Hlavní navigace

Google nakoupí za vás

3. 7. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Dlouho očekávaný platební systém od Googlu, který posledních několik dní zaměstnával všechny blogery a spekulanty, se ve čtvrtek vyklubal na světlo pod názvem Google Checkout. Je to zásah do černého, nebo jen prázdný výstřel? K čemu a komu je dobrý?
google-checkout

O peněžence od Googlu se spekuluje bezmála přes rok. Související indicie, které průběžně živily diskuse, jsou shrnuty například zde na Lupě. Minulé léto se zjistilo, že si Google založil dceřinou společnost Google Payment Corporation. Ten to později potvrdil a prohlásil, že skutečně pracuje na jakémsi projektu spojeném s placením online, nicméně nemá jít o přímou konkurenci PayPalu ani žádné jiné existující službě, ale o zcela nové řešení.

Dalším významným krokem bylo spuštění služby Google Base. Ačkoliv se tváří jako univerzální skladiště strukturovaného obsahu, od samého začátku byl kladen důraz na obsah komerční – naznačována byla nejen možnost vložit inzerát na prodávané zboží, ale i přímo v prostředí Google Base provést nákup. V podobě této služby by Google de facto začal konkurovat aukčnímu serveru eBay, stejně jako by svou virtuální peněženkou konkuroval platebnímu systému PayPal (který opět vlastní eBay). To někteří zpochybňovali s poukazem na jejich vzájemnou závislost – eBay patří mezi největší inzerenty Googlu.

Detailnější informace o „Gbuy“ (jak až do poslední chvíle byla peněženka od Googlu neoficiálně pojmenovaná) přinesl Forbes a po něm WallStreetJou­rnal. Informace uvedené v těchto článcích se v zásadě shodují se skutečností. Nedodržen byl pouze předpoklad, že ke spuštění „Gbuy“ dojde 28. června – Google se o trochu opozdil.

Pohledem zákazníka: žádná peněženka

Máme-li si povědět, s čím tedy Google přišel, jako první věc je nutno zdůraznit, že se vlastně vůbec nejedná o žádnou virtuální peněženku. V tom se Google Checkout zásadně liší od Paypalu (ale třeba i od Seznam Peněženky, která časem může také mít ambice stát se platebním kanálem na českém Internetu). U Googlu fyzicky nepřechováváte žádné peníze, svůj účet si nemůžete nijak „nabít“ – zkrátka žádné virtuální internetové peníze. Google Checkout funguje čistě jako prostředník mezi vaším bankovním účtem a obchodem.

Jako hlavní tři důvody, proč tuto službu využít, Google uvádí potřebu jedné jediné registrace pro všechny obchody, nakupování beze strachu a konec spamování obchody, kde jste si někdy něco koupili. Google Checkout skutečně funguje zejména jako jakýsi anonymizér, prostředník mezi vámi a obchodem. Nic víc, nic míň. Z pohledu zákazníka je hlavní předností to, že své (citlivé) údaje vyplní pouze jednou a předá je pouze jednomu subjektu (Googlu). Dále již pak při nákupu pouze zadá login a heslo svého účtu na Googlu a nemusí dál nic řešit. Tím se proces nákupu maximálně zjednoduší a zrychlí.

Pokud bychom tedy zauvažovali, koho vlastně Google Checkout může nejvíce poškodit, pak to možná není ani tak eBay a PayPal, jako Amazon a jeho patentovaná metoda 1-Click nákupu. 1-Click (který je mimochodem pěknou ukázkou podivnosti současného trendu patentovat cokoliv) v podstatě znamená, že si Amazon zapamatuje vaše údaje a poté se již při nákupu stačí jen přihlásit. Tedy vlastně přesně to, co dělá Google Checkout – ale omezeně pouze na Amazon. Jedna registrace a přetrvávající obavy z možnosti zneužití důvěrných informací o platební kartě jsou možná největší výhody velkého obchodu, jakým je Amazon, oproti řadě menších hráčů. Google nyní může obě eliminovat a tím podkopat pozici Amazonu a pomoci konkurenci.

