Hlavní navigace

Google míří do sociálních sítí chytrou oklikou

19. 8. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Google se na první pohled v oblasti sociálních sítí a konkurence Facebook příliš nedaří – Orkut přežívá v Jižní Americe, Wave bude pohřben koncem roku a ani Hlášky nesklidily takový úspěch, jak by se na projekt Google slušelo. Přesto Google míří do sociálních sítí. Jen zvolil daleko sofistikovanější cestu – přes hry a doplňky.

Mohlo by se zdát, že Google opravdu v oblasti sociálních sítí není přáno. Najít důvod, proč se uchytil právě Facebook a nikoli Orkut, za kterým stojí Google a obrovská zásoba technologií a inovací, není vůbec jednoduché. Ve prospěch Google hrálo vše; od marketingu po finance a možnou integraci s dalšími úspěšnými službami, a přesto úspěch Orkut byl jen velmi lokální.

Zajímavé je, že se neprosadily ani Hlášky, které přišly až pod nos všem uživatelům Gmailu přes webové rozhraní. Stačilo jen klikat a rychle vytvořit síť odběratelů. A zase nic. V tomto kontextu nepřipadne divné, že Eric Schmidt pro CNN řekl, že Google zatím novou vlastní sociální síť neplánuje.
Buzz okolo Google Buzz

Zdá se tak, že spekulace o Google Me jsou zatím neopodstatněné. Zřejmě za tím lze hledat i neúspěch Wave, které měly připravit technologické podloží pro případného přímého konkurenta Facebook. Pokud by se Wave povedlo zvládnout lépe marketingově i technologicky, měl by Google k dispozici rychlou a kvalitní komunikační platformu, pro kterou by bylo velice jednoduché vyvíjet aplikace. Otevřený protokol navíc dával daleko větší prostor k inovacím než v případě Facebooku.
Google Wave – jaký byl a proč končí?
Co je to ten Google Wave?

Přesto má Google celou řadu velice dobře fungujících komunitních projektů – například YouTube nyní generuje příjmy a jde o inovativní a stále se rozvíjející produkt, daří se i dalším komunitním službám jako Blogger, Picasa či Panoramio. A Google hledá cestu, jak zasáhnout i to, co si dnes lidé pod pojmem sociální síť představují nejčastěji – Facebook, MySpace či H5. A právě v tomto kontextu je nutné vidět nedávné nákupy Google.

Pokud se zatím v sociálních sítích nějak snadno dají vydělávat peníze, pak na hrách, virtuálních dárečcích a aplikacích, které uživatelé mohou potřebovat, nebo spíše chtít. Tedy na produktech poskytovaných třetími stranami. Jistě nejsou zanedbatelné ani další příjmy, jak například z reklamy, ale je zřejmé, že aplikace mají rostoucí potenciál a jsou šancí, jak zasáhnout co nejvíce uživatelů bez vlastnictví sociální sítě samotné. Vyvíjet tyto aplikace je výhodné ještě v jednom směru – snadno je lze přenášet i mezi sítěmi, a tak společnost není fixována jen jednu konkrétní komunitu. To zajišťuje větší stabilitu, širší zásah i větší ekonomický potenciál.

Konkrétní nákupy

Vraťme se teď krátce ke konkrétním nákupům Google s poslední doby, aby bylo zřejmé, jakým směrem se ve svých aktivitách Google vydává a co od něj lze očekávat. Otázkou je, zdali jde Google skutečně jen o založení vlastní divize Google Games, nebo zda směřuje ještě dále. Zde si dovolím osobní odhad; Google bude mít sice herní průmysl jako peníze vydělávající část svého businessu, a dost možná část velmi podstatnou, ale rozhodně tím nebude končit. Jednak jsou hry dobrým místem pro prodej reklamy a jednak se zkušenosti s vývojem a prodejem her budou hodit i v dalších oblastech. Společnost nepochybně bude chtít nabídnout jako kvalitní aplikace celou řadu svých projektů tak, aby jejich rozvoj participoval na růstu Facebooku. Možná se tak dočkáme integrací služeb jako jsou Dokumenty, Kalendář nebo třeba Picnik.

