Hlavní navigace

Digitalizace rozhlasu bychom měli využít, než bude pozdě, říká šéf SeeJay Radia

23. 10. 2012
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

SeeJay Radio je vůbec první stanicí, která získala od RRTV licenci pro celoplošné digitální rozhlasové vysílání. O plánech a pohledu na budoucnost rádií jsme hovořili s jeho šéfem Svatoplukem Janíkem.

Na začátek jednoduchá, ale zároveň zcela zásadní otázka, proč jste se rozhodli zahájit vysílání prostřednictvím digitálního standardu DAB?

Je jednoznačné, že DAB je budoucnost. FM pásmo jako takové je v podstatě vybrané a frekvenční pásmo je plné. Už není kde čerpat a my nemáme zájem vysílat pouze pro Prahu, pro Brno nebo nabízet lokální programy, ale chceme se věnovat taneční muzice a aktivnímu stylu života a k tomu potřebujeme celou republiku. Nechceme být regionální stanicí.

Jakou budoucnost, když o ní hovoříte, tedy přinese digitální vysílání vám?

Pro nás je to budoucnost taková, že odborníci se nechali slyšet, že plán přechodu byl stanoven až na rok 2025, ale já tomu nevěřím. Musí to být dřív. Už z toho důvodu, že televize zdigitalizovala a teď bude spoustu času na rozhlas, který už je v podstatě doplňkem. Televize byla základ. Rozhlas bude sekundární záležitostí. Za prvé si myslím, že to půjde rychleji a bude to jednodušší, protože Český telekomunikační úřad má pásmo pro DAB vysílání volné a je k dispozici. Nemusí je tedy překoordinovávat z něčeho jiného na něco jiného. Bude to tedy čistší a jednodušší. Pokud by se nám do čtyř a pěti let podařilo mít pokrytí celé republiky, bude to to, co od toho očekáváme a bude to úspěch. Do roku bychom chtěli pokrýt to, co půjde. Záleží na tom, jaké budou možnosti.

Sám jste uvedl, že VKV pásmo je už rozebrané, uvažovali jste tedy například o šíření v rámci něho?

Uvažovali jsme, a dokonce jsme žádali o nějaké licence a frekvence, ale vždy tam byl velký tlak ze strany velkých hráčů, takže se to nikdy nepodařilo. Před rádiem, které v současné době provozujeme, jsme uvažovali i o jiných projektech, které jsme chtěli převést do praxe. Některé frekvence jsme si i sami našli, ale stejně nám nebyly přiděleny, protože gentlemanské pravidlo „Kdo si najde, dostane, pokud nemá nějaký nesmyslný projekt“ z mého pohledu v Čechách nikdy nefungovalo. Ačkoliv oni tvrdili, že ano, já si myslím, že ne. Z tohoto titulu jsme tedy licenci nedostali.

Byl tedy i jeden z důvodů, proč jste se rozhodli jít do digitálního šíření, fakt, že jste chtěli nabídnout alternativu ke stávajícím VKV stanicím?

Z pohledu trhu a posluchače děláme rádio proto, abychom nabídli alternativu, to je jednoznačné. Snažíme se odlišit. Rádio je vždy rádio. Odlišuje ho vždy nějaká hudba, nějaká programová nabídka, nicméně my se snažíme v rámci našich finančních i organizačních možností nabídnout něco jiného, což si myslím, že se nám i celkem daří. Snažíme se dávat do našeho obalu a zvukové grafiky dávat maximum, což si myslím, že řada rádií také podceňuje, a stavíme to na kvalitní náplni.

Myslíte si, že digitalizací rozhlasového vysílání se stávající situace české rozhlasové scény zlepší?

Zlepší se zcela jistě, protože přibudou nějaké nové možnosti pro další stanice.

A nebude to náhodou jen možnost pro stávající vysílatele spustit například i svoje tematické kanály? Nebude naopak jejich pozice ještě více posílena?

Posílena jednoznačně bude, ale když se podíváte třeba na Evropu 2, což je náš nejbližší konkurent, tak už nyní mají několik kanálů – Evropa 2 Classic, Evropa 2 Movin a další. Myslím si, že tyto kanály budou přesunuty do digitálního vysílání kompletně. Půjde o posílení hráčů na trhu a cítím to tak, že bychom měli využít příležitost hned zkraje. Nyní je právě ta příležitost pro malé a menší hráče. Digitál velké hráče v tuto chvíli nezajímá. Ve chvíli, kdy se o něj začnou zajímat, už to bude pro menší hráče těžší situace.

