Hlavní navigace

GDPR se dá zneužít k získávání osobních údajů, Uber je stále ve ztrátě a Facebook nabízí miliony za obsah

18. 8. 2019
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: vectorfusionart / Depositphotos
Facebook v ještě větších problémech, Huawei ostatně také, Google neindexoval, pokrytci ve Walmartu a TikTok nástrojem podvodníků. Různé zprávy, které přinesl právě končící #tyden.

Facebook bude čelit hromadné žalobě týkající se rozpoznávání obličejů. Jde v ní o nezákonné shromažďování a ukládání biometrických dat milionů uživatelů bez jejich souhlasu. Ve finále jsou ve hře další miliardy dolarů postihů. Viz Facebook loses facial recognition appeal, must face privacy class action.

Vaši krabičku s Alexou možná vyrobili školáci v Číně. Pracují i dlouho do noci, aby se splnil plán. Foxconn, dodavatel Amazonu a řady dalších společností, najímá už i šestnáctileté děti. Do firem míří včetně svých učitelů. V Číně přitom je možné zaměstnávat děti od 16 let, ale nesmí pracovat přesčas či v noci. Právě práce přesčas či v noci je ale středem nové aféry, do které je Foxconn zapojený. Viz Schoolchildren in China work overnight to produce Amazon Alexa devices.

Huawei v Africe pomáhal sledovat politické oponenty. Od sledování polohy až po nasazení izraelského spywaru, který umožnil dostat se v telefonu k šifrované komunikaci. To, co WSJ popisuje v Huawei Technicians Helped African Governments Spy on Political Opponents, není nic nereálného, celé je to navíc klasicky založené na tom, že tamní režim má podobné aktivity „podložené zákonem“. Celé je to klasický šmírovací postup, byť jak WSJ uvádí, měl probíhat za aktivní účasti zaměstnanců Huawei. Huawei to popírá a upozorňuje, že něco takového jeho vnitřní předpisy zakazují. Nutno také dodat, že nic z uvedeného nepodporuje oficiální důvody, na kterých je založený zákaz využívání služeb i zařízení od Huawei v USA.

YouTube začal bojovat proti konspiracím a nejvíce na tom vydělala stanice Fox News. Změna algoritmu měla potlačit doporučování konspiračních videí (v čemž algoritmus byl nesmírně dobrý) a tak trochu se to podařilo. Místo typických konspiračních kanálů ale nově doporučuje videa z Fox News. Výhra to tedy rozhodně není, televize Fox News nepatří mezi důvěryhodné zdroje a je zaplavená konspiračními teoretiky a silně pravicovými aktivisty. Viz YouTube’s Conspiracy Theory Crackdown Has One Big Winner: Fox News.

TELEgraficky

Destiny 2 jde na Steam ■ Groupon koupil Presence AI ■ Blizzard má přes 32 milionů hráčů ■ LibreOffice 6.3 je venkuHaveibeenpwned doplnili hesla z Canva ■  Firefox Quantum se mění na Firefox Browser ■ The Morning Show na Apple TV+ ■ @masaryk_officialSingularity 6 získali investici  ■ TheStreet prodáno The Maven ■ RIP Veri TokenEtické SEO? ■ GE padají akcie ■  Neuvěřitelné ztrátové Wework 

WEBDESIGN, INTERNET

Google měl zásadní problémy s indexací nového obsahu. Nutno dodat, že jde o opakovaný problém, který přináší komplikace hlavně zpravodajským webům, jejichž aktuální obsah se nedostává do vyhledávání, a uživatelé přitom právě tento obsah hledají. Aktuální výpadek vyřešil vyhledávač přibližně za jeden den. Viz Google Not Indexing New Content Again.

Google ve výsledcích vyhledávání začne uvádět individuální podcasty. Rozšíří i podporu podcastů v Google Assistant. Zajímavé na tom je i to, že Google podcasty přes rozpoznávání řeči převádí na indexovatelný obsah. Jak to je s češtinou, je, klasicky, otázka. Viz Google will start surfacing individual podcast episodes in search results.

