Hlavní navigace

David Duroň: Mobilní verzi O2TV si už stáhlo 138 tisíc uživatelů. Chystáme její rozšíření

Jan Potůček

„Rádi bychom se zaměřili na možnosti měření mobilního GRPs, protože naše služba O2TV Go oslovuje mladé diváky,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel marketingu O2 pro segment domácností

Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Poměrně nedávno jste spustili novou službu O2TV Go, jejímž prostřednictvím lze sledovat O2TV na chytrých mobilech, tabletech a počítačích. Proč jste se rozhodli expandovat do mobilních zařízení a s jakým cílem?

Do O2 jsem nastupoval s vizí, kterou jsem pojmenoval „I have a dream“. Byly to celkem 4 sny popsané z pohledu obyčejného zákazníka a jeden z nich se týkal právě O2TV. To, co vidíte teď, je první polovina snu. Sen o revoluční televizi se v podstatě skládal z několika záměrů, které bych anglicky označil jako Everytime, Everywhere a Everyone. Přičemž Everytime znamená, že si můžete s televizním vysíláním díky funkcionalitě Nahrávání cestovat v čase 30 hodin zpět a využívat tzv. Zpětné zhlédnutí, což byla funkcionalita, která byla v době, kdy jsem před rokem do firmy nastupoval, už spuštěna – na nové technologické platformě O2TV. Následuje Everywhere, což je naše snaha doručit obsah zákazníkovi na jeho zařízení, ať už je kdekoli. Ve firmě se na tom už pracovalo, nebyla to tedy žádná novinka, pouze se to připravovalo v trošku jiném rozměru, než jsme to nakonec rozjeli.

Urychlily přípravy spuštění O2TV Go snahy konkurence, která chystá něco podobného? Existuje už služba Horizon od UPC, která ale dosud nebyla spuštěna v České republice a nedávno oznámil vstup do mobilních televizních služeb i bývalý ředitel České televize a Óčka Jiří Balvín, který nabízí TV4You.

Nijak. Postupovali jsme a postupujeme podle dlouhodobých strategií, těch čtyř základních kamenů, chcete-li snů. Řekli jsme si poměrně jasně, co a kdy chceme dostat mezi naše zákazníky. Součástí naší strategie je i exkluzivní obsah. Konkurence tedy rozhodně nebyla to, co nás donutilo na O2TV Go pracovat, bylo to naše strategické rozhodnutí a v tomto segmentu vidím velkou příležitost. Je to exkluzivní zábava v kapse, nejlepší mobilní televize na trhu. Toto je náš cíl.

Ohledně unikátního obsahu půjdete cestou nabízení existujících prémiových kanálů jiných provozovatelů, nebo budete stavět svoje vlastní obsahové služby?

Zvažujeme obojí. Před časem jsme takto nabízeli národní hokejovou ligu, ale u těchto obsahových práv je obecný problém, že musíte jako výhradní distributor zajistit, aby první dva nebo tři zápasy z každého kola byly vysílány s pokrytím alespoň 90 procent obyvatel, což my sami v životě nezajistíme. Takže O2TV sice vlastnilo hokejovou extraligu jako takovou, ale ty nejdůležitější zápasy stejně nemohla mít exkluzivně, protože jsme tenkrát nebyli schopni technicky zajistit požadovanou distribuci. A to byl podle mě problém: že jsme nevlastnili celé to těleso. Takže když jsme přemýšleli nad tím, co exkluzivně vlastnit, byla jasná podmínka, že to musíme vlastnit od začátku do konce. Nemůžou u toho být žádné další podmínky, že se něco může vysílat jenom někde a někdy.

O2TV nyní nabízí přenosy anglické fotbalové Premier League. To je váš vlastní obsah, nebo přenášíte prémiový kanál Digi Sportu?

Jedná se o exkluzivní vysílání prémiových kanálů Digi Sport 1 a 2. Na kabelové síti můžete Premier League sledovat pouze u nás na O2TV a nebo v mobilní televizi O2TV Go.

Co se týká O2TV na mobilních zařízeních, technicky to asi není nic složitého na spuštění, ale co vysílací práva?

