To ale mícháte dvě věci. Jedna věc je, zda je podání možné učinit elektronicky – to možné je, ty volby „Elektronické podání“ a „Poslat datovou schránkou“ na těch formulářích nejsou omylem a fungují. Druhá věc je, zda bude takové podání dostatečné – a to v případě zprostředkování zaměstnání nebude, protože se chce, aby se žadatel osobně dostavil na úřad, úředník s ním mohl mluvit a na základě toho rozhovoru mu mohl nabídnout odpovídající práci. Všimněte si, že v tom popisu je napsáno „bez osobní návštěvy“ a vyloučená je explicitně i možnost poslat žádost dopisem. Ve skutečnosti to tedy klidně dopisem i elektronicky podat můžete, akorát si vás pak stejně na úřad pozvou.
Dle informací z PVS (https://portal.gov.cz/portal/obcan/situace/209/223/4769.html#obsah) elektronické podání možné není, viz body 7 a 16:
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Pokud máte zájem o zprostředkování zaměstnání Úřadem práce České republiky, osobně se dostavte na příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce České republiky a podejte písemnou Žádost o zprostředkování zaměstnání.
(Bez osobní návštěvy Úřadu práce České republiky o zprostředkování zaměstnání požádat nelze; to znamená např. dopisem, elektronickou poštou, telefonicky apod.)
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
DS explicitně zmiňovány nejsou, ale viděl bych to i tak jako problematické.
Koncept datových schránek je vadný od samého začátku, původně to byl jen tunel pro vysosání peněz ze státu do správných IT firem a zdroj peněz pro Českou poštu.
Naši tuneláři to ale protlačili přes zákonodárce aby si tento tunel pojistili do budoucnosti. V okamžiku startu se mělo počkat pul roku, penize odepsat jako ukradené a projekt ukončit. Bohužel se dale tupě v tomto tunelu pokračuje a začíná to obtěžovat stale větší počet lidí.
Protože se ukázalo že to jde rozjela se divoká IT rozkrádačka i v dalších oborech jako jsou elektronické předpisy na léky, evidence aut, řidičů, CRAB, státní pokladna, system na MPSV a další.
Jedine řešení je tento systém kompletně zrušit. Překlopit systém na pouhou dobrovolnost, neni řešení, protože to situaci jen znepřehlední a zhorší.
Představte si že vstupujete do nějaké jihoamerické země, kde podobný systém funguje a má podobné parametry.
systém je povinný, ale jen pro firmy a obcany statní aparát ho může, ale nemusí používat
existuje fikce doručení
není jasné kdo poslal zprávu
systém sám maže zprávy, nebo si je musíte prodlužovat pomocí razítek
každého půl roku se mění podmínky
Zcela jasně takový systém odmítnete jako neprůhledný a jen podporující korupci.
Systém datových schránek musí být plně zrušen.
A ja bych vam uzakonil povinnost kupoval druhy disk, licenci na windows a licenci na ms office, nejlepe na vsechny me pocitace.
Myslenka dorucovat povinne do datovych stranek POKUD EXISTUJI je imo dobra. Zridit ji povinne vsem, tedy i babicce, ktera uz sotva vidi, je .. nevim, divne. Btw, my taky jednou zestarneme a budeme radi ze jsme radi. Ze zakona pristup do datove schranky tusim nelze dat nikomu. Jsem zadostiv, jak se to bude resit.
Ale zpet, vytvaret export do uzavrenych formatu je zlo, stejne tak jako poskytovat jakakoliv data v uzavrenych formatech. To jsem chtel puvodne rict.
