Hlavní navigace

Deset tipů pro dosažení deseti tisíc návštěvníků denně (1.)

19. 1. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Optimalizace pro vyhledávače se usídlila v našich luzích a hájích poměrně rychle a každý zřejmě vidí v optimalizaci spásu. Ale SEO je jen jedním z mnoha činností, které je nutné provádět. Ještě před tím, než vůbec začnete o SEO uvažovat, je třeba si rozmyslet pár věcí, bez kterých web nepostavíte, potažmo nepřilákáte na něj kýžený počet lidí.
Pomoci by vám mohlo následujících deset tipů, které uvádí Clint Dixon v sekci Google Optimalization na SeoChatu. Pravidla to nejsou převratná, ale nebude na škodu, když si je zde uvedeme. Zároveň si je dovolím doplnit a opatřím je komentářem.

Intro

Jakmile si uděláte analýzu cílové skupiny a budete vědět, pro koho chcete web dělat a proč ho vlastně potřebujete, pak budete chtít vědět, kolik lidí vám na něj bude chodit a kolik peněz by vám mohl vydělat.

Ačkoliv titulek článku navozuje poněkud užší pohled, tedy něco o zvyšování návštěvnosti, jsou všechny zmíněné tipy daleko šířeji pojaté a vytvářejí podhoubí pro postavení úspěšného webu, který bude úspěšný i finančně. Vycházím tedy z předpokladu, že již víte, jaký web a pro koho budete dělat.

Je deset tisíc denně hodně?

Můžeme vést debatu o tom, proč právě deset tisíc návštěvníků denně. Velikost vaší cílové skupiny (a od toho se odvíjející případná návštěvnost) samozřejmě závisí na produktu či službě, kterou nabízíte, na jakém trhu a teritoriu chcete působit atd. Je dobré mít alespoň přibližný odhad toho, jak velká je vaše cílová skupina.

Základní odhad lze udělat poměrně jednoduše. Vezměme si příklad, že chcete provozovat česko-slovenský web o deštnících s možností online prodeje. Deštník si může koupit prakticky kdokoliv, ať už se jedná o dívku, muže, sekretářku či byznysmena. Čili kromě malých dětí každý internetový uživatel.

Z výzkumů zjistíte, že internetových uživatelů v ČR + SR je zhruba 4,5 milionů. Z toho těch, kteří jsou schopni si něco koupit, je 90 procent (odhad, tj. cca čtyři miliony). Pokud se vám podaří získat z těchto čtyř milionů za rok pět procent, můžete být spokojeni. Dále počítejte s tím, že se vám na web budou uživatelé vracet, každý během toho roku průměrně čtyřikrát (odhad). Z toho vychází, že denně můžete počítat se zhruba dvěma tisíci návštěvníky. To není špatné číslo, že? S tím už se dá pracovat. Ale přitáhnout lidi na web nestačí.

To nejdůležitější leží jinde. Klíčové je, jaký profit (a samozřejmě i náklady) vám návštěvníci vygenerují. Pokud vám nevydělají svými nákupy (v případě prodeje reklamy svými návštěvami) ani korunu, pak to je ztrátu času (v tom lepším případě) a k tomu většinou i vyhozené peníze.

Následujících deset tipů nemá za cíl spasit váš web, ale měly by ukázat, jakým směrem byste se měli vydat, pokud chcete mít šanci na vytvoření dobrého a navštěvovaného webu, který si na sebe vydělá. Jedná se o nejhrubší vrstvu, kterou můžete dále bod po bodu rozvíjet.

10. Obsah

Říká se, že obsah je král, ale odkazování je královna, já bych tu vyzdvihl zejména obsah (a královnu necháme zatím spát) a zdůraznil, že s obsahem stojí a padá celý web. Jinými slovy, královna bez krále je jako krk bez hlavy.

„Google loves content, so you can never have too much content.“ Volně přeloženo, nikdy nemůžete mít dostatek obsahu, který vyhledávače (Google) milují. Zjišťujte, co zajímá vaše návštěvníky či potenciální návštěvníky, a pište zajímavé a poutavé texty. Ale pozor na hantýrku z vašeho oboru. Na tu ani na firemní žargon či kódy, pokud se web přímo tímto tématem nezabývá, není nikdo zvědavý a nikdo takovým výrazům neporozumí.