Ano, vysílací práva jsou zajímavé téma posledních let a máme okolo vyjednávání spoustu „veselých příhod z natáčení“. Já jsem v O2 rok a v podstatě v době, kdy jsem nastoupil, už ve firmě ležely smlouvy s dodavateli obsahu. Tedy nevyřešené smlouvy. A nebylo to o tom, že by O2 v tomto ohledu bylo pasivní… Na naší straně byla snaha věci řešit, ale moc jsme se nikam neposouvali. Celý trh jako by vyčkával, kdo začne první, kterým směrem se kdo vydá, takže nakonec se toho vlastně nikdo nechtěl dotýkat. Jenomže jakmile začnete vystrkovat růžky, jste víc vidět a víte, že jdete do úplně nové oblasti, kde je nutné mít licence vypořádané, je potřeba mít v této oblasti jasno. Věděli jsme, že už není na co čekat. Práva jsme potřebovali mít vyřešena. Proto jsme také zrychlili a zintenzivnili jednání s televizemi.

Nabralo to na obrátkách, rozjeli jsme debatu kolem televizních a obsahových práv jako takových. Nebylo to ale o tom, zda můžeme nebo nemůžeme vysílat kanály „must carry“. Za to, co je volně ve vzduchu, rozhodně platit nebudeme. Naše dohody s televizemi se týkají toho, kolik budeme platit za HD verze jejich kanálů, kolik stojí funkcionalita TimeShift, TVE práva apod. Bavíme se s nimi o konkrétních cenících. Smlouvy máme v podstatě už dořešeny, ladíme jen takové to slovíčkaření.

Kolik lidí si od té doby stáhlo aplikaci O2TV Go?

Momentálně máme 138 tisíc stažení, dělá nám to velikou radost. Jakmile si televize uvědomily, o co jde, začala se debata s nimi malinko roztahovat právě ještě o mobilní část práv, tedy o práva na OTT služby.

A neřešíte v těch smlouvách fakt, že vysílací práva, která nakupují televize pro akviziční pořady, jsou třeba jen pro terestrické vysílání, nebo pro kabel, a vy teď vlastně provozujete internetovou televizi, což je technologicky něco jiného? Nemusí se pro takové vysílání nakupovat speciální práva?

Drtivá většina obsahu, který dnes máme v nabídce O2TV, už OTT práva zahrnují zcela automaticky. To znamená, že s dodavateli zahraničních kanálů máme vykrytá práva i na OTT již delší dobu. Konkrétně se to týká zajištění OTT práv pro všechny placené kanály. V tomto režimu s nimi pracujeme řadu let a poskytovatelé obsahu už dnes považují za nutnost, že tyto kanály právy disponují.

Zmiňoval jste statut must carry, což je aktuálně poměrně velké téma, protože tato podmínka skončila a velké komerční televize požadují po operátorech placených služeb, aby jim za jejich kanály platili. Obrátili se i na O2? A s jakým výsledkem?

Nebudeme televizím platit za něco, co je k dispozici zdarma. Jsme ochotni platit za služby, které jsou na IPTV unikátní. Takové, které nenabídne terestrická ani satelitní televize. Ale za free-to-air obsah, který si může kdokoli stáhnout s jakoukoli anténkou, neplatí nikdo, takže nevidím důvod, proč bychom za něj měli platit my.

Takže jde o Zpětné zhlédnutí, televizní archiv…

Přesně tak.

Je v tom balíčku, za který platíte Nově, třeba i její placená videotéka Voyo? Nebo to pro vás je konkurenční služba proti vaší Videotéce O2TV?

Není, vůbec ne. Jedna ze součástí naší strategie je, že bychom rádi byli největším obsahovým agregátem na trhu. Takže i když už máme v O2TV vybrané televizní archivy a O2 Videotéku, chceme do ní integrovat i další obsahy od jiných provozovatelů. Naší službou je internetová konektivita, ať už fixní nebo mobilní, a také unikátní služby s obrazem a zvukem. Jednáme tedy s dalšími hráči na trhu, i s čistě internetovými projekty.
Rádi bychom byli platformou, která může nabídnout zpoplatnění a podíl na zisku komukoli, kdo má zajímavý obsah. S tím my potom můžeme kouzlit, protože ho dokážeme streamovat, odehrát na mobilu, tabletu, počítači, můžete si ho uložit do svého osobního cloudu, můžete s ním dělat spoustu věcí. Takže pro mě nikdo na trhu není konkurent, všichni jsou „parťáci do hry“, pokud chtějí hrát.

