Hlavní navigace

Názor k článku E-shopy: mýtus nízkých cen od Jiří Hlavenka - Jak autor článku, tak my provozujeme obchod s...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 12. 2000 21:37

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    Jak autor článku, tak my provozujeme obchod s velmi podobným zbožím na Internetu, takže bychom měli mít velmi podobné zkušenosti - ale souhlasím jenom v něčem. Dále mě - a jistě i kolegy čtenáře - při čtení článku musí napadat: aha, tedy objev. Takže teď si ten článek přečte Amazon.com, Barnesandnoble.com, CDNOw.com, borders.com atd. atd., a rychle zvýší ceny na úroveň kamenných obchodů, protože jim tady bylo přesvědčivě dokázáno, že to tak dlouho nemůže fungovat.

    Ta hra, na kterou hrají světové elektronické obchody, se jmenuje "economy of scale": tj. se zvyšujícím se obratem elektronického obchodu roste jeho efektivita. To u e-obchodů skutečně platí a neplatí to do takové míry u obchodů kamenných. Malý krámek v Hodoníně má jednoho zaměstnance a obrat tři milióny ročně, Kanzelsberger (řekněme) obrat padesátkrát větší, ale zaměstnává třicet lidí, navíc o třetinu vyššími platy, neboť v Praze na Václaváku.

    Uvedu příklad u Vltavy: marketujeme Vltavu zhruba stejnou intenzitou už třetí rok. V r. 1998 učinila vánoční objednávky za půl miliónu, loni za jeden a půl a letos za čtyři: to vše za stejných marketingových nákladů. Rovněž se zvyšuje obrat na zaměstnance Vltavy, tj. také růst efektivity, dosahujeme lepší obrátkovosti skladu, mohli jsme kvůli obratům vyjednat lepší rabaty od dodavatelů a máme lepší podmínky u dodavatelské (shipping) firmy. Rovněž se takto postupně lépe "amortizují" náklady na vývoj software, hardware a konektivitu.

    Souhlasím s panem Nebeským v tom, že elektronické obchody asi nebudou schopny nabízet nějak PODSTATNĚ nižší ceny než obchody kamenné; ale domnívám se, že vedoucí firmy na trhu budou schopny nabízet o něco (5-10%) nižší ceny než kamenné obchody a přesto profitovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).