Hlavní navigace

„Falešné“ weby hotelů: pomáhají, nebo škodí?

3. 2. 2006
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 29
Vsetínský Hotel Magistr jednoho dne objevil web, který se tváří jako oficiální prezentace hotelu. "Pirátský" web navíc nedovoleně převzal fotografie a texty. Díky lepšímu SEO láká návštěvníky a byť objednávky přeposílá hotelu, ten s existencí "pomocného" webu nesouhlasí. Jeho autor provozuje téměř tři sta podobných stránek, avšak tvrdí, že s ubytovacími podniky podepsal smlouvy. Vyplatí se jim?

Pokud jste hledali někdy na Internetu konkrétní hotel, možná jste byli ve výsledcích vyhledávače překvapeni, kolika weby dané ubytovací zařízení disponuje. Detailnější pohled obvykle prozradí, že webová oficiální prezentace hotelu je pouze jedna, ale nachází se na „neklikatelném“ místě v hluboké studni cizích odkazů. Ty představují především různé „pomocné“ katalogy a seznamy, provizně zprostředkovávající nabídku ubytování.

Tyto weby s neoficiálními stránkami hotelů jsou naneštěstí většinou šikovně optimalizovány, a tak ve vyhledávačích předbíhají oficiální prezentace. Dost často přebírají (se souhlasem i bez) fotografie, texty i (ne)aktualizované ceníky.

Majitele hotelů v tomto případě čeká závažné rozhodování: mám investovat do těchto projektů? Přivedou mi klienty? Neoberou mě naopak o zákazníky tím, že se návštěvníci přes vyhledávač na můj web nedostanou? Svěřím své jméno a nabídku do cizích rukou? Nemám raději tyto peníze investovat do kvality svého webu a SEO?

Na tyto otázky neexistuje jednoznačná odpověď, a tak se vyplatí prospěšnost vážit případ od případu. Internetového marketingu neznalí hoteliéři jsou však často vydáni na pospas obchodníkům, kteří pochopitelně sledují své zájmy. Když jsem s některými zástupci hotelů telefonicky hovořil, poznal jsem, že jsou naočkováni mnoha mýty (například, že vysokých pozic ve vyhledávači lze dosáhnout pouze jejich zakoupením…).

Skutečnost, že hotely jsou tak trochu v pasti, ilustruje následující příběh. Zároveň docela dobře vypovídá o poměrech, které panují v nabídce ubytování na českém Internetu.

Kde je vlastně váš web?

Před pár dny se redakci serveru Lupa.cz ozval tvůrce stránek vsetínského hotelu Magistr. Ve výsledcích vyhledávání Google se objevil nevítaný dvojník oficiálního serveru www.hotelmagis­tr.cz, který se ani nesnažil tvářit „neoficiálně“.

Stránky hotel-cz.moonface.cz/ho­tel-Vsetin-Magistr.htm obsahují vysokou koncentraci klíčových slov, mají mnoho zpětných odkazů i přívětivou SEO adresu. Výsledkem je první pozice ve vyhledávači a můžeme se domnívat, že i více návštěvníků. Lepší SEO ale pochopitelně nebylo předmětem stížnosti.

Mnohem závažnější je, že neoficiální web bez svolení převzal z oficiálního fotografie i texty. Jako náhodný návštěvník ovšem nepoznáte, že se nenacházíte na pravých stránkách hotelu. Nikde se o tom nepíše, nikde není odkaz na správný web. Na stránkách chybí podrobnější kontaktní informace, nepočítáme-li poštovní adresu, neurčitý formulář pro vzkazy a e-mail ve tvaru hotel-Vsetin-Magistr@ od freemailu Quick.cz, který samozřejmě s původním hotelem nemá nic společného.

O to zlověstněji vyhlíží online rezervační formulář…

Objednáte si?

Učinil jsem objednávku, abych zjistil, zda si na falešném webu koupím také imaginární ubytování. Jaké bylo ale mé překvapení, když se mi hned druhý den ozvala zástupkyně Hotelu Magistr. Hned na úvod jsem ji zklamal, protože jsem výlet do Vsetína neplánoval. Posléze mi potvrdila, že objednávky jí z pirátského webu chodí, hotel ale s jeho existencí nesouhlasí. Zároveň vyjádřila přesvědčení, že je podnik tímto webem poškozován.

Takový názor je pochopitelný. Ačkoliv by se mohlo zdát, že v případě funkčního objednávkového formuláře s přesměrováním do hotelu je vše v pořádku (tedy až na kradené fotky) a hotel o internetové zájemce nepřichází, opak může být pravdou. Záleží totiž na konverzi, tedy počtu uskutečněných objednávek v poměru s návštěvností.

Je sice hezké, že jsou tyto stránky vlídné k vyhledávačům, potěší však živé uživatele? Jistě by se jim dalo vytknout mnoho nedostatků – od neviditelného loga po kostrbaté texty, prapodivnou adresu, absenci klíčových kontaktních údajů, či pouze fakt, že takto by web hotelu vypadat neměl – pro které by mohl návštěvník utéci jinam. Jelikož nemám k dispozici přesná čísla, mohu jen hádat, jak web na běžné uživatele působí.

