Hlavní navigace

Google se vrací, tentokrát na Seznam

6. 11. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Poněkud překvapivá zpráva přišla tento týden ze Seznamu, který provedl zásadní změnu svého fulltextu. Ten i nadále zůstává v jeho barvách, "vnitřnosti" jsou však od Google. Na tom by nebylo nic tak překvapivého -- kdyby to ovšem nebylo sotva pár měsíců, co se Seznam na tomtéž domluvil se společností Empyreum.
Fulltextové prohledávače kráčely v českém Internetu poněkud spletitou cestou. Na počátku českých portálů totiž stály především katalogy – U Zdroje i Seznamu zpočátku fulltextové vyhledávání chybělo. První zástupcem svého druhu se tak stal až Atlas, kterému zas pro změnu v první fázi chyběl katalog. Postupem času však provozovatelé všech portálů došli k závěru, že bez fulltextu, resp. bez katalogu nelze žít, a svá portfolia doplnili.

V případě Seznamu se jednalo o službu Kompas, kterou napsal Lukačovičův spolužák z FEL ČVUT. K dokreslení koloritu tehdejších dřevních dob snad poslouží historka, která se traduje už léta. Ivo Lukačovič si prý programátorské znalosti svého spolužáka nejprve vyzkoušel tak, že jej nechal zpracovat svůj semestrální program do školy, a když všechno dopadlo dobře, pustil ho i ke Kompasu. Také ten dopadl docela slušně a v rámci Seznamu pak běžel několik let, byť poněkud stranou hlavního zájmu – uživatelé stále hledali především prostřednictvím katalogu. Postupem času se Kompas dočkal nové verze, „držet prst na tepu doby“ však vzhledem k nízké prioritě nezvládl. Postupem času tedy dosti morálně zastaral, což se nepříznivě podepsalo na výsledcích hledání, které byly oproti konkurenci podstatně horší.

Podobně jako jiné portály se Seznam rozhodl řešit tento problém formou out-sourcingu. Volba padla na společnost Empyreum, která podobným způsobem spolupracuje i s jinými velkými servery, a letos na jaře mohly zaznít slavnostní fanfáry. Na první pohled se nezměnilo takřka nic, vyhledávání bylo stále v barvách Seznamu, uvnitř však tepala samostatná technologie. V porovnání s předchozí podobou Kompasu šlo nepochybně o výrazný posun vpřed, což uživatelé museli ocenit. Seznam se však současně postavil do jedné řady s dalšími významnými servery, které vyhledávání od Empyrea používají (především iDnes a – tehdy ještě – Atlas), což je podle mého názoru poněkud sporný krok.

Uplynulo přesně sedm měsíců a všechno je jinak. Za zvuku neméně slavných fanfár Seznam oznámil svou spolupráci s Googlem, a tím také jaksi v tichosti ukončil využívání služeb Empyrea. Tisková zpráva neskrývá radost z toho, že se Seznamu podařilo získat velmi kvalitní technologii. Nadšení tryská i z formulace, že ji Seznam používá „jako první a jediný v České republice“, což okamžitě vyvolalo nesouhlasnou reakci z Contactelu. Jako první jej totiž ve svých barvách nabízel RedBox, který však posléze v rámci úsporných opatření spolupráci omezil a k hledání v českém Internetu nyní také využívá fulltext od Empyrea. Pro hledání v zahraničním Internetu je však na RedBoxu Google stále dostupný.

Nepovažuji se za velkého odborníka ve světě vyhledávání, takže dost dobře nemohu porovnat kvality obou vyhledávačů a zhodnotit krok Seznamu z tohoto odborného pohledu. Často se uvádí argument, že české fulltexty mají k českému Internetu „blíž“, takže mohou nabídnout lepší a aktuálnější výsledky než „světový“ Google. Čistě na základě svých vlastních zkušeností bych si však dovolil s tímto názorem polemizovat – výsledky Google jsou i při hledání českých stránek často relevantnější. Důkazem je ostatně i to, že jej pro hledání v českém Internetu používá velká část uživatelů, kteří díky jeho české mutaci ovládání nemají důvod sahat po žádném z českých fulltextů. Velmi oblíbený byl ostatně i Google na RedBoxu, kterému přinášel slušné množství uživatelů.

