kdyz do toho byznysu musi skocit v prubehu roku 200 firem, tak je jasny, ze se to za chvili cele rozpadne. kdyby na rozjezd bylo potreba minimalne 200 klacku, srocka a dalsi kapital v zaloze a nejaka regulace, tak by to pro ty, co s tim zacali a rozbehli vypadalo lepe, takhle se jeden snazi, neco vymysli nebo okopiruje jako prvni a za tyden je tisic dalsich kopirovacu, linych vymyslet neco vlastniho, kazdy se jenom inspiruje v zahranici. Ale pojdme k veci - krom slevowebu je to pro zbytek nevitana sluzba - klienti se s kuponem citi jako klienti druhe tridy, ani si nemuzou pro precpanost vybrat rozumne terminy, podnikatele zase vidi, ze davaji sluzbu za tretinu a zakaznik se stejne nevraci, takze z dlouhodobeho hlediska onicem. Podniky se uz tesi, kdyz tenhle boom pomine a sluzby pujdou na normalni ceny. nebude to pristupne vsem, ale aspon ti, co si to muzou dovolit, se budou citit opecovavani.
Ale kdeze, to s zavrenim hospody plati leda tak v pripade dalsi slevy na poledni menu. Praxi mate mozna v hospode, ale s nejakou slevovou akci ne. Vidim pres pribuznou do "ucetnictvi" minimalne dvou hospod, respektive penzionu a hospody. Vubec nevite co udela s bilanci stul s sesti lidima s vouchery na peceny zebra za ktereho dostane hospoda od slevovyho serveru 89 Kc. Stale to nebylo ve ztrate, respektive je to stejne marzovy jako menu = nula od nuly pojde. Co je ale zajimavy, tak na jeden voucher delala trzba cca 112 Kc (vetsinou pivo). U penzionu je to jeste vice jinak, dve hodiny me to privozralej majitel vysvetloval, mel to vcelku pod kontrolou, delal si podrobne kalkulace, byly v tom doplatky za dalsi lidi, za psy, pujcovne za kola, utrata na voucher na baru (na dospeleho cca 600 Kc za tri dny), prodlouzeni pobytu o den, dva, 10% nevyuzitych voucheru, kdy dostane do slevovyho serveru 50% ceny "za nic". Problem je jedine v malem mnozstvi prodanych voucheru, vetsinou je to do stovky a to je malo. Co neplati pro hospody je ale to, ze se ti zakaznici rozhodne nevraci, respektive ani nahodou si nedaji ty zebra za plnou cenu. Hospody jeste obcas delaji chybu ze kombinuji piti s jidlem, "nakladany hermelin + 2x pivo za 49 Kc" apod, to je take velka chyba a to muze platit ze je lepsi zavrit.
je videt, ze nemate ani paru ci praxi v oboru (naklady pri 10x vetsim obratu rozhodne nebudou stejne jak naivne pocitate) a o podnikani v pohostinstvi nemate nejmensi sajnu natoz o jejich marzich. nez totiz prodat 100 obedu za polovicni cenu tak je lepsi na ten den hospodu zavrit a vydelate mnohem vic resp. neprodelate kalhoty.
To jsou ale jenom výpočty a zrovna v případě hospody to může dopadnout úplně jinak. Taková špička (10x víc) může vaše podnikání taky pěkně poškodit: http://techcrunch.com/2011/06/09/groupon-single-worst-decision/
Např. nemáte takový kapacity nápor nových zákazníků zvládnout.
To nema smysl, on neumi pocitat, delam pro firmu, na cesky pomery spis vetsi (obrat v miliardach Kc) a tam taky byli pred lety obchodaci hodnoceni dle toho co "prodali", ale uz nikdo neresil, jestli je to taky zaplaceno => obrat rostl do nebes, ale prachy jaksi furt ne a neprichazely.
Samo se to pak razantne zmenilo a ted jsou obchodaci vyhodnocovani podle realizovane marze => neni v jejich zajmu poskytovat slevy/odkladat splatnost ...
A mimochodem, prevazne plati, ze zdvojnasobeni obratu prinese tak 50% narust zisku.
Naprostou souhlasím, a čím víc toho prodají, tím větší je jejich ztráta. Ale obchodníci do toho jdou v naději, že se k nim tito noví zákazníci vrátí. To je ale lichá naděje. Lovci kupónu se málokdy vracejí. Takže jediným efektem je naštvání vlastní klientely, která se taky rozhodne počkat na další kupón.
"Mám 2.5x vyšší obrat a 7x vyšší zisk!" a 10x více zákazníků.
"Typicky třeba hospoda" nějak si nedovedu představit, že do hospody najednou přijde 10x více zákazníků a pořád to bude ta samá hospoda se stejným personálem, což je absurdní.
A když se nepodaří nalákat 10x více zákazníků, ale jenom 5x, tak:
náklady při 50 denně: 50*10 + 500 + 300 = 1300
zisk při prodeji za 25: 25*50 - 1300 = -50
a už jsem ve ztrátě.
To se tedy pletete. Ale pro nechápavé:
nájem: 500
zaměstnanci: 300
výrobní cena 1 kusu: 10
náklady při 10 denně: 10*10 + 500 + 300 = 900
zisk při prodeji za 100: 100*10 - 900 = 100
náklady při 100 denně: 100*10 + 500 + 300 = 1800
zisk při prodeji za 25: 25*100 - 1800 = 700
Mám 2.5x vyšší obrat a 7x vyšší zisk!