Ale je otázka, zda se budou třeba chtít dělit o svoji marži za vlastní placené služby.

To už je jejich věc. Buď nemáte nic, a nebo poloviční nic. Jestliže teď přežívají se ztrátou nebo kladnou nulou, mohou rozhodně mít víc. Máme zákazníky, umíme zpoplatnit, umíme zaúčtovat a umíme se o zisk rozdělit. Pokud jsou si natolik jisti, že jejich obsah je tak zajímavý, že za něj budou lidé ochotni platit, budeme je vítat s otevřenou náručí. Pokud tu sebejistotu mají, náš zákazník si jejich obsah najde a začne za něj rád platit.

Říkal jste, že se tyto novinky u O2TV připravovaly už před vaším příchodem i před vstupem PPF do O2. Došlo po změně majitele k nějakým radikálnějším úpravám těchto plánů?

K žádné zásadní změně nedošlo. Ale jedna zásadní věc se vlastně stala, a to je rychlost schvalování. Když jsme dostali nabídku na Premier League, do 48 hodin jsme byli schopni to zprocesovat a schválit. Při vší úctě si nedokážu si představit, že by se to samé stalo v jiných telekomunikačních korporacích, kde jsem měl tu možnost pracovat. To je nemyslitelné. Je to tak velký kontrakt, že by to muselo jít na centrálu, na všechno by se musely připravit podrobné business casey. V tomto případě se udělal jednoduchý benefit case, ověřilo se, zda to dává finančně a strategicky smysl, a jakmile jsme zjistili, že to smysl dává, proběhlo bleskové schválení.

Do 48 hodin poté, co jsme sedli k počítači a řekli, zda nám to dává nebo nedává smysl, se to schválilo. To byl neskutečný adrenalin. Zavolali jsme partnerovi na Slovensko, přes telefon jsme si plácli a začal neskutečný šrumec, protože byl čtvrtek večer a v sobotu začínala Premier League. A v O2 o tom ještě nikdo nevěděl, protože se o to ucházeli i jiní hráči na trhu a bylo to tedy tajné.

O2 už dříve deklarovala, že má k dispozici výsledky sledovanosti všech televizních programů, které máte ve své nabídce. Používáte nějak tato data, poskytujete je někomu?

Ne. Zatím je pouze ladíme a zlepšujeme přesnost díky nové metodologii. Máme na to profíky v teamu O2 Média, který vyvinul a začal dočišťovat algoritmus výpočtu. Byli bychom strašně rádi, kdyby se začala měřit mobilní GRPs, to znamená ne klasická televizní GRPs, ale opravdu sledovanost mobilní televize v přenosných zařízeních. Proč? Protože už dnes vidíme, že mobilní televize O2TVGo má vysokou sledovanost v segmentu, který je snový pro většinu klientů a u kterého ve sledovanosti klasická TV spíše stagnuje nebo klesá. Existuje víc modelů, kdy mobilní televizi můžete ocenit: buď jste takzvaně „na cestě“, to znamená, že jste někde venku, a nebo jste „na cestě z obýváku“ doma, protože zbytek rodiny chce sledovat úplně něco jiného než vy, a manželce tak pustíte její oblíbený seriál na velké televizi a vám stačí tablet nebo telefon na terase. Mě samotného fascinuje, jakým způsobem a jací lidé tuto službu konzumují. Podle mě je ideální čas na to začít tuto sledovanost měřit. O2TV a O2 Internet nám pomáhá v úspěchu ve věkovém segmentu 25 až 30 let, tedy přesně tam, kde jsou lidé, kteří umí s těmito technologiemi pracovat a zároveň u televize netráví tolik času, kolik by si televize samotné přály.