Nezapomeňte na KECy. Ne, neradím vám, abyste psali blbosti. KEC je dobře zapamatovatelná zkratka pro Keyword Enriched Content. Jinými slovy obsah, který obsahuje klíčová slova. Připomínám, že čtenáři na Internetu primárně nečtou, ale těkají očima a potřebují záchytné body. Vytvořte jim jich pár právě zvýrazněním klíčových slov. Ale nepřehánějte to s hustotou – více najdete v seznamu nejpokládanějších dotazů o SEO. Problematikou psaní textů se zabývala také Letní škola SEO.

9. Jméno domény


Často se vedou spory o tom, jestli mít ve jménu domény klíčové slovo nebo ne. Clint Dixon naprosto správně říká: „Your brand is your image“. Z čehož jednoznačně vyplývá: nelze-li zvolit doménu s klíčovým slovem (slovy), které charakterizuje váš business, raději zvolte zapamatovatelnou adresu a klíčová slova vkládejte do adresářové struktury webu.

Uveďme si příklad. Máte firmu Rainy Ways a prodáváte pánské a dámské deštníky, pláštěnky. A nepromokavé přehozy. V případě použití klíčových slov v doméně by to vypadalo například takto: www.destniky-plastenky-prehozy.cz. Kdo si to bude pamatovat? Asi nikdo. Na vizitkách to vypadá podivně a moc prostoru pro kreativitu vám to nedává. Navíc si s tímto názvem budete těžko budovat brand (značku).

Naopak, zvolíte-li doménu www.rainy-ways.cz, pak jednotlivé podstránky mohou vypadat například takto:
www.rainy-ways.cz/destniky/panske
www.rainy-ways.cz/destniky/damske
www.rainy-ways.cz/prehozy/legracni
  www.rainy-ways.cz/plastenky/detske/

Tak budete mnohem lépe identifikovatelní a budete si s každým zápisem domény budovat svou vlastní „sexy“ značku.

8. Hosting

Záležitosti hostingu webu mnoho lidí v souvislosti s provozem stránek moc neřeší. Prostě stránky někam dají a pak až teprve zjišťují, co jde a co ne (přesměrování, poddomény, mod_rewrite, cron apod.). Ideální je, pokud máte dost peněz na vlastní server, na kterém si můžete sami nastavit vše potřebné.

Realita je ale jiná a při pohledu do peněženky si uvědomíte, že to nebude tak horké. I když ceny server housingu klesají, velmi často se využívá webhostingu pro počáteční fáze provozu stránek s následným přesunem na vlastní server. Ani to není bez rizika. Každá verze PHP, MySQL či jiných komponent softwarového vybavení serveru může vykazovat odchylky, které ale mohou způsobit úplnou nefunkčnost a nutnost přepracování. Důsledná analýza na začátku ale tyto náklady dokáže významně snížit. Mimochodem, na freehosting rovnou zapomeňte. Spolehlivější je snad i sklerotická stařenka.

Výběr web hostingu vyhovující vašim potřebám a pravidelné zálohování, to jsou naprosto elementární atributy, které mohou rozhodnout o úspěchu či neúspěchu. A také stále platí: zálohovat, zálohovat, zálohovat a být při tom trochu paranoidní.

Výběru hostingu se věnuje více článek Petra Weidy.

7. Systém a architektura

Clint Dixon řeší, zda zvolit pro web Unix či Windows server. Podle mého názoru je to úplně jedno, záleží hlavně na tom, s jakým systémem jste vy či váš administrátor více kamarádi.

Daleko důležitější je architektura webu. Stručně řečeno navigace, umístění prvků na stránce, určení přirozených cest pohybu návštěvníka po webu, pojmenování částí webu, vhodné seskupení prvků, určení nejdůležitějších partií webu. Architektura musí být jasná, názorná a všem srozumitelná. Musí vybízet k akci. Pokud všichni, kteří přijdou na váš web, zůstanou na hlavní stránce a neprokliknou se někam dál, zcela jistě máte někde něco špatně.

Web s dobrou architekturou umožní jednoduše uživatelům, aby dosáhli svého cíle. A věřte tomu, většina uživatelů nepřijde na váš web jen tak z dlouhé chvíle, ale naprosto nekompromisně proto, že něco potřebují. A vy je musíte umět rychle uspokojit.

BRAND24

Zamyslete se také nad tím, zda budete chtít mít v budoucnu web ve více jazykových verzích. V mnoha případech je velmi složité změnit architekturu webu tak, aby bylo možné používat více jazykových verzí najednou. A to nemluvíme o tom, že to nemusí zvládnout váš redakční systém.

Pokračování desatera si budete moci přečíst v druhém díle.

Čemu se při vývoji nového webu věnujete nejdůsledněji?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).