Pokud se však podíváme na srovnání Google Checkout – PayPal, je obtížné najít nějaký výrazný důvod, proč by zákazníci měli preferovat Google, proto někteří o jeho úspěchu pochybují. Google Checkout použijete pouze pro transfer zákazník-obchod, nikoliv uživatel-uživatel. Neexistuje tedy žádná jednoduchá cesta, jak své peníze poslat jinému konkrétnímu člověku. I kdyby o tuto funkci uživatelé ani nestáli, minimálně chybí nějaká výrazná výhoda, která by použití Google Checkout vysvětlila. Současná akční sleva deset dolarů na vybrané produkty je jistě zajímavou motivací, ale těžko bude tím, co PayPalu přetáhne zákazníky. V této fázi se tedy domnívám, že Google sází především na agresivní získání velkého množství obchodů a počítá s tím, že jejich široká nabídka nakonec přitáhne i samotné zákazníky. Již dnes představil poměrně pěknou databázi svých partnerů. Kromě toho se vlastně taky jedná o pokus, jak zpeněžit svou současnou skvělou image a důvěru uživatelů – pokud by dnes tuto službu spustil Microsoft, asi by se mu dostalo daleko jiné publicity – tak jako tomu bylo v případě Passportu.

Pohledem prodejce: úspora zaplacená závislostí

S čím Google přichází k obchodům, je celkem jednoduché – s příslibem nižších (či dokonce nulových) transakčních nákladů. Cenovou politiku Googlu je totiž rozhodně možno označit za velmi agresivní. Pokud na svůj platební systém nebude Google přímo doplácet, pak na něm ale také rozhodně příliš nevydělá. Od obchodů si účtuje poplatek 20 centů a dvě procenta z každé objednávky. V případě PayPalu to je 30 centů a 2,9 procenta (obchodům s měsíčním obratem nad 3000 dolarů se poplatky postupně snižují až o procento). Ještě zajímavější je ale srovnání s poplatky platebních karet. Visa a MasterCard prý obvykle vyžadují 30 centů a 1,95 procenta. To znamená, že pokud s nimi Google nemá nějakou zvláštní dohodu, bude řadu transakcí přímo dotovat!

To však není vše. Pro obchody nemusí být Google Checkout pouze levnou, ale dokonce úplně bezplatnou platební metodou. Pokud totiž inzeruje v AdWords, vzdá se Google za každý proinzerovaný dolar poplatků z desetinásobného obratu. To znamená, že obchodu stačí proinzerovat deset procent svého obratu (jdoucího prostřednictvím Google Checkout) a má vše zcela bez poplatků.

Nikoliv nevýznamným důvodem pro zapojení do Google Checkout může být i ikonka google-checkout-kosik. Ta se objeví u inzerátů partnerských obchodů vedle inzerce v Google (a možná i v síti AdSense, ale tato možnost není příliš pravděpodobná). Vzhledem k dnešní nahuštěné konkurenci může mít i takovéto ne příliš důrazné zvýraznění vašeho inzerátu velký vliv na míru prokliku. Pokud je pro vás Google významným zdrojem zákazníků, může vám tenhle zelený košík výrazně zvednout příjmy.

google-checkout-adwords

Ovšem leckterý obchodník může Google Checkout vidět jako smlouvu s ďáblem. Že Google ví o svých vlastních uživatelích neuvěřitelné množství věcí, je až tak znepokojovat nemusí (ačkoliv kdokoliv, kdo tolik ví o vašich zákaznících, toho může nějak zne/využít). Horší je, že se tím postupně uzavírají do jednoho systému, od jednoho provozovatele. Propagaci obstarává Google. Placení obstarává Google. Význam a vliv samotného obchodu je menší a menší. A pokud Google začne agresivněji prosazovat svou Google Base (nebo jinou z ní odvozenou službu), může se časem stát tou největší hrozbou pro kterýkoliv obchod. Navíc současná agresivní cenová politika nemusí vydržet natrvalo. Přestože CEO Googlu Eric Schmidt tvrdí, že se jim vše vrátí v podobě zvýšené inzerce.

BRAND24

Ačkoliv to v tuto chvíli odmítá, do budoucna Google rozhodně nevyloučil možnost jakéhokoliv zajímavého využití informací, které z této služby vydoluje. Jistě se nabízí využití v podobě ještě lépe zacílené reklamy apod. Jisté je, že nyní Google nehodlá dávat do spojitosti data o platbách s AdWords – to znamená, že jich nevyužije k řazení reklam ani v systému pay-per-action (resp. pay-per-sale) reklamy, který nyní testuje.

Na závěr ta možná nejdůležitější informace. Google Checkout je v této fázi určen pouze pro občany Spojených států. A to v případě, že jste zákazník, i v případě, že jste prodejce. Na rozšíření do dalších částí světa tak i v případě této služby budeme muset počkat.

google-checkout-error

Bojíte se nakupovat online?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).