Typicky třeba hospoda - nájem platím stále, zaměstnance platím stále (i když je hospoda prázdná), výrobní cena jídla je mnohem menší než za kolik to prodám. Takže když mi prázdnou hospodu slevový server zaplní, tak budu vysmátý a jídla budu dávat za pár korun.
Jenže, aby něco opravdu dlouho fungovalo, tak to musí jít dál! I taková mega starobylá korporace jako The Coca Cola company neměla jenom Coca Colu, ale docela slušně šlape i Sprite, Fanta a další.
Zuckerberg se stále soustředí jenom na "sociální síť", kterou jenom vyšperkovává. Ale to nestačí - chce to jít do úplně nového businessu.
Dlouhodobě úspěšné firmy se cpou do všeho - vlastní OS, portál, mobily, tablety... No a králem je asi Virgin, která má celkem cca 280 různých oborů podnikání :-))
Přílišné zaměření pouze na jednu činnost je vždy dočasné, protože nikdy se neudržíte na špici nekonečně dlouho a nakonec skončíte s minoritním podílem.
Například Apple - ten sice na poli OS a osobních počítačů totálně zaostává, ale díky iPhonům a iPadům to zase světu natřel! Kdyby se ale jenom soustředil na "Macintosh", tak jistě, nějak by ho to uživilo, ale rozhodně by to nebyl výstavní úspěch.
S tebou plně souhlasím. Slevy již nejsou zajímavé a když nedělají mega marketing, nikdo je nechce.
Dokonce jsem dnes narazil na FB na odkaz jednoho mého kamaráda, který doporučoval přečíst jeden blog:
http://www.kalianko.eu/podvodnici-prvni-tridy-aneb-jak-jsem-delal-obchodaka/
dlouho jsem se tak nepobavil. Doporučuji!
Proč by to nemohlo fungovat? Třeba služba stojí 100 jednotek proto, že ji využije jen deset lidí denně. Obrat 1000.
Pokud mi ale někdo za 25 jednotek přivede sto lidí denně, tak jim ještě moc rád tu službu dám jen za 25 jednotek. Obrat 2500.
U mnoha služeb tohle může fungovat dokonale - protože fixní náklady na zákazníka jsou vyšší než variabilní.
Jsou to jen vystřihovací kupony, slevové letáky nebo hromadné slevy v jiném kabátě a ekonomicky to dává jasný smysl.
nevim, jak Groupon, ale jeho miniaturni verze Slevomat jde v poslednich dvou mesicich povazlive do haje. obrat klesa v milionech mesicne, kolo stesti je podvod, zaruka spokojenosti nefunguje a zacinaj se objevovat smesne nabidky typu zbozi z Mall.cz. dost by me zajimalo v jakem stavu bude Slevomat koncem roku.
Vcelku by mne zajímal myšlenkový pochod člověka, který věří, že když běžně služby stojí 100 jednotek, prodána kuponem za 50 jednotek a 25 jednotek (50%) dostane provozovatel kuponu, jde o byznys hodný uvedení na burzu a věření v zisky pro všechny.
Na lidi jež tomu věří a zakládají asociace, se dívám jak na pacienty psychiatrie
Webové projekty jako jsou Groupon, Facebook, Twitter atd. jsou jako "kalhoty do zvonu" - najednou se vynoří odnikud a všichni je musí mít, točí se okolo nich obrovské peníze a zájem. A za nějakou dobu stejně převratně jako přišly, zase mizí a lidi ani neví, že kdy byly!
Vezměte si třeba takový český Xchat - kdysi to měla být "budoucnost českého internetu" a lidi z něho šíleli. Dnes už mladí ani nevědí, co to je a používá ho pár uživatelů - je to už doslova mrtvý projekt.
Podle mě trvalou budoucnost mají pouze PORTÁLY (Seznam, Google atd.), protože jsou s dobou a přechází od jedné činnosti k druhé. Kdyby Seznam "pouze vyhledával", tak dnes už taky neexistuje.
V podnikání se musí dělat to, co generuje zisk! Jenom blázen udělá něco a i když se trh a prostředí změní, tak to dělá neustále dál.
Takže do společností jako Google a Seznam bych se investovat nebál. Ovšem investice do Grouponu nebo FB je vysoce riziková - jejich úzké zaměření na jednu činnost z nich dělá normální "módu" stejně jako kdysi "zvonáče". Jenže až móda opadne, tak nastane konec...
Portálů se to netýká, protože ty mají nespočet různých služeb, přičemž všechny mají společné jen to, že jsou zprostředkovány přes Internet :-)
1. Zažil sem netovou bublinu a jeé prasknutí okolo roku 2000 a bylo t pro mne dost nepříjemné, t akanadská firma na to dost doplatila, protože investoři se vypařili (eště v tý době bylo 11. září...).
2. Na základě tychto hysteryckejch skušeností soudim, že teďky je to netová bublina číslo 2, kerá taky dřív nebo pozdějc praskne, ceny společností sletěj dolu a investoři spláčou nad vejdělkem.
Ceny jako Facebook 100 giga USD, Skype 8 giga USD apod. sou podle mýcho subjektivního názoru zcela ustřelený. Nepočítaj se současný černý (nebo spíš červený čísla), ale počítá se jen budoucí potencijá, coš je jako jediný kriterium velkých investic velmi nejisté.
3. Tak autoři Grouponu si sbalili část investorskecj peněz do kapes. Jak vidno, zase podle mýho subjektivního názoru, s budoucností jejich společnosti moc nepočítaj.