Hlavní navigace

iDot: Lidé preferovali fotbal před volbami

24. 7. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Přestože mistrovství světa ve fotbale i volby do poslanecké sněmovny jsou pouze jednou za čtyři roky, v návštěvnících internetových serverů vzbuzovalo větší zájem spíše prvně jmenované téma. Svědčí o tom pravidelné měsíční výsledky návštěvnosti serverů zařazených v monitoringu iDot Taylor Nelson Sofres Interactive.

Měsíc se s měsícem sešel a světlo světa spatřila zpráva o návštěvnosti internetových serverů Taylor Nelson Sofres Interactive (TNSI) nazvaná Internet Media Usage CZ, která obsahuje data za červen letošního roku. Oproti květnu by se zde teoreticky měly poprvé projevit důsledky prázdninového úpadku návštěvnosti. Na celkovém počtu unikátních návštěvníků a minut strávených na serverech byste je hledali ztěží, protože počet monitorovaných serverů se zvýšil ze 151 na 223, což znamená určité zkreslení. V daleko větší míře se na něm bohužel podílí občasné výpadky iDotu (viz přiložený graf).

684

Na čele pelotonu se nachází Seznam (277.975 UV/d; –1 %), jehož přírůstky či poklesy se pravidelně pohybují v jednotkách procent, což svědčí o stabilní pozici na trhu, které se konkurence nepřiblížila ani na dostřel lodních děl. Následující Atlas (90.160 UV/d; 0 %) sice se ctí hájí druhou pozici, ovšem Centrum (79.813 UV/d; –2 %) pokračuje v sestupu zahájeném 23procentním propadem, k němuž došlo v dubnu a významně se na něm podílel pokles návštěvnosti služeb pohlednice a vyhledávání. Dlužno poznamenat, že předtím měl Centrum na vyhledávání umístěn stejný kód iDotu jako na liště WebParku.

Co do počtu minut strávených na serveru vede Centrum (22,66 min.; 0 %). Ne snad že by jeho služby nějakým způsobem převyšovaly nabídku ostatních portálů, ovšem má ve svém portfoliu Xchat, na němž uživatelé v průměru tráví 41,59 min., což dvojnásobně až čtyřnásobně převyšuje výsledky jiných chatů, a současně na něm lidé zůstávají nejvíce času ze všech míst na českém Internetu. Druhý Seznam (15,38 min.; 0 %) sází v tomto ohledu zejména služby reality a slovník. Nepochybně díky emailu má slušné výsledky i naprosto alogické spojení katalogu a emailu. Tahounem třetího Atlasu (10,37 min.; –3 %) jsou dle očekávání hlavně hry Dark Elf a Overland.

Jsem mírně na rozpacích zda nemám mezi portály počítat rovněž iDnes (70.720 UV/d; +6 %), který nedávno zveřejnil oslavnou zprávu Jsme na stupni vítězů, podle níž předstihl v návštěvnosti Centrum a zařadil se za Seznam a Atlas. Jako obyčejně se však argumentovalo pouze jedinou hodnotou (UV/měsíc). Podle UV/d by na něj zbyla bramborová příčka, a portfóliem navíc jednoznačně spadá do zpravodajské oblasti. Pomyslná stříbrná medaile je určena Českým novinám (8.177 UV/d; +7 %), jejichž sedmiprocentní nárůst mají nepochybně na svědomí volby. Ze stejných důvodů rostl také Neviditelný pes (5.970 Uv/d; +6 %). Lidovky jsou nyní součástí iDnes.

Ještě více je však otisk letošních voleb patrný na počtu minut strávených na zpravodajských serverech. Vede iDNES (14,34 min.; +18 %), jehož služba zprávy si polepšila dokonce o 40 %, nicméně volební preference návštěvníků se jasně přiklonily na stranu fotbalového mistrovství světa. Služba sport narostla o 42 % a fotbal o neuvěřitelných 111 %, a to na tom s původními 7,2 min. nebyl zase tak špatně. Zajímavé je, že naprostým debaklem v podobě 23procentního úbytku reagovaly na událost Sportovní noviny. Možná, že tradiční „suché“ zpravodajství bylo fanouškům v oněch emocemi nabitých dnech proti srsti.

