Hlavní navigace

Den, kdy byl zrušen Facebook

19. 5. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Zní to jako dobrý námět katastrofického filmu. Lidé z čista jasná ztrácí spojení se svým virtuálním egem, bloumají opuštěností, bezprizorností a tmou. Facebook padl, přichází středověk. Asi tak by si to představovali novináři ve své poslední leči na Facebook. Jak velké zlo je Facebook a způsobí jeho smrt rozpad euro-atlantické civilizace?

Spodní část amplitudy

Ještě před několika měsíci byl Facebook vynášen do nebe jako sociální sít zajišťující společnost osamělým, kontakt vycestovalým a nové podněty vyprahlým. Moderní novinář si neměl představit život bez účtu na Facebooku, díky němuž by mohl podchycovat nejnovější trendy a zájmy lidu. Volebních preferencí chtivý předvolební politik neměl existovat bez účtu na Facebooku, v němž by zvěstoval lidu důvody k jeho zvolení, protože takto přece zvítězil Barak Obama. A cožpak za takového stavu by si „obyčejný občan“ mohl dovolit jednat jinak? Zejména, když média masírují odhaleními, že dva miliony Čechů jsou již přítomny na Facebooku? Kdo jste vy, abyste stáli opodál?

Pak se amplituda nadšení provázející každé nóvum zhoupla. Tak, jako bylo dříve v módě Facebook vynášet, stalo se módou jít proti proudu a hanět. Autor článku amplitudu prošvihl, protože pracoval na jiných článcích, takže nyní mu nezbývá, než se pokusit zaujmout stanovisko kritické, nezaujaté, protože na vlně už nepojede v čele a byla by škoda tvářit se, že Lupa nebyla napřed, když šlo o vlnu. A že to je vlna parádní.

Hloupé totiž na všem tom překotném vývoji je, že ne každému došlo, že Facebook ona řemesla, profese či jen prostou existenci té staré dobré práce nezbavil. Jen přidal práci novou.

Lupa na Facebooku

I Lupa má svou stránku na Facebooku. Dozvíte se zde, co je nového kolem Facebooku, upozorňujeme na zajímavosti i problémy spojenými s Facebookem. Přidejte se mezi naše fanoušky a budete informováni…

Internet proti Facebooku

Vše začalo nenápadnými změnami smluvních podmínek, které zpřístupnily „implicitně“ zase o něco více dat než dříve. Kdo si chtěl uchovat stejnou úroveň soukromí, musel měnit nastavení filtrů, zpravidla u aplikací, jejichž nastavení dohledal málokdo. Většinou si toho ale nepovšiml. Šlo vlastně o „drobnost“.

Kdo zafungoval, byla nadace Electronic Frontier Foundation, nezisková společnost zastupující uživatele Internetu v právních sporech s korporacemi a „chránící elektronické pohraničí“, v poslední době především s ohledem na soukromí uživatelů. Ta vydala hezkou ilustrační zprávu dokumentující postupný vývoj podmínek Facebooku, především ukrajování soukromí uživatelů. Result musel být pro čtenáře jednoduchý: Facebook na vaše soukromí kašle.

Facebook: Changes in default profile settings over time

Jak se vyvíjela implicitní nastavení bezpečnosti na Facebooku? Zdroj: Evoluce soukromí na Facebooku

Tady je spravedlivé dodat, že nekašle, ale obchoduje s ním. Aby se Facebook proměnil v marketingovou síť dodávající brand-makerům a opinion analyzerům podklady, musí bezpodmínečně uvolnit přístup k datům uživatelů, tedy umožnit monitoring toho, co si kdo říká nebo myslí (zatím jen na Facebooku, do hlavy vám zatím nikdo nevidí). A to bez změn podmínek nejde. Firmy potřebují, aby jejich marketingová oddělení mohla procrowlovat, co si uživatelé říkají o jeho produktu, jenže podle starých podmínek komunikaci lidí viděli jen jejich přátelé. A tak bylo třeba ji rozvolnit, aby se mezi přátele mohli napasovat i platící klienti jako vyhledávače Bing či Google, ale také analyzery firem jako Radian6 nebo Dialogix, které odevzdávají velkým spotřebním značkám „alerty“ a sentiment analýzy týkající se jejich značek a produktů.

