Hlavní navigace

Dopad krachu Satellite BG na zákazníky chceme minimalizovat, říká šéf Skylinku

4. 6. 2013
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

Jaromír Glisník nevylučuje, že plán může nabourat některá ze zainteresovaných stran, protože do řešení problému jsou zainteresováni mimo jiné i poskytovatelé uplinkových služeb.

Při příležitosti rozhovoru se scházíme v době, kdy Skylink není v lehké pozici, do které jste se ovšem nedostali vlastní vinou. Satelitní operátor Satellite BG, od něhož jste přebírali 12 HD programů, k 31. květnu zkrachoval. Můžete tedy prozradit, co se bude dít v následujících dnech?

Tuto informaci v současné době ještě podat nemohu, protože probíhají jednání a máme rozpracováno více alternativ.

Může tedy prozradit, jaké alternativy připadají v úvahu?

O tom bohužel nemůžu ještě dnes hovořit.

Kdy by mělo být jasno?

Domnívám se, že by to mohlo být do dvou týdnů.

To znamená, že s kapacitou Satellite BG se teď minimálně dva týdny nebude nic dít?

To takhle nedovedu říci. Jsou tu některé okolnosti mimo naši kontrolu, ale naše řešení bychom mohli mít do dvou týdnů připraveno.

A na kom vlastně záleží, že programy budou pokračovat? Stanice patřily do nabídky Satellite BG, nicméně kapacita patří operátorovi SES.

Kapacita, na které programy jsou, patří SES, takže SES bude rozhodovat určitě o jejím dalším osudu, ale programové smlouvy máme podepsané s dodavateli programů my.

Dohody tedy probíhají jednotlivě s jednotlivými provozovateli?

Ano, takhle to probíhá, ale i my jsme zákazníky SES Astra, takže jednáme i s nimi.

Čili jednání probíhá paralelně s Astrou a jednotlivými provozovateli kanálů?

A navíc ještě s poskytovateli uplinkových služeb. To je třetí strana.

Těch poskytovatelů na pozici 23,5 stupně východně ale, předpokládám, není moc. Tam je pouze SES a Media Brodcast, nebo se mýlím?

Uplinkové služby pro Satellite BG poskytoval uplink ze Sofie. Ten svoji činnost neukončil, čili i z něj je možné uplinkovat. Uplinkuje Towercom, E4C Group a další. Uplinků v Evropě bude určitě okolo jedné desítky, které uplinkují na pozici 23,5 stupně východně.

Server DigiZone.cz už přinesl zprávu, že filmová a distribuční společnost SPI International našla pro své programy novou kapacitu. Znamená to však, že klienti Skylinku budou muset přelaďovat. Jak je to s programy, které jsou přímo ve vaší režii, respektive nebyly pod žádnou silnou společností a vy jste je pouze přebírali do nabídky?

Ze společností SPI International jsme pochopitelně v kontaktu a opravdu nelze vyloučit přelaďování satelitních přijímačů. Proto, abychom našim zákazníkům přelaďování co nejvíce zjednodušili, nechceme informace komunikovat dříve, aby se nepřelaďovalo na dvakrát nebo na třikrát, ale až bude definitivně známo, který program na které frekvenci bude.

V rozhovoru, který proběhl na serveru DigiZone.cz před dvěma lety, jste uvedl, že bartrování, tedy výměna kanálů, probíhala na podobném principu jako 1:1. Pokud tedy vezmu selský rozum, dá se říci, že nyní si vlastně musíte zařídit distribuci 12 HD kanálů čistě z vlastních zdrojů. Jak moc je to pro vás citelný zásah?

Není to tak úplně. Záleží na jednotlivých programových smlouvách.

Lze říci, o jaký řád se vám zvednou vaše náklady?

Zatím to nemohu komentovat, protože není známo definitivní řešení, spíše mě trápí komplikace na straně zákazníků, a jak už jsem říkal, těm se bude snažit maximálně pomoci, aby přechod proběhl pokud možno jedním krokem a co nejhladčeji.

Máte tedy na mysli právě přelaďování?

Ano, přesně tak.

Kterými komunikačními kanály bude tyto kroky komunikovat? Předpokládám, že na vašem webu, v úvahu by připadal i Skylink magazín.

Budeme hledat veškeré možné způsoby včetně možnosti rolujícího titulku na staré frekvenci, případně statickou obrazovkou informující o nových parametrech. Všechno připadá v úvahu, ale jak už jsem říkal, je třeba ještě počkat, protože definitivní plán není hotov.

Minulý týden ve čtvrtek jste v oficiálním prohlášení uvedl, že vaši snahou je, cituji: „Maximum vysílaných programů v nabídce Skylinku udržet.“ Můžete už tedy v tuto chvíli říci, zdali se vám to skutečně povede?