Je tohle důvod, proč jste si ještě chvíli nepočkali a nezvolili pro svou distribuci České Radiokomunikace, které chtějí zahájit vysílání ve III. pásmu v příštím roce?

Se společností Teleko jsme stále v jednání. Neříkejme tomu zatím, že jsme něco přijali. V jednáních jsme s nimi ale nejdále, protože jsme s nimi začínali na první pozici. Teleko je nicméně firma, která nemluví a něco dělá. České Radiokomunikace už o digitalizaci mluví spoustu let.

Můžete tedy upřesnit, co máte na mysli?

Teleko dělá to, že už provozuje síť digitálních vysílačů, které pokrývají určité území Čech a Moravy, byť v jiném pásmu, o kterém vy mluvíte a do budoucna pro DAB možná primárně nebude vůbec určeno, ale vysílají a nějaké pokrytí mají. S Radiokomunikacemi nemám takové zkušenosti, nicméně jsem s nimi učinil několik jednání, byl jsem na nějaké konferenci a měl být nějaký projekt ve zkušebním provozu ve III. pásmu, ale o tomto vysílání se zatím pouze stále uvažuje.

Když jsem byl v září na jedné z konferencí, říkali, že se bude vysílat v prosinci, nyní už je to leden/únor, takže bůh ví, jak to nakonec bude. Ve finále se ke mně dostala informace, že někdy v příštím roce, pravděpodobně v dubnu, se má soutěžit ve výběrovém řízení, pravděpodobně kdo nabídne větší cenu.

Podstatu nevím, ale pravděpodobně v květnu nebo červnu by se mělo řešit III. pásmo, které bude zajímavější, protože má lepší technické parametry, čili je otázka, zdali se nečeká na tohle. Nechceme žít v situaci, že se bude stále říkat, že pilot bude, pilot bude, ale bude až kdoví kdy. Takhle dlouho nechceme čekat.

Takže není to tedy tak, jak bylo prezentováno, že budete vysílat pouze u Teleka, ale jak jste řekl, jednání je s nimi nejdále a v případě, že by nastal nějaký zásadní zlom, například u Radiokomunikací, nebyl by problém přejít k nim.

V podstatě ne. Navíc jsme uvažovali o tom, že pilotní projekty pojedeme se všemi, a pak se uvidí.

Paralelní vysílání u několika operátorů by tedy problém nebyl?

Pokud půjde o pilotní vysílání, není to problém. Až bude pokryto nějaké území, tak logicky zůstaneme pouze v jedné síti.

Teleko je podle vašich slov tedy operátorem, který pouze nemluví, ale něco dělá. Máte nějakou garanci například v tom smyslu, že by se mělo digitální vysílání rozšířit i do dalších oblastí?

Neříkejme tomu garantovali, ale je plán rozšiřování. Za touto společností je vidět nějaká práce. Věřím tomu, že se to bude dále rozšiřovat. V blízkém plánu bylo tuším dokrytí Ústecka, ale přesně si to nepamatuji.

Zkrátka severní Čechy.

Přesně tak.

Předpokládám, že v souvislosti se vstupem do digitálního šíření připravíte i nějakou reklamní kampaň. Jak by měla vypadat a která média bude obsahovat?

Nechci o tom příliš mluvit, protože je to takové know-how. Primárně budeme cílit na oblasti, kde je již vysílání dostupné. Nebudeme dělat celoplošnou reklamu, ač jsme o tom původně uvažovali. S operátory, se kterými budeme spolupracovat, chceme primárně prezentovat, kde je digitál, protože lidé v tomto nemají moc povědomí.

Budeme tedy prezentovat, že nějaký digitál je, že jsou nějaké přijímače, a že je to rozšíření programové nabídky, což znamená, že nás posluchači mohou naladit na nové technologii. Co se týká médií, to je samozřejmě otázka. Tím, že v reklamní branži funguji deset let, mám poměrně dobré povědomí o tom, co má jaký efekt, co kolik stojí, co je pro naše účely efektivní více a co méně.

Chceme použít klasický mix, jako jsou billboardy, internetová reklama na hlavních portálech a také vlastní street promo, kdy budeme na místech, kde je již pokrytí digitálním signálem, dělat vlastní promo akci prostřednictvím hostesek, které budou odborně vyškolené o možnostech příjmu, že existujeme, a že existují digitální rádia. Na těchto místech budeme možná i pouštět do světa nebo prodávat nějaké přijímače. To je ještě v myšlenkách.