Vy ale máte oproti peoplemetrům obrovskou výhodu v tom, že O2TV díky mobilní verzi není vázaná na domácnost jako stávající měření Mediaresearch.

Jde o jiný způsob chování. Mobilní televize je v kapse konkrétního člověka. Přesně víte, zda se na daný pořad skutečně dívá nebo nikoli. Například televizi v mobilním telefonu nenecháte na stole v restauraci zapnutou a neodskočíte si.

Je zajímavé, že O2TV z placených kabelových a IPTV služeb jako jediná zaznamenává v poslední době stoupající počet zákazníků. Čím si myslíte, že to je? Právě mobilní službou O2TV Go?

Jakmile se zavedlo pozemní digitální vysílání, placeným službám začali ubývat zákazníci. Všem to padá dodnes, i když je vidět, že poslední dobou už ne tak moc jako v době těsně po přechodu na digitální vysílání. Roste pouze O2TV a ostatní IPTV poskytovatelé, což nám samozřejmě dělá obrovskou radost. Vezmeme-li to čistě podle vysílacích platforem, kabelová televize jako taková je pořád pod úrovní počtu zákazníků před digitalizací, úplně nejstrašnějším obdobím pro ni byl první až třetí kvartál 2013. Satelitní televize je také pod stavem z doby digitalizace. IPTV technologie se od prvního kvartálu 2012 neustále drží v pozitivních číslech a kvartálně jí přibývají zákazníci. Výrazněji se to zvedlo ve chvíli, kdy jsme přecházeli s O2TV na novou technologii a spouštěli k tomu kampaň. Další skok následoval se spuštěním mobilní televize O2TV Go. Nejvíc nám pomohla funkce cestování v čase televizního vysílání, to je nejoceňovanější vlastnost O2TV u našich zákazníků. Kdo tuto funkci alespoň jednou vyzkouší, propadne jí a není cesty zpět. :-)

Ještě k tomu zpětnému přehrávání obsahu televizí. Není problém v tom, že některé televize nakupují pořady na kratší dobu, než si je může zákazník O2TV díky vaší službě „cestování časem“ přehrát? Nemusíte je v určitý čas zablokovat?

Ne, to je věc každého zákazníka. Když si na VHS doma nahrajete film, který běží v televizi, taky vás za to nikdo nemůže postihnout. Navíc tak naši zákazníci krom pořadů zhlédnou i reklamu, která se kolem pořadu nahraje také.

Ale to je pro vlastní potřebu.

Ale u O2TV to je to samé.

Ale O2 používá hromadné úložiště, které je u vás, nikoli u toho zákazníka.

Pokud si něco nahrajete, je to nahrané jenom pro vás, nikdo jiný k tomu přístup nemá. Pokud si nahrajete nějaký film, my vám ho teď v novém nastavení služby O2TV držíme po dobu jednoho měsíce v objemu 100 hodin. A to je skutečně váš osobní disk, který máte k dispozici jako cloud a k tomu nemá přístup nikdo jiný než vy.

Televize tedy nemají šanci to nijak rozporovat?

Nemají k tomu důvod.

Kolik má vlastně O2TV aktuálně zákazníků? Pokud tedy vezmeme všechny její verze včetně O2TV Go

178 tisíc.

A kam byste se chtěli díky těmto novým službám dostat? Kolik nových zákazníků byste chtěli získat?

Ze zahraničí víme, že průměrně 15 procent báze využívá funkcionalitu multiscreen – tedy sledování na dalším mobilním zařízení. To znamená, že když máme přibližně 180 tisíc zákazníků, tak nějakých 22 tisíc z nich bude tuto službu využívat. Jak rychle se tato novinka chytne na trhu v České republice, to by bylo věštění z křišťálové koule. Bavíme se rozhodně o desítkách tisíc zákazníků. A tomu věřím. Stávající vývoj je velice dobrý.

A váš osobní odhad? Padne letos hranice 200 tisíc zákazníků O2TV?

FIN19

Tím by sen, o kterém jsem mluvil na začátku, měl moc hezký příběh a konec. Přeji si, aby jich do konce roku 200 tisíc bylo. Když ne, zvu vás na oběd.

Foto: Karel Choc, DigiZone.cz