Zajimavy vystup, akorat mi pripada divne, ze se vsechny SaaS hazou do jednoho pytle. To je jako bychom se snazili udelat zavery o software jako celku.
Kdyz rikam, ze je pro mne neco drahe, tak prece musim mluvit o konkretni aplikaci, nikoliv o SaaS jako celku. Jinak to zni stejne jako kdybych rekl, ze "software je prilis drahy".
Stejne je to s "rychlosti implementace". Zalozeni uctu pro BaseCamp trva minuty. Pokud mluvime o tom, ze implementace SaaS pomala, asi je dobre rict ceho konkretne se to tyka. Uzivatele kterych SaaS aplikaci byli podrobeny vyzkumu?
Cvičně jsem se díval na ty ceny zoho.com. Připadá to někomu levné? Navíc, když k tomu připočtěte pořádnou internetovou přípojku a velkou závislost na dostupnosti internetu, tak je to dost drahá sranda.
Zlaté lokální řešení a síťový server na sdílení dat.
Chápal bych pronájem u exotických programů, které firma využije jednou maximálně dvakrát do roka, ale běžné programy se vám na HDD nezkazí a vydrží i desítky let. každý zná mnoho skladových systémů, kde se všichni modlí, aby ten starý počítač jednoho dne nezkolaboval, protože na ničem jiném to nejde zprovoznit :-)
"každý zná mnoho skladových systémů, kde se všichni modlí, aby ten starý počítač jednoho dne nezkolaboval, protože na ničem jiném to nejde zprovoznit :-)"
Dnes se tohle už dá obvykle řešit. Bývá to nejčastěji problém starého operačního systému který na novějším HW už nedokáže běžet. A skladová (nebo jiná) aplikace zase nedokáže běžet na novějším operačním systému který ten HW umí.
Řešením je použít virtualizaci, starý operační systém + aplikace si pak běží pěkně v guestu na virtuálním "starém" HW a přitom lze použít nový počítač.
Občas i to bývá problém, ale o to v mém příspěvku nešlo - byla to ukázka toho, že jednou koupený soft již pak po několik let negeneruje žádné další náklady.
Jak je třeba zajištěno ukončení činnosti pronajatého softu? Risknete, že firma zbankrotuje a Vy se nedostanete k souborům a ani k zálohám co Vám prý dělali nebo se k nim dostanete až za dlouhou dobu, kdy to již stejně bude jedno? Co když se k dokumentům dostane někdo neoprávněný? Opravdu existuje majitel firmy, který bude toto riskovat?
Znova - máte SLA. To je smlouva mezi vámi a poskytovatelem. Přeci se nebojíte nakupovat zboží jen proto, že obchod může zkrachovat a vám vy pak budete blbě uplatňovat záruku? Tohle je nesmyslné strašení, to nemá nic společného s problémy SaaS.
Takových smluv sem již viděl, ted bych s nima mohl tapetovat :-D Fakt jste tak naivní?
Opravdu Vám to strašení přijde nesmyslné, co v okamžiku, kdy životně důležitá data - smlouvy, faktury, výplaty informace o zákaznících a podobně, uniknou nevhodným osobám, opravdu Vám nějaká smlouva s dodavatelem SaaS pomůže?
Tak to se jistě rád podělíte o své zkušenosti. S kterým SaaS poskytovatelem jste měl uzavřenou smlouvu, která se pak stala cárem papíru?
Největším nebezpečím pro firemní data jsou vlastní zaměstnanci. Hnedle druhý v pořadí jsou ztracené notebooky. Jinými slovy, tím že máte data ve firmě, vystavujete své důležité data daleko většímu riziku, že budou zneužity než pokud je máte hostované u SaaS poskytovatele. Nejste první kdo získal pocit, že když to má doma tak je to v bezpečí. Bohužel je to jen pocit.