Čím začít? Datové schránky vznikly a existují především proto, aby řešily problém státu, nikoli aby pomohly občanům – to, že náhodou vyhovují i některým občanům, je jen nechtěný vedlejší efekt. Datové schránky zavádějí nespolehlivou elektronickou komunikaci – u podání pořádně nevíte, kdo ho vlastně podal, a je velmi těžké zabránit tomu, aby nemohl podat vaším jménem někdo neoprávněně (viz nedávný článek zde na Lupě rozebírající rozhodnutí Nejvyššího soudu). Při doručování zejména fyzickým osobám je loterie to, zda najdete tu správnou schránku. Spousta věcí je vázána na to, že zpráva prošla ISDS, ale neexistuje zákonný způsob, jak prokázat, že k tomu došlo – je to založené jenom na tom, že vám někdo bude věřit, že příslušný certifikát je ten správný. Komunikace datovými schránkami je nešifrovaná a šifrovat nemůžete, ani kdybyste chtěl. Celá komunikace státní správy je úplně zbytečně svěřena jednomu subjektu, který tak má monopol, a navíc má nad veškerou komunikací moc. Dovedete si představit, že se stát bude soudit s Českou poštou, nebo se s ní budete soudit vy, a veškeré zprávy se budou v otevřeném tvaru předávat České poště a bude jenom na její libovůli, zda je doručí nebo nedoručí, zda je nepozmění nebo zda vaším jménem nepošle vymyšlenou zprávu? Monopol jednoho dodavatele je zbytečný, datové schránky jsou české specifikum nekompatibilní s čímkoli jiným, navíc je to jen další krátkodobé řešení na deset let, v souvislosti s eIDAS bude docházet k velkým změnám a je otázka, zda datové schránky vůbec přežijí a zda budou mít nějaký význam. Zákon o datových schránkách má spoustu chyb a nejasností, které se jen velmi pomalu řeší – např. hned na začátku zákon úplně změnil doručování ve správním řízení, přitom ale vůbec nenovelizoval správní řád a dokonce ho ani jednou nezmínil, takže pak například vůbec nebylo jasné, podle kterého zákona se má doručovat.
Nevím, jak jste došel k té částce – podle tohoto článku platil stát za provoz datových schránek 15 milionů měsíčně plus 18 Kč za každou poslanou zprávu. Myslím, že to tenkrát vycházelo, že se České poště platilo víc za datovou zprávu než za doporučený dopis s dodejkou.
Teď zrovna koukám na justice.cz a prověřuji si svého nového potenciálního dodavatele.
www.justice.cz- sbírka listin - kde je litera zákona č. 304/2013 § 66 c).
Jak to že některé firmy (s.r.o.) nemají zveřejněné účetní závěrky třeba i 5 let zpět?
Proč tedy vydávají zákony, u kterých nejsou schopni kontrolovat jejich naplnění?
Proč vám DS tak vadí ? Vzhledem k povaze mojí práce dost cestuji, DS jsem si zřídil zcela dobrovolně a naprosto mi vyhovuje, když můžu reagovat na jakýkoliv problém včetně pokut od pražských policistů ( přes DS je to levnější a bez bodů ). Když mi propadá pas nebo OP, dostanu do DS info. Nehledě na to, že když by doručovala pouze Pošta, je to pro nás daňové poplatníky výrazně dražši, kdo si to spočítal tak DS stojí něco mezi 2 3 Kč, doporučená pošta s dodejkou pokud se nepletu dnes kolem 50 Kč
Nic takového v zákoně není. V zákoně je, že pokud má subjekt aktivní datovou schránku a povaha písemnosti to nevylučuje, je úřad povinen doručovat do datové schránky. Jenže když podle dostupných údajů úředník schránku nenajde, nebo si není jist, zda patří skutečně dotyčné osobě, nemůže do ní zprávu poslat. Je pořád lepší, když něco pošle poštou místo datové schránky, než aby ten dokument poslal někomu jinému. Bohužel, ta přibližná identifikace osob, která je v datových schránkách, je nedostatečná. Opravdu bych nechtěl být v kůži úředníků a rozhodovat, zda příslušná datová schránka patří tomu člověku, kterého hledám. Lépe jsou na tom ti, kteří mají údaje z ROBu a datovou schránku mohou zjistit odsud.
Oba dva jmenované formuláře, Žádost o zprostředkování zaměstnání i Žádost o podporu v nezaměstnanosti, už můžete podávat elektronicky, stejně jako všechny ostatní formuláře z webu formulare.mpsv.cz, které podepisuje žadatel.
Uložení dat na serveru a identifikace čárovým kódem se nějakou dobu používalo, ale je to problematické z pohledu zákona na ochranu osobních údajů. Navíc pak úředník musí kontrolovat, co jste na vytištěném formuláři případně změnil. Snaha je směrovat to spíše k elektronickému podání.
To, že je dokument podepsán certifikátem vydaným interní autoritou MPSV je chyba a je to porušení zákona, dokument musí být za úřad podepsán „kvalifikovaným“ certifikátem (neznám teď z hlavy přesný pojem podle nové legislativy, ale snad mi rozumíte). Úředníci ÚP ČR mají kvalifikované certifikáty (možná ne úplně všichni, ale měli by je mít ti, kteří něco podepisují). Certifikační autorita MPSV je interní a její certifikáty by se neměly dostat běžně „mezi lidi“, ten, kdo ji potřebuje používat, ty kořenové certifikáty nainstalované má.