Zynga

V případě Zyngy se nejedná o nákup, ale o strategické partnerství (Investicí do Zynga údajně vzniknou Google Games). Google do ní investoval mezi 100 a 200 milióny USD. Na nákup a zejména funkční integraci celé společnosti zřejmě nemá síly a bylo by těžké říci, zda by současní vlastníci o prodej vůbec stáli. Společnost nemá totiž s hledáním investorů žádné problémy. Zynga je největším producentem online her a jedná se o společnost s mimořádnou schopností profitu – podle odhadů by měl provozní zisk společnosti za první pololetí letošního roku činit ohromujících 175 miliónů dolarů, s tím, že výhled do dalších let je více než optimistický (Zdroj: TechCrunch).
Kam jsme to dopracovali: hrou desetiletí je dojení kraviček a pěstování mrkve

Zynga Poker

Zynga Poker – lidi baví a firmě nese.

Zynga by měla představovat bránu do světa online her pro Google. Specifika spolupráce ještě nejsou dohodnuty, ale mluví se o tom, že by se mimo jiné mělo jednat o výměnu PayPal za Google Checkout. Očekávat lze i spolupráci v oblasti reklamy ve hrách. Mluví se o tom, že by se mělo jednat o základ pro divizi Google Games.

Slide

Slide je společnost zabývající se vývojem her a doplňků pro sociální sítě. Opět není omezená na jedinou síť. Podle neoficiálních informací za ni Google zaplatil 182 miliónů USD. Tentokráte se jedná o koupi a měla by měla být vlastním producentem her pro Google. Jedná se tedy o akvizici, která by měla umožnit spuštění Google Games, ale nejen to. Firma se pracuje na vývoji nejrůznějších aplikací pro sociální sítě, což by mohl využít Google na podporu některých svých projektů na sociálních sítích. Připomeňme, že již v dubnu byla zakoupena společnost LabPixies, která se zabývá výrobou nejrůznějších widgetů.

Slide - starejte se o zvířátka

Slide – starejte se o zvířátka.

Jambool

Poslední akvizicí Google je Jambool (Potvrzeno, Google koupil firmu Jambool). Podle Techcrunch by se cena měla pohybovat kolem 70 miliónů USD. Společnost vyvíjí Social Gold, tedy platební kanál pro obchodování v online hrách. Díky tomu byla vytlačena z Facebooku. Tato investice dává smysl jednak kvůli posílení možností Google Checkout a jednak díky tomu, že Google již nyní prodává reklamu do her. Jedná se tak o rozšíření spektra nabízených služeb poměrně rozumným směrem. Podle zatím nepodložených spekulací by se Android 3 měl objevit na novém Sony PS4 jako operační systém a Sony by rádo s Google spolupracovalo i v dalších oblastech. Ze Social Gold by se tak mohl stát v prvé řadě platební kanál právě pro hry na konzole, případně další sociální sítě. Jak dlouho vydrží odolávat Facebook se svojí interní měnou, je otázkou.

Jambool - kupte si kredity

Jambool Social Gold – ano, lidé jsou ochotni utrácet za virtuální zboží.

BRAND24

Kudy dále?

Jakou cestou se Google vydá dál? Spekuluje se o tom, že by mohl vytvořit vlastní herní portál, o který by se měla starat právě divize Games. Osobně si ale myslím, že se bude daleko více zaměřovat na práci na Facebook, MySpace, Bebo a dalších. Jednak zde potřebuje získat co nejsilnější pozici a jednak je to investice zatím daleko bezpečnější. Zdá se, že další nákupy, které by Google umožnily vytvářet vlastní hry, případně nabízet služby dalším vývojářům, budou pokračovat.

Otázkou je, jak dopadne všemi očekávané Google Me. Troufnu si tvrdit, že v nejbližších měsících nebude na pořadu dne. Google, zdá se, našel jinou, zajímavější oblast, na které se dá dlouhodobě solidně vydělávat s poměrně malým rizikem. Což vlastní sociální síť rozhodně není – jet proti dobře šlapajícímu kolosu Facebooku není jednoduché, na to měl ještě příliš málo problémů a chyb za sebou, aby se uživatelé Facebooku intenzivně poohlíželi po náhradách. Zdá se, že téma Google versus Facebook pomalu končí. Pro obě strany bude totiž stále důležitější prosperita dosavadního konkurenta. Alespoň prozatím.

Hrajete hry v sociálních sítích? A platíte za ně?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).