Kdyz dotycny
1. rozumi vyrazu "zabezpeceni dat"
2. rozumi problematice bezpecnosti a vi jak to ma udelat
3. ma na to dost casu a moznosti
pak je zrejme, ze pro nej bude lepsi pouzit vlastni server "doma"
Vec je ta, ze vetsina uzivatelu nesplnuje bod 1, nektere splnuji 1 a 2 a velmi malo vsechny 3. Tak to vypada, ze SaaS muze byt vyborny pro vetsinu pripadu. Dokonce i ty 1-2-3 nekdy muzou SaaS aplikace zvazit, obzvlast kdyz
- nejde o kriticka data
- neni mozne dostatecne efektivne zabezpeceni dat provest vlastnimi silami
Tohle je realita. Vsechny smlouvy jsou vam v pripade zpusobene skody na 99% naprd. Muzete se roky/desitky let soudit a klidne i vyhrat. Stejne dostanete leda prd, protoze firma po letech uz neexistuje, majetek take ne ....
BTW: Ktery (napr) ISP vam poskytne takovou smlouvu, ze v pripade vypadku vam uhradi (krom vraceni $ za nefunkcni linku) veskere zpusobene ztraty ? Rekneme ze po netu vam chodi prumerne za 1MKc zakazek/hodinu a tudiz vam hodinovy vypadek zpusobi skodu znalcem vycislenou na 300kKc ?
Virtualni stroj kterej se nedostane na "zelezo" je vam casto na kulove. Znam nemalo firem kde bezi stara dosova aplikace, specializovany (casto na miru delany) HW v ISA ... Jeden kolega ma dokonce po bazarech sehnano nekolik kousku rezervniho HW, na kterem ma otestovano ze aplikace bezi ;).
Ono to zní lákavě, co? Dám si síťový server a hotovo. Možná nevidíte náklady, že ten server musíte koupit. Musíte strávit nějaký čas jeho konfigurací a údržbou softwaru na něm a pravděpodobně budete muset řešit zálohování. To za vás řeší SaaS poskytovatel.
Naproti tomu internetovou přípojku má každý a dostupnost internetu je poměrně vysoká. Výpadek na pár hodin jednou za dva měsíce je něco co Vás neohrozí.
Stále máte pocit, že klasický software je levnější?
Ano mám, ten pocit pořád
Konfiguraci a udržbu systému - to musíte dělat stejně, ten počítač je na stole pořád, nevím, jak velkou konfiguraci je potřeba dělat mimo nainstalování u většiny softu, to bývá často poslední co kdy někdo konfiguruje.
Opravdu spoléháte na cizí zálohovací službu? Tak to jste velký optimista :-)
Mám server, běží v rohu pod stolem a nikdo na něj již dva roky nemusel šáhnout, kde dělám chybu?
Opravdu myslíte, že když deset lidí bude stále stahovat a přijímat soubory z internetu, tak mi stačí klasická telekomácká ADSL za pětistovku? Výpadek na hodinu měsíčně, v tom pomalém pracovním tempu již fakt nic neznamená. Vím, že i velké firmy mají u sitových aplikací dost velké problémy s dostupnosti(rychlostí) aplikací, natož když to moběží po negarantovaném internetu.
Již ste někdy zdůvodnoval zákazníkovi na telefonu, že zrovna ted se k potřebným dokumentům nemůžete dostat buď vůbec nebo pomalu, protože je linka zrovna přetížená?
Hm, asi jste nikdy neslyšel o SLA neboli garanci úrovně služeb. Většina SaaS poskytovatelů vám garantuje vysokou úroveň služeb. A tudíž i zálohování.
Dva roky máte server na který nikdo nešáhl a Vám to připadá v pořádku? Toho nikdo neupdatuje? Takže žijete ve snu mám to na lokální síti, nic se mi nemůže stát? Vězte že existují útoky zaměřené proti lokální síti na bázi XSS. Vy ani nemusíte vědět, že vaše data jsou dávno pryč, protože dva roky na to nikdo nešáhl.