Autor stránek (viz níže) mi během telefonního rozhovoru řekl, že na deset návštěv připadá jedna objednávka. Vy byste si na tomto webu objednali nocleh?

Kdo za tím stojí?

Hotel Magistr není jediným ubytovacím zařízením, jehož web se dočkal bratříčka. Na serveru firmy Moonface s.r.o. jsou jich téměř tři stovky. Kompletní seznam naleznete v „pomocných“ seznamech hotelů a seznamech ubytování, tedy webech, jejichž jediným cílem je podpůrný sběr zpětných odkazů na klíčová slova „hotely“ a „ubytování“.

Firma Moonface se od nelegálního obsahu na svém serveru distancovala a webmaster Hotelu Magistr u ní s prosbou o odstranění závadných stránek nepochodil telefonicky ani e-mailem.

Společnost prý pouze poskytuje hosting klientovi Jiřímu Tůmovi, který se k autorství alternativních webů hotelů přihlásil na podzim 2004 v SEO konferenci. S Moonface podle svých slov rovněž nemá nic společného (tedy až na doménu moonface.cz v e-mailové adrese). Ředitel firmy Michal Zykán mi sdělil, že by přivítal, kdyby Jiří Tůma přesunul své aktivity na jiný server.

Jak to funguje?

Jiří Tůma tvrdí, že má uzavřenu smlouvu s naprostou většinou hotelů – spolupráce má fungovat na bázi provizního zprostředkování služeb. Z téměř tří stovek hotelů, jimž byl vytvořen web, chybí podpisy údajně u přibližně dvaceti subjektů. Jiří Tůma odmítl zveřejnit seznam hotelů, s nimiž je na spolupráci domluven.

Verifikace je proto značně problematická. Mluvil jsem s hoteliéry, kteří o Jiřím Tůmovi dobře věděli, nebo o něm naopak nikdy neslyšeli. Hovořil jsem také s těmi, kteří zaplatili tolika různým zprostředkova­telským serverům, že stránky Jiřího Tůmy mohou být pouhým zrnkem písku. Někteří ani nevědí, že s námi mají smlouvu, natož aby věděli, že něco někomu ústně či telefonicky schválili, říká k tomu Jiří Tůma.

Je zřejmé, že u některých hotelů může docházet k neoprávněnému použití fotografií a textů, a tedy k porušení autorského zákona. Podle Jiřího Tůmy byl postup při tvorbě následující: nejprve byl hotel osloven ústně, poté se vyrobila prezentace, která měla hotelu ukázat přínos s přílivem objednávek. Posléze se služby zpoplatňovaly a ošetřovaly smlouvou.

To, že jsou použity texty a fotografie z oficiálních stránek, je spojeno s tím, že jak majitelé nerozumí Internetu, tak sice souhlasí téměř bez výjimek se zkouškou, ale nechtějí s tím mít žádnou práci ani náklady. Tak raději místo dodání textů sdělí, ať použijeme jejich stránky, vypráví Jiří Tůma.

Neříkám, že nemohlo dojít k tomu, že byl některý hotel vynechán či nastala chyba a nebyl osloven, ale opravdu není problém jeho stránku zrušit. Tenhle projekt měl být pro hotely prospěšný a jestliže zde hotel být nechce, není důvod ho zařazovat. Zvláště když hotelů je dost a projekt je určen jen pro vybrané, říká Jiří Tůma. Podniky mohou autora projektu zažádat o zrušení stránek na e-mailu, jímž jsou přeposílány objednávky. Jiný rozumný kontaktní údaj na webu není. Pokud hotel nemá zájem, tak se stránky zruší. Jen to nebude ze dne na den.

V současnosti má být při zadávání nového subjektu nejprve podepisována smlouva, k porušování autorského práva tedy už snad docházet nebude. A jak spolupráce hotelů se skupinou kolem Jiřího Tůmy probíhá? Nejčastějším způsobem jsou provize z uskutečněných objednávek. Někteří zjistí, že by nám zaplatili moc, a tak přistoupí na systém placení za roční existenci webu. Vždy zpočátku nechtějí, protože nevěří, a pak dost často chtějí paušál, libuje si Jiří Tůma. Hotel Pavilon Říčany dokonce platí za přesměrování na své stránky z „exkluzivní“ adresy hotel-cz.moonface.cz/ho­tel-ricany-u-prahy-pavilon.htm.

Z pohledu návštěvníka může být zajímavé a důležité, že nic netuší o neoficiálnosti navštívených stránek. Kvůli chybějícímu odkazu a už zmiňovaným nesrovnalostem nemůže přímo přejít za „lepším“ ke zdroji. Stránky se úmyslně tváří jako oficiální, ale to není nikde psáno, jak musí být označeny oficiální stránky a jak neoficiální. Klient pak komunikuje s hotelem. Zadaný dotaz se pošle hotelu i s kontaktem na klienta a pak už komunikují přímo, vysvětluje Jiří Tůma.