Otázkou je, kdy to bude, když zatím nejste s žádným operátorem domluveni.

Zatím nejsme domluveni, ale myslím si, že za ten čas už máme jasno, jak by to mohlo vypadat. Dohoda by rozhodně neměla být brzdící.

Do kdy by tedy měla padnout?

Byl bych rád, abychom to během měsíce dvou měli uzavřené a vysílání běželo. Dokonce bych chtěl, aby prvotní akce nejpozději v prosinci běžely.

Z toho, co říkáte, ale tedy jasně vyplývá, že jinou volbu než společnost Teleko nemáte.

V podstatě je to tak.

Máte vy, nebo Teleko vůbec zjištěno, kolik posluchačů vlastní DAB přijímač v dosahu takového vysílače? Mapy pokrytí s teoretickým zásahem pochopitelně existují, ale praxe bude od něho značně odlišná. Je nějaký odhad, kolik byste mohli získat posluchačů?

Tohle nám Teleko není schopné garantovat a není to schopný garantovat nikdo, protože doteď na to nebyly učiněny žádné relevantní výzkumy. Pokud to tedy rozjedeme, budeme postupovat společně. Musíme si udělat nějaký průzkum a selekci dat a vyhodnotit je. Jsou tady nějaké odhady, ale ty jsou hrubé. Nemá cenu je ani zveřejňovat. Relevantní data tedy v tuto chvíli k dispozici nejsou. Primárně se budeme snažit zapojit do hry i nějakého velkého hráče z pozice velkých prodejců elektra, aby zařadil tyto přijímače do svého sortimentu.

Mohli byste spolupracovat s Telekem na podobné bázi, jako to dělá Český rozhlas, tedy, že byste propagovali jejich přijímače například na svém webu?

Ano, na tomhle určitě chceme spolupracovat. Pokud spolupráce nastane, určitě budeme podporovat prodej jejich přijímačů. My se moc nehrneme do prodeje s přijímači, ale spíše je nám sympatičtější, že budeme podporovat shop Teleka, který bude primárně zajišťovat technickou podporu.

Čili na webových stránkách byste měli nějaké odkazy, nebo něco podobného?

Například, nebo bychom byli schopni shopy vizáží propojit. Je to otázka řešení.

Díval jsem se na váš Facebook, kde máte na to, že jste čistě internetovým rádiem poměrně slušnou posluchačskou základnu, přes osm tisíc fanoušků. V podstatě poloviční co konkurenční Dance Radio, které však má tu výhodu, že vysílá i na dvou VKV kmitočtech v Praze. Jak s posluchači na Facebooku pracujete? Počítáte, že budete komunikovat novinky související s digitálním vysíláním i tady?

S fanoušky spolupracujeme tak, že děláme soutěže, pravidelně s nimi komunikujeme, dáváme sem novinky, různé vtípky a komunikace s fanoušky funguje. Podle našich statistik je vidět, že s námi komunikují. Není to pouze o tom, že máme nahnaných x tisíc lidí, ale jsou tu vidět aktivity. To číslo tedy vypovídá samo o sobě. Fanoušky pochopitelně hodláme do kampaně zapojit. Budeme soutěžit o spoustu přijímačů a budeme dělat osvětu, můžu-li to tak říci.

Chystáte nějakou propagaci digitálního rozhlasu i ve vašem vysílání?

Určitě s tím počítáme. Svoje kanály budeme určitě používat k tomu, že se rozšiřuje do další sítě. Budeme to podporovat všemi možnými způsoby.

Máte připraveny nějaké změny ve vysílání? Předpokládám, že vstupu do digitálního šíření přizpůsobíte i svůj program, nebo se mýlím? Navíc jste říkal, že rozhodnutí by mělo padnout už v horizontu jednoho měsíce.

S tím co máme teď, bych se nebál to překlopit do digitálního vysílání. Program máme postavený na hodiny včetně časomíry. Je to postavené tak, že se nemusíme bát to překlopit. V tomto bych tedy problém neviděl. V souvislosti se vstupem do digitálu ale pochopitelně změny chystáme, protože vysílání chceme ještě vyšperkovat. Máme tedy vymyšleny nějaké změny, které jsme chtěli spustit na podzim k narozeninám, ale tím, že nám to koresponduje se vstupem do digitálu, počkáme na tento krok. Nějaké změny tedy připravené máme a s digitálem se tedy změny dít budou. Neříkám, že půjde o změny zásadní v tom smyslu, že by se program překopal, ale programové změny tam budou.

Můžete být konkrétnější?

