Hlavní navigace

Go surfaři, Go!

11. 1. 2002
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Jejich televizní reklamy měly vždycky originální nápad a velmi pěkné zpracování. O kom je tu řeč? Jak už titulek napovídá, dnes jsme si vzali ke kritice internetovou prezentaci Eurotel Go. K redakční recenzi své komentáře připojili Pavel Novák (BellaVista) a Michal Zálešák (WebProjects).

568
http://www.mo­bilgo.cz/

Stávající web předplacené mobilní služby Go je na internetu již nějaký ten pátek. Z provedení je zřejmá snaha o originalitu, podobně jako u televizních reklam a tiskovin. Oproti nim však tato prezentace postrádá hlubší myšlenku či nápad – chybí mi v ní jakási přesně nedefinovatelná jiskra, náboj.

Z čistě grafického hlediska není prezentace Go žádným uměleckým dílem. Na druhou stranu, její design je v záplavě ostatních webů minimálně nadprůměrný. Teprve pod drobnohledem se dá najít pár vad na kráse – například nehezky „ukousnutý“ kraj písmena H na levém šedivém pruhu s logem Go a místy špatná průhlednost GIFových nadpisů stránek. Také položky menu se mi zdají být příliš namačkané na sebe. Barevné ztvárnení prezentace mi ladí, vytkl bych pouze příliš sytě modré pozadí celé stránky.

Navigace je přehledná. Jediné, co bych bych považoval za její mírný nedostatek, jsou neaktivní (nezvýrazňovací) odkazy, vyjma položek vrchního menu. To mělo za následek mé občasné váhání, zda se můj kurzor nachází nad nějakým odkazem či nikoliv. Zvýrazňování by určitě pomohlo k malinko rychlejší navigaci, protože změna podoby kurzoru na „pacičku“ není tak snadno postřehnutelná, jako změna barvy odkazu.

K rozsahu poskytovaných informací nemůžu mít žádných poznámek, součástí prezentace je i velmi pěkně zpracovaný internetový obchod (určitě stojí za návštěvu; nedořešený je jen přístup z obchodu zpět na prezentaci), 3D modely mobilních telefonů, nabídka reklamních předmětů s logem Go, soutěže, hry, odpovědi na dotazy a plno dalšího.

Vyhledávání funguje bez problémů, ale s jeho výsledky nemohu být příliš spokojen. Zobrazí se jen název a datum poslední úpravy stránky, která obsahuje hledaný řetězec. To považuji za nedostatečné, v příští verzi prezentace by na vyhledávacím algoritmu měli autoři více zapracovat.

Prezentace se zobrazí korektně jen v Internet Exploreru 6, což pro mne bylo velkým zklamáním a je to určitě jedním z jejích největších záporů. Mobilní telefon vlastní v České Republice mnoho uživatelů a nevím, kde tvůrci prezentace berou jistotu, že všichni mají Internet Explorer.

Opera 6 zobrazí stránky sice čitelně, ale některé jejich části nejsou na správném místě nebo jsou špatně zobrazeny. Dle mého odhadu se jedná o objekty umístěné ve vrstvách – například vrchní menu prezentace či výběr balíčku mobilního telefonu (na stránce produktů).

Ačkoliv Netscape sám jako primární browser nepoužívám, myslím, že i dnes je plno uživatelů, kteří na něj nedají dopustit. Ti však mají při návštěvě této prezentace úplnou smůlu, protože Netscape Navigator 6.1 z úvodní stránky zobrazí jen animovanou upoutávku ve Flashi!

Poprvé jsem v recenzi použil i validátor HTML kódu (http://valida­tor.w3.org/), který však odhalí nedostatky na naprosté většině prezentací, takže jeho výsledky je nutné brát s rezervou. Na MobilGo našel validátor chyby zejména v absenci popisu typu vložených skriptů (tag SCRIPT), pevně stanovených výškách tabulek a v chybějících ALTech u některých obrázků.

Tvůrce webu, společnost Et Netera, u mne tentokrát příliš nezabodovala – po shrnutí svých dojmů hodnotím prezentaci šesti body z deseti. A pokud nepovažujete kompatibilitu za důležité kritérium, můžete si k mému hodnocení přidat ještě jeden bodík.

Rodný list website

BRAND24

server:
Mobil Go (http://www.mo­bilgo.cz/)
zadavatel:
Eurotel Praha, s.r.o.
agentura:
ET NETERA s.r.o. (http://www.et­netera.cz/)
art director:
Analýza potřeb a grafický návrh:
společnost SiegerGale
consultant: Aaron Shields
art director: Clive Rohald
design: Sally Nesbitt

Vývoj a implementace:
společnost ET NETERA s.r.o.
technical director: Ing. Václav Bittner
key account manager: Petr Jareš
velikost týmu:
2 programátoři, 2 HTML experti, 1 grafik
doba realizace:
cca 1,5 měsíce
použité technologie:
publikační systém NetPublish
datum spuštění
Listopad 2000