Většina klimatických videí na YouTube popírá klimatické změny. Zjistila to studie a vlastně to není až tak překvapivé. Popírači klimatický změn a milovníci konspiračních teorií jsou hodně aktivní, aby prosadili vlastní agendu. Což je i jeden ze závěrů studie – vědci a ti, kdo vědu podporují, by měli být aktivnější. Alarmující je i stále rostoucí záplava dezinformací týkajících se zdraví. Viz Study: Most YouTube videos on climate change deny its existence.

23 služeb vyhledávajících zaměstnaní žádá, aby EU prošetřila aktivity Googlu. Ten v rámci vyhledávání zviditelňuje vlastní služby hledání v nabídkách zaměstnávání – ty ale pocházejí od stěžovatelů i dalších subjektů a ve finále se zájemce dostává na konkrétní službu. Viz Google čelí další antimonopolní kauze, stěžují si na něj weby s nabídkami práce nebo Exclusive: Google's jobs search draws antitrust complaints from rivals a Google’s next antitrust headache could be its AI-driven job search.

Firma Automattic (provozovatel WordPress.com) koupila Tumblr. Podle WSJ navíc za velmi nízkou částku, hodně pod 10 milionů dolarů. Podle Verizon agrees to sell Tumblr to owner of Wordpress to mělo být původně pod 20 milionů, ale Dan Primack (editor Axiosu) nakonec píše dokonce o ceně pod 3 miliony dolarů. Tumblr je blogovací systém kombinovaný se sociálními prvky a má přes 450 milionů blogů. V roce 2013 službu koupil portál Yahoo (za 1,1 miliardy dolarů), se kterým se pak dostal pod Verizon, který koupil Yahoo v roce 2017. Automattic získá jak obsah, tak 200 zaměstnanců. 

SOFTWARE

Proč nikdo nepoužívá Microsoft Edge? Na Quoře se provokativně ptá Jin Kim z Microsoftu. Je to dobré čtení, míří i ostře proti Microsoftu a vlastně shrnuje důvody, proč jsem já osobně nikdy Edge nezačal používat. Šlo o zbytečný a nehotový produkt, který neuměl nic z toho, co umí Chrome nebo Firefox. Navíc to měl být nástupce Internet Exploreru, který jsem přestal používat už před mnoha a mnoha lety. Čtení a diskuzi najdete ve Why does nobody use Edge? Is it solely trust in Google? Distrust in Microsoft?

Aktuální dávka oprav pro Windows 7/8.1/10 a Server 2008/2012 napravuje zásadní bezpečnostní chyby. Zejména pak napadnutelné RDS (Remote Desktop Service). Viz Patch new wormable vulnerabilities in Remote Desktop Services (CVE-2019–1181/1182).

No Man's Sky: Beyond spuštěno 14. srpna:

HARDWARE

Nate Mitchel, jeden ze zakladatelů Oculusu, opustil Facebook. Tam působil jako šéf pro VR pod Andrewem Bossworthem, který má na starosti aktivity v oblasti AR a VR. Zároveň byl posledním ze zakladatelů Oculusu, který ve Facebooku zůstával. Viz Oculus Co-Founder Nate Mitchell Is Leaving Facebook.

MARKETING A KOMUNIKACE

Mediální nákupčí jsou frustrovaní ze zástupců Googlu a Facebooku. Pomalé odpovědi, bezcenné rady, ochota se bavit odpovídá výší objednávky, Twitter i Snapchat jsou na tom podstatně lépe. Samozřejmě v ‘The underlying arrogance’: Media buyers are frustrated with Google and Facebook ad reps jde o situaci v USA. O tom, jak je to u nás, raději ani nemluvit. V zapomenutém malém Česku se s vámi Twitter a Snapchat vůbec bavit nebude, o Facebooku nemluvě.

Americký Walmart odstranil displeje a reklamy zobrazující násilné videohry, zbraně ale prodává stále. Změna ve všech obchodech přišla po vraždě 22 lidí v jednom z obchodů tohoto řetězce. Pokyny obsahují i to, že zaměstnanci mají odpojit všechny konzole a počítače, na kterých je možné násilné hry zkoušet. Vadí i sekce pro lovce, kde byla zobrazována lovecká videa. Čelící kritiku a žádosti o ukončení prodeje zbraní firma ignoruje. Viz Walmart pulls violent game displays but will still sell guns.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Chrání GDPR osobní údaje? Mělo by, ale dá se zneužít k jejich získání. Jedna společnost ze čtyř poskytla osobní informace lidí na základě podvržené žádosti. Jde o dost závažné zjištění, detaily najdete v Black Hat: GDPR privacy law exploited to reveal personal data. Jsou tam uvedeny i některé veskrze originální způsoby „ověření“ totožnosti.