To zatím v tuto chvíli nemohu říci, nicméně děláme všechno pro to, abychom všechny, případně alespoň drtivou většinu programů v naší nabídce, zachovali.

Nedala by se situace řešit jednoduše tak, že byste zkrátka kapacitu po Satellite BG koupili?

To je určitě nejjednodušší řešení, ale nejprve mi musíte pomoci najít sponzora, který tuto kapacitu zaplatí. Koupit ji samozřejmě můžeme, ale je pro to třeba získat prostředky, takže hledáme optimálnější řešení.

A co třeba použít peníze, které získáváte z takzvaného servisního poplatku?

Prostředky máme, ale používáme je proto, abychom pokryli náklady, které se servisního poplatku týkají. Když peníze utratíme jednou za něco jiného, tak logicky už nejsou k dispozici. Servisní poplatek není určen na financování distribuce HD programů pro placenou nabídku.

A teď trochu jinak. Dá se na situaci, která nastala, také nějakým způsobem vydělat? Napadlo mě, že některé programy, které jste doposud neměli ve své nabídce, byste jednoduše mohli z kapacity Satellite BG přebrat. Šlo by pochopitelně o stanice, kde jazyková bariéra nevadí. Napadají mě například kanály Luxe TV, Mezzo Live, případně Penthousy, z nichž máte v nabídce jeden a vysílá pouze v nočních hodinách.

Pokud bychom dokupovali satelitní kapacitu, tak určitě pro programy, které smysl dávají a které na sebe vydělají. Satelitní distribuce jednoho HD programu stojí přibližně jeden milion korun měsíčně. Pokud existuje program, který by na sebe vydělal jeden milion, tak určitě ho zařadíme. Vůbec to ale nesouvisí s kolapsem Satellite BG. Je to naše dlouhodobá strategie. Pokud Penthouse HD 2 je tím programem, který na sebe měsíčně milión vydělá, tak určitě zvážíme jeho zařazení. Osobně tomu však nevěřím.

Řešili jste toto například i se sesterskou platformou Canal Digitaal? Mám na mysli i to, že pokud by se v bulharské platformě objevil nějaký program, který by se jí hodil do nabídky, tak byste mohli najít nějaké řešení.

Jde o naši dlouhodobou strategii. Máme pouze jednoho programového ředitele a rozhodnutí v programmingu děláme centrálně. Pokud existuje program, který je atraktivní pro všechny naše trhy a vydělá na sebe, tak už ho v nabídce máme, případně ho připravujeme. S kolapsem Satellite BG to ale nijak nesouvisí. V případě Satellite BG řešíme, že potřebujeme získat satelitní kapacitu, neřešíme její přebytek.

Nepočítám-li program 360 Tunebox HD, který nahradil EroXX HD, k poslednímu rozšíření programové nabídky došlo 30. dubna. Můžete například okomentovat, proč Slovak Sport přešel do placené nabídky a nezůstal v balíčku Digital?

Slovak Sport nikdy v nabídce Digital nebyl. Program byl v testovacím režimu, protože jsme neměli komerční dohodu se Slovak Sportem. Zvažovali jsme, v jakém režimu ho zařadíme a zdali vůbec. To je i důvod, proč byl nějakou dobu šířen v testovacím režimu. Do nabídky byl zařazen právě 30. dubna.

Šéf Slovak Sportu Róbert Greguš měl velký zájem na tom, aby stanice ve vaší nabídce zůstala, proto jsem se chtěl zeptat na to, jak případně jednání probíhala. Ve hře byla i HD verze, která se nakonec v nabídce neobjevila.

HD verze každého programu je ve hře. Záleží na tom, na kolik se jedná o atraktivní obsah. Podle toho, jak bude Slovak Sport zvyšovat atraktivitu svého obsahu, tak HD verze pochopitelně přichází v úvahu. Slovak Sport odbavuje signál v HD kvalitě, takže určitě se nejedná o uzavřenou kapitolu. Platí to však stejně i pro ostatní stanice.

Róbert Greguš nedávno pro server Živé.sk představil novinky, které tato stanice chystá. Podle jeho vyjádření má být první kanál neplacený a objeví se dokonce ve slovenském DVB-T, druhá stanice, bude naopak placená. Vzhledem k tomu, že druhý kanál má startovat už příští měsíc, předpokládám, že byste měli být nějak dohodnutí, jak to bude s vašimi vztahy nadále.

Máme dohodu o jednom programu a průběžně nás pan Greguš informuje o dalších plánech. Nerad bych ale opakoval, co už řekl. Naše dohoda platí pro jeden program.

Ještě by mě s dovolením zajímalo, proč z nabídky zmizela stanice Deluxe Music HD? Na konci loňského roku jste pro náš web uvedl, že vysílání programu chcete zachovat, i když jeho předchůdce, kanál Deluxe Lounge HD, distribuci skončil. Co se tedy změnilo?