Je velký rozdíl hlídat verze a updaty několika různých programu a hlídat, zda máte poslední verzi prohlížeče.
Ad to vysvětlování, stejně tak dopadnete i u e-mailu. Vy můžete mít server nakrásně u sebe a stejně e-maily budete dostávat pozdě. Stejně musíte stahovat a nahrávat soubory. Jaký je rozdíl? Pokud vám linka stačí na vyřízení pošty bude stačit i na práci s SaaS aplikacemi.
Naprosto mimo... Pokud nějaký prostředník negarantuje rizika, není pojištěn, nezaplatí plnou škodu.. aha to je problém, to nedělají ani výrobci software, pochybuju, že to dělá někdo za ně a vyjde ho to levněji....
Potom je lépe se spoléhat na vlastní servis, vlastní lidi, protože ty známe přece... Dávat business do rukou někoho cizího s tím, že to udělá lépe? Pokus má firma schopné lidi, tak to nebude riskovat (nemá důvod) a pokud nemá, tak ji stejně nic nepomůže.
Server prostě všechny dotazy z venku odmítá a na noc je vypínaný, to je snad dostatečná záruka, pro mé potřeby dostačující. Poslední dobou se navíc držím pravidla - pokud něco funguje bez problému, tak na to nešahej!
Nechápu Vaši posedlost updaty, zaměstnanci vůbec nemají přístup na internet, pošta se stahuje přes koš a až v síti se třídí.
Jaký je rozdíl mezi jednou za půl hodiny vydaným požadavkem na stažení a odeslání pošty v rozsahu max pár MB a neustálou komunikací se vzdáleným serverem pro třeba jen pět zaměstnanců editujících jednoduché dokumenty s grafikou?
No ty útoky jsou vedeny přes vnitřní síť. Takže tahle ochrana je vám k ničemu.
Třeba že u běžné SaaS aplikace netečou MB ? Nehledě že se to cachuje, takže ten počet přenesených dat není tak velký.
Ale pokud vaši zaměstnanci nemají přístup na internet a vzhledem k vašemu přístupu, tak tady není co řešit. SaaS pro vás vhodné není. Proto je mi s podivem, že tak vehementně diskutujete.
I když zaměstnanci co nemají přístup k internetu a stejně musí pracovat s e-mailem...mrkev v zimě...
Co je vehementne? Třeba se nudím a bavíte mně :-)
Ano, možná tomu nebudete věřit, ale jsou profese co ke své práci opravdu nepotřebují přístup k internetu, ale komunikovat potřebují. Pokusím se Vám to pro lepší pochopení přirovnat ke komunikaci dopisem s úřadem, ale kancelář kvůli takové komunikaci nemusíte opouštět.
A jakého SaaS si platíte Vy? Také dost komunikujete...
Tak ja nevim - delate si legraci nebo jste obchodnik?
Na server nesahnu, protoze updaty jsou automatizovane (hodina skriptovani a nekolik let klid).
Pokladat provozni naroky (myslim na sit) APLIKACE a MAILu za srovnatelne muze snad jen ... jak se to slusne ... bud neinformovany nebo tezce mlzici clovek. Uz jen to, ze na bezny provoz firmy o nekolika desitkach zamestanacu staci na mail standardni ADSL, zatimco titiz pracovnici jsou schopni hrave ucpat 100 Mbps sit (symetrickou) a bylo nutno nainstalovat gigovou ...
ad garance: Poskytovatel SaaS vam muze tak maximalne garantovat, ze server pobezi a sluzba bude dostupna v oblasti hostingoveho centra. NIKDY vam nemuze garantovat, ze se k ni dostanete z podniku. Ledaze by mel celou trasu pod 100% kontrolou. Coz znamena - garantuje server[y], funkcnost hostingoveho centra, celou trasu az na vstup do podniku (pripadne i LAN). A ted mi reknete, kdo mi tohle vsechno zajisti! Mozna O2 (pokud si od nich vezmete i pripojeni), mozna Nextira (nebo jak se ted jmenuji), ... - dal nevim. Netvrdil bych, ze se jedna zrovna o lacine firmy.
