Hlavní navigace

Názor k článku Hudba je náš katastrofální problém, připouští ředitel Českého rozhlasu od Kamil Kolář - Do ČRo jsem napsal stížnost: "Dobrý den, Je to hrozný...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 3. 2010 20:30

    Kamil Kolář
    Do ČRo jsem napsal stížnost:
    "Dobrý den,
    Je to hrozný poslouchat hudební složku pořadu ČRo Radiožurnálu. Už se to nedá poslouchat. Neustále stejné melodie. Tučný – Když si báječný….., Beatles, Dům holubí atd. atd. to snad hrajete každý den. Hudebního redaktora, pokud nějaký je, bych propustil. Prosím Vás nepište mi ,že se toto posluchačům líbí a , že jste si nechali dělat průzkum atd. Je mi vcelku jedno jaký styl pouštíte, moje stížnost není o hudebním stylu co se komu libí nebo ne, ale o tom, že každý den jsou slyšet neustále ty samé skladby. Je mi jasné, že se nedá zavděčit všem. Už se tomu všichni smějeme když pustíte Tučného…. Po, Út, St, Čt …. Máte zajímavé diskuzní pořady, určitě by stálo za to zařadit pořad – diskuzi o složení skladeb v playlistu na Radiožurnálu. Prosím udělejte s tím něco, hrajete cca 20% z celkového domácího nebo zahraničního výběru neustále dokola. "

    a odpověděli:

    "Vážený pane Koláři,

    Vaše stížnost pramení z neznalosti našeho mediálního trhu a jeho rozdělení.
    Jen náš Český veřejnoprávní rozhlas má 21 stanic.
    ČRo1 - Radiožurnál s největší poslechovostí je naše vlajková loď.
    Podobné názory na hudbu na této stanici, jako máte Vy, vždy v minulosti bohužel vedly k velké ztrátě posluchačů, které jsme velmi těžko získávali zpět.
    Úzká selekce hudby u takovéto nejposlouchanější zpravodajské stanice u nás je bohužel nutná.
    Tím,že se jedná o celoplošnou zpravodajskou stanici nikoliv hudební , musí výběr probíhat velmi citlivě a řešit vzájemnou žánrovou netoleranci věkových i sociálně demografických skupin.
    Posluchači jsou již dvacet let svobodní a vybírají si svou oblíbenou stanici. Nemůžeme jim žádný vkus vnucovat, protože už svůj názor na hudbu mají pevně zakotvený.
    Výběr se provádí na vysoké profesionální úrovni pomocí testování přímo u našich posluchačů. Hudba v tomto formátuje je naprosto samostatným subjektem a nijak s vysílacími příspěvky nesouvisí. Řídí se vlastními přesně nastavenými pravidly.
    Dále píšete, abychom Vám neříkali, že používáme výzkumy, takže nevím, jestli Vám mám dále něco vysvětlovat.
    Všechny vysílané skladby totiž neustále testujeme na oblibu a ohratelnost u našich posluchačů.
    Vedeme podrobné analýzy o každé vysílané skladbě. Právě Tučného Báječná ženská je nejlépe hodnocená skladba napříč všemi věkovými skupinami, proto nevím, jestli se tomu dá smát. Vkus, jak víte, je velmi subjektivní a liší se od jednoho posluchače k druhému.
    I veřejnoprávní stanice jsou vystaveny konkurenčnímu prostředí.
    Radiožurnál poslouchají lidé od 25-ti let do 69-ti let věku a díky tomuto rozsahu je o to těžší celkové nastavení. Stanice musí vyhovovat jak 25-ti letým, tak i třeba 60-ti letým posluchačům. To vyžaduje nutný, velice citlivý a pečlivý výběr hudby, protože snadno může dojít k odladění jedné věkové skupiny a to by v případě Radiožurnálu znamenalo určitou ztrátu nejen na zmiňované poslechovosti, ale i kreditu své značky. Pro hudební program to v praxi znamená určitý a věčný kompromis při sestavování playlistů.
    U velkých a profesionálních stanic, mezi které Radiožurnál rozhodně patří se jedná o běžnou praxi. Tzn., že na základě zadaných kritérií, mediální agentura vybere patřičné lidi, kteří odpovídají profilu běžného posluchače a ti ohodnotí nabídku písniček.
    Protože je Radiožurnál tzv. "většinovou" stanicí, tak z hudby nabízí jen to, co je nejžádanější. A tím je střední proud a interpreti, kteří jsou známí, úspěšní a oblíbení.

    U Radiožurnálu, který není hudební stanicí není v jeho programu místo k žádným pokusům o prosazení minoritních žánrů nebo nových současných neznámých interpretů.
    Tuto funkci mají plnit zcela jiné stanice, nikoliv celoplošná zpravodajská stanice, kterou posluchači ladí především kvůli informacím.
    Hudba na této stanici dotváří celek proudového rádia a jeho kompaktní podobu.
    Díky této úloze není žádný prostor k experimentům.
    Proto nabízí svým posluchačům jejich oblíbené písně, které mají rádi a které notoricky znají. Ihned po zapnutí rádia, by měl posluchač svou stanici umět identifikovat a i to je důvodem ke stabilitě jak programového, tak především i hudebního nastavení stanice.
    Hudební program Radiožurnálu při sestavování playlistů dále mj. zohledňuje průměrnou délku poslechu stanice. To v praxi znamená, že se hlídá určitý interval v hranosti mezi jednotlivými interprety. Dále pak díky danému nastavení a hudebnímu formátu Radiožurnálu neuslyšíte žádnou píseň 2x v jednom dni.
    Vámi navrhovanou besedu nechystáme, byla by stejně nesmyslná jako ta o počasí.
    Radiožurnál patří jako celek mezi nejposlouchanější stanice u nás a nemáme žádné právo tuto stanici zařadit podobnými úvahami mezi minoritní stanice.

    Vytvoření optimálního hudebního formátu je proto daleko složitější, než se Vám zdá.

    Děkujeme za Váš zájem o vysílání ČRo1 - Radiožurnálu.

    S pozdravem


    Jiří Brodský
    Hudební redakce"

    Myslím, že není co dodat. Snad by bylo lepší, aby hudbu vybíral někdo a né rotace playlistu z PC.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).