Měli jsme smlouvu na Deluxe Lounge HD se společností, která zkrachovala, a po ní převzala závazky jiná společnost. Ta se rozhodla ukončit vysílání tohoto programu a na dané kapacitě začala vysílat jiný program. Jednali jsme o komerčních podmínkách souvisejících s touto změnou a nakonec nedošlo k dohodě.

To znamená, že po výměně Deluxe Lounge HD za Deluxe Music HD si provozovatel změnil i obchodní podmínky pro tento kanál?

Tak to není. Provozovatel ani my si nikdy nediktuje. Snažíme se vždy najít kompromisní řešení, které považujeme za akceptovatelné my i druhá strana. V případě tohoto programu k dohodě nedošlo. Nevidím to ale jako nic výjimečného. Jednání o programech někdy končí úspěchem a jindy neúspěchem.

V nabídce už máte každopádně hudebních kanálů poměrně dost, čili nepředpokládám, že by se vás tato skutečnost nějakým významným způsobem dotkla. K nějaké významné negativní reakci ze strany zákazníků nedošlo, nebo ano?

O významné odezvě se mluvit nedá, ale některým zákazníkům pochopitelně program chybět může. Bez programových změn bychom se ale nikam dopředu nedostali. Musíme optimalizovat tak, abychom mohli nabídku postupně zatraktivňovat bez nutnosti zvyšovat cenu.

V podstatě jde v případě tohoto kanálu o něco podobného, jako když jste před lety přišli o kanál myZen.tv, který, dá se říci, byl podobného zaměření jako Deluxe Lounge.

Ano, tak nějak bych to řekl.

Nemůžu se pochopitelně nezeptat na pokutu, které vám nedávno vyměřil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a díky své výši si ho všimla i řada médií, jež se běžně děním okolo digitální televize nezabývají. Šlo o částku 20 milionů korun. ČTÚ konkrétně vadí to, že podnikáte na našem území, když jste společně s UPC lucemburskými firmami. Jaký na to máte pohled vy? Ve svém oficiálním vyjádření jste na obhajobu uvedl, že satelitní distribuci pro váš zajišťují smluvní partneři. Nedá se tedy říci, že v podstatě tímto krokem povinnost registrace na našem území obcházíte?

My v České republice nepodnikáme. Jsme lucemburská společnost. Pokud se týká služeb elektronických komunikací, jejichž provozování ČTÚ reguluje, tak v České republice využíváme služeb E4C Group, která je řádně evidovaná u ČTÚ. U společnosti Towercom CZ je to stejné. Nevím, na jakém základě došlo k tomuto závěru. Zároveň mě také velmi překvapilo, že k podobnému závěru došel ČTÚ i u společnosti UPC DTH, a to po několika letech, kdy už společnost v tomto režimu funguje. Nerozumím tomu, proč tato kauza vznikla.

Čili vy to vidíte tak, že pokud by k uložení pokuty došlo, respektive mělo dojít, tak by to nemělo být českým regulátorem?

Pokud by k tomu mělo dojít, tak by měl být pro pokutu nějaký důvod. My ten důvod nevidíme, čili není důvod k této pokutě ze strany českého ani lucemburského regulátora. Neporušili jsme žádný zákon, čili nevím, proč bychom měli platit nějakou pokutu.

A nechystáte se na svém stávajícím postoji něco měnit? Napadá mě například otevření nějaké pobočky v Praze, abyste byli blíže poskytovatelům obsahu?

Máme jednoho programového ředitele v Lucembursku, čili nevidím jakýkoliv důvod k tomu, abychom otvírali nějakou naši pobočku a zbytečně si zvyšovali náklady. Není pro to žádný důvod.

Česko v těchto měsících zažívá doslova boom pozemní televize – vznikají nové kanály i digitální multiplexy, v DVB-T se dokonce objevilo i HD vysílání. Jak tyto skutečnosti pocítil Skylink na své zákaznické základně?

To opravdu nedovedu říci. Nevšiml jsem si toho, že bychom to nějak pocítili.

Předpokládal bych, že budete mít k dispozici nějaké statistiky. Pokud je pozemní cestou dostupných nějakých dvacet programů včetně HD vysílání, které je také zdarma, tak se vás to určitě nějakým způsobem muselo dotknout.

Jak byste si představoval, že bychom to měřili?

Určitě máte k dispozici nějaké statistiky. To, že je HD vysílání dostupné zdarma pozemní cestou, se bezpochyby muselo na vaši zákaznické základně nějak projevit.

V první části s vámi souhlasím, ale ve druhé nerozumím tomu, jak bychom to mohli změřit. Jak změříme to, že někdo přestane používat satelitní přijímač a začne používat terestrický přijímač? Tomu nerozumím.