Bude se trošku měnit programová skladba. Některé pořady vypadnou a některé naopak přibudou. Digitálem se pochopitelně hodláme ve vysílání pochlubit, takže bude znát, že máme tento nový komunikační kanál. Chceme zapojit i nějaké VIP osobnosti.

Jaké osobnosti a jakým způsobem?

To je věc, kterou ještě nechci prozrazovat, protože ji nemáme stoprocentně jasnou. U jmen jsme stále ještě ve fázi jednání a nevíme, do kterých by to bylo pořadů, takže to nechám ještě zahaleno tajemstvím. Až jména budeme chtít pustit, v tu chvíli je prozradíme.

Můžete alespoň prozradit, zda-li by šlo o nějaké známé dýdžeje nebo tváře, ve vašem případě tedy moderátory?

Spíše hlasy a moderátory. Dýdžejové jsou krásná věc, ale jak je chcete zapojit do vysílání?

Jednoduše. Budou hrát například některé svoje sety.

To už máme i teď. Máme pár známých jmen v rámci České republiky. Zahraniční hvězdy přebíráme v rámci některých pořadů. Jde například o Global Session. Některé světové dýdžeje tam lehce máme, nicméně pořád jsme limitování nějakým setem a dýdžej je do vysílání zapracován pouze nějakou muzikou. Samozřejmě to nadále budeme podporovat, ale nejde o to primární.

Pro nás jsou primární jména a moderátorské hlasy, které například povedou odpolední drive nebo ranní show, kterou v současné době nevyužíváme, protože pro nás neměla ten správný efekt, který si představujeme. Ranní show bude tedy jedna z věcí, která bude nová. Na digitál se hodí mnohem víc než na klasický internet.

Z toho, co jste doposud řekl, to vypadá, že digitálnímu vysílání hodně věříte, ačkoliv samotní velcí hráči jsou k němu pochopitelně skeptičtí. Co si tedy od digitálního vysílání vůbec slibujete? Počítáte vůbec, že se vám vysílání v rámci DABu vyplatí?

Velcí hráči tomu moc nevěří, respektive tomu příliš naději nedávají, protože mají logické důvody. Důvod je ten, že nyní mají rozdělený reklamní trh a nebudou ho chtít pustit.

A z vašeho pohledu?

Z mého pohledu je to tak, že pro nás je to obrovská výzva. Digitál je budoucnost, tudíž přijde. Je otázkou, jak rychle. To musí akceptovat i stávající provideři. Pro mě osobně je důležitý horizont dvou až čtyř let s tím, že první dva roky pro nás v podstatě bude promo, kdy se budeme snažit, budeme to tlačit a budeme dělat osvětu.

Čili vy si myslíte, že rozhlasová digitalizace v podobě, kdy se s ní vážněji bude počítat, by mohla přijít do nějakých čtyř let?

BRAND24

Do čtyř let v tom smyslu, že už bude nějaká programová nabídka, která lidi bude zajímat a budou mít nějaký důvod ji poslouchat. Překlopení, kdy si i velcí hráči řeknou, že to nemá cenu déle zdržovat, je ve hvězdách. Je otázkou, jak dlouho se jim to bude dařit zdržovat. U televize se to dařilo deset let. Můj odhad je, že do čtyř let tu bude nějaká zajímavá nabídka, která bude lidi motivovat k tomu, aby to začali masivněji poslouchat. Pokud by se nám podařilo, že digitál bude mít do čtyř let podíl nějaký 10 až 20 procentní podíl z celkového objemu rádií, to znamená, že 80 procent by neustále poslouchalo VKV a 20 procent by bylo v digitálu, byl by to krásný výkon a krásně číslo.

Televize jako přijímač je dražší zařízení, proto se dělaly set-top-boxy. Rádia budou levnější. Je pouze otázkou času, kdy automobilky začnou montovat rádia s digitálem. V některých zemích se již digitál rozjel a my vždycky následujeme. Když budou v Německu přijímače, k nám přijdou samy od sebe. Myslím si, že v blízké době i do mobilních telefonů pronikne digitální rozhlas podobně, jako v něm nyní máte FM rádio. Není to žádná velká investice. Bude to pouze o vůli výrobce. Musíme lidi naučit, aby se k nám dostali. To je náš největší problém, který cítíme a musíme ho napravit. Když se nám to podaří, pak už se začneme věnovat sobě a tomu, abychom šli s poslechovostí vzhůru.

Myslíte si, že má SeeJay Radio šanci v digitálním šíření oslovit další posluchače?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).