Zaobíráním se výsledky Mobil Medií vlastně vstupuji dvakrát do téže řeky, protože data jsou součástí souborného molochu iDnes, ale na druhou stranu bych tak z Internetu vymazal významnou stáj technologických serverů. Tuto odrůdu zpravodajství postihuje s prázdninami chudokrevnost, neboť na podobná témata není nálada. Všechny sledované vzorky proto tratily. Mobil (10.324 UV/d; –3 %), MobilMania (7.228 UV/d; –3 %) a Živě (7.865 UV/d; –3 %) dokonce shodně po třech procentech, což má původní slova pouze potvrzuje a současně cosi vypovídá o překryvech čtenářů. Nově je v iDotu zařazen také Technet (2.775 UV/d; +73 %).

V čase stráveném na serveru hrají prim MobilMania (6,44 min.; 0 %) a Živě (6,07 min.; 0 %), mezi mimiž je úspěšně vklíněna Grafika (6,14 min.; +5 %), která si za dobu svého působení na trhu vypěstovala okruh velmi loajálních čtenářů, již navíc ve svém oboru nemají na českém Internetu jinou volbu. Postupně za sebou následují Mobil (5,01 min.; +4 %), kterému se po několikaměsíčním úsilí podařilo vyhoupnout nad hranici pěti minut, a Technet (3,84 min.; –10 %), jenž naopak citelně ztratil. Nad limitem čtyř minut se poté nachází ještě Lupa (4,11 min.; –7 %) a Svět namodro (4,25 min.; +12 %), který nedávno prošel důkladnou odtučňovací kúrou.

Ve finančním segmentu jsem minule mírně ustřelil, protože jsem napsal, že: „Zatímco před dvěma lety byl počet takto zaměřených serverů ‚0‘, nyní zažívají boom.“ Čtenáři mě ovšem z omylu v zápětí vyvedli, takže musím konstatovat, že první části Aliawebu se datují do roku 1996 a Finance byly založeny v dubnu 1997. Aliaweb (5.155 UV/d; –2 %) si rovněž stále udržuje dobré postavení za portálově laděným iDnes Ekonomika/Fin­centrum (8.549 UV/d; +4 %) a iHNed.cz (6.208 UV/d; +16 %). Ostatní bojovníci se nedostávají ani nad dva tisíce UV/d. Pořadí je Finance (1.757 UV/d; 0 %), Měšec (1.606 UV/d; +9 %) a Peníze (1.490 UV/d; –8 %).

BRAND24

Vzhledem k tomu, že čtenáři těchto serverů – vyjma pravidelné denní porce informací – pasou také po znalostních databázích, mají všechny poměrně slušné výsledky, pokud jde o dobu, kterou uživatelé stráví na serveru. Srovnávání běžných účtů, platebních karet a termínovaných vkladů přece jen nějaký čas zabere. Zde Aliaweb poráží ostatní na hlavu, protože na jeho stránkách pobudou návštěvníci v průměru 9,28 min., a to přes pětiprocentní propad oproti květnu. Ostatní se drží na přibližně stejné úrovni. iHNned (6,72 min.; 0 %), Peníze (6,15 min.; –16 %), Finance (5,57 min.; –4 %), iDnes Ekonomika/Finance (4,6 min.; –3 %) i Měšec (4,23 min.; –4 %).

Závěrem již pouze souborná čísla, která jsou – jak jsem v úvodu předeslal – zkreslena skutečností, že serverů v iDotu neustále přibývá. V současné době jich tam je 223 a jsou rozděleny do 406 sekcí. Celkem bylo na všech monitorovaných serverech naměřeno 2.286.278 uni­kátních návštěvníků, což je přibližně o 120 tisíc méně než v květnu, a tito unikátní návštěvníci zde strávili 381.404.906 minut, tedy o asi 15 milionů méně než předchozí měsíc. Nicméně doba, kterou průměrný návštěvník strávil na monitorovaných serverech v České republice je 167,12 minut, což znamená asi tříminutový nárůst.

Zůstanou z "volebních nárůstů" nějací pravidelní návštěvníci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).