1. V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) se používá název vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie. V RVP pro gymnázia pak Informatika a informační a komunikační technologie, zkráceně Informatika a ICT.
žák
- ovládá, propojuje a aplikuje dostupné prostředky ICT
- využívá teoretické i praktické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru k tvůrčímu a efektivnímu řešení úloh
- organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití
- orientuje se v možnostech uplatnění ICT v různých oblastech společenského poznání a praxe
ZDROJE A VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ, KOMUNIKACE
Očekávané výstupy
žák
- využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci
- využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů
- posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky
ZPRACOVÁNÍ A PREZENTACE INFORMACÍ
Očekávané výstupy
žák
- zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru,
- multimediálních technologií a internetu aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů
3. ECDL je zaměřeno na kancelářskou práci a když to poněkud přeženu, na výchovu "cvičených opic", které v konečném důsledku posílají mailem desetimegové přílohy a dávají na WWW fotografie s rozlišením 6Mpix...
No vzhledem k tomu, že toto heslo se například ve Wikipedii objevilo už v září 2002, asi jste nedával moc pozor ;-):
(IT) or information and communication technology (ICT) is the technology required for information processing. In particular the use of electronic computers to convert, store, process, transmit, and retrieve information.
Topics discussed should include:
* Computer science
* World Wide Web
* Digital library
* Pattern recognition
* Data mining
* Data processing
* Metadata
* Database
* Technology assessment
* Cryptography
* Data networking
ICT je prejmenovany obor informatika, jeho napln je jeste obecnejsi a vice teoretictejsi, nez kdy drive, pricemz 90% casu se opakuje stale to same dokola, aby si ti blbci co se cely den pochechtavaji v lavicich alespon neco zapamatovali.
V podstate jde o to, ze se tam v lavicich se pochechtavajici blbci stanou novymi zakazniky M$, protoze ziskaji takovou tu nejzakladnejsi znalost M$ Wind0wze a Office, zavrsenou certifikatem ECDL.
V CR je ten predmet zavrzenihodny, protoze ECDL muze kazdy ziskat za 2 tydny, pricemz mu bude doprano i velmi kvalitniho skoleni (vlastni zkusenost). Ve skolach to vsak zabira cele ty 4 roky (nic jineho nez zaklady M$ se tam neuci), coz nas stoji mnohem vice, nez smesnych 7.000Kc za soukrome dvoutydenni skoleni a predevsim v lavicich se pochechtavajici blbci a blbky nemaji v 97% sebemensi zajem se ucit cokoli o IT, myslim ze by i oni radeji sli na to dvoutydenni skoleni misto 4-rocniho omilani M$ features, ktere se stejne ted uz rok od roku meni natolik, ze ze skol odchazeji minimalne 10let zaostali softwarove negramotni luseri, ktere pri ICT stejne cely den chatovali.
Podle firmy, která nyní pilotně zavádí Linux ve školách v Rusku u nich tvoří náklady na software cca 40% z celkových nákladů. Předpokládám, že u nás to bude podobné, zvláště s ohledem na to, že se kupuje často nejlevnější hardware a navzdory slevám pro školy.
Bohužel v naší republice není nikdo dostatečně znalý a zároveň politicky mocný, aby něco podobného prosadil. Rusové si naštěstí uvědomili, že nejde jen o prvotní úspory, když použijí svobodný software, ale taky o to, že žáci, kteří na takovém softwaru vyrostou a stanou se z nich programátoři, tak budou schopni v podobě dalšího softwaru tuto investici vrátit a tím se prospěch násobí. Zároveň tím získají nezávislost na americké firmě, což v Rusku přeci jen něco znamená - u nás je to všem ze záhadných důvodů jedno, přitom nezávislost (nepřinášející výrazné nevýhody) na komkoli a čemkoliv je z principu dobrá.
Ad nedostatek softwaru pro výuku - je to špatné, ale není to beznadějné. Už nyní existují české firmy, které dodávají multiplatformní výukový software. Není ho mnoho, ale přibývá a kdyby byli stabilní zákazníci, tak by to šlo ještě rychleji.
Skolstvi na potreby trhu prace reagovat nezacne. Ve statnich maturitach ma byt povinne: Cesky jazyk(sprtani literatury, k nicemu v praxi neni), cizi jazyk, dal uz nevim(mozna si to ma skola vybirat) a jako volitelny bud matematika nebo informatika.
Vzdycky me zajimalo, kolik procent z celkoveho vybaveni pro skolu cini polozka za software. Nema o tom nekdo prehled? Asi nema smysl neustale opakovat, ze je to oblast, kde by se dalo docela usetrit. Prusvih je, ze mnohdy na skolach nejsou dostatecne proskoleni pracovnici, aby mohli objektivne rozhodnout, co skola potrebuje a co ne. Myslim, ze by v tomto skolam mnohdy mohl pomoct nejaky pracovnik(ci) ministerstva, ktery by byl dostatecne proskolen. Neexistuje takovy?
Dalsim moznym duvodem, proc na softwarovem vybaveni nejsou skoly schopne usetrit je, ze odpovedni pracovnici nemaji zajem prechazet na nove technologie. Jak ale pak muzeme po detech chtit, aby se samy a rady ucily novym vecem, kdyz to nejsou schopni udelat ani jejich ucitele.