Hlavní navigace

Hybridní aplikaci HbbTV má aktivovanou více než čtvrtina českých televizních domácností

17. 8. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Charlie
Více než jeden milion ze zhruba 4,3 milionu tuzemských televizních domácností má svůj přijímač nejen připojený k internetu, ale využívá i služeb, které v rámci hybridních aplikací nabízejí jednotlivé stanice.

Počet přijímačů s aktivovanou technologií HbbTV se za poslední rok takřka zdvojnásobil a v současnosti by v Česku měl být jeden milion a šedesát tisíc aktivně připojených kusů. Televizor přitom vlastní 95 procent českých domácností, kterých je celkem 4,5 milionu.

V naprosté většině HbbTV aktivních přístrojů se bude jednat o televizory. Z více než tří desítek set-top boxů, které dosud schválily České Radiokomunikace jako vhodné pro příjem tuzemského DVB-T2/HEVC vysílání, nabízí možnost aktivace hybridní aplikace pouze jeden model. 

PŘEHLED DVB-T2 KOMPATIBILNÍCH SET-TOP BOXŮ: 1. část2. část3. část

Uvedené údaje vycházejí z výzkumu televizní skupiny Prima, který provedla pomocí HbbTV technologie na více než šedesáti tisících domácnostech. Podle takto získaných dat by jeden televizní přijímač mělo sledovat průměrně 2,06 diváka. 

Samsung až na třetím místě

Možnosti červeného tlačítka by tak měly v České republice využívat více než dva miliony diváků. Podle dat Českých Radiokomunikací, vycházejících ze společného měření s televizemi Prima, Nova, Óčko, Seznam a Šlágr, využívají hybridní aplikaci nejčastěji diváci v Praze.

Na území hlavního města je registrováno více než dvacet procent HbbTV aktivních zařízení z výše uvedeného celkového počtu téměř 1 060 000 přijímačů. Penetraci hybridní televize kolem jedenácti procent pak vykazuje jižní Morava a střední Čechy. 


Autor: Karel Choc

Zájem českých zákazníků o chytré televizory podle letošní prezentace firmy Samsung.

Nejčastěji diváci pro příjem HbbTV využívají televizory značky LG, konkrétně ve 27 procentech. Druhý skončil Philips s 21 procenty a třetí Samsung s necelými čtrnácti procenty. Nízké penetraci jinak značně rozšířené značky televizorů Samsung by v případě HbbTV mohla nahrávat skutečnost, že možnost jeho příjmu není výrobcem defaultně nastavena. 

HbbTV jako nadstavba zemského vysílání

Nejrozšířenější verze HbbTV na českém trhu nese označení 1.5 a využívá ji necelých osmdesát procent domácností. Tisková zpráva Českých Radiokomunikací ale upozorňuje, že na tuzemském trhu už jsou dostupné i přijímače s nejnovější specifikací řady 2.0 a 2.0.1. Zatím je ale jejich počet velmi malý, citovaná zpráva uvádí dvě procenta z nabízených přístrojů. 

Prostřednictvím HbbTV aplikace a internetového připojení mohou diváci získat přístup k dalšímu obsahu, který televizní stanice uvolňují v rámci svých aplikací. 

Může se jednat o archiv televizních pořadů, odložené sledování, rozšiřující informace a zajímavosti k pořadům, reklamní a další obsah distribuovaný vedle bezplatného lineárního vysílání, doplňuje Martin Gebauer, generální ředitel Českých Radiokomunikací.


Autor: Čestmír Polák

Martin Gebauer

Odkazuje tak na skutečnost, že HbbTV příznak je obvykle distribuován jako součást zemského televizního vysílání a jeho diváci také patří mezi jeho nejčastější uživatele. Svým zákazníkům ale nabízejí hybridní aplikaci jako doplňkovou službu ke streamu dané televize i někteří kabeloví a satelitní operátoři. 

Také proto se HbbTV u odborné veřejnosti dočkala označení „kabelovka pro chudé“, protože divákům nabízí některé prémiové, převážně archivní služby v ceně internetového připojení. Daní za přidané služby pak je další navýšení objemu reklamních spotů a celá filozofie přístupu komerčních stanic k hybridní platformě, kterou primárně vnímají jako další rozšíření reklamních příjmů.

UX DAy - tip 2

ČRa uvedly novou verzi hybridního manažera

České Radiokomunikace také představily novou verzi své služby HbbTV Manager, která umožňuje správu hybridních aplikací. Novinkou je možnost synchronizace zobrazování červeného tlačítka s živým televizním vysíláním v řádu milisekund, a to pro všechny zmíněné distribuční sítě. 


Autor: Karel Choc

Účastníci česko-slovenské diskuse o HbbTV zastupovali z pohledu zleva slovenské vývojáře, Českou televizi, České Radiokomunikace a televizi Prima.

Inovace se dočkalo i uživatelské prostředí a zlepšit se měla úroveň bezpečnosti celého řešení. Aplikaci využívají pro svoje HbbTV služby televize Prima, Nova, Óčko, Seznam, Šlágr a Retro.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).