Hlavní navigace

E-shopů je v Česku víc, než se říká. Většina firem má obrat do 20 milionů a pětina není na srovnávačích

15. 3. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Po velkém růstu předchozích let dorazila i do české e-commerce stagnace. Většímu počtu zejména malých e-shopů se nedaří tak jako dříve, ukazují data.

Na českém trhu ke konci roku 2022 působilo kolem 58 tisíc e-shopů a v drtivé většině šlo o menší obchody. Nových hráčů na trhu přitom přibývá stále pomaleji. Vyplývá to ze statistik analytické firmy BizMachine, která se zabývá analýzou údajů o firmách na českém, slovenském a německém trhu. Konkrétně data o provozovatelích e-shopů pak sleduje v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. 

Její odhady počtu obchodů jsou o několik tisíc vyšší než statistiky prezentované Asociací pro elektronickou komerci (APEK) a srovnávačem Heureka. Podle těch loni v Česku fungovalo přibližně 50 100 e-shopů. Projekt Česká e-commerce služeb Zboží.cz a Shoptet za rok 2022 uvádí asi 53 tisíc obchodů

Rozdíly jsou patrně dány odlišnými metodikami a zdroji dat, kvůli kterým se statistiky nedají přímo porovnávat. Zatímco dva tradiční projekty vycházejí z údajů Heureky či Zboží, BizMachine sbírá data z více než stovky veřejných zdrojů. 

Asi pětina českých e-shopů se přitom na srovnávačích vůbec nevyskytuje, uvádí firma. BizMachine také mezi e-shopy řadí i takové obchody, které poskytují služby nebo prodávají digitální zboží. „Důležité je, že má například nákupní košík nebo používá nějakou e-shopovou platformu,“ vysvětluje jeden ze spoluzakladatelů společnosti a její CEO Martin Ondáš.

Autor: BizMachine

„Naším cílem je mít co nejkvalitnější data, která poslouží jako zdroj zajímavých dat pro B2B obchodníky. Proto kombinujeme co nejširší spektrum dostupných zdrojů dat o firmách. Patří k nim klasická rejstříková data (ARES a jemu podobné) či veřejná data od regulátorů, jako je např. ČNB, EIA, ERU. Sledujeme ale i mnoho datově nestrukturovaných zdrojů. K nim patří informace z webových stránek, profilů daných firem na sociálních sítích, nebo třeba z pracovních inzerátů. I tyto informace dále využíváme. Spoléhat se jen na jeden zdroj informací nám nikdy nestačí. Zajímavé obchodní informace totiž vychází ze spojení a vzájemné kombinace různých dat z vícero zdrojů,“ přibližuje Ondáš. 

Jen něco přes tuzemských 700 firem, které provozují e-shop, se může počítat k elitě, která má roční obrat nad půl miliardy korun. Většina (80 %) za rok utrží maximálně 20 milionů Kč, ukazují statistiky vycházející z oficiálních hospodářských výsledků e-commerce společností. Podle BizMachine je publikuje kolem 13 tisíc subjektů, které provozují nějaký e-shop.

Autor: BizMachine

Největší konkurence mezi e-shopy panuje v oblasti módy a oblečení, nábytku a zboží z kategorie dům a zahrada. V rámci této statistiky může jeden e-shop figurovat v až třech kategoriích, pokud prodává více druhů zboží.

Autor: BizMachine

Čistě digitálních e-shopů je v Česku stále menšina, ukazují čísla BizMachine. Přes 35 tisíc e-shopů (61 %) podle nich stále provozuje aspoň jednu kamennou pobočku, respektive má registrovanou nějakou provozovnu. „Alespoň 6 poboček má necelá tisícovka e-shopů a více než 20 poboček pak 224 e-shopů,“ doplňuje Ondáš.

Top 10 firem s největším počtem poboček

Autor: BizMachine

E-shopy patřící do stovky těch největších mívají v průměru 43 poboček. Pokud pohled rozšíříme na 2 tisíce největších obchodů s obratem alespoň v desítkách milionů Kč, zjistíme, že mají průměrně 5 poboček. Patří k nim například rockpoint.cz, bata.cz nebo sparkys.cz

Mezi dopravci, které e-shopy nabízejí pro doručování zboží, kralují Zásilkovna a PPL. S mírným odstupem je následuje DPD, GLS a WeDo a mnohem méně populární je Česká pošta. Čísla neukazují, jak zákazníci dopravce skutečně využívají, ale jen to, jak často je prodejci svým klientům nabízejí.

Autor: BizMachine

Zajímavý je také pohled na to, jaké technologie české e-shopy nejčastěji využívají k živé komunikaci se zákazníky (pokud live chat vůbec mají). Statistice vévodí česká služba SmartSupp, což je pravděpodobně důsledkem její integrace v nejpoužívanější tuzemské e-commerce platformě Shoptet.

UX DAy - tip 2

Autor: BizMachine

Po velkém růstu předchozích let dorazila i do české e-commerce stagnace. Podle statistik BizMachine v roce 2022 výrazně klesl počet nově založených e-shopů.

Autor: BizMachine

Negativní trend se podle BizMachine dá vysledovat také z údajů o firmách s e-shopem a dani z přidaného hodnoty. „Firmy s e-shopem se v závěru loňského roku mnohem méně často hlásily k platbě DPH. Registraci přitom musí podat každá společnost s obratem nad 1 milion Kč ročně. Zároveň sledujeme, že se tyto firmy častěji z registru plátců DPH odhlašují. A dělo se tak během celého roku 2022, ne až s ohlášeným zvýšením na povinnou hranici dvou milionů korun. Což značí, že se většímu počtu menších e-shopů nedaří tak jako dříve,“ dodává Martin Ondáš.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).