Na zaver otazka do pranice: Co presne jste schopen a ochoten garantovat Vy? Pocitejte s odpovidajicim penale v pripade nedostupnosti - za hodimnu vypadku tratim 100 kKc.
To je blbost co říkáte. Buď ta firma pracuje s internetem a pak potřebuje pořádné přípojení a nebo nepracuje a občas si stáhne mail. V druhém případě není proč uvažovat o SaaS. Důvody proč používají pouze mail nechám stranou.
Takže pokud vycházíme z předpokladu, že firma pracuje s internetem a je pro ní stejně důležitý jako telefon apod, tak celé dva odstavce vašeho textu jsou mimo.
A k tomu kolik tratíte. To je hezké, ale to je součástí vašeho řízení rizik. Nikoliv SaaS poskytovatele. Ten vám zaručuje, že servery poběží s minimálním výpadkem.
Pokud vám SLA zaručuje běh na pouze na 99,9% tak to znamená výpadek na 8 hodin 46 minut ročně! Další devítka z toho udělá 52 minut. A teď je otázka kolik lidí musí organizace zaměstnávat, aby tuto dostupnost měla také. Kolik to stojí ročně. A třeba nakonec zjistíte, že SaaS je výhodnější.
Pár otázek
A pan Kodera, co si představujete pod termínem "práce s internetem"?
Jak přesně mají firmy "pracovat s internetem" a jak silnou linku k tomu podle Vás potřebují?
Myslíte, že na světe existuje firma co "nepracuje s internetem" a prosperuje?
A máte tam špatný závěr o dostupnosti tím, že do systému vkládáte další možnost poruchy, linku na internet, internet, dodavatela SaaS, dostupnost můžete pouze snížit.
Kdyz bude stat napr. expedicni sklad vetsi obchodni firmy, tak tech 100 kKc ztraty za hodinu je realnych.
Schvalne, vycislete mi, kolik by stala infrastruktura, aby byla zajistena dostupnost 99,99% na miste, kde ji potrebuji. Ze nekde bezi server s moji aplikaci je mi na tri veci, kdyz se k ni nemohu dostat.
A netusim, co to ma spolecneho s tim, zda firma s internetem pracuje nebo ne. Prumerne inteligentni architekt posadi internetove servery nekam do hostingoveho centra a do firmy jde uz podtstane slabsi linka, kudy jsou jen potrebna data. Balast je odfiltrovan mimo.
Děkuji za článek. Já bych řekl, že Software jako služba může být dobré řešení v případě, kdy vlastní IT oddělení prostě příliš nefunguje.
Příklad: po 2 roky se nám stále ztrácejí maily, server je často odpojený, letos na jaře mu vyhořel disk a ukázalo se, že nexistuje žádná (!) záloha - někteří uživatelé tak přišli o všechna data
V současné době uvažuji o tom, zda skrze vedení tlačit na IT, aby se přešlo hostovaný mail server (třeba přes MailHosting.com). Máte s tím někdo zkušenosti?
Aby náhodou nedošlo k mýlce... Píšu ze svého druhého zaměstnání, a na ÚMG AV ČR tyto potíže nejsou. Naopak, místní IT funguje na úrovni, že by mnoho soukromých firem mohlo závidět.
No já jsem vlastní e-mailová řešení přestal používat před asi 2 lety a kompletně jsem přešel ve všech firmách na Google apps. To je také zatím jediná SaaS služba, která mi může do bytu, protože opravdu splňuje co tvrdí a navíc je vesměs zadarmo.
