Hlavní navigace

Huawei i přes kauzy dohnala v Česku Samsung a míří na post světové jedničky v telefonech

Jan Sedlák

Budoucnost mají podle Huawei představovat také ohebné telefony. Zlom v jejich cenách má přijít během příštího roku.

Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Když Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) koncem loňského roku vydal varování před čínskou společností Huawei, nastala řada zmatků. Některá ministerstva či úřady začaly zakazovat používání telefonů této značky a běžní zákazníci začali chodit do obchodů a pokoušeli se své přístroje Huawei vracet. „Ještě, že mám Honor,“ zaznívalo občas, i když i tato značka pod Huawei spadá.

Pak se situace více veřejně vyjasnila v tom, že se problematika týká v prvé řadě síťových technologií a kritické infrastruktury. Koncový byznys Huawei tak zůstal relativně nedotčen, a i když není jasné, jaký dopad celá situace bude mít na značku jako takovou, Číňanům se u nás nadále velice dobře daří své telefony prodávat. Divizi Consumer Business Group (CBG) v Česku brzy převezme nový ředitel z Číny, který bude pokračovat v dobře nastaveném směru.

Podle předběžných čísel, které spočítala analytická společnost IDC, se firma Huawei v Česku v loňském roce dostala na stejnou pozici jako Samsung. „Huawei měla velice silný rok a společně se svojí druhou značkou Honor je nyní z pohledu tržního podílu nastejno se Samsungem. Huawei se podařilo Samsung překonat ve třetím kvartále a pozici udrželo i v kvartále čtvrtém,“ uvádí Zdeněk Kroužel z IDC.

Vlajkový obchod na Chodově

Na českém trhu, kde se v roce 2018 prodalo celkem 2,36 milionu chytrých telefonů, se Huawei dařilo dobře prodávat modely z řady P20, a hlavně P20 Lite. Tuzemský trh má roční velikost 786,4 milionu dolarů a Huawei na něm postupně zvyšuje tržní podíl.

Jak vypadá nová vlajková loď Huawei P30 Pro:

Huawei ještě nezveřejnila loňské finanční výsledky za Česko, v roce 2017 se ale firmě podařilo meziročně vyrůst skoro o miliardu a tržby navýšit na 6,5 miliardy korun. Výroční zpráva uvedla, že bude „pokračovat ve zlepšování povědomí o našich značkách a dále navyšovat tržní podíl na českém trhu“. Firma si na to najímá i různé „ambasadory“ a tváře, jako je zpěvačka Dara Rolins, která nyní propaguje například čerstvě představený high-end model telefonu P30.

Huawei své sebevědomí ukázala minulý týden, kdy v obchodním centru na Chodově otevřela nový vlajkový kamenný obchod ve stylu Apple Store. Společnost tomu říká „zážitková prodejna“ a na více než 200 metrech čtverečních vedle prodeje svých produktů nabízí třeba workshopy (focení s mobilem a podobně). Součástí je i vlastní servis a při účasti ve „VIP klubu“ se zkracuje reklamační doba na pět dnů.

Vývoj na českém trhu více méně kopíruje i vývoj z globálního pohledu. Huawei podle čísel, která oficiálně předkládá, loni zaznamenala meziroční nárůst tržeb o 19,5 procenta na 721,2 miliardy juanů, což je asi 2,46 bilionu korun. Čistý zisk poskočil o 25 procent na 59,3 miliardy juanů, tedy asi 202 miliard korun. Jde o nejvyšší tempo růstu za dva roky s tím, že se divize koncových zařízení na celkových tržbách podílela téměř 350 miliardami juanů a rostla o 54 procent.

Jedničkou i bez USA

Huawei cílí na to stát se stabilní celosvětovou jedničkou v prodeji chytrých telefonů. A to i přesto, že na obrovském americkém trhu společnost v podstatě neexistuje a otřesy mohou teoreticky nastat i v silné Evropě. „Máme šanci stát se letos, případně příští rok světovým číslem jedna, a to bez účasti na trhu ve Spojených státech,“ plánuje v rozhovoru pro Lupu výkonný ředitel CBG divize v Huawei Richard Yu.

Richard Yu, výkonný ředitel divize koncových zařízení v Huawei
Autor: Jan Sedlák

Richard Yu, výkonný ředitel divize koncových zařízení v Huawei

„Svět je veliký a investujeme globálně. Můžeme hodně růst na Blízkém východě, v Africe, Latinské Americe, Číně a Asii. Stále je kde růst, na světě je přes sedm miliard lidí,“ dodává Yu v kontextu toho, jak lze pozici jedničky dosáhnout bez USA.

Společnost Gartner loňský rok z pohledu telefonů označila za „rok Huawei“ s tím, že se Číňanům podařilo vybudovat zázemí v Evropě a Číně (doma vládne trhu s 26,4 procenty a růstem 15,5 procenta při celoročním propadu čínského trhu o 9,7 procenta) a pokračují značné investice právě ve zbytku Asie a Pacifiku, Latinské Americe a na Blízkém východě.