The New York Times spočítaly, že nastavení soukromí na Facebooku dnes obnáší více než 170 předvoleb v 50 kategoriích. Facebook na to odpověděl, že chce umožnit uživatelům precizní nastavení. Budiž. Prohlášení o ochraně soukromí (Privacy statements) se rozrostlo z 1004 slov v roce 2005 na 5830 slov v letošním roce, přičemž svým rozsahem v listopadu 2009 překonalo Ústavu Spojených států a je několikanásobkem délky textů jiných podobných služeb.

Problémy jsou dalekosáhlé a založené na tom, že nezávisí jen na tom, co děláte vy, ale také, jak zodpovědní jsou vaši přátelé. Některé informace totiž mohou pro aplikace či stránky nasdílet i vaši přátelé. A vy se pak divíte, jak to, že vám dojde e-mail s vaší fotkou a lákavým představením služby, kterou vám doporučuje váš kamarád, aniž by ten o něčem věděl nebo aniž vy jste někomu dávali své kontakty.

Co o vás mohou vyzradit vaši přátelé?

Tušíte, jaké všechny informace o vás mohou vyzradit slídivým aplikacím vaši kamarádi?

Myšlenku EFF rozvedli další, asi nejlépe a nejprovokativněji pak Dan Yoder v textu Deset důvodů, proč odejít z Facebooku, jehož český překlad jsme vydali na Rootu. Text se stal jedním z nejsdílenějších materiálů na Facebooku (voot paradoksy) a nejcitovanějším textem poslední doby.

Mezinárodní den odchodu z Facebooku

Ostré reakce počítačového lidu, který vždy slul revoltou, zejména, byla-li proveditelná klikáním myší a od klávesnice, na sebe nedala čekat a železo bylo kuto, dokud byla nenávist lidu žhavá. Dalším populárním textem Internetu se stal návod, jak zrušit účet na Facebooku, čemuž pomohl fakt, že to není vůbec jednoduchý postup. Zatímco na ostatních službách dvakrát kliknete a vaše data jsou v pánu i s vaším účtem, na Facebooku potvrzujete, potvrzujete a když nedáváte pořádně pozor, tak ani nevíte jak, a už odklikáváte, že vás přátelé mohou oslovovat i přes smazaný účet. Takových návodů nebylo dosti – a stanovilo se mezinárodně platné datum pro facebookovou sebevraždu. To, když vznikl web Odcházíme z Facebooku, jenž vyhlásil jako ideální datum pro zrušení účtu na 31. května. Pokud to chcete udělat stylově (či spíše teatrálně), spěchejte, zatím se našlo 4350 těch, kteří provedou rituální digitální seppuku a další regulérní příležitost bude až za rok. Jinak se budete mazat v tichosti, zapomnění a bez světel médií, která se popasou na vaší virtuální záhubě. Co na tom, že příslušný počet uživatelů získává Facebook v průměru za deset hodin.

Odpor z Facebooku je taky business

Facebookofobie je regulerní business. Pravda, ještě na ni nejsou prášky, ale je dost možné, že nějaká z továren čínského Shenzhenu již balí zaručeně naturální pilule nevyprodaných generik do lákavého modrobílého obalu. Jedním z těch, kdo se rozhodli využít téhle vlny, byla čtveřice studentů stojících za projektem Diaspora. Ten má vybudovat open-source Facebook. Přes Kickstarter (projekt na vybírání peněz pro start něčeho zajímavého) již na svůj záměr vybrali 180 000 dolarů od pěti tisícovek dárců. To není málo, ale na poražení Zuckerbergova impéria to stačit asi nebude. Přes všechna slova o výhodách decentralizovaného a open source řešení.

Návodů, co a jak upravit ve svém nastavení soukromí na Facebooku se na internetu vyrojila celá řada, situaci tak vytěžila i média. Smysluplnou aktivitou se stala především stránka Reclaim Privacy. Ta umožní oscanovat váš účet na Facebooku a navrhnout vám jeho lepší zabezpečení. Zajímalo by vás, co všechno o vás může kdokoliv přes Facebook zjistit? Na to zase slouží tato experimentální služba, díky níž můžete procházet Facebook Graph API.

Máte dobře nastavená práva?

Reclaimprivacy.org aneb víte, jak máte nastavenou úroveň soukromí na Facebooku?