Pavel Novák
(BellaVista)
novak@bellavis­ta.cz
Michal Zálešák
(WebProjects)
zalesak@webpro­jects.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Web MobilGo má zcela jistě punc originality, především je evidentní snaha zaujmout početnou skupinu náctiletých, což se myslím vcelku podařilo. Zdárným příkladem je například sekce „Go na Skate“, ale pozor, to není nic pro nějaký nudný týpky, takže jestli nechcete bejt fakt cool, ani tam neklikejte. Z té češtiny mi občas lezl mráz po zádech, ale i zde nejspíše účel světí prostředky. Být v současné době originální je velice těžké a vyžaduje to nejen dlouho dobu hloubání, studii konkurenčních řešení a následný faktický positioning vlastní služby, vlastního produktu, ale též hladkou realizaci a naplnění původní myšlenky. U MobilGo je poměrně těžké říci, která fáze zde selhala. Můj osobní tip je, že si pomyslného černého Petra mohou rozdělit mezi sebe všechny etapy.
POUŽITELNOST
Byl jsem potěšen vyčerpávajícími informacemi o všem, co mě napadlo i nenapadlo hledat. A slovo „hledat“ je v tomto případě přehnané, neboť navigace dává smysl a nedělalo mi žádné problémy se v poměrně velkém množství stránek přehledně orientovat.
Musím pochválit i velmi stručný formulář registrace do chatu, kde nelze zadat víc než svou přezdívku a heslo.
Taktéž mě na srdci zahřály dvě flashové hry, obdoba Arkanoidu z osmibitů a klasický had. Být mi 15, nejspíš bych tyto stránky používal velmi často a ani by mi nevadilo, že hledání zobrazuje pouze názvy HTML soubourů(!) a že většina z nich vede na neexistující stránku.
Informovat uživatele GO karet o aktuálních nabídkách, popř. nalákat potenciální zájemce k jejich zakoupení. Právě to by mělo být účelem této prezentace. Vlastní sdělení informací ale není pouze o jejich obsahu, ale i o formě, která může být ještě o poznání důležitější. V tomto ohledu u MobilGo výrazně vede obsah. V otázce aktuálnost je zajímavé připomenout, že poslední číslo Go Express webového magazínu má datum 11/2001, resp. listopad 2001. U hlavního grafického prvku (širokého vertikálního pruhu) zůstává sdělení v češtině i na anglické stránce. Že by nový prostředek komunikace, propagující český jazyk i u cizojazyčné komunity?
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Zcela jednoznačně mi nejlépe zpracovanou částí přišel Go shop. Použití pouze „obyčejného“ HTML bez většinou zbytečných javascriptů a flashe stránky dostatečně zpřehlednilo, aniž by jim to cokoliv ubralo na kráse.
Naopak v ostatních částech mě nejvíce mátly různé podoby posuvníků, nejenže byly jinak graficky znázorněny, ale často se i jinak ovládaly, někde stačilo nad šipečku najet kurzorem myši a stránka se posouvala sama, jinde bylo potřeba kliknout. Často chyběl v posuvníku ukazatel, za který lze kurzorem myši vzít a pohodlně rychle posouvat celým textem. V 3D pohledu mobilního telefonu mi chyběla možnost vertikálního otáčení, ale to už bych chtěl asi moc.
Stránka se jen o chlup nevejde do dnes stále ještě poměrně používaného rozlišení 800×600 a i při vyšším rozlišení lze posuvníkem v prohlížeči na některé stránce vodorovně – na jiné naopak svisle – posouvat obsahem až někam do modra, přestože celý obsah se vždy do viditelného okna vejde.
Javascript, náhodně generovaná reklamní FLASHová popup okna, s tím se programátoři poměrně dobře vyrovnali. Ve zdrojovém kódu se odkazují na externí CSS dokument, už tak jasné mi ale není, proč je jeho skoro kompletní obsah vepsán i v rámci kódu dané stránky včetně kompletního popisu. V zábavní sekci si můžete vyzkoušet jednoduché hry, které znají uživatelé ze svých mobilních telefonů. Pokud bych porovnal úroveň technického zpracování s obdobnými hrami, které má na svých stránkách Nokia, nedopadl by Eurotel se svým MobilGo vůbec dobře, ba právě naopak.
ESTETICKÝ DOJEM
Všechny stránky jsou příjemně barevné a živé. Staršího člověka mohou za chvíli bolet oči, ale kdo používá Go, má určitě tmavé brýle, protože i ty jsou stále znakem IN. Pokud opomineme generaci prarodičů, kterým jejich potomci pořizují mobilní telefon, aby s nimi mohli zůstat ve spojení, když pro ně podmínky současného mobilního operátora přestávají být únosné, jsou hlavními uživateli této internetové prezentace především mladí. Základní obklopující modrou barvu bych ještě pochopil (i když se odstínově liší od korporátní prezentace Eurotelu), oranžové nelze nic vytýkat, ale šedá?! Ta spíše patří na webové prezentace cílené na firemní klientelu (viz např. poměrně vkusně udělaný site konkurenční společnosti pro firemní uživatele). Šedá je barva smutná, na prezentaci tohoto rázu bych ji rozhodně nedoporučoval. Na závěr ještě malé připomenutí tzv. 7 link pravidla, resp. fakt, že by v rámci přehlednosti mělo být maximálně sedm odkazů, poté už jednotlivé možnosti opticky splývají a stávají se nepřehlednými.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Zaujala mě možnost poslat anonymní vyznání lásky zprávou SMS, což jistě může být romantické, ovšem stejně tak jednoduše tou samou službou mohu někoho poslat… Od Eurotelu, který je velmi silný v rámci korporátních uživatelů, bych spíše čekal spuštění vlastní prezentace pro tuto komunitu (po vzoru o trochu mladšího mobilního operátora). Opak je však pravdou, Eurotel se zde snaží zacílit spíše na méně majetné klienty, úroveň zpracování by tomu odpovídala. Občas lze natrefit i na povedenější sekci (např. Go na Skate), z komplexního hlediska však existuje mnoho povedenějších pokusů o komunikaci s danou cílovou skupinou.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
8/10 3/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Jaká by měla být prezentace Go?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se již několik let zabývá počítačovou grafikou a internet designem. Mezi jeho další koníčky patří například klasická fotografie či poslech kvalitní hudby.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).