Hlavní navigace

Disney+ už má přes 10 milionů uživatelů. Na co je nová služba nalákala?

14. 11. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: The Walt Disney Company
Streamovací platforma společnosti Walt Disney u diváků zabodovala. Úvodní zájem byl takový, že provoz služby provázely výpadky. Firma už zbrojí na Evropu.

Americká mediální korporace Walt Disney spustila v úterý 12. listopadu 2019 očekávanou videoslužbu Disney+. Dostupná je zatím na třech trzích – v domovských Spojených státech, dále v Kanadě a v Nizozemsku. Zanedlouho, 19. listopadu, se dočkají uživatelé v Austrálii, na Novém Zélandu a v Portoriku. Západoevropské země přijdou na řadu 31. března 2020.

Start služby provázel velký zájem, který podle prohlášení firmy překonal její očekávání. „Sotva byla spuštěna, dosáhla významného milníku 10 milionů registrací,“ chlubila se stručná tisková zpráva už po necelém jednom dni provozu. S tím však byly spojené technické potíže. K přetíženým serverům nebylo možné se přihlásit a náprava situace zabrala zhruba pět hodin.

Byl to mimo jiné důsledek různých marketingových akcí. Například zákazníci operátora Verizon s tarifem Unlimited nebudou muset celý rok za sledování Disney+ vůbec platit. Ti, kdo neměli štěstí na žádné vouchery ani partnerské výhody, si mohou nabídku vyzkoušet na týden zdarma. Pobídky k registraci do služby zaznívaly v průběhu nejsledovanějších televizních pořadů na stanici ABC, logem nové videoplatformy byly polepené všechny autobusy v zábavním parku Walt Disney World na Floridě a podobně.

Nedostupnost Disney+ pro tisíce uživatelů působila mírně ironicky v kontextu sebevědomých prohlášení manažera Michaela Paulla, který v korporaci zodpovídá za streamovací technologie. Také generální ředitel Robert A. Iger před spuštěním ujišťoval, že je naprosto přesvědčený o připravenosti na vysokou poptávku, rozhraní podle něj podstupovalo zátěžové testy a zvládalo velmi náročné situace. Použité řešení už dříve obstálo při obrovském zájmu o streamování sportovních událostí.

Několik měsíců probíhal veřejný test Disney+ v Nizozemsku. Firmu prý potěšil „velmi, velmi pozitivní“ ohlas i způsob, jak zákazníci službu používali. Bližší údaje neposkytla. Do roku 2024 původně společnost chtěla dosáhnout mety 90 milionů předplatitelů. První odhady analytiků předpokládaly, že do konce letošního roku jich bude kolem osmi milionů.

Už v létě se objevily spotřebitelské průzkumy, podle nichž se na zájmu o Disney+ podepíše určitá nostalgie. Přes 40 procent potenciálních předplatitelů v nich uvádělo, že by si službu předplatili jen kvůli tomu, aby zase viděli legendární seriály ze svého dětství. Walt Disney má v tomto směru rozhodně co nabídnout: kromě seriálů a filmů pod značkou Disney se může pochlubit produkcí Pixaru, Marvelu, National Geographic nebo celým portfoliem Star Wars.

Co, kde a za kolik

V prvních dnech zahrnuje katalog kolem 500 filmů a zhruba 7500 epizod seriálů, namátkou animovanou Sněhurku a sedm trpaslíků, Krásku a zvíře, Pinocchia, Lvího krále, Simpsonovi, Avengers, Úžasňákovi nebo Příběh hraček. Filmy Star Wars a trilogie Příběh hraček jsou poprvé zpřístupněny v rozlišení 4K (Ultra HD). Některé vznikly jen pro Disney+, včetně sci-fi seriálu The Mandalorian, který také patří do franšízy Star Wars. Nové díly seriálů budou mít premiéru vždy v pátek. Další tituly se natáčejí, převážně jde o rozšiřování světa existujících komiksových a sci-fi titulů.

S rodinným zaměřením služby souvisí i obsahová varování, která se objevují v popiscích starší produkce. Animovaný film Dumbo z roku 1941, Kniha džunglí z roku 1967 nebo snímek Lady a Tramp natočený před 64 lety předchází varování, že mohou vyobrazovat překonané kulturní a společenské stereotypy poplatné době vzniku.

Kromě obsahu chce Disney+ konkurovat také cenovou politikou. Poplatek stanovila na 6,99 dolaru měsíčně nebo 69,99 dolaru ročně. Pro americké diváky se nabízí i balíček s dalšími streamovacími službami ESPN+ a Hulu za 12,99 dolaru měsíčně. Obsah je možné stahovat až na 10 zařízení, domácnost si může nastavit sedm uživatelských profilů a souběžně se mohou na obsah dívat čtyři uživatelé. V Nizozemsku je cena stanovena na 6,99 eura měsíčně nebo 69,99 eura ročně.

Ve všech hlavních regionech světa se mají podle dříve zveřejněných informací uživatelé dočkat Disney+ v průběhu dvou let od spuštění. Česko by mohlo být na řadě možná v průběhu příštího roku, dnes je přeložená alespoň poutací stránka na oficiálním webu. Už zmíněný jarní termín platí pro Velkou Británii, Francii, Německo, Itálii, Španělsko a „řadu dalších zemí v regionu západní Evropy“, jak zdůrazňují tiskové materiály.

Snahou firmy bylo, aby služba pokryla co nejširší rozsah multimediálních zařízení. Podporovány jsou samozřejmě telefony a tablety od Applu, také Apple TV, dále nejrůznější výrobky s operačním systémem Android včetně Android TV, Google Chromecast, herní konzole Microsoft Xbox One, Sony Playstation 4, všechny přehrávače a zařízení Roku a aplikace pro chytré televizory Samsung a LG.

Oproti původním informacím je Disney+ dostupná i prostřednictvím Amazon Fire TV. Ačkoliv mají obě společnosti historicky napjaté vztahy, nakonec pět dnů před spuštěním dospěly k dohodě. Díky tomu bude mimo jiné hlasová asistentka Alexa reagovat na příkazy žádající vyhledání a spuštění konkrétního seriálu nebo filmu z katalogu Disney+.

Zkrátka nepřijdou ani ti, kteří používají klasický počítač nebo laptop. Prostřednictvím webu www.disneyplus.com funguje streamování ve všech hlavních moderních prohlížečích (Edge, Chrome, Firefox, Safari).

Uživatelské rozhraní

Varianty uživatelského rozhraní se mírně liší umístěním menu a ovládacích prvků podle zařízení, na kterém je služba aktuálně spuštěna. Základ zůstává u všech platforem totožný.

BRAND24

Katalog filmů lze třídit dvěma způsoby, buď abecedně, nebo dle doporučení (Featured). Dále obsahuje druhý odkaz do sekce „Originals“ a žánrové podsekce. Základ je u standardní i mobilní verze stejný, pouze jsou jinak poskládány položky menu.

Katalog seriálů lze třídit více způsoby, buď shodně s filmy podle abecedy či doporučení, nebo podle žánrových kritérií včetně podsekce „Disney Channel“. I tady jsou jen jinak poskládány položky menu. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Příznivec a znalec IPTV technologie, externí spolupracovník redakce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).