Facebook: dobrý sluha, špatný pán

Je nebezpečné uvěřit, že Facebook může za všechno. Facebook nedělá nic jiného, než že zpřístupňuje data, která jste do něj uložili s vědomím, že jde o sociální síť určenou ke sdílení dat. Pokud chcete, nemusíte se nastaveními soukromí na Facebooku vůbec zabývat. Stačí, když fotografie rozesíláte svým kamarádům přes email, ukládáte je na svůj server přes FTP nebo používáte jiné k tomu určené a asociální služby.

Když jste se rozhodli být sociální, je to vaše věc. Vše, co do Facebooku nacpete, z něj může vyplavat. Nemusí to být vůbec díky změně podmínek, stačí škodolibost včerakamaráda. A co hůře, vše se dá poměrně pohodlně najít.

Až budete mít potřebu se Facebooku svěřit, pamatujte na to. Pobyt ve Facebooku není souboj o to, kdo víc vyprodukuje, kdo bude mít více komentářů a přátel, ale nástroj na to, jak být v kontaktu s lidmi, s nimiž v kontaktu být chcete. Mediální pokřik povadne, v lepším případě si z něj Facebook vezme ponaučení a alespoň zpřehlední možnosti nastavování soukromí, pár tisícovek lidí demonstrativně zruší účet na Facebooku s tím, že si jej do konce roku polovina z nich obnoví.

Špatné pro business

Především ale pamatujte na to, že Facebook je stále špatné místo pro dělání businessu. Pracně a draho vytvořenou stránku či naprogramovanou aplikaci vám může Facebook kdykoliv zablokovat a nemáte dovolání. České Arbomedia se kdysi na tiskové konferenci chlubilo, že bude i v tomto partnerem Facebooku, ale to za prvé platí jen pro jemu platící zákazníky a za druhé jej již pravděpodobně praxe vyvedla z omylu.

Hlavní potíž tu tkví v tom, že Facebook nedávno zavedl nové bezpečnostní opatření. Stránku, která je několikrát nahlášena (přesný počet se neví) je automaticky zablokována a její odblokování je věcí dobré vůle někoho z Facebooku, komu se ozvete přes formulář, kdybyste ho náhodou na webu našli. Že je to nepravděpodobný problém? Své si o tom myslí česká ODS, které byla zablokována stránka Virtuální demonstrace právě tímto způsobem. Nešlo přitom o žádného sofistikovaného hackera, někdo prostě zajistil, že stránka byla dostatečně četně nahlášena z různých účtů jako nevhodná. Dovolat se nápravy je prakticky nemožné, Facebook je americká firma, která se řídí americkými zákony a české firmy jsou pro ni příliš nepodstatní partneři.

Cokoliv, co na Facebooku vybudujete, můžete tedy také obratem ruky ztratit a nic s tím nenaděláte. I na to pamatujte, dodržovat podmínky a pravidla nestačí, protože v tomto ohledu vlastně žádné neexistují. Firmy si tohoto problému začínají všímat a zejména ty evropské jsou, co se Facebooku týká, náhle opatrnější. V Evropě je Facebook zatím opravdu spíše móda, řada států jako Německo má zatím své lokální úspěšné služby a Facebook tam trvale nezvítězil a neschopnost se s ním dohodnout a zajistit si stabilní prostředí pro podnikání na něm, odrazuje.

I tahle vlna se přežene

I když je docela dobře možné, že za pár let o květnu roku 2010 budeme hovořit jako o přelomu, kdy Facebook byl na vrcholu slávy, z níž už šel jen dolů. Pokud se Facebook poučí a nastaví rozumné podmínky i kvalitní přístup, projeví se to pozitivně v jeho finanční bilanci, jinak ho čeká odliv zájemců a bude jen na jeho neschopnosti, jak ostrý odliv to bude.

BRAND24

P.S.: Je docela legrační, když se do ochrany vašich soukromých dat zapojuje Evropská unie a Evropská komise, kteréžto obě s chutí vaše data v mnohem větším rozsahu předávají bezpečnostním službám v USA a kdo ví komu ještě. Tomu se říká v lepším případě populismus…

P.P.S.: Chybí vám ten slíbený thriller z úvodního perexu o dni, kdy byl zrušen Facebook? Vezměte si Den Trifidů a změňte úvodní zápletku ze ztráty zraku na ztrátu Facebooku…

Chystáte se demonstrativně zrušit účet na Facebooku 31.5.?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).