelné studijní materiály, které by učitel mohl použít ve výuce, měly na studenta přímý vliv a hlavně měly hlavu a patu a ucelenou koncepci. To, co vzniká na imysleni.cz je úplně vytržené z reálného světa, obsahuje to zavádějící nepřesnosti a chybí tam stěžejní témata.

    Dítě na ZŠ nepotřebuje umět modelovat ve 3D. Až půjde z 9. třídy na úřad práce, tak po něm budou chtít životopis a ne plastovou klíčenku s vlastním jménem.

    Co je to IoT a jaké jsou principy komunikace takových zařízení nejspíš v tomhle věku vůbec nepochopí, spíš to v něm vyvolá dojem, že je to neproniknutelná magie. A opět, až se upíchne někde u popelářů, bude muset umět napsat správně mail a nenechat se odrbat od operátora s předraženým tarifem. Rozhodně nebude na tahání popelnic programovat robota.

    Ti, kteří to dotáhnou na střední, ti se pak můžou na střední učit to, co potřebují. Zdravotní sestry budou potřebovat rozumět základním principům třeba i těch IoT zařízení nebo bezdrátové komunikace medicínských přístrojů, ale zase základ bude spíš schopnost přilogovat se do databáze, vyplnit správně údaje a vědět, proč nemám lepit primářovo heslo na papírku na monitor nebo na počítači u rentgenu otvírat řetězové maily od kamarádky. Určitě si nebude tisknout držáček na zkumavky na 3D tiskárně.

    Cpete na ZŠ věci, které tam nepatří a pak nestíháte učit to, co ty děti opravdu reálně potřebují. Ale to je dnešní trend základního vzdělání - místo vzdělání a praktických dovedností pro život si jen hrát a bavit se...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).