V USA se nedaří dostat Kaspersky Lab z vládních systémů ani dva roky po zákazu. Věnuje se tomu Forbes v Exclusive: Kaspersky Software Lingers On Sensitive Government Systems 2 Years After U.S. Ban a správně upozorňuje na čerstvý zákaz Huawei, ZTE a dalších dvou čínských společností.

Stovky záloh v cloudu od Amazonu zpřístupňují citlivá data. Uživatelé Amazon Elastic Block Storage ponechávají své věci nezabezpečené. Ať už jde o S3 bucket, ale dokonce a hlavně EBS snapshoty. Viz More Keys Than A Piano: Finding Secrets In Publicly Exposed Ebs Volumes a Hundreds of exposed Amazon cloud backups found leaking sensitive data.

Mobilní aplikace 3fun pro zájemce o skupinový sex o nich volně poskytovala snad všechno, co poskytnout mohla. Fotografie, geolokační údaje, osobní detaily (včetně dat narození). Prostým požadavkem na servery můžete získat seznam všech zájemců v jakékoliv geolokaci s přesným zaměřením. Fascinující ukázka učebnicových diletantů v Group sex app leaks locations, pics and personal details. Identifies users in White House and Supreme Court.

Facebook nechával externí dodavatele přepisovat hlasové komunikace z Messengeru. Stejně jako ostatní (Amazon, Google, Apple, Microsoft) to nejspíš používal pro trénování překladové AI používané pro převod hlasu na text. Jde o jednu z funkcí Messengeru, která má umožnit zprávu místo psaní diktovat. Zjistil to Bloomberg (Facebook Paid Contractors to Transcribe Users’ Audio Chats) a Facebook přepisy aktuálně pozastavil. Sami přepisovači netušili, odkud záznamy pocházejí. Uživatelům o tom Facebook tradičně zapomněl cokoliv sdělit. Více viz též Facebook Did the Sneaky Listening Thing, Too.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Hvězdy YouTube mají protekci, když jde o porušování pravidel. Vlastně není divu, pro YouTube jsou zásadním zdrojem návštěvnosti, zapojení, tráveného času, a tím i příjmů. Postih pro někoho populárního pak znamená, že přijde především o inzerci a YouTube o příjmy. Nepřekvapí ani to, že moderátoři neposuzují nevhodnost z pohledu diváků, ale přijatelnosti pro inzerenty. Moderátor pak za jednu směnu musí zhodnotit až 120 videí, většinu obsahu tedy přeskakuje. Stejným způsobem to bude fungovat i jinde, takže pokud se divíte, proč Facebook či Twitter stále nesmazal některé účty soustavně porušující pravidla, tak se nejprve podívejte na to, kolik mají sledujících. Google něco takového samozřejmě popírá. Viz YouTube’s arbitrary standards: Stars keep making money even after breaking the rules.

Deník New York Times píše o neexistujícím LinkedIn ve Why Aren’t We Talking About LinkedIn? Dá se to ale chápat, lidé žijí běžně v různých bublinách a je možné žít v nějaké zcela ideální. LinkedIn vedle minima uživatelů (už i ten Twitter je větší) nemá aktivní skutečné uživatele. Ale kontroverze, spam, podvody, šikana, obtěžování žen tam najdete – stejně jako všude jinde. Jen naštěstí v menší míře. Každopádně jde o hezké čtení o ideální sociální síti. A je důležité dodat, že LinkedIn nemá 654 milionů uživatelů, to číslo je počet založených účtů, tedy zcela nekompatibilní metrika se všemi ostatními, kdo udávají MAU (měsíční aktivní uživatele). To srovnatelné je 303 milionů (MAU, květen 2019).

TikTok je zaplavený podvodnými účty propagujícími služby pro dospělé. Nic překvapivého, vzhledem k popularitě TikToku (má přes 500 milionů MAU, přes miliardu stažení). Z TikTok Scams: How Popular Apps and Services Become New Havens for Scammers to vypadá podobně jako aktivity, které ve velkém poslední měsíce jedou na Facebooku a Instagramu (hlavně přes hacknuté účty). TikTok je jiný pouze v tom, že podvodníci musí používat videa. Zajímavé je, že z TikToku se pokoušejí uživatele dostat na Snapchat. Tradičně platí, že uživatelům velmi často vůbec nedochází, že obdivně komentují pod falešným účtem.