Huawei se svému cíli světové jedničky postupně přibližuje. Podle IDC se firma ve třetím kvartálu loňského roku dostala před Apple a s podílem 14,6 procenta je za Samsungem, který stále vládne s podílem přes 20 procent. Huawei ale meziročně rostla o 32,9 procenta, zatímco Samsung o 13,4 procenta spadl. Podobný vývoj pokračoval i ve čtvrtém kvartále, Huawei za celý rok vyrostla o 35 procent a Samsung o dvě procenta spadl. Uvidíme, jak se na číslech Jihokorejců projeví nedávno uvedené modely Galaxy S10, které zaznamenaly velmi pozitivní přijetí.

Hlavně high-end

Huawei se daří prodávat jeho prémiové řady P a Mate, které mají mít údajně velký podíl na jeho celkových loňských 206 milionech prodaných strojů (IDC). „Prodeje P20 se blíží dvaceti milionům a počítáme s tím, že P30 na tom bude podobně,“ nastiňuje v rozhovoru Yu.

Nejspíše lze ale očekávat i zaměření mimo high-end, a to na některých nových trzích. „Upřímně řečeno, raději se chceme soustředit na prémiové produkty. Naší největší prioritou jsou nyní tedy rozvinuté země, kde se dá high-end a mid-end prodávat. Ohledně méně rozvinutých zemí ale mohu říci, že se blížíme a naše činnost brzy bude vidět,“ dodává šéf CBG divize.

Vlajková prodejna Huawei v Praze na Chodově:

High-end trh je pro výrobce telefonů zajímavý zejména z toho důvodu, že dokáže generovat marže a umožňuje výrobu telefonů se ziskem. I když nové modely P30 Pro startují nad dvaceti tisíci, Huawei se stále v rámci high-endu drží s cenami oproti Samsungu a Applu relativně nízko. U standardní P30 s cenovkou přes 15 tisíc.

„Mohli bychom naše high-end telefony prodávat ještě dráže, ale stále si oproti konkurenci držíme dobrou kompetitivní cenu,“ říká Yu stroze k cenové politice.

Ohebné telefony už brzy

Richard Yu během rozhovoru nadšeně předvádí ohebný telefon Mate X, který firma ukázala na konferenci Mobile World Congress 2019 v Barceloně. Yu už ho používá jako svůj běžný telefon a je toho názoru, že právě tento formát se skutečně začne prosazovat, což nyní s cenovkou nad 50 tisíc vypadá jako věc daleké budoucnosti.

„V následujících třech až pěti letech se začnou objevovat telefony s ohebnými displeji a 5G připojením. U ohebných telefonů lze očekávat, že zlom v ceně přijde během příštího roku. V současné době jsou náklady na výrobu vysoké. Finální produkce takovýchto telefonů bude na mnohem vyšší úrovni, než jakou vidíte nyní. Toto je počáteční stav,“ věří Yu. „Další hráči na trhu nás budou následovat.“

Huawei chce být jedním z hlavních hráčů, který bude s operátory stavět 5G sítě. Do vydávání telefonů s podporou 5G se ale zatím závratnou rychlostí nehrne. „5G sítě ještě nejsou v provozu, takže takové telefony není kde provozovat,“ říká Yu. Lze ale očekávat, že Huawei první modely dodá ještě do konce tohoto roku, „protože je třeba ukazovat, co 5G sítě zvládnou.“

Chytré televize nebo brýle

Huawei má s příchodem 5G sítí s celou divizí koncových zařízení velké plány. Firma už před časem začala produkovat vlastní notebooky, se kterými nedávno oficiálně zamířila i na český trh (a jsou dostupné třeba ve zmiňovaném vlajkovém obchodě). V současné době se i nás prodávají stroje MateBook D a MateBook X Pro a přidá se se i MateBook 13. Divize prodává i chytré hodinky, které se nyní v akci nabízí zdarma k nákupu telefonu P30 Pro.

Některé informace, které proudí ze sídla v Shenzhenu, říkají, že se Huawei chystá vstoupit také na trh s chytrými televizemi. Ty budou mít instalovány vlastní čipy od divize HiSilicon a mají disponovat 5G konektivitou. Huawei oficiálně říká, že Smart TV nechystá a zřejmě tedy chce svá zařízení pozicovat jako určitý prvek 5G ekosystému a chytré domácnosti. Firma obecně chce ve smart domovech díky 5G výrazně navýšit přítomnost.

TipConten_tamata

Určité ambice naznačilo i představení telefonů P30 v Paříži. Huawei během úvodní přednášky na závěr představila chytré brýle, jejichž design dodává korejská společnost Gentle Monster. Mají baterii 2200 mAh, ale vůbec nejde o další pokus o AR zařízení. V podstatě jde o Bluetooth headset sloužící jako nástroj pro hlasovou komunikaci a podobně.

Důležitým prvkem pro další vývoj mobilů a dalších zařízení od Huawei budou vlastní čipy HiSilicon. Nasazení řady Kirin v telefonech ukazuje, že něco takového dokáže mít pozitivní efekty na spotřebu nebo využití nových funkcí spojených s umělou inteligencí. Zejména ve zvyšování výkonu NPU nyní Huawei ukazuje největší nárůsty.