Tak samozřejmě máte bezpochyby přehled o tom, jak jsou na tom zákazníci s předplatným jednotlivých balíčků, takže pokud říkáte tohle, tak té vaší placené nabídky se to tedy nedotklo žádným způsobem.

To ani nemohlo, protože žádný z programů, který byl spuštěn pozemní cestou, do naší placené nabídky nepatří.

Dobře, ale určitě si vedete statistiku, jak je na tom nabídka Digital, případně jak vám stoupá či klesá počet aktivních karet.

To ale úplně nedává správný obraz, protože jak víte, tak po registraci karty existuje jakási ochranná lhůta a každý den nám do této ochranné lhůty po roce či dvou vystupují zákazníci, kteří začínají platit servisní poplatek. Pokud jde o procento karet, které servisní poplatek uhradí, toto číslo je každý měsíc vyšší a vyšší. Je to ale důsledkem toho, že z této ochranné lhůty vystupují karty novější a novější, to znamená nikoliv ty staré, které byly registrované před sedmi lety a podobně a často dávno nebyly používány. Ty už jsou pochopitelně odpojené. Dnes nám do období servisního poplatku vstupují karty registrované před dvěma lety a ty jsou poměrně nové a více využívané, takže procento uhrazení servisního poplatku měsíc od měsíce roste. Možná jde proti tomu vliv terestrické nabídky, ale nedá se to žádným způsobem změřit ani vyčíslit.

Sám jste načal téma servisního poplatku? Dá se říci, jak moc se promítl do vaší zákaznické základny?

Když jsme to plánovali, tak jsme se nemohli opřít o žádnou podobnou statistiku, takže jsme to udělali podle vlastních odhadů. Mohu říci, že se nám to poměrně podařilo. Předpokládám, že v době, kdy do období servisního poplatku vstoupí všechny naše karty, bude úbytek, tedy počet neaktivních karet  – činit nějakých 10 %. Je to zhruba počet, jaký jsme očekávali.

Můžete tedy prozradit, kolik máte v současné době aktivních karet?

Pokud započítám pouze ty, které jsou pokryté ochrannou lhůtou nebo servisním poplatkem, tak je to kolem 2,2 milionu.

To jsou veškeré aktivní karty, nebo ty, které obsahují nabídku Digital?

Jde o ty, které mají nabídku Digital, nebo obsahují nabídku Digital a k tomu nějakou placenou nabídku. Jsou aktivní, nejsou odpojené. Karta, která není v ochranné lhůtě a nemá servisní poplatek, případně na sobě nemá placenou nabídku,  je odpojená. Proto tyto karty nepočítám.

Čili absolutní počet karet, které teď máme, je přibližně 2,2 milionu.

Bude to okolo této cifry.

Můžete tedy prozradit, jaké procento s 2,2 milionu zákazníků si předplácí placenou nabídku?

Je to podobně jako v minulosti okolo nějakých 15 až 20 %.

Čili nějakých 400 tisíc?

Jak jsem řekl, je to 15 až 20 %.

Z 2,2 milionu?

Ano.

Dokážete tedy odhadnout, jakým směrem se bude nadále vyvíjet trh s placenou satelitní TV?

Neobávám se vlivu zatraktivňování pozemní nabídky na placenou satelitní televizi. Spíše si myslím, že bude mít vliv na zákazníky, kteří mají nabídku Digital a platí servisní poplatek. Tam mohou někteří usoudit, že satelit nepotřebuji, že jim podobnou službu poskytne pozemská distribuce. Pokud se týká placené nabídky, tak placená nabídka postupně roste a nevidím tu vliv zatraktivňování pozemského příjmu.

BRAND24

Možná je ještě brzo o tom hovořit, ale pokud by se Českým Radiokomunikacím podařilo spustit placenou službu DVB-T, případně DVB-T2, myslíte si, že by se to nějak projevilo do vaší zákaznické základny? Přece jen jde stále o nejvyužívanější televizní platformu u nás.

Mohlo by se to projevit, ale mám za to, že terestrický příjem u nás využívají lidé, kteří nechtějí platit za televizi. Ti, kteří za ni jsou ochotni platit, jsou zákazníky kabelových nebo satelitních platforem, případně mají IPTV. Pozemní placená televize by měla šanci tehdy, pokud by nabídka byla skutečně atraktivní, za rozumnou cenu a zařízení by muselo být snadno dostupné. Za takových podmínek by určitě taková služba mohla kabelové nebo satelitní operátory ohrozit. Za aktuální situace se domnívám, že jde o velmi obtížně splnitelný úkol.

Podaří se podle vašeho názoru zachovat v nabídce satelitní služby Skylinku po krachu Satellite BG všechny programy v HD rozlišení?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).