Hlavní navigace

Golem místo Iron Mana. V Praze startuje největší atrakce ve virtuální realitě na světě

Autor: Jan Sedlák
Jan Sedlák

S penězi od Matějky, Fryce, Javornického nebo Paclta v Praze startuje zajímavý VR projekt – moderní variace na únikové a zážitkové hry.

Doba čtení: 4 minuty

U vstupu do hračkářství Hamleys blízko Václavského náměstí v Praze doposud stála velká socha Iron Mana. Nedávno ji vystřídal podobně velký model Golema. Ikona staré Prahy začala lákat na novou atrakci, která je od 3. května (aktualizace: otevření je posunuto na 9. května) zprovozněna v podzemích prostorách budovy. Jde o projekt Golem VR, který je pravděpodobně největší atrakcí zaměřenou na virtuální realitu (VR) na světě.

Podobné instalace už se začínají objevovat v Dubaji, Londýně, New Yorku nebo Tokiu. Jde například o The VOID nebo Zero Latency. Český projekt má ambice dostat se dál do světa a po zkušenostech z Prahy podobný model replikovat. Podle autorů je v současné době zajímavá zejména Čína.

Golem VR a podobné projekty jsou v podstatě moderní variací na únikové a zážitkové hry a další podobné společenské aktivity. Rozdíl je v tom, že tady si na hlavu nasazujete headset pro VR, který vám promítá fiktivní svět. Zároveň se fyzicky pohybujete v prostoru a nestojíte na místě, takže skutečně máte pocit, že jste do virtuálního světa přeneseni.

S VR batohem na zádech

Osobní vyzkoušení mě dost potěšilo. Tradiční VR je pěkná věc, ale bohužel stále trpí řadou omezení. Osobně mi nejvíce vadí pohyb, který je nejčastěji řešen „teleportací“ pomocí pohybových ovladačů. To zabíjí věrnost celého virtuálního světa a o nějakém OASIS z Ready Player One nemůže být řeč. Postavit si doma velký fyzický prostor logicky každý nemůže a stejně tak je třeba řešit „motion sickness“, tedy nevolnost spojenou s tím, jak mozek na VR prostředí a pohyb v něm reaguje.

Jak vypadá Golem VR v pražském Hamleys:

Golem VR tyto potíže odstraňuje. Autoři v podzemí hračkárny postavili fyzické bludiště velké 250 metrů čtverečních, které přesně kopíruje ohraničení virtuálního světa, ve kterém se pohybujete. Jakmile si nasadíte headset, můžete začít chodit, a když ve VR narazíte na překážku, ucítíte ji i fyzicky.

Tímto způsobem si během 20 minut projdete celým prostředím. Mobilita je zajištěna tím, že si nasadíte takzvané backpack PC, tedy počítač vyvedený do podoby batohu, do kterého je připojen VR headset (stejný systém používá i česká Sense Arena pro trénink hokeje ve VR). Golem VR využívá stroje od XMG a brýle Oculus Rift, které autoři vybrali zejména kvůli velké kompatibilitě.

Na přední části brýlí je pak umístěn Leap Motion, který snímá pohyby rukou a přenáší je do VR. Důležitou součástí celé instalace je 80 kusů sledovacích kamer OptiTrack, které fyzický prostor bludiště mapují.

Velice přirozené

Celé to funguje velice přirozeně. Úvodní scéna začíná tak, že se svezete výtahem do veliké auly s portálem. Jakmile se před vámi aula objeví, uvidíte, že VR dokáže modelovat prostory, které vypadají velice věrně. Z auly vás pak létající oválný robot, který vás následně doprovází celou hrou a celou dobu na vás česky mluví, pošle do otevřeného portálu. Když jím projdete, objevíte se v Praze za dob panování Rudolfa II.

Postupně procházíte světem, řešíte jednoduché hádanky (robot v případě tápání pomůže), až dojdete ke Golemovi. Příběh není nijak epický, ale o to zase tak nejde. Jde spíše o zážitek z toho, že vidíte historickou Prahu, včetně například Karlova mostu. Během průchodu jsem asi dvakrát narazil na to, že se obraz mírně sekal. Šlo o záležitosti v řadech nižších jednotek sekund a nebylo to nic zásadního.

Během procházení jsem brzy zapomněl na to, že se vlastně pohybuji v bludišti, které má jenom černé stěny a nainstalované snímače. Autoři navíc chtějí zážitek postupně zlepšovat tím, že do bludiště instalují další prvky. Dnes už například u Karlova mostu ucítíte vítr, protože je v bludišti nainstalovaný větrák. V jedné pracovně zase fyzicky ucítíte teplo z virtuálních kamen, protože je v místě instalované topení. „Chtěli bychom přidat věci jako listí, vůně a podobně,“ přibližuje Jaroslav Javornický, který je jedním z hlavních investorů Golem VR.

Někdy si dokonce vystačí mozek sám. Když se na začátku rozjedete virtuálním výtahem, tělo jako by skutečně cítilo, že se výtah pohybuje, i když reálně jenom stojíte na místě. Do budoucna by šel pro lepší zážitek přidat třeba nějaký vibrační motorek.

Desítky milionů

Za Golemem stojí pražská společnost DIVR Labs, do které investovalo několik známých jmen. Majoritu 58,5 procenta drží zakladatel Adexpres Jan Galonek, 31,5 procenta mají Jaroslav Javornický (Spaceknow, eM Client) a Adam Paclt (IceWarp) a zbytek drží Nextech Ventures Josefa Matějky a Reflex Capital Ondřeje Fryce.

Náklady na projekt činí řádově desítky milionů korun. V případě, že se podaří nalákat slušnou část denních návštěvníků Hamleys, má být návratnost poměrně rychlá. Golem VR má k dispozici 28 backpack počítačů, hra nabízí i kooperaci čtyř hráčů naráz a cena na osobu je 450 korun.

Připravit celý projekt zabralo asi rok při práci dvanácti vývojářů. Softwarová část je vytvořená v enginu Unity. Golem vznikal v kancelářích DIVR Labs na omezeném prostoru a autoři tedy pro pohyb využívali klasické „teleportování“.

KL18_hlasování

Jakmile došlo na instalaci v Hamleys, muselo se začít výrazně ladit na skutečný prostor. Z tohoto pohledu tedy bude zajímavé i případné šíření celého konceptu – odlišná tématika bude vyžadovat novou aplikaci a podobně.

Otázkou také je, jak na tom při vysoké vytíženosti bude hardware. Headsety a počítače mohou fyzicky dostat zabrat. Stejně tak se mohou objevovat další mouchy – můj první průchod hrou například musel být zrušen, protože aplikace zamrzla a musel jsem dostat novou sestavu. Nestává se to prý příliš často.

Našli jste v článku chybu?