Český eGvernment v praxi:
Žádost o podporu v nezaměstnanosti i Žádost o zprostředkování zaměstnání můžete sice vyplnit vcelku pohodlně elektronicky na webu MPSV, ale následně musíte formulář vytisknout a přinést na ÚP. Portál obecně umožňuje elektronické podání či odeslání formulářů datovou schránkou, ale v tomto případě je přípustné pouze osobní papírové podání. Přitom v aplikaci se patrně počítalo s uložením dat na serveru MPSV a s tiskem čárového kódu podání na formulář. Takže by pak zaměstnanec ÚP pravděpodobně jen načetl kód a v systému by měl předvyplněný formulář. Nicméně realita je taková, že chudák úředník musí údaje z formuláře znova zadat do IS.
Pokud máte zřízenu DS a chcete do ní (logicky) dostávat informace z ÚP, pracovnice papírový formulář naskenuje a pošle skrz systém. Proboha, proč? Dokument v PDF je navíc podepsán EP jehož vystavitelem je CA MPSV! Opět: Proč? Proč např. katastrální úřad může používat kvalifikované certifikáty pro své zaměstnance a ÚP ne? Chápu, že provozovat vlastní CA je možná levnější či flexibilnější, ale na komfortu to nepřidá.
Aby vám fungovala automatická kontrola podpisů, musíte si sehnat, nainstalovat a "zdůvěryhodnit" potřebné certifikáty. Bohužel samotná stránka https://pki.mpsv.cz/pcs/certifikaty/ je zabezpečena certifikátem, jehož kořenový certifikát si odsud chcete stáhnout. Tady to začíná být trochu Hlava XXII…
Ve výsledku by přitom stačilo docela málo, aby to bylo alespoň trochu ku prospěchu občana, jen chtít.
A nyni k te realite, nejen ze kdyz ji urad nepouzije, tak se (tomu konkretnimu cloveku) nic nestane, dokonce vas uplne klidne budou popotahovat za to, ze jste neco neudelal, co jste udelat mel, protoze maji v ruce !papir! z posty, ze vam dopis od nich ... byl vhozen po 10 dnech do schranky. A tudiz je dorucen.
Pokud se budete soudit, tak sice pravdepodobne zvitezite (po 5+ letech), ale jak jiste chape kazdy kdo alespon obcas cte, bude to vitezstvi vpravde Pyrhovo. Ostatne viz (napriklad) opakovane ignorovani rozhodnuti dokonce Nejvyssiho soudu urady ohledne zverejnovani odmen. Kdyby veci fungovaly jak maji, tak by sef uradu musel uz natvrdo sedet, protoze je to on, kdo ma predevsim dbat na dodrzovani zakona, a to zjevne nedela. Dokonce cini presny opak.
Jen bych uzákonil pro fyzické osoby, že co není v datové schránce, od úřadu neexistuje. Takže se pak podívám do DS a budu vědět, jestli mi nějaký úřad něco psal, nebo ne. Takhle pořád existuje nejistota, že pošťák zabloudil. A taky bych jim přikázal to skladovat zdarma 3 roky s možností exportu do PST nebo sady EML souborů.
Jisteze, ten jeden clovek na 10k obcanu (+-) by pochopitelne stal tak neuveritelnou castku, ze je lepsi, kdyz si na kazdych 10 obcanu zaplatime vlastniho policajta.
V civilizovanych zemich se totiz rozhodne nepovazuje za dorucene neco, co doruceno nebylo. A duvodu proc nemusite zasilku obdrzet, jsou tisice. Ale chapu, ze v zemi kde uz si podnikatel nemuze udelat vice nez 3 dny volna (a i to jen s velkou davkou odvahy) je osobni predani jednou za 10let vazne problem.
Vsak to tak jiz je, kdyz vam prijde dopis do vlastnich rukou, a 10 dnu si jej nevyzvednete, tak vam jej (mozna) vhodi do schranky, ale v kazdem pripade povazuji za doruceny. Tudiz pokud jste se pohadal s mistni postackou ... (ten papirek ze vam neco prislo se vypari pochopitelne take).
soudní doručovatelé??? tak to by bylo opravdu nákladné, kdo by to zaplatil? snad ne všichni tedy i ti slušní daňoví poplatníci, kterým není problém doručovat?
to vážně nechci, ze svého doplácet na lidi, které nelze dohnat normálně poštou, možná až budu mít příjem jako v "civilizované zemi" tak pak to ze svých daní dám :-)