Hlavní navigace

Digitální rádia už budou v nových autech standardem. Jenže se rozšiřují pomalu

21. 9. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Škoda Auto
Škoda Auto od srpna vyrábí všechny své vozy jen s autorádii pro DAB+. Ostatní výrobci a dovozci se na to chystají. Obměna ale půjde pomalu kvůli průměrnému stáří vozového parku v Česku.

Pokud si půjdete koupit nové auto značky Škoda, v jeho základní výbavě už bude příjem digitálního rozhlasového vysílání DAB+. Mladoboleslavská automobilka upravila výrobu a s mírným předstihem splní povinnost, kterou pro všechny nově vyprodukované osobní vozy stanovila Evropská unie. Od prosince 2020 musí být vybaveny přijímači pro digitální rozhlas.

„Nové formáty automobilka konzultovala s největším propagátorem digitalizace v České republice, Českým rozhlasem. Od modelového roku 2021 mají nově digitální radiopříjem DAB+ všechny infotainmenty vozů Škoda. Funkce, která nastoupila jako standard v nové generaci modelu Octavia, je tak v základní výbavě všech nových vozů Škoda,“ oznámila firma v tiskové zprávě.

„Nejlepší obsah od Českého rozhlasu v té nejlepší kvalitě ve formátu DAB+ si mohou naši zákazníci dopřát již v každém novém vozu Škoda vyrobeném od 10. srpna 2020. Každý rok tak přibude na českých silnicích cca 90 tisíc nových vozů Škoda s DAB+ příjmem,“ doplnil marketingový ředitel Škoda Auto Petr Janeba. DAB+ už mají ve výbavě i všechny vozy exportované na evropské trhy.

Automobilka nabízela DAB+ jako volitelnou variantu ve svých osobních vozech od roku 2011. Zájemci si však museli připlatit 4000 Kč, tehdy šlo o součást navigačního systému Amundsen v automobilech Yeti, Octavia a Superb. V roce 2015 měly na českém trhu škodovky s DAB+ podíl 3,6 procenta ze všech prodaných modelů této značky. O další dva roky později se SUV Karoq stal prvním, který měl DAB+ ve výchozí konfiguraci. „Právě v té době už měl Český rozhlas s Českými Radiokomunikacemi dostupný obsah a nabídka DAB měla smysl,“ podotkl Janeba. V listopadu 2019 následovala nová Octavia, nejprodávanější vůz z produkce Škody Auto.

Loni firemní statistiky ukázaly, že si variantu s digitálním autorádiem objednává 20 procent všech zákazníků.

„Chtěl jsem moc poděkovat, že jsme mohli být u toho a mohli vám s tou úžasnou myšlenkou pomáhat,“ složil Janeba poklonu Českému rozhlasu při tiskové konferenci minulý týden. „Rádio je v autě jedna z mála zábav, kterou si mohou užít naši společní zákazníci – posluchači,“ dodal. Rozšíření DAB+ označil za nejpozitivnější změnu za mnoho let.

Autorádia ve vozech Škoda mají dlouhou historii: první se mohla montovat v roce 1946 do modelů Tudor. Tyto vozy měly připravený velký prostor pro přijímače Tesla.

„Osobně obdivuji, že i když je tu DAB někdy od roku 2005 a u nás ve škodovce od roku 2011, tak si prošel nějakým vývojem a v dnešní době toho umí daleko víc. Jak bylo řečeno, paralelně poběží FM. Možná někteří z vás znají to, že máte kvalitní příjem v autě, přijedete domů, vystoupíte a tam vám pak něco šumí. Na to lepší si člověk rád zvyká. A my chceme, aby posluchači měli zážitek z kvalitního obsahu co možná nejkvalitnější. V autech toho docilujeme už dnes hybridními záležitostmi, jako je například buffer o délce 10 sekund vysílání. Pokud by DAB nebyl, což se dodnes mohlo stát, vůz si automaticky sáhne po FM,“ vysvětlil marketingový ředitel Škody Auto.

V brzké budoucnosti doplní Škoda ve svém infotainmentu poslech přes DAB a FM ještě o jednu alternativu v podobě internetových streamů. Avšak pouze v Česku je bude možné poslouchat zdarma, za hranicemi se už tyto datové přenosy budou účtovat.

V České republice je podle statistik registrováno zhruba šest milionů osobních automobilů, od roku 2015 jejich počet narostl o milion. Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný na tiskové konferenci Českého rozhlasu přislíbil, že digitální autorádia budou ještě letos i u dalších výrobců.

„Na trh uvádíme ročně necelých 250 tisíc nových vozidel. Přírůstky jsou tedy relativně vysoké. Náběh DAB v automobilech byl postupný, ale všichni naši členové, jednotliví dovozci jsou na to připraveni a splní termíny. Od 21. prosince letošního roku by měly být dodávány vozy na trh pouze s rádii, která jsou vybavena DAB+. Pouze u některých modelů, drobného procenta některých značek, dojde i kvůli koronavirové krizi k doprodejům skladových zásob. Ale majorita už bude jednoznačně DAB vybavena,“ poznamenal Pokorný.

Zároveň však upozornil na problém s průměrným stářím vozového parku v České republice. „U těch šesti milionů registrovaných vozů máme průměrné stáří vyšší než 15 let. V letošním roce jsme těch 15 let přesáhli a průměrné stáří stále stoupá. To s sebou nese problém při případném vypnutí FM,“ varoval zástupce dealerů. České zákony prozatím počítají s tím, že by už v říjnu 2025 měly vypršet analogové licence rozhlasových stanic, na FM by tedy prakticky nebylo co vysílat. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání naléhavě upozorňuje, že by se měl platný vysílací zákon změnit, protože je čím dál víc jasné, že k žádnému vypnutí analogového šíření nedojde a kolem licencí by vznikla celá řada problémů.

Tip_PPC

Na stárnutí osobních aut v českých domácnostech se dlouhodobě podílí i skladba dovážených ojetých vozidel. Více než polovina jich totiž sjela z výrobní linky před 10 a více lety.

Povinnost uložená evropskými předpisy v roce 2018 se navíc týká jen osobních automobilů. „U nákladních aut a dodávek tato povinnost zatím není tak striktní. Nicméně ten záběr výroby nepochybně zajistí, že v dalších letech tu budou na trhu plně nabízena vozidla pouze s autorádii s DAB,“ doufá Pokorný. Pohled do statistik je však znovu poměrně mrazivý, protože u nákladních vozů je průměrné stáří ještě vyšší než u osobních aut – dosahuje 17,5 roku.

Nejprodávanější modely aut
Nejprodávanějšími osobními vozy jsou Škoda Octavia, dále Škoda Fabia, Škoda Scala, Škoda Karoq, Škoda Kamiq, Hyundai i30, Škoda Superb, Škoda Kodiaq, Hyundai Tucson a Kia Cee’d. Uvádějí to statistiky Svazu dovozců automobilů za leden až srpen roku 2020.

Autor článku

Novinář, mediální analytik a lektor digitální komunikace. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.