Je to (Google Apps) zdarma i pro firmy, ale za příplatek dostanou uživatele něco navíc (minimálně větší schránku a větší garanci). Ale SaaS obecně Ti poskytnou za málo a pak Tě začnou ždímat a nazývají to customizace nebo vícepráce, které nejsou v paušálu zahrnuty.
Zrovna u Google je ta cena jednak velmi přiměřená, jednak opravdu většinou není potřeba, dostupnost je skvělá i bez příplatku (a větší než těch 99,9% garantovaných v placené verzi) a těch 25 GB je také pro většinu nepotřebné
Debilní otázka - je možné na ni přesunout jenom 50 klíčových uživatelů a zbytek schránek nechat na vlastním serveru? Nebo se jedná o mokrý sen, někoho kdo nemá o IT vlastně páru (mne)?
ten limit je len pri vytvoreni uctu. Mozte poziadat o navysenie. Ja mam na niekolkych GApp 100 na niektorych 200 uzivatelov. dostal som to na jednoduche poziadanie cez formular.
Taktiez na tom bezime uz cca 2roky (3 firmy), bez akychkolvek problemom. Podstatne to zvysilo produktivitu. Dokumenty a 95% vo firme vytvarame cez GDoc.
Na druhej strane som minuly rok hladal nejaky hostovany SW na management projektov (preluskal som hadm 20 sluzieb/alikacii) a tam i vysla podstatne lepsie v lastna serverova verzia (mame vela uzivatelov).
Na druhej strane hosting (dedikovanych serverov) mame tiez formou SasS.
A ma ono IT prostredky ? Ma ono IT dostatecne pravomoce/znaleho sefa ? Prodle mych zkusenosti nikdy nebyva (80%) problem v IT jako takovem, ale prave ve vedeni, ktere IT podcenuje. Specielne co se zalohovani tyce, tak prosadit vynalozeni $ na HW + SW, ktery se bude starat o zalohovani (a z pohledu vedeni tedy nebude delat nic nez duplikovat stara data) je casto ukol primo nadlidsky.
Nedelejte si pak iluze, ze u hostovaneho mailu vam to bude fungovat lepe, spis naopak (alespon z mych zkusenosti). Mail servery tzv "profi" hosteru jsou nastaveny spatne, o nejakem zalohovani (vsechny na jedinem IP rozsahu) si muzete nechat zdat.
BTW: vyhorel disk = tam nebylo ani zrcadlo ? To bude nejaka garaz co ? 2k za druhy disk = spousta penez co ? (o serverech a serverovych discich ktere stoji o rad vic ani nemluve). Nic proti, taky takove znam, ale ti ktere znam jsou alespon seznameni s riziky takoveho "serveru".
Pro info: To ze se ztraceji maily je normal, skoda ze se to neuci na ZS. Mail je NEGARANTOVANA sluzba, ktera zadnym zpusobem nezajistuje ani cas ani doruceni. (taky mi obcas chodej stiznosti ze si dotycny neco objednal v poledne, ale nam to doslo az vecer => o den delsi dodani ...)
Taky neco z praxe:
U zakaznika jsme staveli router/firewall. Pochopitelne disk v RAID1, pravidelne zalohy.
Po case se stalo, ze mily routerik nenabootoval. I ukazalo se, ze mistni technik dignostikoval(zcela spravne), ze jeden disk vyhorel, takze ho vyndal. A nejak "zapomnel" dat misto nej novy. Pak vyhorel i druhy disk. A pak se zjistilo, ze zalohy jsou necitelne ...
Ono IT si koupilo blade server za milion jen na to, aby na nem jelo BYZNYS (personalni a mzdovy sytem, cca pro 300 lidi). O garaz se skutecne nejednalo. Proc mail a sdileny disk na tohle delo neprehodili, vi... IT.
Jinak s vami bohuzel musim souhlasit. Je to otazka koncepce a vedeni. Levni ajtaci vyjdou draho.