MOBILNÍ APLIKACE

Aplikace pro blokování obtěžujících automatických volání sbírají data o uživatelích bez jejich svolení a vědomí. Včetně těch známých jako Truecaller. Provozovatelé a třetí strany získají telefonní čísla a údaje o telefonu. Týká se to jak Androidu, tak iOSu. Viz Robocall blocking apps caught sending your private data without permission.

Poznámky (Notes) v novém iOSu cenzurují nevhodná slova. Vlastně je to docela dost výborný důvod, proč byste si měli psát poznámky obsahující slovo „fuck“. Sledujte v F**k me: iOS’ Notes app censors handwritten swears.

STARTUPY A EKONOMIKA

Uber ve třetím kvartále skončil v minusu 5,2 miliardy dolarů. Rekordní ztrátu doplňuje nejpomalejším růstem v historii. Výše ztráty je zásadně ovlivněná nepříliš povedeným IPO – 3,9 miliardy USD šlo na kompenzace pro zaměstnance. Reálnější pohled je ztráta 1,3 miliardy, dvakrát více než ve stejném období loňského roku. V roce 2019 se očekává odpovídající ztráta 3 až 3,2 miliardy dolarů. Příjmy 3,11 miliardy USD, 14% meziroční růst. Viz Uber Posts $5.2 Billion Loss and Slowest Ever Growth Rate, a pokud vás zajímá ztráta od roku 2016, tak je to 16,2 miliardy dolarů (Uber Lost Another $5.2 Billion, Has Now Burned $16.2 Billion Since 2016).

Facebook nabízí vybraným médiím miliony dolarů za licence k obsahu, píše Wall Street Journal. Články a videa chce umístit do nové sekce News/Zprávy, kterou bude spouštět během letošního roku. Za až tři miliony dolarů ročně by Facebook chtěl jak plný obsah, tak pouze titulky a upoutávky. Celé to navíc nemá nic společného s Instant Articles (ty mezitím v tichosti upadají v zapomnění).

Mark Zuckerberg je nejnebezpečnější člověk na zemi, říká Scott Galloway ve Why ‘Mark Zuckerberg is the most dangerous person in the world,’ according to this NYU business professor a v řadě věcí má pravdu. Jeden člověk chce ovládat komunikaci 2,4 miliardy lidí ve třech aplikacích. Bez ohledu na důsledky, jen s cílem maximálního zisku. Bez kontroly, odvolatelnosti, transparentnosti a jen pomocí algoritmů. Těch, které se pořád a pořád ukazují jako nefunkční, škodlivé a masově zneužívané. Jak tímto člověkem, tak řadou dalších hráčů. Povinné čtení.

Skoro polovina (47 %) britských domácností používá některou z streamovacích služeb. Jedničkou je Netflix (11,5 milionu platících), na druhém místě je Amazon Prime (6 milionů), následují Sky Not TW a Disney Life. V roce 2018 byl přitom tento podíl 39 %. Celkem jde o 19,1 milionu předplatitelů v 13,3 milionu domácností (je běžné, že domácnost využívá více služeb). SVOD (Subscription Video on Demand) je rozšířenější než klasická TV.  Netflix/Amazon investující značně do lokální tvorby přitom stále nedosáhnou na objem tvorby místních televizí (tradičně silná je BBC). Klesá i denní sledování tradiční TV (nově 3 hodiny 12 minut denně), nevíce u diváků mezi 16 a 24 roky, kteří tráví více času s YouTube než s televizí. Očekává se i spuštění dalších místních poskytovatelů SVOD služeb (BritBox). Detaily ve zprávě tamního Ofcomu – UK becomes a nation of streamers.

INFOGRAFIKY

Přehled videoformátů na Googlu a YouTube najdete v YOUTUBE / GOOGLE VIDEO FORMATS OVERVIEW. Je to nejen užitečné a dobře udělané, ale má to i českého autora.

BRAND24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. 

Vzniká průběžně celý týden.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).