Co říkají právníci?

Je pravdou, že jsem měl možnost nahlédnout do e-mailů s nadšenými reakcemi některých hoteliérů. Pojďme však zpátky k Hotelu Magistr, který z použití svých materiálů a vytvoření duplicitního webu příliš nejásá. Jeho zástupce zajímalo, jak by se mohl právně bránit. S tím vyvstávají poměrně zajímavé otázky:

  1. převzetí fotek a textů,
  2. záměna oficiální stránky za neoficiální, parazitování na pověsti a zmatení návštěvníka,
  3. možná odpovědnost firmy Moonface jakožto provozovatele serveru s nelegálním obsahem.

1) Z příkladu (www.magistr.cz a hotel-cz.moonface.cz/ho­tel-Vsetin-Magistr.htm) se skutečně zdá, že převzetí fotografií je evidentní. Pokud jde o převzetí bez souhlasu oprávněné osoby, jde bezesporu o protiprávní jednání, říká Ján Matejka ze serveru ITprávo.cz, podle kterého by případné dokazování u soudu nemělo být příliš problematické.

Ustanovení § 125 občanského soudního řádu k tomuto uvádí, že ‚za důkaz mohou sloužit všechny prostředky, jimiž lze zjistit stav věci, zejména výslech svědků, znalecký posudek, zprávy a vyjádření orgánů, fyzických a právnických osob, notářské nebo exekutorské zápisy a jiné listiny, ohledání a výslech účastníků‘, cituje zákon Josef Aujezdský ze serveru eAdvokacie.cz.

2) Podíváme-li se pohledem uživatele, již delší dobu sídlí prezentace Hotelu Magistr na dvou webech. Představme si modelovou situaci: bude možné podle zákona postihnout osobu, která vytvoří web vaší firmy, nabízí vaše služby s jinými kontaktními údaji a neupozorňuje návštěvníka na to, že se nenachází na oficiální prezentaci společnosti (a tím teoreticky zmenšuje vaše zisky)?

Podle Josefa Aujezdského by se mohlo jednat o nekalou soutěž, pokud bychom předpokládali soutěžní vztah: Zejména zde připadají v úvahu tyto skutkové podstaty nekalé soutěže: klamavé označení zboží a služeb, vyvolání nebezpečí záměny a parazitování na pověsti. Konkrétně parazitováním na pověsti ‚je využívání pověsti podniku, výrobků nebo služeb jiného soutěžitele s cílem získat pro výsledky vlastního nebo cizího podnikání prospěch, jehož by soutěžitel jinak nedosáhl‘.

Situace je poměrně jasná v těch případech, kdy dochází zároveň i k neoprávněnému užití ochranné známky nebo k neoprávněnému zásahu do práva autorského. V dalších případech pak lze toto jednání obvykle označit za nekalosoutěžní, dodává Ján Matejka.

3) Firma Moonface se od stránek hotelů distancuje a na žádosti smazání stránek Hotelu Magistr nereflektuje. Nemá však provozovatel serveru odpovědnost za vystavený nelegální obsah?

Mnou oslovení právníci se shodují, že společnost Moonface může být za určitých okolností odpovědná – mohla-li vzhledem k předmětu své činnosti a okolnostem a povaze případu vědět, že obsah ukládaných informací je protiprávní, nebo dozvěděla-li se o protiprávní povaze ukládaného obsahu a protiprávním jednání uživatele a neprodleně neučinila veškeré kroky k odstranění (přesné znění určuje § 5 odst. 1 zákona č. 480/2004 Sb.).

Z toho celkem jasně vyplývá, že firma Moonface by měla začít po přečtení tohoto článku konat, pokud tak po opakované žádosti Hotelu Magistr ještě neučinila…

Závěrem

Nabídka ubytování je jistě specifickým oborem, který je do jisté míry závislý na zprostředkování služeb od cestovních kanceláří či katalogů. Hoteliéři jsou tak přirozeně pod tlakem. A tím se vracíme k otázkám z počátku článku.

BRAND24

Hlavním tématem je, zda financováním optimalizovaného webu získáte návštěvníky, ale vinou jeho špatného zpracování celkově ztratíte zákazníky, kteří váš serióznější web ve vyhledávačích minou. Zdravý rozum radí investovat do vlastního webu a neposílat zákazníky na cizí stránky. V nejhorším alespoň trvejte na klikatelném odkazu na svou oficiální prezentaci. I když, jak jsem se dozvěděl, jsou i tyto odkazy často zpoplatňovány…

Příště už možná nebudeme psát o hotelech, ale třeba jiném oboru. Princip však zůstane stejný: v případě špatné optimalizace stránek a činnosti konkurence může být váš business s pohledem na výsledky internetového vyhledávače ohrožen.

Doporučili byste hotelu spolupráci s Jiřím Tůmou?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).