Výhodou Google proti Empyreu nebo jiným českým řešením může být také větší databáze zdrojů, pravidelné indexování, ochrana před zahlcováním a propracovaná pravidla zodpovídání dotazů. Proti AllTheWeb (který využívá i české Tiscali) a další zahraniční konkurenci má navíc Google v kapse velmi silnou zbraň, které se říká Google Page Rank – tedy hodnocení relevance stránek podle počtu odkazů z jiných serverů. Přirozenou výhodou je také to, že se neomezuje na českou doménu, ale na český jazyk, ať už jsou česky psané stránky uložené kdekoliv – v tom mu lokální vyhledavače dost dobře nemohou konkurovat.

Funkční priority však nepochybně nebyly tím hlavním, co Seznam vedlo k rozhodnutí o změně – kdyby tomu tak bylo, měl by Google už od jara. Jak mi potvrdil Roman Hloušek ze Seznamu, hlavní příčinou byla změna postoje ze strany Google. Přeloženo do češtiny: po mnohaměsíčním vyjednávání nakonec Google přistoupil na podmínky, které jsou pro Seznam přijatelné. Vzhledem ke kontextu se patrně jedná především o finanční otázky – oproti tomu, jak vypadá standardní ceník Googlu, prý Seznam podle Hlouška získal výrazně nadstandardní podmínky.

V českém Internetu už se v této souvislosti objevily spekulace o tom, že se tímto způsobem Seznam snaží řešit své finanční problémy a dražší technologii od Empyrea nahrazuje levnějším řešením. Tento směr uvažovaní je podle mého názoru poněkud zavádějící: Seznam už přinejmenším rok ukazuje celému trhu, jak se dá prodávat internetová reklama, a odčerpává nemalou část celkového koláče příjmů. Kromě toho je dost pochybné, zda je Google doopravdy levnější než Empyreum – úsporný krok RedBoxu, který směřoval přesně opačným směrem než Seznam, o těchto relacích naznačuje něco jiného.

Pokud jde o oficiální ceníky, v základním měsíčním poplatku se Empyreum a Google neliší (v obou případech je to za současného kurzu dolaru 60.000 korun měsíčně), avšak ceny za vyhledání dotazu jsou údajně u Google vzdor posílení kurzu koruny stále o něco vyšší. „Ceníkový“ Google Gold nyní přijde na 240 Kč za tisíc obsloužených dotazů, u Empyrea nejsou ceny veřejné. S ohledem na slevu, kterou Seznam podle Hlouška dostal, však výsledná cena může vypadat výrazně odlišně – a nikdo neví, jak moc.

BRAND24

Zajímavé teď bude sledovat vývoj fulltextů u dalších serverů. Vedle Empyrea, které svoji službu dodává především již zmíněnému iDnesu a RedBoxu, je v českém Internetu dostupná také technologie WebFast, kterou vyvinulo Centrum a v současné době funguje i na Atlasu. Do hry by však mohl promluvit i nový vyhledávač Jyxo, který po svém odchodu z Empyrea spustil jeho někdejší společník Michal Illich, dosud se však u žádného portálu neprosadil. Vzdor kvalitní indexaci je poněkud mimo také Megatext, který funguje jen na Quicku. V neposlední řadě je však třeba počítat i s Googlem – smlouva se Seznamem totiž není exkluzivní a jeho obchodníci by určitě uvítali úspěch i u dalších českých portálů.

Spoluautorem tohoto článku je Martin Kopta.

Komu prospěje implementace Google na Seznamu nejvíc?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).